Vraag

• Danjidani
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22-07-2021
Hey,

Ik heb van de week een vreemd probleem gehad, dit op zowel mijn computer als op de computer die ik nadien van mijn broer heb geleend..

Opeens liep mijn computer vast, heb deze via de knop opnieuw opgestart en dan kwam ik net in het laadscherm, hier zat deze opnieuw vast en terug met de knop herstart. Vanaf dan start deze slechts een 5 tal seconden op, waarna deze zichzelf terug uitschakeld en opnieuw probeert. Geraak niet in de bios.

Dacht een probleem aan de voeding dus naar computer winkel gegaan, heb deze er uiteindelijk achter gelaten omdat het nogal een dure is..

Nadien mijn broer zijn computer geleend, het zeer vreemde is dat dit nu hetzelfde probleem heeft! Eerst liep deze goed, nadien verplaatst en dan had ik deze problemen dus ook.

Heb de spanning op mijn stopcontacten gecontroleerd, 238V. Heb wel geen aarding op de stopcontacten. Ik zoek een gemeenschappelijke factor maar ik kom er echt niet uit..

Iemand een idee?

(Ace z390 moederbord, i9-9900k, 2080ti, ...)

Alvast bedankt,

Grtjs Danji

Beste antwoord (via Danjidani op 21-07-2021 16:09)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:13
Geen aarding is toch het gemeenschappelijke?
Vooral als de PC van je broer bij hem thuis wel goed werkt op een geaard stopcontact.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:13
Geen aarding is toch het gemeenschappelijke?
Vooral als de PC van je broer bij hem thuis wel goed werkt op een geaard stopcontact.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Danjidani
Heeft al een goed jaar zonder problemen gewerkt, vroeger bij m'n ouders had ik ook geen aarding.

Maarja.. is wel idd gemeenschappelijk.

• superkevinxd
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-06 08:40
In mijn nieuwe huurwoning heb ik ook nergens geaarde stopcontacten op de muur. (behalve badkamer keuken, want dat was destijds ook al verplicht.)

Zodra ik eenmaal alles ingedeeld heb, en naar wens is, ga ik geaarde stopcontacten + aardedraad + verwarmingsbuisklemmen kopen. Deze komen dan op de plek waar ik m'n serverkast wil hebben, en bij m'n TV in de woonkamer (hier heb ik ook apparaten met randaarde, ondanks dat 90% ongeaarde stekker zijn).

Verwarming is van nature al geaard, waardoor je er een geaard stopcontact mee kan realiseren. Nieuwe kabels trekken is voor mij geen optie, gezien alles op een superslechte kwaliteit plafond en cementen vloer ligt.

Je zou natuurlijk eerst eens met geaarde stopcontacten (of verlengsnoer vanuit bijv keuken naar kamer van PC) testen. Als dit wel fatsoenlijk werkt, dan weet je waar het aan ligt.

Als ik jou was zou ik daarna eens deze oplossing als optie wagen, al te duur is het niet, denk dat je voor een enkel stopcontact met draad en klem een kleine 25/30 euro kwijt bent, afhankelijk van je situatie natuurlijk.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:25
superkevinxd schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:21:
Verwarming is van nature al geaard, waardoor je er een geaard stopcontact mee kan realiseren.
Nee, dit mag absoluut niet!

• superkevinxd
Nielson schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:38:
[...]
Nee, dit mag absoluut niet!
En waarom zou dit niet mogen?
Ik vraag me ook echt af of dit niet mag, gezien dit mij uitgelegd is door een elektricien :?

• Danjidani
Ik hoop ook niet dat mijn moederbord of dergelijks beschadigd is geraakt..

Stel dat ik alles wissel, terug aansluit en dan vervolgens weer stuk gaat :-/.

Vindt het gewoon zo vreemd dat men broer zn computer dit ook heeft gekregen, precies iets dat tijdelijk is opgekomen in men huis.. maar geen idee wat.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:25
superkevinxd schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:40:
[...]
En waarom zou dit niet mogen? Ik vraag me ook echt af of dit niet mag, gezien dit mij uitgelegd is door een elektricien :?
Omdat je er vanwege het vele gebruik van kunstofleidingen niet vanuit kunt gaan dat die aarding volledig klopt, en je in het ergste geval juist spanning op je cv installatie zet. Zal een eventuele monteur je ook niet in dank afnemen.

• superkevinxd
Nielson schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 17:22:
[...]
Omdat je er vanwege het vele gebruik van kunstofleidingen niet vanuit kunt gaan dat die aarding volledig klopt, en je in het ergste geval juist spanning op je cv installatie zet. Zal een eventuele monteur je ook niet in dank afnemen.
Duidelijk, dan ga ik toch maar kabels vanuit mn aardeblok trekken!

• Danjidani
Bij zowel mijn als men broer zijn computer heeft blijkbaar 1 RAM slot het begeven. Waarom juist weet ik niet..

Maar als ik 1 slot eruit haal dan start deze terug op.

Vreemd.
Pagina: 1