Tekst samenvoegen in nieuwe cel en autofill werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsMack
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-03 21:13
Ik ben gegevens aan het verwerken van een enquete en wil deze transcriberen. Momenteel zijn er slechts 7 reacties maar hebben we 137 open vragen. De enquete bevat vragen en data die ik hier niet kan delen helaas maar ik wil graag data van bepaalde cellen in 1 cel plaatsen wat lukt met de functie TEKST.SAMENV. Maar vervolgens wil ik dit herhalen voor andere cellen dmv. autofill. Maar dit werkt niet. Onderstaande formules heb ik handmatig aangepast. Ik heb de oplossing al proberen op te zoeken via google en het forum maar deze niet gevonden. Misschien dat ik hiervoor niet de juiste termen gebruik.

Ik gebruik de volgende formule in cel 1:
=TEKST.SAMENV('Open vragen'!$A$5; ",";'Open vragen'!C$2; " "; 'Open vragen'!C$5)

Ik gebruik de volgende formule in cel 2:
=TEKST.SAMENV('Open vragen'!$A$5; ",";'Open vragen'!D$2; " "; 'Open vragen'!D$5)

Ik gebruik de volgende formule in cel 3:
=TEKST.SAMENV('Open vragen'!$A$5; ",";'Open vragen'!E$2; " "; 'Open vragen'!E$5)

Een voorbeeld van de tekst die ik dan te zien krijg is:
1.1, Antwoord A
1.2, Antwoord B
1.3, Antwoord C

Zoals je kan zien veranderd alleen de kolomletter van de middelste en laatste waarde. Maar excel lijkt deze formule niet te begrijpen als ik dit automatisch wil laten doorlopen dmv. autofill. Wat hij namelijk doet is de formules gewoon herhalen waardoor ik het volgende krijg:

1.1, Antwoord A
1.2, Antwoord B
1.3, Antwoord C
1.1, Antwoord A
1.2, Antwoord B
1.3, Antwoord C

Met de dollartekens heb ik bepaalde kolommen of rijen al vast kunnen zetten, want dit veranderde hij eerst constant, dus dat is opgelost. Maar ik zou bovenstaande graag dmv. autofill gewoon helemaal door willen laten lopen totdat er geen data is. Maar dit krijg ik niet voor elkaar. Het zou namelijk enorm veel schelen want dit moet gebeuren voor 137 vragen.

Is er iemand die hier een oplossing voor weet?

Ik gebruik Office 365 Excel op een Macbook Pro M1.

[ Voor 10% gewijzigd door MatthijsMack op 21-07-2021 16:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:36

g0tanks

Moderator CSA
Het is mij niet duidelijk wat wel de gewenste formules zijn. Kan je laten zien wat je zou willen hebben in cellen 4 t/m 6? Overigens neem ik aan dat je rijen bedoelt met cellen, oftewel dat de cellen onder elkaar staan.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsMack
g0tanks schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:51:
Het is mij niet duidelijk wat wel de gewenste formules zijn. Kan je laten zien wat je zou willen hebben in cellen 4 t/m 6? Overigens neem ik aan dat je rijen bedoelt met cellen, oftewel dat de cellen onder elkaar staan.
De gewenste formules zijn een verlengde van de weergegeven formules. Dus:
Ik gebruik de volgende formule in cel 1:
=TEKST.SAMENV('Open vragen'!$A$5; ",";'Open vragen'!C$2; " "; 'Open vragen'!C$5)

Ik gebruik de volgende formule in cel 2:
=TEKST.SAMENV('Open vragen'!$A$5; ",";'Open vragen'!D$2; " "; 'Open vragen'!D$5)

Ik gebruik de volgende formule in cel 3:
=TEKST.SAMENV('Open vragen'!$A$5; ",";'Open vragen'!E$2; " "; 'Open vragen'!E$5)
Moet aangevuld worden met:

Formule in rij 4 moet zijn:
=TEKST.SAMENV('Open vragen'!$A$5; ",";'Open vragen'!F$2; " "; 'Open vragen'!F$5)

Formule in rij 5 moet zijn:
=TEKST.SAMENV('Open vragen'!$A$5; ",";'Open vragen'!G$2; " "; 'Open vragen'!G$5)

Formule in rij 6 moet zijn:
=TEKST.SAMENV('Open vragen'!$A$5; ",";'Open vragen'!H$2; " "; 'Open vragen'!H$5)

Maar wat excel dus doet is de formules herhalen in de komende drie rijen (cellen moeten rijen zijn inderdaad).

Waardoor het resultaat dus onderstaande is:
1.1, Antwoord A
1.2, Antwoord B
1.3, Antwoord C
1.1, Antwoord A
1.2, Antwoord B
1.3, Antwoord C
Maar hij moet de waardes dus een kolom verschuiven in de eerste en tweede waarde van de formule met het volgende resultaat:

1.1, Antwoord A
1.2, Antwoord B
1.3, Antwoord C
1.4, Antwoord D
1.5, Antwoord E
1.6, Antwoord F
etc.

Sorry voor enige onduidelijkheid in mijn vraag. Ik had nog geprobeerd het goed en duidelijk te formuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
In dat geval hoef je geen autofill te gebruiken, maar is het voldoende om rij 1 in te vullen en naar beneden te trekken: Een formule omlaag doorvoeren in aangrenzende cellen - Excel

edit: Oh te snel gelezen en zag even niet dat het om kolommen ging. In dat geval, is het niet makkelijk om eerst je data te transponeren (kwartslag te draaien)?

[ Voor 20% gewijzigd door g0tanks op 21-07-2021 17:15 ]

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsMack
Helaas herhaalt hij in dat geval alleen de formule en dus zichtbare waarde van de eerste rij. Het resultaat is dan:

1.1, Antwoord A
1.1, Antwoord A
1.1, Antwoord A
1.1, Antwoord A
etc.

Misschien is het voor mij logisch maar ziet excel er geen patroon in? Maar hoe ik dit kan oplossen is dus de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Helpt dit als inspiratie? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJKtJvCEIjZgiWI9_FGVxYozfeY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t1TsYDo7Yg1D9r072FkKEjX7.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:33
Als ik me niet vergis kun je in Excel ook cellen samenvoegen doormiddel van =(A2&A3&A4) etc. Misschien dat dat wel werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsMack
RobinL94 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 17:31:
Als ik me niet vergis kun je in Excel ook cellen samenvoegen doormiddel van =(A2&A3&A4) etc. Misschien dat dat wel werkt?
Hierbij gebeurd hetzelfde probleem helaas met de volgende formule(s).
Rij 1:
='Open vragen'!$A$5&'Open vragen'!D$1&'Open vragen'!D$5

Rij 2:
='Open vragen'!$A$5&'Open vragen'!E$1&'Open vragen'!E$5

Rij 3:
='Open vragen'!$A$5&'Open vragen'!F$1&'Open vragen'!F$5
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet precies snap hoe ik dat zou moeten toepassen op mijn situatie. Ik zal het hieronder even wat duidelijker laten zien:

Data bron
Onderstaand is een voorbeeld van hoe de huidige dataset in elkaar zit. Het gaat straks om een x aantal instituten welke een antwoord op de 137 vragen hebben gegeven. Sommige vragen zijn echter niet verplicht en kunnen dus een leeg veld opleveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jeDBDgSb0Uj-AnlPhYH13r-Euo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6RdUrrMFJFpbkG1MzFXnjUj4.png?f=fotoalbum_large

Doel
Het doel is om alles te transcriberen, dit wil ik in een nieuw blad doen omdat de indeling anders is. Ieder instituut en vraag heeft een nummer. Die wordt gecombineerd (op die manier heeft ieder antwoord een eigen unieke code) en in de kolom daarnaast komt het antwoord wat zij hebben gegeven op die vraag.

De reden van transcriberen is omdat mensen vaak uitgebreide antwoorden geven op open vragen die simpel samengevat kunnen worden. Door alles simpel samen te vatten is het makkelijker om een algeheel overzicht te krijgen op iedere vraag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CvOsCt92L5-pa2vnyWCRXzGmbE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vA4NamFrqImz6p6PFGwElna5.png?f=fotoalbum_large

(In mijn eerdere voorbeelden gebruikte ik een komma tussen de nummers en het antwoord omdat ik later dit wil scheiden zoals dat ook met een csv gebeurd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:11
Moet je dan niet met INDEX en MATCH gaan werken? Dus in je doel-werkblad een formule opnemen met INDEX en MATCH in cel B3?

Dan zou het dit moeten zijn (Sheet1 is je brondata).
code:
1
=INDEX(Sheet1!$B$3:$K$12;MATCH(LEFT($A3;1)*1;Sheet1!$A$3:$A$12;0);MATCH(RIGHT($A3;1)*1;Sheet1!$B$1:$K$1;0))

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsMack
Patrick_6369 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:21:
Moet je dan niet met INDEX en MATCH gaan werken? Dus in je doel-werkblad een formule opnemen met INDEX en MATCH in cel B3?

Dan zou het dit moeten zijn (Sheet1 is je brondata).
code:
1
=INDEX(Sheet1!$B$3:$K$12;MATCH(LEFT($A3;1)*1;Sheet1!$A$3:$A$12;0);MATCH(RIGHT($A3;1)*1;Sheet1!$B$1:$K$1;0))
Op een of andere manier (ik moest de code wel omzetten naar Nederlands) geeft hij een foutmelding dat er teveel argumenten worden opgegeven voor die functie. En dus resulteert dat in een niet werkende code.

Onderstaand de code die ik gebruik:
code:
1
=INDEX('Alleen open vragen'!$B$3:$K$12;GELIJK(LINKS($A3;1)*1;'Alleen open vragen'!$A$3:$A$12;0);GELIJK(RECHTS($A3;1)*1;'Alleen open vragen'!$B$1:$K$1;0))

[ Voor 14% gewijzigd door MatthijsMack op 26-07-2021 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
MatthijsMack schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:40:
[...]

Op een of andere manier (ik moest de code wel omzetten naar Nederlands) geeft hij een foutmelding dat er teveel argumenten worden opgegeven voor die functie. En dus resulteert dat in een niet werkende code.

Onderstaand de code die ik gebruik:
code:
1
=INDEX('Alleen open vragen'!$B$3:$K$12;GELIJK(LINKS($A3;1)*1;'Alleen open vragen'!$A$3:$A$12;0);GELIJK(RECHTS($A3;1)*1;'Alleen open vragen'!$B$1:$K$1;0))
De Nederlandse variant van MATCH is VERGELIJKEN en niet GELIJK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsMack
g0tanks schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:48:
[...]

De Nederlandse variant van MATCH is VERGELIJKEN en niet GELIJK.
Ah, dat is een niet zo slimme fout van mij. Maar ook al pas ik dat aan, dan krijg ik in dit geval niet de foutmelding maar #WAARDE!. Wat ik daar precies mee moet doen weet ik niet.

Ik heb momenteel helaas niet de tijd om er verder in te duiken en het uit te pluizen, maar dit zal ik op een later moment nog eens doen. Tot nu toe in ieder geval bedankt voor jullie hulp. Mocht ik de oplossing gevonden hebben dan zal ik dat laten weten. Ik vind het desondanks wel vreemd en best lastig om de juiste formule te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsMack
Ik heb nu al een update, ik heb de oorspronkelijke data nu getransponeerd. En nu lijkt het wel te werken met alleen de functie "='Alleenopenvragen'!.#

Waarbij . de kolom letter is en # het rijnummer.

Oorspronkelijk stond de bron data horizontaal naast elkaar en moesten ze verticaal onder elkaar geplakt/overgenomen worden. Dit heb ik veranderd naar verticaal onder elkaar, en nu kan ik zonder problemen alles overnemen. Het moet daar dus iets mee te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:11
MatthijsMack schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:54:
[...]

Ah, dat is een niet zo slimme fout van mij. Maar ook al pas ik dat aan, dan krijg ik in dit geval niet de foutmelding maar #WAARDE!. Wat ik daar precies mee moet doen weet ik niet.
Cel A3 is gevuld met de cijfers? Want als ik die cel leegmaak dan krijg ik ook #Value.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsMack
Cel C3 is niet gevuld met cijfers maar met tekst. Ik heb het nu, alhoewel niet helemaal ideaal, kunnen doen met de formule die ik het laatste noemde. Ik moet dan nog wel bij iedere vraag die formule intypen wat niet zo handig is. Maar het is al sneller dan voorheen. Ik denk dat het er ook mee heeft te maken dat de opmaak van het bestand misschien niet zo handig is. Dat zal ik een volgende keer sowieso anders gaan doen.
Pagina: 1