Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessen1
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 25-05 11:05
Hoi allemaal,

Ik stap per november over naar een andere werkgever, woehoee!

Nu ben ik een absolute starter op het gebied van leasen en ben ik van de stempel: gewoon een privé auto kopen en geen onnodige leningen aangaan

Via mijn werkgever krijg ik voor een X bedrag een mobiliteitsbudget én vergoeding van benzine (middels tankpas). Ik verwacht 30-40k km per jaar te rijden.

Ik was van plan dat mobiliteitsbudget in eigen zak te steken en vervolgens voor woon-werk kilometers én overige werkreizen de tankpas te gebruiken. Desnoods met rittenregistratie, zodat mijn privé kilometers “belast” kunnen worden.

Daar gaat mijn werkgever niet mee akkoord. Reden is mij onduidelijk. Iets fiscaals. Zij geven namelijk aan dat ze me aan de (flex-)lease willen hebben en dan pas een tankpas te kunnen geven.

Wat zou hierachter kunnen zitten? Wat is op het eerste oog voordeliger (voor en nadelen?). En wat is fiscaal het verschil tussen een eigen wagen of een private lease bak? Zou die wel uit het mobiliteitsbudget betaald kunnen worden? Kan ik in dat geval wel gebruik maken van een tankpas van de werkgever? Of moet ik dan weer kijken naar een zakelijke lease?

Een bak vragen! Hopelijk dat jullie mij wat verder kunnen helpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vaak zit het hem in een stukje representativiteit (wat vindt een klant ervan als jij in een dertig jaar oude afgeleefde diesel komt aanrijden), milieu (als je zo goedkoop mogelijk gaat rijden rij je waarschijnlijk geen euro6 model) en veiligheid (een oudere auto is vrijwel per definitie minder veilig)

Daarnaast kost afwijken van een standaard in elk proces geld, als iedereen een leaseauto heeft is dat goedkoper te administreren dan wanneer er een mix is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessen1
Thanks! Dat stukje afwijken van het proces snap ik. Ik heb een nette middenklasser uit 2019, dus het stukje representatie gaat niet op. Voor dit mobiliteitsbudget ga ik een stap achteruit (mocht ik gaan leasen).

[ Voor 16% gewijzigd door wessen1 op 20-07-2021 23:02 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:08
Het is niet gebruikelijk om een privé auto met een zakelijke tankpas te tanken.

Gaat de werkgever ook niet akkoord als je de tankpas laat zitten en gewoon kilometers declareert?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessen1
Xander schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:03:
Het is niet gebruikelijk om een privé auto met een zakelijke tankpas te tanken.

Gaat de werkgever ook niet akkoord als je de tankpas laat zitten en gewoon kilometers declareert?
Thanks voor je snelle reactie. Dat declareren komt dan in plaats van het mobiliteitsbudget zegt de werkgever. Dan ga ik er flink op achteruit. Terwijl ik uit de arbeidsvoorwaarden haal: mobiliteitsbudget én vergoeding brandstof (dat gaat maandelijks om ongeveer €400), met mobiliteitsbudget zo’n €1200…).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 22:05
Zit er een boete clausule in je lease contract? Het is vaak een verkapte ontslagboete helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Mobiliteitsbudget en (flex) lease gaan imho niet samen...

Of je krijgt een mobilitietsbudget, waarbij je zelf de "vrijheid" van het vervoersmiddel hebt (auto, trein, bus, green wheels, etc) of je hebt een lease regeling (x budget of keuze uit auto a, b of c) en dan de keuze om wel / niet prive te rijden (en evt extra "toeslagen" als prive gebruik van de lease auto of een luxere auto rijden.

Nadeel van mobiliteitsbudget is dat je zelf verantwoordelijk bent voor je vervoer. Leuk als je een vaste standplaats hebt en "geld overhoudt", maar zeer vervelend als je een wisselende werkplek hebt of diverse projecten door het land hebt. Risico gaat richting de werknemer zodra er meer kilometers gemaakt moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Rij je een privé-auto, dan mag je werkgever je daar belastingvrij 19 cent per kilometer voor vergoeden. De werkgever mag ook meer uitkeren, maar alles boven de 19 cent geldt als loon met bijhorende heffingen. Dat geldt dus ook voor een tankpas van de zaak voor je privé-auto. Omdat het nogal een administratie is om dat allemaal bij te houden is het erg ongebruikelijk.

Krijg je een auto van de zaak, dan kun je ervoor kiezen deze alleen zakelijk te rijden. Je betaalt dan geen bijtelling. Wil je de auto wel privé rijden, dan betaal je bijtelling. Voor een brandstof-auto tel je aan het eind van het jaar 22% van de waarde van de auto op bij je loon en daar betaal je belasting over.

Hou rekening met een einde dienstverband. Je zult niet de eerste zijn die een werkgever verlaat en nog een serieuze afkoopsom moet betalen voor de auto (of het contract moet overnemen).

[ Voor 10% gewijzigd door eLScha op 20-07-2021 23:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:53
Ik krijg I.p.v. lease €850 bruto uitgekeerd, kilometers die ik woon-werk/zakelijk rijd kan ik opgeven, dit deel wordt dan vanuit die €850 netto uitgekeerd tegen €0,19/km.

Brandstof moet ik dan logischerwijs zelf betalen (stroom in mijn geval), dit is volgens mij een vrij gebruikelijke opzet.

Voor mij maakt het niet zoveel uit aangezien ik 8kkm woon-werk en zo'n 4kkm privé rijdt, een leaseauto is dus sowieso kapitaalvernietiging.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 21-07-2021 09:59 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessen1
assje schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:11:
Ik krijg I.p.v. lease €850 bruto uitgekeerd, kilometers die ik woon-werk/zakelijk rijd kan ik opgeven, dit deel wordt dan vanuit die €850 netto uitgekeerd tegen €0,19/km.

Brandstof moet ik dan logischerwijs zelf betalen, dit is volgens mij een vrij gebruikelijke opzet.

Voor mij maakt het niet zoveel uit aangezien ik 8kkm woon-werk en zo'n 4kkm privé rijdt, een leaseauto is dus sowieso kapitaalvernietiging.
Dit klinkt mij logisch! Maar is het in jouw geval en/en? Dus €850 bruto (als een soort mobiliteitsbudget) plus 19 cent per km netto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
wessen1 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:18:
Dit klinkt mij logisch! Maar is het in jouw geval en/en? Dus €850 bruto (als een soort mobiliteitsbudget) plus 19 cent per km netto?
Nee, dat deel van de €850 wordt netto ipv bruto. Voor mij met ca. 650km/maand woon-werk dus ca €125 netto en €725 bruto.

Met 30-40kkm/jaar kan dit dus niet snel uit.

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 20-07-2021 23:41 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
wessen1 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:18:
[...]

Zo lees ik het niet. Als hij 1000km zakelijk gereden heeft, dan wordt er 1000x0,19=190 euro belastingvrij uitgekeerd.

850-190=660. Dat deel is loon en dus belast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
De tankpas wordt door de leasemaatschappij verstrekt. Als je niet least wordt dat dus vrij lastig.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

wessen1 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 22:56:
Via mijn werkgever krijg ik voor een X bedrag een mobiliteitsbudget én vergoeding van benzine (middels tankpas). Ik verwacht 30-40k km per jaar te rijden.
Die brandstofvergoeding hoort bij het mobiliteitsbudget (waar je dus een auto van moet leasen).
Ik was van plan dat mobiliteitsbudget in eigen zak te steken en vervolgens voor woon-werk kilometers én overige werkreizen de tankpas te gebruiken. Desnoods met rittenregistratie, zodat mijn privé kilometers “belast” kunnen worden.
Als je je prive auto vol gooit met de tankpas van de baas, zal de belastingdienst dat als loon zien en de werkgever zal het moeten belasten met loonbelasting. De werkgever heeft daar geen zin in.
Daar gaat mijn werkgever niet mee akkoord. Reden is mij onduidelijk. Iets fiscaals. Zij geven namelijk aan dat ze me aan de (flex-)lease willen hebben en dan pas een tankpas te kunnen geven.
Dat is inderdaad de normale gang van zaken.
Wat zou hierachter kunnen zitten? Wat is op het eerste oog voordeliger (voor en nadelen?). En wat is fiscaal het verschil tussen een eigen wagen of een private lease bak? Zou die wel uit het mobiliteitsbudget betaald kunnen worden? Kan ik in dat geval wel gebruik maken van een tankpas van de werkgever? Of moet ik dan weer kijken naar een zakelijke lease?

Een bak vragen! Hopelijk dat jullie mij wat verder kunnen helpen.
Je hebt in Nederland 2 hoofdopties (belastingtechnisch gezien):

1) je verzorgt je eigen vervoer en de werkgever vergoedt je kilometers. De eerste 19ct daarvan is onbelast. Alle kosten verbonden aan dit vervoer zijn voor jouw.
2) je werkgever verzorgt vervoer en je betaald een bijtellingstarief. Alle kosten voor vervoer zijn voor je werkgever.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-08 19:08

GforceNL

Out of memory....

Je kunt natuurlijk er ook voor kiezen de zakelijke auto alleen zakelijk te gebruiken, dan kost het je verder ook niks.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08 22:08

timovd

Voorsprong door techniek

assje schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:11:

Brandstof moet ik dan logischerwijs zelf betalen, dit is volgens mij een vrij gebruikelijke opzet.

Toen ik in de detachering dat, ging ik ook altijd voor zo'n constructie. Vanuit het midden van het land hoefde ik nooit ver te rijden en ik heb geen behoefte om een gloednieuwe auto te rijden waar ook nog een boete aan vast zit als je er vanaf wilt. Ik kon voor zo'n 900 of voor 850 kreeg ik een potje waaruit ik kon declareren. En dat deed ik ook maandelijks als ik met de fiets ging.
Een tankpas met eigen auto is gewoon lastig voor een werkgever.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:52
pagani schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:00:
Vaak zit het hem in een stukje representativiteit (wat vindt een klant ervan als jij in een dertig jaar oude afgeleefde diesel komt aanrijden), milieu (als je zo goedkoop mogelijk gaat rijden rij je waarschijnlijk geen euro6 model) en veiligheid (een oudere auto is vrijwel per definitie minder veilig)

Daarnaast kost afwijken van een standaard in elk proces geld, als iedereen een leaseauto heeft is dat goedkoper te administreren dan wanneer er een mix is.
Nog nooit een klant gehad die mij alle consultant geweigerd heeft vanwege het voertuig dat ik reed. Nee, het zit vooral fiscaal en administratief. Met deze kilometrage is het vaak goedkoper en makkelijker om een lease auto van de werkgever te hebben. Let wel op dat je zelf geen extra kosten hebt wanneer je leasecontract stopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-08 20:35
Er zijn grofweg drie opties:

1: leaseauto plus tankpas. Bijtelling, eventueel eigen bijdrage, klaar.

2: De karige werkgever optie: Je krijgt een mobiliteitsbudget, bruto. Daar kan je bruto/netto 19 cent per KM uit declearen

3: De reeele werkgever optie: Je krijgt een mobiliteitsbudget, bruto. Daar bovenop kan je 19 cent per KM declareren

Optie 1 en optie 3 zijn gelijkwaardig in de zin dat het risico op veel zakelijk rijden bij de werkgever ligt. Het risico op veel prive rijden ligt bij 1 bij de werkgever, maar die krijgt er minder administratie voor terug.

Het lijkt er op dat jouw werkgever optie 4 heeft: Mobiliteitsbudget en succes er mee, of optie 1.

in dat geval is een lease auto waarschijnlijk het meest gunstigst, al dan niet met bijtelling.

Ga in elk geval nooit akkoord met regelingen waar je een "afkoopsom" moet betalen als je binnen het lease contract weg gaat. Werknemers die weg gaan zijn een normaal bedrijfsrisico, de lease auto kan prima naar een volgende werknemer en personeelsverloop moet met goed beleid en goed werkgeverschap opgelost worden, niet met boetes. Als het er wel in staat, stel dan ook de wedervraag: Wil jij, beste werkgever, dat wanneer over een aantal jaren onze toekomst visies uit elkaar lopen dat ik ongemotiveerd blijf omdat ik een boete moet betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Overigens lees ik nu pas dat je een tankpas wilt gebruiken voor een privé auto. Dat zal een werkgever logischerwijs nooit toestaan, want als jij een dikke Amerikaan rijdt die 1 op 4 verbruikt kan de werkgever bij een klant die ver weg zit of een salesfunctie geld toe gaan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-08 21:14
SmurfLink schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 07:50:
De tankpas wordt door de leasemaatschappij verstrekt. Als je niet least wordt dat dus vrij lastig.
Hoeft niet perse hoor, je werkgever kan ook via bijvoorbeeld MoveMove een tankpas voor je regelen in principe. En sommige (vooral die van brandstofbredrijven) kun je ook als particulier aanvragen. Is an sich wel praktisch om niet al die bonnetjes te hoeven bewaren. Heb zelf een MoveMove tankpas / parkeerkaart / OV kaart.

Ik vraag me vooral af of het voor de TS nut heeft. Als hij niet leased denk ik dat 'ie gewoon het mobiliteitsbudget maandelijks overgemaakt gaat krijgen. Dus dan betaalt 'ie verder alles gewoon zelf. Of hij krijgt gewoon een vergoeding op basis van kilometers, maar ook daar is een tankpas niet erg nuttig.

[ Voor 21% gewijzigd door Hydra op 21-07-2021 09:19 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-08 11:50
Bij mij was het altijd, je had een mobiliteitsbudget a 800 euro. Dan had je de volgende keuzes:

- Lease auto via WG lease maatschappij, leaseprijs was incl brandstof en dan kreeg je een tankpas. Bleef je binnen budget mocht je de auto gratis inleveren bij einde dienstverband. Ging je er boven moest je het bedrag wat je er boven zat x resterende maanden betalen. Bleef je er onder kreeg je dat bruto betaald.

- Zelf vervoer regelen, eigen verantwoordelijkheid, budget volledig bruto uitbetaald.

- 0,19ct per km declareren, budget vervalt dan. Ook mag je dan geen parkeerkosten en dergelijk declareren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
overhyped schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:18:
Het lijkt er op dat jouw werkgever optie 4 heeft: Mobiliteitsbudget en succes er mee, of optie 1.
Eigenlijk is dit gewoon optie #2 maar dan de luie versie waar de werkgever wat minder administratie voert waardoor er geen gebruik wordt gemaakt van fiscale ruimte (niet handig).

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 21-07-2021 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
2: De karige werkgever optie: Je krijgt een mobiliteitsbudget, bruto. Daar kan je bruto/netto 19 cent per KM uit declearen

3: De reeele werkgever optie: Je krijgt een mobiliteitsbudget, bruto. Daar bovenop kan je 19 cent per KM declareren
Blijkbaar heb ik een karige werkgever, dat is goed om te weten. Maar; ik zie de logica van optie #3 niet helemaal. Er vanuit gaande dat de mobiliteitsvergoeding in dezelfde orde van grootte is als de kosten van een leaseauto worden de kosten van de WG op deze manier veel hoger. Stel een mobiliteitsvergoeding van €800/maand en 40kkm/jaar dan komt daar nog eens €633/maand bovenop?

Dit lijkt me alleen een zinvolle optie voor de WG als de marginale kilometerprijs van een leaseauto ook richting de €0,19/km zit (of de mobiliteitsvergoeding fors lager is dan de leasekosten).

[ Voor 49% gewijzigd door assje op 21-07-2021 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
GrooV schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:25:
Bij mij was het altijd, je had een mobiliteitsbudget a 800 euro. Dan had je de volgende keuzes:

- Lease auto via WG lease maatschappij, leaseprijs was incl brandstof en dan kreeg je een tankpas. Bleef je binnen budget mocht je de auto gratis inleveren bij einde dienstverband. Ging je er boven moest je het bedrag wat je er boven zat x resterende maanden betalen. Bleef je er onder kreeg je dat bruto betaald.

- Zelf vervoer regelen, eigen verantwoordelijkheid, budget volledig bruto uitbetaald.

- 0,19ct per km declareren, budget vervalt dan. Ook mag je dan geen parkeerkosten en dergelijk declareren
das echt een heel karige regeling.. dat is dus eigenlijk, we willen niet dat je zelf vervoer regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
assje schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:49:
[...]

Blijkbaar heb ik een karige werkgever, dat is goed om te weten. Maar; ik zie de logica van optie #3 niet helemaal. Er vanuit gaande dat de mobiliteitsvergoeding in dezelfde orde van grootte is als de kosten van een leaseauto worden de kosten van de WG op deze manier veel hoger. Stel een mobiliteitsvergoeding van €800/maand en 40kkm/jaar dan komt daar nog eens €633/maand bovenop?

Dit lijkt me alleen een zinvolle optie voor de WG als de marginale kilometerprijs van een leaseauto ook richting de €0,19/km zit (of de mobiliteitsvergoeding fors lager is dan de leasekosten).
een leasebedrag is voor de berekening inclusief brandstof, maar de afrekening is altijd los van elkaar. Dus de werkgever krijgt een aparte factuur voor benzine/diesel/electra.

Het is dus niet meer dan logisch om het EX brandstof bedrag bruto te vergoeden, en daar bovenop het variabele deel voor zakelijke kilometers te vergoeden. In een lease auto zijn zakelijke kilometers niet gemaximaliseerd, dus waarom in een prive auto wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@wessen1 Als er geen boeteclausule in een leasecontract zit (voor jou althans) zou ik:
  1. een leuke auto uitkiezen en die privé en zakelijk gaan rijden en je huidige auto weg doen.
  2. een auto uitkiezen en die enkel zakelijk gaan rijden en je huidige auto voor privé aanhouden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-08 11:50
overhyped schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:30:
[...]

das echt een heel karige regeling.. dat is dus eigenlijk, we willen niet dat je zelf vervoer regelt.
Met gedetacheerd personeel dat 40k+ km per jaar rijdt is dat inderdaad correct. Overigens hadden ze 3 lease maatschappijen waar je uit kon kiezen en was lease de voordeligste optie aangezien ik ook geen auto had.

1e klas OV was ook mogelijk maar dat was voor mij geen optie.

Jij noemt steeds alles karig maar in je eigen voorstel krijgt iemand met privé auto dus meer geld dan iemand met een lease auto, dit is niet eerlijk en ik heb meegemaakt dat de OR hier een stokje voor stak.

Mobiliteitsbudget is niks meer dan voor de werkgever een vaste kostenpost ipv moeilijk doen met keuzelijsten en leaseschalen en wat nog meer. Reken je dus vooral niet rijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-08 14:30

Theo

moederbord

Vergeet niet dat je met een leaseauto ook te maken hebt met bijtelling; elke maand mag je grofweg 1% van de nieuwwaarde van de leaseauto aan belasting betalen als je de auto ook privé kan/mag gebruiken. Heb je een auto van 30k in de lease (inc tankpas en alles) dan kost deze auto je netto 300 euro per maand aan belasting.

Als je zelf al een (goede) auto hebt dan is een leasebak zonde in veel opzichten. Beter kan het leasebudget dan als brutoloon worden uitgekeerd, eventueel na aftrek van de km vergoeding. Als ze dat niet willen dan is het weigeren van de auto nog een alternatief en enkel je kilometers declareren.

Maar een tankpas gebruiken op een niet-leasbak is een niet bestaande optie. Simpelweg omdat de belastingdienst een leasebak als (verkapt) loon ziet waar je dus belasting over moet betalen (de bijtelling). Als de werkgever jou gratis benzine gaat geven dan is dit verkapt loon waardoor er een administratie nodig is, een belastingverplichting en een systeem om fraude en gesjoemel tegen te gaan. Dat systeem is er niet, dus kan/mag een werkgever jou geen brandstof verstrekken die jij in je privéwagen gebruikt.

Heb je een goede/leuke auto? Neem dan geen leasebak. Zorg dat het leasebudget wordt uitbetaald. En/of declareer je gereden kilometers. Meer opties zijn er niet echt..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
overhyped schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:32:
Het is dus niet meer dan logisch om het EX brandstof bedrag bruto te vergoeden, en daar bovenop het variabele deel voor zakelijke kilometers te vergoeden. In een lease auto zijn zakelijke kilometers niet gemaximaliseerd, dus waarom in een prive auto wel?
Ok daar kan ik inkomen maar dat is dan niet noodzakelijkerwijs de fiscale ruimte van €0,19/km

Verder is de definitie lang niet altijd zo duidelijk als jij stelt; volop werkgevers die leasebudget exclusief brandstof opstellen en bij mijn werkgever is het bijvoorbeeld zelfs op basis cataloguswaarde.

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 21-07-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
GrooV schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:47:
Mobiliteitsbudget is niks meer dan voor de werkgever een vaste kostenpost ipv moeilijk doen met keuzelijsten en leaseschalen en wat nog meer. Reken je dus vooral niet rijk
Eens, hoe zinvol het is hangt vooral af van de verhouding zakelijke en privé kilometers.

Ik zou voor mijn situatie een dief van mijn eigen portemonnee zijn om een leaseauto te nemen. Ik rijd een jong-gebruikte elektrische auto met een total cost of ownership van <€300/maand (voor ongeveer 1.000km/maand).

€850 mobiliteitsbudget levert na verrekening deel netto ongeveer €500 netto op. Een leaseauto zou mij dus €300 bijtelling kosten + €500 wegvallen mobiliteitsvergoeding = €800

Door dicht bij mijn werk te wonen houd ik dus effectief €500,- per maand over aan mobiliteit ondanks de "karige" regeling. Bepalend hierbij is vooral dat er voor mij eigenlijk geen sprake is van zakelijke kilometers, alleen woon-werk verkeer en ook beperkt prive. Zou je met dezelfde regeling 40kkm zakelijk en 20kkm prive rijden wordt de afweging heel anders.

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 21-07-2021 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
[...]

Met gedetacheerd personeel dat 40k+ km per jaar rijdt is dat inderdaad correct. Overigens hadden ze 3 lease maatschappijen waar je uit kon kiezen en was lease de voordeligste optie aangezien ik ook geen auto had.

1e klas OV was ook mogelijk maar dat was voor mij geen optie.

Jij noemt steeds alles karig maar in je eigen voorstel krijgt iemand met privé auto dus meer geld dan iemand met een lease auto, dit is niet eerlijk en ik heb meegemaakt dat de OR hier een stokje voor stak.

Een prive rijder krijgt helemaal niet meer.

Neem de situatie van een 800E ex brandstof lease vergoeding, en een brandstof component van 200e. Die 200e is een schatting, op basis van gemiddeld gebruik en gemiddelde kilometers en wordt keurig verrekend met de werkgever.

Beide bestuurders krijgen die 800E ex brandstof. Bij de een gaat het naar payroll, bij de ander gaat het de lease maatschapij.

Daarnaast krijgt de lease rijder een tankpas, voor zowel zakelijk als prive. Die rekening gaat naar het bedrijf
De eigen vervoer rijder krijgt 19cent per KM, maar alleen zakelijk. Dit gaat in een declaratie naar het bedrijf.

Wil je gemak/nieuwe auto/vaste kosten per maand/geen investering etc. Dan neem je lease.
Wil je onder aan de streep iets meer over houden maar daarvoor wel iets meer risco en gedoe: Neem ge geen lease.

Zo werkt 't in elk geval bij ons. Belangrijkste voor mij is dat in dit geval altijd de werkgever betaald voor meer zakelijke kilometers, zoals het hoort.

En ja: Zakelijke risico's (Veel meer zakelijke kilometers maken dan gepland of personeelsverloop met opzeg boetes) verhalen op de werknemer vindt ik een voorbeeld van karig werkgeverschap.

[ Voor 5% gewijzigd door overhyped op 21-07-2021 12:59 . Reden: zin toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
assje schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:11:
[...]

Ok daar kan ik inkomen maar dat is dan niet noodzakelijkerwijs de fiscale ruimte van €0,19/km

Verder is de definitie lang niet altijd zo duidelijk als jij stelt; volop werkgevers die leasebudget exclusief brandstof opstellen en bij mijn werkgever is het bijvoorbeeld zelfs op basis cataloguswaarde.
Als het leasebedrag EX brandstof is dan is her helemaal geen discussie lijkt mij.

Leasebedrag EX variable component => Mobiliteitsvergoeding ex variabele component.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wessen1
True schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:42:
@wessen1 Als er geen boeteclausule in een leasecontract zit (voor jou althans) zou ik:
  1. een leuke auto uitkiezen en die privé en zakelijk gaan rijden en je huidige auto weg doen.
  2. een auto uitkiezen en die enkel zakelijk gaan rijden en je huidige auto voor privé aanhouden.
Dit lijken inderdaad de meest voor de hand liggende opties. Wil wel een lekkere bak voor die 40k km. Hopen dat dat past in m’n budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-08 21:51
[...]
Hebben we het nu over de 19ct/km bovenop de brutovergoeding i.p.v. een deel van je brutovergoeding netto via 19ct/km en het restant bruto? Een leaseauto kost meer dan het leasebudget. Er moet immers ook nog brandstof worden betaald. Juist met die reden ben ik niet anders gewend dan dat je brutovergoeding hoger is dan het leasebedrag en dan een deel netto met 19ct/km (650 lease werd 800 aan vergoeding, 800 lease werd 950 vergoeding etc) of dat je volledige leasebudget bruto wordt uitbetaald met inderdaad dan 19ct/km netto daar nog naast.

De brutovergoeding moet de vaste lasten dekken voor het behoud van je auto. De netto 19 ct/km is dan puur voor de brandstof. Met de huidige benzineprijzen kom je dan net uit op het variabele deel. Als je de gereden kilometers netto gaat betalen en dat aftrekt van de brutovergoeding ga je altijd duurder uit zijn privé en dan werkt iedere verre rit direct in je nadeel. Ik heb een paar jaar met enige regelmaat naar Brussel en Maastricht moeten rijden (± 35 keer per jaar) tegen een regeling van 1100 bruto met daarnaast 19ct/km. Als die ritten werden afgetrokken van die 1100 bruto was het al snel klaar gezien een zo'n ritje naar Brussel een declaratie van 80 euro zou opleveren.

[ Voor 20% gewijzigd door Paprika op 21-07-2021 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mobiliteitsbudget betekent over het algemeen: leasebak plus tankpas, OF prive auto rijden en km declaratie. Dat is idd fiscaal te verantwoorden en ook te administreren. Als jij je tankpas voor je priveauto gebruikt loopt de hele administratie in de soep en dat werkt niet.
Voor 19ct/km (da's de standaardvergoeding) ga jij niet uitkomen met je eigen auto, zeker niet wanneer je afschrijving, hoge brandstofkosten, verzekering etc mee gaat tellen.
Komt bij (ook even goed nakijken) dat je bij mobiliteitsbudget mogelijk ook je parkeerkosten niet mag declareren. Dat kan in de papieren lopen.

Snel rekensommetje (uitgaand van middenklasse benzineauto van tussen de 1150 en 1250 kilo): 30k per jaar, verbruik gemiddeld 1:14. Da's 2142 liter brandstof a 1,96 = 4200. Jij krijgt 0.19*30k = 5700 euro. (voor 40k: brandstof 5600 euro en je krijgt 7600), blijft over 1500 euro (resp 2000 voor 40k. Wegenbelasting ca 50 per maand, verzekering inzittenden en all risk ca 100 per maand. Da's exact 1500 euro en de rest moet je zelf bijleggen. Bij 30k heb je 1a2x per jaar een beurt van ca 300 euro gemiddeld. Ook moet je zelf nog zomer en winterbanden plus wissel doen. En dan heb ik een evt anwb abo en bijvoorbeeld rechtsbijstand verkeer wat je bij een leasebak meestal wel hebt, niet eens meegerekend.
Als je idd 40k rijdt en iets minder dan gemiddeld verbruikt zou het mischien net uit kunnen. Voor de rest is lease goedkoper voor je, je hebt er geen omkijken naar en het scheelt je een bult declaraties en administratie.

You do the math yourself ;)

Aanvullend: jij zegt 30/40k per jaar. Dan zit je dagelijks dus op de baan, en flink ook. Weet je zeker dat je dat in het post-corona tijdper ook echt gaat doen? ik zou eerder neigen naar 2 a 3 dagen in de week op pad. Scheelt fors in het aantal km's maar dus ook in of prive rijden uberhaupt interessant is (zie voorgaande).

[ Voor 12% gewijzigd door The Eagle op 21-07-2021 16:02 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 22:06
Gooi alles eens in een Excel. Ik kon ook kiezen voor een auto met tankpas of een mobiliteitsbudget (0.19cent netto en rest bruto uitbetaald). Ik ga circa 3x per week naar de klant waardoor ik incl privé kms ongeveer 35k per jaar rijd. Mijn Excel gaf aan dat de zuinige hybrid die ik nu privé gekocht heb ICM een mobiliteitsbudget interresanter is dan een lease met bijtelling (niet elektrisch).
Pagina: 1