Wat vragen over kabels + het bundelen ervan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtje84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
Ik ga een nieuwe vloer leggen, en heb nu de optie om wat kabels onder de vloer weg te werken, dus ik heb al een kabelgootje gemaakt. Ik ga er wat kabels leggen voor spullen die ik nu niet heb, maar later misschien wel eens een keer aanschaf.

Ik wil in de goot leggen:

- 1 coax kabel voor naar de tv (goede hirschmann kabel)
- 4 luidspreker kabels (2x1.5mm ofc) bedoeld voor kleine achter- (en wie weet ooit atmos) speakers, zeg 100 watt max ofzoiets waarschijnlijk.
- 1 subwoofer kabel. Dit is volgens mij gewoon een RCA kabel.
- 1 UTP kabel. Op de kabel staat "cat 6 4x2xawg26/7"

Aangezien het meeste is bedoeld om apparatuur aan te sluiten die ik nu nog niet heb, kan ik het dus niet eerst testen en zodra de vloer gelegd is kan ik er niets meer aan veranderen.

De kabels komen over een lengte van ongeveer 5.5 meter langs elkaar te liggen in de goot.

Mijn vraag is, is het prima om deze kabels allemaal bij elkaar in 1 goot te leggen, of kunnen ze elkaar gaan storen? Ik heb wel degelijke kabels gekocht denk ik, alleen de UTP kabel heb ik geen idee van, die had ik al en doet het prima, maar is deze ook geschikt? Ik las wat dingen over de dikte in andere topics...

Ik zou de kabels nog af kunnen dekken met aluminiumfolie eventueel. Is dat nog verstandig misschien, of juist onverstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:39
ik heb destijds 2x 20mm en 1x 25mm pijp in de woonkamervloer ingeslepen ..

1x 20mm waar 2x cat7+coax inzit
1x 20mm spare
1x 25mm voor een subwoofer RCA kabel (Oehlbach NF 214 Sub zit erin, ging met connector probleemloos door de 25mm bochten/pijp)

een aantal pijpjes van 19mm lijkt me een slimmer idee .. (en die cat6 utp is geen installatiekabel... das een patchkabel vermoed ik, ga ervanuit dat je die ooit is moet vernieuwen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:29

lier

MikroTik nerd

AWG26...niet doen, goede kabel gebruiken. Beter nog: loze leidingen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtje84
lier schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:04:
AWG26...niet doen, goede kabel gebruiken. Beter nog: loze leidingen.
Kan je misschien iets specifieker zijn?

Wat is er niet goed aan de kabel, en wat is wel een goede kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:39
Goede CAT6 UTP kabel heeft AWG23 of zelfs AWG22.
AWG26 zijn vrij dunne aders.

Wat ga je doen aan het uiteinde van die kabels? Ga je ze monteren in de wandcontactdoos/keystones of gaat er direct een stekker op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtje84
Groentjuh schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:05:
Goede CAT6 UTP kabel heeft AWG23 of zelfs AWG22.
AWG26 zijn vrij dunne aders.

Wat ga je doen aan het uiteinde van die kabels? Ga je ze monteren in de wandcontactdoos/keystones of gaat er direct een stekker op?
Ik dacht aan een kabel inclusief stekkers eerlijk gezegd, maar zoals al misschien wel duidelijk is heb ik er niet al te veel verstand van. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:52
Trek er een oude UTP of audio kabel (of ...) bij die je kan gebruiken om indien nodig makkelijk een nieuwe kabel door te trekken (en label deze), dan moet je achteraf geen trekveer kopen of lenen.
En iets nog meer feedback/info geven zoals o.a. groentjuh opvraagt kan handig zijn hier.

Ivm eventuele storing zal het wel meevallen maar mss dat iemand hier meer van weet...

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtje84
TiezZ_BE schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:20:
Trek er een oude UTP of audio kabel (of ...) bij die je kan gebruiken om indien nodig makkelijk een nieuwe kabel door te trekken (en label deze), dan moet je achteraf geen trekveer kopen of lenen.
En iets nog meer feedback/info geven zoals groentjuh opvraagt kan handig zijn hier.

Ivm eventuele storing zal het wel meevallen maar mss dat iemand hier meer van weet...
Dat is wel een goed idee. In principe kan ik dan gewoon de UTP kabel die ik heb gebruiken, en als ik deze wil vervangen hem gebruiken als doortrek kabel.

Verder heb ik niet echt meer informatie eerlijk gezegd, aangezien ik zelf waarschijnlijk het grootste groentjuh hier ben op dit gebied. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-09 23:11
als het een oude coax is
zou ik die ook vervangen
tegenwoordig zijn de kabels een stuk beter afgeschermd als vroeger
en dat merk je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:51
Netwerkkabels hebben geen last van welke storing van buiten dan ook, de twist in de aders heffen heel effectief elke stroring van buiten op.
Goede coax idem.
Signaal voor geluid vermoed ik ook niet, maar als er ergens storingen te verwachten is dan is het daar.

Voor vaste netwerk bekabeling gebruik je cat 6 kabel met aders van minimaal AWG23 (kleiner getal is dikkere aders).
Afmonteren op patchpaneel of wcd en vandaar aansluiten met kant en klare patchkabel.
Ga geen RJ45's aanknijpen.
Ik zou zeker geen kant en klare patchkabel nemen, als er iets met bijvoorbeeld de connector gebeurd (wat heel vaak voorkomt) kun je nieuwe kabel gaan trekken

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:37
Ben(V) schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:54:
Netwerkkabels hebben geen last van welke storing van buiten dan ook, de twist in de aders heffen heel effectief elke stroring van buiten op.
Bij UTP is dit maar tot 30MHz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0vvU12vVCLr1hHCgbSFSdcPx8g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/iuVhScFMMwyckRshRxAMnvNF.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JipbHdPk9UvgvgHrHSCxNqv15FE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VgRrumcAHa1qyYcj0HFkL69J.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5nJJRWGmJrt2-aoYD5YYiImiR4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kRYNPp5i6Gq735p3LVcPT8d1.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGQLyasBn603ZANK8XQdSsrRkjg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zbeONjEqsmFB5ehXZSAXviFl.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0oZdopBrgHV2q2IBUEHJGZCO9oo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2hZEKyZlfkW6n24eja2qwqmy.png?f=fotoalbum_tile

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Hou nu eens op met je reclame en marketing verhalen van bedrijven die kabels willen verkopen.
Verdiep je eens in the theorie en de werking van utp kabels in plaats van marketing verhalen te herplaatsen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:37
Ben(V) schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 23:50:
Hou nu eens op met je reclame en marketing verhalen van bedrijven die kabels willen verkopen.
Verdiep je eens in the theorie en de werking van utp kabels in plaats van marketing verhalen te herplaatsen.
Als gij het internet geloofd goed maat dit komt allemaal uit de normen en dit zijn grote merken in de netwerkbekabeling wereld. Dus zou eens nadenken wie je geloofd een webshop op internet die er niks van kent of merken die de normen volgen.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-10 13:18
Je blijft zelf ook onzin uitkramen. verdiep jezelf eerst eens goed in de materie en ga dan andere aanvallen . In iedere post van iemand kraam je onzin uit en haalt andere mensen naar beneden.

[ Voor 8% gewijzigd door vincedd op 22-07-2021 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:39
zullen we het terug bij topicstarter zn probleem houden ? en het advies is duidelijk .. vaste pijp met trekdraad aanleggen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Toch mooi om te zien hoe men los gaat over 5,5 meter UTP, maar het feit dat er 4 luidsprekerskabels van slechts 1,5 mm naast elkaar komen te liggen boeit niet. Terwijl dat laatste toch wel erkend not done is vanwege overspraak etc van analoge signalen. Als geluid je verder niet boeit en geen high end spul hebt of wil gaan kopen prima maar anders wordt het toch afgeraden. Bedenk ook dat rijtjeshuizen en subwoofers vaak geen vriendjes voor de buren zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtje84
Aha, (dunne) speakerkabels naast elkaar leggen is dus ook niet het beste idee. Zou het een idee zijn om de kabels van elkaar te scheiden met lagen aluminiumfolie? Of slaat dat nergens op.

Betere UTP installatiekabel halen, dat is duidelijk. Is eventueel een CAT 7 kabel niet beter future-proof?

Ik heb in ieder geval al een beter idee wat wel en wat niet te doen dankzij de antwoorden, bedankt iedereen! _/-\o_

Wat betreft de subwoofer, als ik die al zou kopen in de toekomst, dan zou ik hem alleen gebruiken voor films. Voor muziek heb ik 2 zuilspeakers die op zichzelf hartstikke mooi klinken en voor mij meer dan genoeg basweergave hebben. Maar de subwooferkabel is dus vooral voor het hebben van de optie.

De coaxkabel is nieuw en van hirschmann, dit op aanraden van een vraag in een ander topic. Ik had eerst wat spul van q-link met kabelkeur gekocht, maar toch maar terug gebracht en een hirschmann gekocht.

[ Voor 44% gewijzigd door Rtje84 op 22-07-2021 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Niet om het een of ander, maar wat maakt dat wij jou op jouw blauwe ogen moeten geloven dan? :?

De twist alleen is niet afdoende om magnetisme (de interference) tegen te gaan. Dat je er in de praktijk nauwelijks iets van merkt (behalve dat de snelheid wat lager is en een kleine kans op packetloss) betekend niet dat het er niet meer is natuurlijk, terwijl er wel goede, niet dure oplossingen voor zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
In het frequentiegebied waar de utp kabel voor bedoelt is, zal alle elektromagnetische invloed dusdanig afgezwakt worden dat er geen enkele invloed op het netwerk signaal zal optreden.

De aderparen zijn gebalanceerd waardoor elke invloed van buiten precies evenveel op beide aders inwerken maar tegengesteld en elkaar daardoor dus heel effectief opheffen omdat ze strak getwist zijn.

Alleen als de invloed van buiten in hetzelfde frequentiegebied en in dezelfde fase optreed kan er beïnvloed worden omdat dan door interferentie de storingen elkaar kunnen gaan versterken dat heet "Alien NEXT" storing en treed in de praktijk alleen op in bundels netwerkkabels die op dezelfde snelheid werken.

Zo zijn de cat specificaties nu eenmaal gedefinieerd en als er wel invloed is voldoet zo'n kabel simpelweg niet aan de cat specificaties (wat schrikbarend veel voorkomt met name op de AWG waarde).

En magnetisme doet niets hoor, enkel een veranderend magnetisch veld wekt elektromagnetische straling op, dus een magneet erbij houden heeft echt geen invloed.

Ook niet op de kalk in de waterleiding O-)

Pagina: 1