Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zakelijk werkstation plus Photoshop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dograver
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:17

Dograver

>> Insert Title Here <<

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Opdracht gekregen om een nieuw werkstation te bouwen/kopen voor een kennis. Hij klaagt steen en been over de traagheid van zijn huidige werkplek. Gezien dat wat hij nu draait snap ik dat heel goed.
Hij is kunstschilder en gebruikt zijn PC om zijn zaken te behartigen zoals mailen en bankzaken. Verder standaard gebruik zoals bijv. Youtube en Marktplaats.
Ook maakt hij meerdere malen per week gebruik van Photoshop om de opdrachten van klanten te retoucheren. Dat associeer ik als zijnde lichte Photoshop werk (?).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 900/1000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Daar er nu gewerkt op een Intel Celeron G1610 met 4GB DDR3 op een “whooping” 32 bits versie van Windows 10 lijkt het mij zeer waarschijnlijk dat we deze volledig afvoeren. Wel worden de schijven met zijn data (2x 1TB Sata schijven) omgezet naar het nieuwe systeem. Als ik eventueel binnen het budget kan blijven zou ik ook nog een goeie 24/27 inch monitor toe willen voegen. De huidige Fujitsu LL3220W is natuurlijk ook alweer 10-12 jaar op de markt en een slagje kleiner.
pricewatch: Fujitsu Siemens Amilo SL 3220W Zwart

Dit laatste is echter geen vereiste.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Daar zit voor mij nu net het issue. Ik lees op internet wat tegenstrijdige berichten over de keuze voor een external GPU (wat de prijs aanzienlijk zal doen stijgen) ten opzichte van hedendaagse iGPU’s die met 16 GB RAM al prima kunnen voorzien voor licht Photoshop werk. Ook op mijn werk lopen de meningen daarin volledig uiteen. Daar mijn kennis voor wat betreft grafisch design echt minimaal is vraag ik daarom om jullie expertise.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De huidige PC is een midtower. Qua kastruimte moet dat gelijk blijven. Anders past deze niet in het huidige bureau . Dat betekent ook concreet dat er 0,0 behoefte is aan stijl qua kast. Simpel, strak en gesloten zijkanten. Tevens zou een toekomstige update naar Windows 11 (TPM) wel wenselijk zijn.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik twijfel met name over de vraag voor een iGPU of losse GPU. Ik had al naar de BBG van Juli gekeken, maar daar zit er gelijk een external GPU bij van 430,- en heeft de processor geen iGPU als je toch besluit zonder GPU te gaan werken. Zonder GPU verandert ook uiteraard de voeding weer etc.
Ook diverse topics in het Desktop Aankoopadvies sluiten niet echt aan op de wens die nu bij mij neergelegd is. Wat zouden jullie voor dit budget neerzetten?

PSN-ID Dograver

Beste antwoord (via Dograver op 04-08-2021 22:29)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Hier alvast een opzetje. 32GB is toch wel fijn met Adobe Photoshop. Zeker nu 20MP+ foto’s standaard zijn geworden. Om er nog een scherm in het budget te krijgen toch maar 1TB SSD gepakt. Ik ga er dus wel vanuit dat de schijven meegaan.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11600 Boxed€ 239,-€ 239,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B560M-PLUS€ 129,-€ 129,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 61,90€ 61,90
1MonitorenAOC Q24V4EA Zwart€ 177,95€ 177,95
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zilver€ 33,05€ 33,05
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 165,-€ 165,-
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 73,90€ 73,90
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 100,94€ 100,94
Totaal€ 980,74

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-11 23:57
iGPU is prima voor zijn doel.
En anders een GPU als 1060 6vb of de rx580. Hoe staat hij tov 2e hands?

Eerste wat je doet is die oude hdds naar de stort :p

[ Voor 21% gewijzigd door 99ruud99 op 21-07-2021 16:11 ]

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
Dat klinkt allemaal niet heel erg spannend. Een standaard budget systeem dat links en rechts wellicht een beetje is aangekleed.

De op de CPU ingebouwde video is meer dan voldoende. Ik zou die roterende schijven niet meer meenemen. Zet er gewoon een 2 TB SSD (Triple-Layer Cell) in en migreer de data. Sla als het even kan de 8 GB stap over en zet er meteen 16 GB dual channel werkgeheugen in.

Een nieuwe monitor kan nooit kwaad en denk ook aan de kosten voor je Windows licentie. Kijk wellicht even naar een kosteneffectief alternatief voor Adobe Photoshop zoals bijvoorbeeld GIMP of iets vergelijkbaars.

• Dograver

Dograver

>> Insert Title Here <<

Topicstarter
@ beide heren hierboven

Dank voor de reacties tot nu toe. Dan ga ik vooralsnog een build maken met iGPU en grote SSD. 16GB DC RAM is toch wel een beetje de standaard future proof waarde vandaag de dag.
Dan hem toch maar overhalen om de oude schijven NIET mee te nemen, die wens ligt er wel namelijk.
Moet ik nog wel iets voor hem bedenken qua back-up. Gezien de dikke 8/1 Mbit lijn daar wordt online back-up wel een dingetje. Zal lokaal iets moeten doen.

Licenties wil ik het hier maar niet over hebben, ik wil ook niet weten of de huidige versie van Adobe Photoshop welke hij nu draait wel legaal is. Probleem voor later. Ik zal eens een opzetje maken vandaag of morgen.

PSN-ID Dograver

Acties:
  • Beste antwoord

• Djarune
Hier alvast een opzetje. 32GB is toch wel fijn met Adobe Photoshop. Zeker nu 20MP+ foto’s standaard zijn geworden. Om er nog een scherm in het budget te krijgen toch maar 1TB SSD gepakt. Ik ga er dus wel vanuit dat de schijven meegaan.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11600 Boxed€ 239,-€ 239,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B560M-PLUS€ 129,-€ 129,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 61,90€ 61,90
1MonitorenAOC Q24V4EA Zwart€ 177,95€ 177,95
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zilver€ 33,05€ 33,05
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 165,-€ 165,-
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 73,90€ 73,90
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 100,94€ 100,94
Totaal€ 980,74

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-11 23:57
pricewatch: ASUS Prime Z590M-PLUS zou nog een leuk bord zijn icm de 40 euro cashback ;)
(afhankelijk van waar je besteld, even duur, dus gratis upgrade :P )

[ Voor 17% gewijzigd door 99ruud99 op 21-07-2021 19:59 ]

• Djarune
99ruud99 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 19:58:
pricewatch: ASUS Prime Z590M-PLUS zou nog een leuk bord zijn icm de 40 euro cashback ;)
(afhankelijk van waar je besteld, even duur, dus gratis upgrade :P )
Die is met cashback zelfs al te duur. Zit niet eens een geïntegreerde I/O plaat op en mist de M.2 heatsink en de 2,5 Gbps ethernet. De TUF is naar mijn mening beter. De VRM is gelijkwaardig. Bovendien kun je de 11600 nauwelijks overklokken ;)

• Dograver

Dograver

>> Insert Title Here <<

Topicstarter
2,5 Gbps op een 8 Mbit download op een goede dag. Die NIC doet zijn ogen niet eens open :D

PSN-ID Dograver

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
Wat betreft backup hangt het er helemaal van af hoe belangrijk de processen en de data zijn. Bij fotobewerking voor klanten zou je kunnen kiezen voor een korte dataretentie. Wanneer de klant de beelden heeft ontvangen misschien nog een maand bewaren en dan de bestanden weggooien. Dan moet je ook back-up-software hebben die met deze dataretentie om weet te gaan. Voordeel is dan wel dat de backup relatief klein blijft en je deze op een vrij recht-toe-recht-aan USB-schijf kan plaatsen.

Wat betreft de opmerking over 32 GB werkgeheugen heb ik onvoldoende ervaring met deze materie om in te kunnen schatten of dit al dan niet zinnig is. Als er inderdaad met hele grote foto's word gewerkt en de investering binnen budget past dan zou ik het niet nalaten.
Pagina: 1