Nieuwe CW5 Ketel - nog steeds geen warm water op 2 plekken

Pagina: 1
Acties:

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-12 18:06
Vandaag ben ik geupgrade van nefit combiline hr naar een atag i36ecz (CW5).
1 van de voordelen zou moeten zijn dat bij het gebruik van de douche (badkamer boven) en warm water in de keuken dit tegelijkertijd zou moeten kunnen.

Wanneer ik dit echter test word de douche koud...
Iemand die weet wat hier mis gaat?

Alvast Bedankt

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:37
Ben bang dat je niet goed ben voorgelicht, je had minimaal een cw 6 moeten hebben om op twee punten te kunnen douchen.

• pitchdown
badboynova schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:22:
Ben bang dat je niet goed ben voorgelicht, je had minimaal een cw 6 moeten hebben om op twee punten te kunnen douchen.
Wanneer je online komt denken de diverse websites hier anders over.
bv.
https://paarshuis.nl/cv-ketel/

"4. Vaillant EcoTEC Plus VHR 30-34/5-5
Beste cv-ketel voor een groot huishouden
Vermogen: 30 kW
CW-klasse: CW5
Gewicht: 35,5 kilogram
Garantie wamtewisselaar: 3 jaar
Rendement: HR

Heb je een flink huis, een luxe badkamer, wil je gelijktijdig op meerdere plekken warm water gebruiken of ga je voor al het bovenstaande? Dan kom je uit op deze CV ketel van Vaillant."

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
de weg naar de keukenkraan heeft minder weerstand?
hier gewoon een CW4 ketel.. thermostaatkraan in de douche..

ja ik verneem wel dat er water gepakt wordt in de keuken.. maar koud water krijg ik niet..

404 Signature not found

• pitchdown
SMSfreakie schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:25:
de weg naar de keukenkraan heeft minder weerstand?
hier gewoon een CW4 ketel.. thermostaatkraan in de douche..

ja ik verneem wel dat er water gepakt wordt in de keuken.. maar koud water krijg ik niet..
Dan moet een CW5 toch helemaal voldoende zijn?
In de douche is een thermostaat-kraan aanwezig.

Wanneer ik in de keuken warm vol open draai is de douche koud.

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:37
pitchdown schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:24:
[...]

Wanneer je online komt denken de diverse websites hier anders over.
bv.
https://paarshuis.nl/cv-ketel/

"4. Vaillant EcoTEC Plus VHR 30-34/5-5
Beste cv-ketel voor een groot huishouden
Vermogen: 30 kW
CW-klasse: CW5
Gewicht: 35,5 kilogram
Garantie wamtewisselaar: 3 jaar
Rendement: HR

Heb je een flink huis, een luxe badkamer, wil je gelijktijdig op meerdere plekken warm water gebruiken of ga je voor al het bovenstaande? Dan kom je uit op deze CV ketel van Vaillant."
Als je naar de uitleg gaat over de cw klasse dan staat er dit.

" Een CV-ketel met CW6-klasse verwerkt daarentegen het snelst warm water. Zo kan er bijvoorbeeld zonder problemen tegelijk afgewassen, gedoucht en meer worden in een groot huishouden. In het gemiddelde huishouden ligt de klasse rond CW4."

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:48
Heb zelf ervaring met een ander merk/model ketel met CW5 en die trekt warm water in keuken en douche tegelijk. Is er misschien een eco modus die aan staat?

• pitchdown
corporalnl schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:32:
Heb zelf ervaring met een ander merk/model ketel met CW5 en die trekt warm water in keuken en douche tegelijk. Is er misschien een eco modus die aan staat?
Waar zou ik dat moeten zien?
Op de nes thermostaat?

• corporalnl
pitchdown schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:41:
[...]

Waar zou ik dat moeten zien?
Op de nes thermostaat?
Op de CV zelf. Zal vast in de handleiding staan. ( Als die optie erop zit tenminste )

• pitchdown
corporalnl schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:42:
[...]

Op de CV zelf. Zal vast in de handleiding staan. ( Als die optie erop zit tenminste )
Ga ik zoeken!
Maar cw5 moet toch gewoon afdoende zijn voor 2 plekken warm water?

• corporalnl
pitchdown schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:43:
[...]

Ga ik zoeken!
Hier heb je de handleiding:

https://atag.compano.com/...20A5%20V0319%20lowres.pdf

Voor 2 douches weet ik niet. In mijn geval keuken kraan beneden en douche boven wel. Maar nogmaals ik weet niet hoe dat in jou situatie is met de ATAG.

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-12 19:05
Wat voor een douchekop heb je? Gewoon een normalen of 1 of andere mega regendouche?

En het zou ook aan het leiding werk kunnen liggen dat er gewoon niet meer water kan stromen ivm een te smalle leiding.

Dit zijn de liters warm water per minuut die ongeveer geleverd zouden worden volgens willekeurige Google link

CW1: 4 liter warm water per minuut
CW2: 6 liter warm water per minuut
CW3: 10 liter warm water per minuut
CW4: 13 liter warm water per minuut
CW5: 17 liter warm water per minuut
CW6: 20 liter warm water per minuut

Een regendouche gebruikt gemakkelijk 20liter per minuut dat is wel inclusief koud water. Een waterbesparende kop een liter of 6 a 7 per minuut inclusief koud water.

Dus het ligt vooral aan de installatie die achter de ketel hangt.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

pitchdown schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:43:
[...]
Ga ik zoeken!
In principe kan elke ketel op 2 plekken heet water verzorgen, het gaat er meer om hoeveel flow je aan heet water tegelijk wil/kan vragen aan je ketel.

Het kan zijn dat je met een water bespaar filter in je keuken al zorgt dat je warm kan douchen.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 21-07-2021 18:49 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
pitchdown schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:29:
[...]

Dan moet een CW5 toch helemaal voldoende zijn?
In de douche is een thermostaat-kraan aanwezig.

Wanneer ik in de keuken warm vol open draai is de douche koud.
Dan functioneert je thermostaat ook niet goed? als ik de mijne hier open zet (en het warme water nog koud is) mengt die geen koud water bij..

tap ik elders warm water, zakt de flow in op de warme kant van de kraan, en krijg ik nog steeds gewoon water van 38c maar wel minder...

heb je een stopkraantje onder je keuken? kan je daar ook eens mee spelen.. knijp hem daar iets terug en je douche krijgt wel weer meer water..

als je allen water pakt in de keuken zou je er vrij weinig van merken door dat er dan genoeg druk op staat..

even experimenteren ;)

404 Signature not found

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:42

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb hier sinds 2020 een Intergas xTreme 36, wij voelen wel drukverschil in de douche als je warm water pakt in de keuken. Flink wat zelfs.. Maar ik heb geen zin om dat verder te onderzoeken voor die 3 keer per jaar.

Hier heb je verder niks aan maar een CW5 geeft dus niet altijd warm water overal tegelijk en evenveel. Geen regendouche btw.

[ Voor 27% gewijzigd door FreakNL op 21-07-2021 19:28 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Douche koud? Dan is je thermostaatkraan niet goed. Oudere thermostaatkranen willen nog wel eens een minimum hoeveelheid koudwater moeten voeren. Heel beroerd ook met warmtepompen omdat je een hogere temperatuur moet stoken.

Een nieuwe thermostaatkraan kan wel eens helpen. Koud water moet eigenlijk niet kunnen met een goeie thermostaatkraan.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:23
Ligt de warmwaterleiding toevallig via de badkamer naar beneden, met een splitsing in de badkamer dus? Dit is bij ons namelijk zo. Dan natuurlijk ook maar 15mm koper, en dan kun je het echt vergeten dat daar voor 2 kranen warm water uit gaat komen, al zet je er een CW6 ketel in.

• pitchdown
corporalnl schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:42:
[...]

Ik heb alle instellingen bekeken.
Op dit moment staat de ketel in continu in bedrijf. Hier word dus niet aan besparing gedaan.

• pitchdown
tijs000 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:47:
Wat voor een douchekop heb je? Gewoon een normalen of 1 of andere mega regendouche?

En het zou ook aan het leiding werk kunnen liggen dat er gewoon niet meer water kan stromen ivm een te smalle leiding.

Dit zijn de liters warm water per minuut die ongeveer geleverd zouden worden volgens willekeurige Google link

CW1: 4 liter warm water per minuut
CW2: 6 liter warm water per minuut
CW3: 10 liter warm water per minuut
CW4: 13 liter warm water per minuut
CW5: 17 liter warm water per minuut
CW6: 20 liter warm water per minuut

Een regendouche gebruikt gemakkelijk 20liter per minuut dat is wel inclusief koud water. Een waterbesparende kop een liter of 6 a 7 per minuut inclusief koud water.

Dus het ligt vooral aan de installatie die achter de ketel hangt.
Op dit moment een reguliere douchekop en dus geen regendouche.
De regendouche staat aankomende november wel op de planning i.v.m. de verbouwing van de badkamer.
Op dit moment loopt de aanvoer van de douche via het bad (15cm leiding).

• pitchdown
Dre schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 19:33:
Douche koud? Dan is je thermostaatkraan niet goed. Oudere thermostaatkranen willen nog wel eens een minimum hoeveelheid koudwater moeten voeren. Heel beroerd ook met warmtepompen omdat je een hogere temperatuur moet stoken.

Een nieuwe thermostaatkraan kan wel eens helpen. Koud water moet eigenlijk niet kunnen met een goeie thermostaatkraan.
Het is een oude thermostaatkraan in de douche. Dus dat zou wel eens kunnen. Deze word tijdens de verbouwing van de badkamer uiteraard ook vervangen.
Toch zou het wel fijn zijn om te weten waar op dit moment de bottleneck zit.

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-12 16:03
Als je de badkamer gaat verbouwen loont het misschien om te kijken naar een warmtewisselaar voor de afvoer van je douche. Dan hoeft je ketel ook minder te leveren en kan de regendouche misschien weer uit.

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:39
Je hebt er al wel iets over gezegd, maar kun je meer details geven over het leidingwerk van het warmwater? Badkamer en keuken zullen tot een bepaald punt een gedeelde aanvoer hebben. Waar wordt er gesplitst? Welke diameter heeft de leiding tot de splitsing en wat is daarvan de lengte (ongeveer)?

En begrijp ik het goed dat je een badkraan en een douchekraan hebt in de badkamer? Krijg je hier wel tegelijk warm water? Of gootsteen in badkamer plus douche?

En op hoeveel graden staat je sanitair warmwater ingesteld op de cv-ketel?

• pitchdown
FreddyFish schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:09:
Je hebt er al wel iets over gezegd, maar kun je meer details geven over het leidingwerk van het warmwater? Badkamer en keuken zullen tot een bepaald punt een gedeelde aanvoer hebben. Waar wordt er gesplitst? Welke diameter heeft de leiding tot de splitsing en wat is daarvan de lengte (ongeveer)?

En begrijp ik het goed dat je een badkraan en een douchekraan hebt in de badkamer? Krijg je hier wel tegelijk warm water? Of gootsteen in badkamer plus douche?

En op hoeveel graden staat je sanitair warmwater ingesteld op de cv-ketel?
Het hele leidingsysteem ken ik helaas niet. Hoe is hier achter te komen?

We hebben inderdaad een badkraan en douchekraan in de badkamer. Ook hier is het niet mogelijk om tegelijkertijd warm water te hebben... Met de gootsteen zou ik nog even moeten proberen.

80-85 graden op de ketel volgens mij!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Heb je beneden een stopkraan zitten die je een beetje dichter kan draaien. Dan creëer je daar wat extra weerstand.

85°C SWW lijkt me erg warm en mag volgens mij niet eens vanwege het verbranden.

[ Voor 29% gewijzigd door Dre op 21-07-2021 21:17 ]

• FreddyFish
pitchdown schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:12:
[...]

Het hele leidingsysteem ken ik helaas niet. Hoe is hier achter te komen?

We hebben inderdaad een badkraan en douchekraan in de badkamer. Ook hier is het niet mogelijk om tegelijkertijd warm water te hebben... Met de gootsteen zou ik nog even moeten proberen.

80-85 graden op de ketel volgens mij!
Als je geen bouwtekeningen of foto's o.i.d. hebt zou je de leidingen vanaf de cv-ketel moeten proberen te volgen. Maar dat is natuurlijk niet altijd mogelijk.

Test trouwens ook met bad + gootsteen. Dit om een gare thermostaatkraan van de douche uit te sluiten.

En wel goed om zekerheid te krijgen voor wat betreft watertemperatuur. Pak de handleiding van de ketel erbij om dit in het menu te controleren.

• pitchdown
FreddyFish schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:17:
[...]

Als je geen bouwtekeningen of foto's o.i.d. hebt zou je de leidingen vanaf de cv-ketel moeten proberen te volgen. Maar dat is natuurlijk niet altijd mogelijk.

Test trouwens ook met bad + gootsteen. Dit om een gare thermostaatkraan van de douche uit te sluiten.

En wel goed om zekerheid te krijgen voor wat betreft watertemperatuur. Pak de handleiding van de ketel erbij om dit in het menu te controleren.
Bad en gootsteen zijn wel samen warm! Uiteraard wel met een stuk drukverlies. Betekend dit dat thermostaat van de douche sowieso gaar is? (Buiten het vraagstuk van het leidingwerk)

De douche word letterlijk koud bij warm water vraag in het bad!

[ Voor 4% gewijzigd door pitchdown op 21-07-2021 21:23 ]

• FreddyFish
pitchdown schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:21:
[...]

Bad en gootsteen zijn wel samen warm! Uiteraard wel met een stuk drukverlies. Betekend dit dat thermostaat van de douche sowieso gaar is? (Buiten het vraagstuk van het leidingwerk)
Als douche + bad niet tegelijk warm kan, maar gootsteen + bad wel, dan zou dat kunnen betekenen dat de thermostaatkraan van de douche niet deugt. Maar niet per se. De gootsteen vraagt misschien minder debiet waardoor je het wel net redt om op die twee punten warm water te krijgen. Helaas dus nog geen zekerheden op basis hiervan zou ik zeggen. Maar ik ben een leek, dat moet gezegd worden. Dit alles op boerenverstand.

Edit na jouw edit: Begrijp ik goed dat de douche bij geringe warmwatervraag van bad al direct koud wordt?

[ Voor 6% gewijzigd door FreddyFish op 21-07-2021 21:32 ]

• pitchdown
FreddyFish schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:26:
[...]

Als douche + bad niet tegelijk warm kan, maar gootsteen + bad wel, dan zou dat kunnen betekenen dat de thermostaatkraan van de douche niet deugt. Maar niet per se. De gootsteen vraagt misschien minder debiet waardoor je het wel net redt om op die twee punten warm water te krijgen. Helaas dus nog geen zekerheden op basis hiervan zou ik zeggen. Maar ik ben een leek, dat moet gezegd worden. Dit alles op boerenverstand.

Edit na jouw edit: Begrijp ik goed dat de douche bij geringe warmwatervraag van bad al direct koud wordt?
Bij volledige warm water vraag van het bad is de douche koud!

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-12 19:05
Als ik het zo lees is het bijna zeker dat je thermostaat kraan gaar is. Een bad heeft vaak een groter debiet als een "normale" douchekop.

Heb je bij de douche ook een vergelijkbare drukval als bij je bad?
De drukval is namelijk de koudwater die gesmoord wordt zodat je dezelfde temperatuur haald met wat minder warm water.

Als je straks je badkamer laat verbouwen laat dan even goed berekenen wat voor een leiding je nodig hebt. Een te dikke warmwater leiding zorgt er namelijk voor dat je langer op je warm water moet wachten wat ook heel vervelend is.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06:47
Een goede thermostaatkraan verlaagt het debiet, wanneer er onvoldoende toevoer van warmwater is voor een volle straal van 38-40 graden.

Daarnaast speelt natuurlijk niet alléén de capaciteit van de cv-ketel een rol. Je kan wel ketel met een hoog vermogen hebben, maar het water in je leidingen heeft maar een bepaalde stroomsnelheid. Stroomsnelheid x diameter bepaalt hoeveel kW aan warmte (warm water) er gelijktijdig van de ketel afgevoerd kan worden naar de tappunten. Wanneer de cv-ketel een hogere capaciteit heeft dan wat er aan warmte via de leidingen afgevoerd kan worden, zal de ketel het water verwarmen tot de ingestelde maximale temperatuur en zal zodra die temperatuur bereikt is het vermogen zodanig worden teruggeschroefd dat de temperatuur van het water niet verder oploopt.
Bij onvoldoende capaciteit van het leidingwerk (denk aan stukken 12mm of soms zelfs 10mm leiding) kan het zijn dat je 30kW ketel in praktijk bijvoorbeeld nooit meer dan 20kW zal leveren en zal een CW 5 of CW6 ketel geen merkbaar verveterd comfort opleveren ten opzichte van een CW4 ketel met 22kW.
Ook de waterdruk in huis is van belang. Bij een hoge waterdruk kun zul je immers een hogere stroomsnelheid in de leidingen kunnen bereiken en heb je dus een hogere maximum capaciteit voor wat betreft het vermogen aan warmwater wat je kunt transporteren naar je tappunten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• FreddyFish
Eens met hierboven dat de thermostaatkraan van douche verdacht is, maar nog geen zekerheden. Het zou helpen om te weten hoe het leidingwerk vertakt, ook in badkamer. En wat de leidingdiameters zijn.

Overigens is de maximale instelling voor warmwatertemperatuur op mijn ketel 60°C. Ik sluit niet uit dat andere ketels hoger gaan, maar de 80-85 die jij noemt lijkt me niet juist. Je kijkt waarschijnlijk naar de cv-temperatuur. Dus nog even de handleiding in duiken. Hoe hoog staat het en tot hoe hoog kun je?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

pitchdown schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:17:
Vandaag ben ik geupgrade van nefit combiline hr naar een atag i36ecz (CW5).
1 van de voordelen zou moeten zijn dat bij het gebruik van de douche (badkamer boven) en warm water in de keuken dit tegelijkertijd zou moeten kunnen.

Wanneer ik dit echter test word de douche koud...
Iemand die weet wat hier mis gaat?

Alvast Bedankt
Heb je ook twee wasbakken zonder thermostaatkranen? Krijg je daar wel tegelijkertijd warmwater uit?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• pitchdown
FreddyFish schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:51:
Eens met hierboven dat de thermostaatkraan van douche verdacht is, maar nog geen zekerheden. Het zou helpen om te weten hoe het leidingwerk vertakt, ook in badkamer. En wat de leidingdiameters zijn.

Overigens is de maximale instelling voor warmwatertemperatuur op mijn ketel 60°C. Ik sluit niet uit dat andere ketels hoger gaan, maar de 80-85 die jij noemt lijkt me niet juist. Je kijkt waarschijnlijk naar de cv-temperatuur. Dus nog even de handleiding in duiken. Hoe hoog staat het en tot hoe hoog kun je?
Ik heb de bouwtekeningen opgezocht, maar ik vind op dit moment geen leidingwerk terug.
Wel geschreven het volgende:

Loodgieterswerk:
Vanaf plaats warmwaterstoel op zolder wordt een warmwaterinstallatie aangelegd naar de volgende tappunten:

A - Badkamer - ligbad + wastafel
B - keuken - gootsteenmengkraan

De vraag is we hieruit kunnen concluderen dat dit separate leidingen zijn?

M.b.t. de breedte van de leidingen zijn deze vanaf de ketel naar de badkamer 15mm.
Vanaf het bad is een 12MM leiding doorgelust naar de douche --> deze word bij de renovatie vervangen voor 15mm

Verklaart dit nog iets?

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:16
pitchdown schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 07:59:
[...]

Ik heb de bouwtekeningen opgezocht, maar ik vind op dit moment geen leidingwerk terug.
Wel geschreven het volgende:

Loodgieterswerk:
Vanaf plaats warmwaterstoel op zolder wordt een warmwaterinstallatie aangelegd naar de volgende tappunten:

A - Badkamer - ligbad + wastafel
B - keuken - gootsteenmengkraan

De vraag is we hieruit kunnen concluderen dat dit separate leidingen zijn?

M.b.t. de breedte van de leidingen zijn deze vanaf de ketel naar de badkamer 15mm.
Vanaf het bad is een 12MM leiding doorgelust naar de douche --> deze word bij de renovatie vervangen voor 15mm

Verklaart dit nog iets?
Zoals eerder ook al aangeven, thermostaatkraan is verdacht.
Verder nog de vraag op welke temperatuur je tapwater staat ingesteld (dus niet verwarming, dit zijn 2 losse waardes).

Deze temperatuur omhoog zetten levert dus ook meer warm water op (mits ketel niet al op max capaciteit draait).

Oh ja, levert ook een hogere gasrekening op...

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:34
Thermostaatkraan kan gewoon niet omgaan met lage druk op warmwater en brengt de flow niet ver genoeg terug waardoor je koud water krijgt. Kan ook zijn dat ie te traag reageert en het na een tijdje wel weer warm wordt.

Verder volgt water de weg van de minste weerstand, een bad vullen heeft geen beperking, een keukenkraan met standaard uitloop ook niet. Zet dat weg tegen een waterbesparende douchekop en het water gaat gewoon via de makkelijkste weg.

Verder lees ik hier iets over zolder... je brengt water naar zolder om het daar te verwarmen en dan weer naar beneden. Dat kost je waterdruk.

Ik heb hier ketel in de berging beneden, Intergas HRE 28/24 CW4, keukenkraan heeft een bespaarfilter en douchekraan een waterbesparende douchekop. Ik kan de keukenkraan redelijk ver open trekken voordat je er in de badkamer last van krijgt, en dan is het eerder een pisstraal dan dat je koud water krijgt.

Tijdje terug beide kinderen gedouched, de ene stond in het bad, de andere onder de douche. Moest wel met beleid de baddouche opentrekken want die is niet waterbesparend, maar ging verder zonder problemen.

• pitchdown
Cyriel85 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:21:
[...]

Zoals eerder ook al aangeven, thermostaatkraan is verdacht.
Verder nog de vraag op welke temperatuur je tapwater staat ingesteld (dus niet verwarming, dit zijn 2 losse waardes).

Deze temperatuur omhoog zetten levert dus ook meer warm water op (mits ketel niet al op max capaciteit draait).

Oh ja, levert ook een hogere gasrekening op...
Zojuist de taptemperatuur gecontroleerd. Deze stond op 60 graden.
Deze heb ik verhoogd naar 65 graden (dit is ook de max).

Dit zal niet heel veel uitmaken gok ik?

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Nee op 65 graden produceert de ketel minder warm water, en moet meer bijgemengd worden. Netto resultaat waarschijnlijk hetzelfde. Gewoon op 60 graden laten staan.

Divide and conquer.

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:22

Nutral

gamer/hardware freak

ketels hebben volgens mij een combinatie kraan die koud water bijmengd om niet hoger dan 60 graden te komen.

het eerste wat je denk ik moet testen is of het leidingwerk wel geschikt is voor de 17l per minuut. Is de badkamer op een hogere verdieping? Je kunt een emmer op een weegschaaal meten. daarna 1 minuut volle warme flow in de keuken en apart een keer de badkraan proberen. Deze kun je wegen en dan heb je de daadwerkelijke debiet.

Het warme water in je huis word (meestal) op druk gezet door het waternet, gaat naar je ketel en dan door het huis. Dat betekent dus dat je op de begane grond een hogere warmwaterdruk hebt dan bijv de eerste verdieping.

Als bepaalde leidingen wat kleiner zijn kan het dus zijn dat er na het overwinnen van de hoogte er geen druk is om het debiet te halen.

Minimale druk in het waternet is 1,5 bar, wat betekend dat je een maximale hoogte hebt van 15 meter. op 10 meter hoogte heb je nog maar 0,5 bar over, als je daar de evt kleppen en drukval in de leiding aan toevoegd verlies je snel je druk.

Als je van 13l/min naar 17l/min gaat, gaat de drukval 70% omhoog, het is goed mogelijk dat dit in bepaalde leidingen niet lukt. Heb je een overzicht van waar alles staat?

Ik zit even op de specificaties te kijken, hij levert 11,5l/min op 60 graden en de minimale druk is 0,5 bar, al zegt dat niet zoveel. voor een keukenkraam wel makkelijk te gebruiken evt door de drukval van de douchekop kan het zijn dat er erg weinig warm water doorheen komt (badkraan heeft misschien minder drukval?)
Pagina: 1