Mijn vraag
Hoe groot is de kans dat het DDR 4 geheugen en de cpu kapot is gegaan door kortsluiting op het moederbord.
Relevante software en hardware die ik gebruik
MSI X99A Gaming 7
Intel core i7
16 gb ram ddr ram 4
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Vermoedelijke oorzaak van het defect:
Samen met mijn zoon heb ik een pc in elkaar gezet met deels gebruikte onderdelen in een nieuwe behuizing. PC heeft goed gefunctioneerd.
Mijn zoon heeft in zijn enthousiasme ddr3 reepjes in de ddr4 slots geprobeerd te duwen. Zeer waarschijnlijk is daardoor het moederbord stuk gegaan.
symptoom is dat bij het aanzetten de fans heel kort draaien en daarna niets.
Al geprobeerd:
ram geheugen in andere sloten met 2 in plaats van 4 reepjes
alleen met moederbord cpu en ram proberen op te starten
batterij 30 seconden los gehad
andere voeding geprobeerd
Mijn conclusie: kortsluiting op het moederbord.
Nu is mijn vraag: hoe groot is de kans dat door kortsluiting ook mijn ram geheugen en mijn cpu stuk zijn gegaan. En is het vervolgens ook mogelijk dat kapotte cpu en of kapotte ram het moederbord weer stuk maken?
Of kan ik op zoek naar een nieuw (tweedehands)moederbord en doet de hele boel het waarschijnlijk wel weer.
Graag jullie advies!
Hoe groot is de kans dat het DDR 4 geheugen en de cpu kapot is gegaan door kortsluiting op het moederbord.
Relevante software en hardware die ik gebruik
MSI X99A Gaming 7
Intel core i7
16 gb ram ddr ram 4
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Vermoedelijke oorzaak van het defect:
Samen met mijn zoon heb ik een pc in elkaar gezet met deels gebruikte onderdelen in een nieuwe behuizing. PC heeft goed gefunctioneerd.
Mijn zoon heeft in zijn enthousiasme ddr3 reepjes in de ddr4 slots geprobeerd te duwen. Zeer waarschijnlijk is daardoor het moederbord stuk gegaan.
symptoom is dat bij het aanzetten de fans heel kort draaien en daarna niets.
Al geprobeerd:
ram geheugen in andere sloten met 2 in plaats van 4 reepjes
alleen met moederbord cpu en ram proberen op te starten
batterij 30 seconden los gehad
andere voeding geprobeerd
Mijn conclusie: kortsluiting op het moederbord.
Nu is mijn vraag: hoe groot is de kans dat door kortsluiting ook mijn ram geheugen en mijn cpu stuk zijn gegaan. En is het vervolgens ook mogelijk dat kapotte cpu en of kapotte ram het moederbord weer stuk maken?
Of kan ik op zoek naar een nieuw (tweedehands)moederbord en doet de hele boel het waarschijnlijk wel weer.
Graag jullie advies!