Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Herman_aart
  • Registratie: juli 2021
  • Laatst online: 25-07 22:34
Mijn vraag
Hoe groot is de kans dat het DDR 4 geheugen en de cpu kapot is gegaan door kortsluiting op het moederbord.

Relevante software en hardware die ik gebruik
MSI X99A Gaming 7
Intel core i7
16 gb ram ddr ram 4

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Vermoedelijke oorzaak van het defect:
Samen met mijn zoon heb ik een pc in elkaar gezet met deels gebruikte onderdelen in een nieuwe behuizing. PC heeft goed gefunctioneerd.
Mijn zoon heeft in zijn enthousiasme ddr3 reepjes in de ddr4 slots geprobeerd te duwen. Zeer waarschijnlijk is daardoor het moederbord stuk gegaan.

symptoom is dat bij het aanzetten de fans heel kort draaien en daarna niets.
Al geprobeerd:
ram geheugen in andere sloten met 2 in plaats van 4 reepjes
alleen met moederbord cpu en ram proberen op te starten
batterij 30 seconden los gehad
andere voeding geprobeerd

Mijn conclusie: kortsluiting op het moederbord.

Nu is mijn vraag: hoe groot is de kans dat door kortsluiting ook mijn ram geheugen en mijn cpu stuk zijn gegaan. En is het vervolgens ook mogelijk dat kapotte cpu en of kapotte ram het moederbord weer stuk maken?
Of kan ik op zoek naar een nieuw (tweedehands)moederbord en doet de hele boel het waarschijnlijk wel weer.

Graag jullie advies!

Alle reacties

• PD2JK
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:42
Is er fysiek iets te zien aan de DIMM sloten, bijvoorbeeld kromme contactpunten?

Je zou de boel eens buiten de kast kunnen opbouwen en kijken of je nog steeds dezelfde problemen hebt.

De geheugencontroller zit in de processor. Als het echt zwaar mis is gegaan, kan de hele set defect zijn, of slechts een geheugenkanaal.

[Voor 27% gewijzigd door PD2JK op 20-07-2021 22:57]

Pentium 60 (DOS/3.11) / Athlon Classic 1 GHz (98SE) / P4 1,4GHz (ME) / AthlonXP 1700+ (XP) / QX6850 (7) / Ryzen 5600X (10)

• Herman_aart
Ik heb zowel aan de DIMM sloten als aan het ram geheugen geen kromme contacten gezien.

Ik heb het nog niet buiten de kast opgebouwd.

Wat is het gevolg van slechts een defect geheugenkanaal.
En zou ik het er op kunnen wagen om de huidige ram weer te gebruiken op een nieuw moederbord of kan ik daarmee het moederbord weer opnieuw beschadigen?

• PD2JK
Herman_aart schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:09:
Wat is het gevolg van slechts een defect geheugenkanaal.
De prestaties van het systeem zullen iets afgenomen zijn, maar in de praktijk niet of nauwelijks merkbaar.
En zou ik het er op kunnen wagen om de huidige ram weer te gebruiken op een nieuw moederbord of kan ik daarmee het moederbord weer opnieuw beschadigen?
Die kans is vrij klein. Als je twijfelt om het mogelijk defecte geheugen in een ander bord te testen, zou je het ook door een computerzaak laten uitvoeren.

Pentium 60 (DOS/3.11) / Athlon Classic 1 GHz (98SE) / P4 1,4GHz (ME) / AthlonXP 1700+ (XP) / QX6850 (7) / Ryzen 5600X (10)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20:57
Maar, heb jullie de PC aangezet terwijl dat DDR3-geheugen er in zat?

Zo niet: dan zou ik vooralsnog er van uitgaan dat er niets kapot is en het een ander standaard-foutje is bij het bouwen van een PC: voeding fout aangesloten (je hebt wel de 12V CPU aangesloten, bijvoorbeeld?), processor zonder GPU, BIOS-update nodig voor de processor herkent wordt, dat soort dingen.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:04

Damic

Afwezig soms

Hoe krijg je DDR3 in een DDR4 slot?

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Bamisaus
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 22:00
Heb je het moederbord correct op de afstandbusjes in de kast geplaatst? Of rechtstreeks op de metalen kast? Dat laatste geeft dan de kortsluiting.

Ook kun je nakijken welke foutcode je moederbord geeft en in de handleiding opzoeken wat de oorzaak zou kunnen zijn.

[Voor 29% gewijzigd door Bamisaus op 21-07-2021 08:27]

Acties:
  • +14Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 21:11
Damic schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:19:
[Afbeelding]

sommige tweakers krijgen alles voor elkaar... _/-\o_

• Herman_aart
[Afbeelding]
Ik was er niet bij, zoals ik al schreef. Het was een initiatief van mijn zoon die dat heeft geprobeerd. Ik zal bij hem navragen hoe dat precies is gegaan, maar iwe kunnen er wel van uitgaan dat de pc niet heeft aangestaan met ddr3 er in, simpelweg omdat het niet past.

Het is wel sinds die tijd dat er problemen ontstonden met de PC. Onverwacht uitvallen, niet op willen starten, en na een poosje wel weer op willen starten, totdat zoals het nu is de pc helemaal niet meer op wil starten en alleen de fans heel kort even draaien.

• Herman_aart
vanaalten schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 07:51:
Maar, heb jullie de PC aangezet terwijl dat DDR3-geheugen er in zat?

Zo niet: dan zou ik vooralsnog er van uitgaan dat er niets kapot is en het een ander standaard-foutje is bij het bouwen van een PC: voeding fout aangesloten (je hebt wel de 12V CPU aangesloten, bijvoorbeeld?), processor zonder GPU, BIOS-update nodig voor de processor herkent wordt, dat soort dingen.
Omdat de pc een aantal weken gewoon heeft gefunctioneerd ga ik er van uit dat alles goed is aangesloten. Of in ieder geval goed is aangesloten geweest.

• Herman_aart
Bamisaus schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:25:
Heb je het moederbord correct op de afstandbusjes in de kast geplaatst? Of rechtstreeks op de metalen kast? Dat laatste geeft dan de kortsluiting.

Ook kun je nakijken welke foutcode je moederbord geeft en in de handleiding opzoeken wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Ja afstandsbusjes hebben we gebruikt.

Welke foutcode? waar kunnen we dat aflezen, als niets wil opstarten?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Herman_aart
Kees-Jan schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:35:
[...]

[Afbeelding]

Klopt 8)7 De leercurve is stijl in het begin!

Acties:
  • +5Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

ik gebruik m'n sockethammer er altijd voor... eigenlijk voor cpu's maar met ram stripjes werkt 't ook redelijk.

• Bamisaus
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 22:00
Herman_aart schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:53:
[...]

Ja afstandsbusjes hebben we gebruikt.

Welke foutcode? waar kunnen we dat aflezen, als niets wil opstarten?
Op deze display zou een foutcode tevoorschijn moeten komen. Een overzicht met alle foutcodes kun je vinden in de handleiding van je moederbord. Deze geeft een omschrijving aan waar de fout zit. Dit helpt je in ieder geval in de juiste richting te zoeken.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Clonny
  • Laatst online: 05:33

Clonny

thuisblijven is leuker.

door het heel hard duwen op de modules die niet passen buigt het moederbord stevig door, daardoor kunnen er breukjes of haarscheurtjes in de print ontstaan waardoor het moederbord niet goed meer, of geheel niet meer werkt.

Gigabyte Aorus B550 Master - AMD Ryzen 9 5900X 12-Core Processor - G.Skill f4-3200c14q-64gfx - Asus TUF-RTX3090-24G-Gaming

• Herman_aart
Bamisaus schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:04:
[...]

Op deze display zou een foutcode tevoorschijn moeten komen. Een overzicht met alle foutcodes kun je vinden in de handleiding van je moederbord. Deze geeft een omschrijving aan waar de fout zit. Dit helpt je in ieder geval in de juiste richting te zoeken.

[Afbeelding]
Ga ik uitproberen! dank je!

• Herman_aart
Clonny schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:04:
door het heel hard duwen op de modules die niet passen buigt het moederbord stevig door, daardoor kunnen er breukjes of haarscheurtjes in de print ontstaan waardoor het moederbord niet goed meer, of geheel niet meer werkt.
Kan ik dat ook waarnemen aan de achterzijde van het moederbord? of op een andere manier vaststellen dat het daar aan ligt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:43
Herman_aart schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:11:
[...]

Kan ik dat ook waarnemen aan de achterzijde van het moederbord? of op een andere manier vaststellen dat het daar aan ligt?
Het zit in je moederbord en haarscheurtjes zijn al genoeg om raar gedrag te krijgen. Dus nee, dat zal je waarschijnlijk niet zien (en als wel, dan heeft hij het wel erg bruut geprobeerd :) )

But if I offended you | Good | 'Cause I still don't give a f*ck
Hou eens op met die auto-analogieen mensen
AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

• Clonny
  • Laatst online: 05:33

Clonny

thuisblijven is leuker.

Dat zal inderdaad met het blote oog niet waarneembaar zijn.

Gigabyte Aorus B550 Master - AMD Ryzen 9 5900X 12-Core Processor - G.Skill f4-3200c14q-64gfx - Asus TUF-RTX3090-24G-Gaming

• _--[]--__
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 02-08 10:57
[Afbeelding]
If something doen't fit, use a bigger hammer 8)7

• Arvado
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 03-08 13:55
Hoogstwaarschijnlijk is enkel het MB defect. Je zou met je CPU en DIMM's even langs de lokale computer boer kunnen gaan en vragen ze te testen. Anders nieuw (of 2e hands) MB bestellen en dan testen.

• happy killer
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 23:15
[...]

[Afbeelding]

Dit dus een keer serieus gezien. Klant had eigenlijk so-dimm geheugen nodig, Maar kwam met een normaal bankje aan als voorbeeld. En later terug met een doormidden gezaagde. In de tijd dat ook sommige laptops nog een gewoon een dimm module bevatte. 8)7 :F

• Kees-Jan
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 21:11
happy killer schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:44:
[...]

Dit dus een keer serieus gezien. Klant had eigenlijk so-dimm geheugen nodig, Maar kwam met een normaal bankje aan als voorbeeld. En later terug met een doormidden gezaagde. In de tijd dat ook sommige laptops nog een gewoon een dimm module bevatte. 8)7 :F
Dat zeg ik: échte "tweakers" krijgen alles passend :*) :F

• Herman_aart
Arvado schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:18:
Hoogstwaarschijnlijk is enkel het MB defect. Je zou met je CPU en DIMM's even langs de lokale computer boer kunnen gaan en vragen ze te testen. Anders nieuw (of 2e hands) MB bestellen en dan testen.
Ja dat leek mij ook een goede route. Ik werd alleen gewaarschuwd dat niet werkende DIMM's of Kapotte CPU het nieuwe MB opnieuw kapot kan maken. Dat risico werd hierboven al als klein beschouwd, maar is toch zonde als er nog een keer 200 euro in rook op gaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arvado
Ja die kans is echt heel klein. Sluiting is gemaakt doordat de contacten van de DIMM niet overeen kwamen met de contacten van het MB. Mogelijk is daardoor het huidige MB en wellicht ook de DIMM stuk. Maar als je die DIMM in een nieuw MB stop komen die contacten gewoon overeen en maak je geen sluiting. Het kan natuurlijk wel dat de DIMM stuk is maar dan werkt ie gewoon niet, het is niet zo dat je nieuwe MB dan stuk gaat.

De kans dat je CPU het MB sloopt is echt heel klein. Hier zou ik me niet druk om maken.

Je zou via V&A een MB kunnen kopen voor paar tientjes om te testen. Als alles werkt koop je het gewenste MB van €200. Die 2e handse zet je dan gewoon weer op V&A.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Xerohumoris
  • Laatst online: 02:04
Misschien domme vraag. Maar is de voeding wel goed? Willekeurig uitvallen en niet willen starten na fan spin kan defecte voeding zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• menonv
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 00:07
@Herman_aart
Ik verdenk... toch nog een afstandbusje wat niet goed is geplaatst.
Haal het moederbord eens eruit en probeer het dan eens? gewoon op een handdoek of op karton.

i5-8600K @ 5G - H110i | MSI-Z370 | 16G | MSI GTX1080 @ 2G | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 00:31
Arvado schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:34:
Maar als je die DIMM in een nieuw MB stop komen die contacten gewoon overeen en maak je geen sluiting. Het kan natuurlijk wel dat de DIMM stuk is maar dan werkt ie gewoon niet, het is niet zo dat je nieuwe MB dan stuk gaat.
Ehm, dat zou je denken en lijkt het meest voor de hand liggende.
Maar in de praktijk kun je echt van alles tegenkomen heb ik gemerkt en dan kan het ook zo zijn dat het ramgeheugen toch de boosdoener is in dit geval
Systemen die opzich wel ( gedeeltelijk of heel traag ) werken, maar na een tijdje crashen of fouten vertonen, waarbij uiteindelijk het ram geheugen de boosdoener was en dit niets met compatibiliteit te maken had.

Zelfs een keer meegemaakt dat iemand zijn pc niet goed had gemonteerd in de kast en daardoor kortsluiting maakte en de USB 3 header zo'n beetje geforceerd en de pinnen gebogen had en daardoor ook kortsluitingen maakte.
Uiteindelijk heb ik na het juist monteren en op de juiste manier alles aan te hebben gesloten de pc toch nog werkend gekregen, zonder ook maar een probleem, alles werkte tot mijn grote verbazing.
Dus voor wie ook wat onhandig bezig is geweest er is altijd nog hoop, alhoewel ik in bepaalde situaties de kans wel erg klein inschat zoals met die sockethammer :+

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• Arvado
JohanNL schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:56:
[...]

Ehm, dat zou je denken en lijkt het meest voor de hand liggende.
Maar in de praktijk kun je echt van alles tegenkomen heb ik gemerkt en dan kan het ook zo zijn dat het ramgeheugen toch de boosdoener is in dit geval
Systemen die opzich wel ( gedeeltelijk of heel traag ) werken, maar na een tijdje crashen of fouten vertonen, waarbij uiteindelijk het ram geheugen de boosdoener was en dit niets met compatibiliteit te maken had.
Nou als ie doorgebrand is (kortsluiting) gaat ie het echt niet meer doen hoor.

Het klopt wel dat RAM allerlei problemen kan veroorzaken, maar dat staat hier verder wel los van.

• floorcleaner
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 01:36
Voor de Cmos reset is het bij dat mainboard meestal niet voldoende om de knoopcel er uit te halen. Er zit ergens een condensator over die de spanning nog uren kan bijhouden.

juiste procedure :

JBAT1: Clear CMOS Jumper
There is CMOS RAM onboard that is external powered from a battery located on the
motherboard to save system configuration data. If you want to clear the system configuration, set the jumpers to clear the CMOS RAM.

De pennetjes van deze jumper zit naast de display waar de foutcodes op komen.
Er staat " JBAT1 " naast.
Power down, pennetjes 10 seconden kortsluiten, en weer proberen.
Zo ben je in ieder geval zeker, dat de CMOS weer default staat.

• Herman_aart
floorcleaner schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:51:
Voor de Cmos reset is het bij dat mainboard meestal niet voldoende om de knoopcel er uit te halen. Er zit ergens een condensator over die de spanning nog uren kan bijhouden.

juiste procedure :

There is CMOS RAM onboard that is external powered from a battery located on the
motherboard to save system configuration data. If you want to clear the system configuration, set the jumpers to clear the CMOS RAM.

Dank je voor de tip, zal ik uitproberen.

• torretje2012
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 03-08 13:26
menonv schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:13:
@Herman_aart
Ik verdenk... toch nog een afstandbusje wat niet goed is geplaatst.
Haal het moederbord eens eruit en probeer het dan eens? gewoon op een handdoek of op karton.
Herman_aart schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:52:
[...]

Omdat de pc een aantal weken gewoon heeft gefunctioneerd ga ik er van uit dat alles goed is aangesloten. Of in ieder geval goed is aangesloten geweest.
weken functioneren met een verkeerd geplaatst afstandsbusje? Geloof je ook nog dat de kerstman bestaat? =D
Modbreak:Je kunt je terechte punt wel wat vriendelijker maken...

[Voor 4% gewijzigd door dion_b op 25-07-2021 14:22]

• Herman_aart
floorcleaner schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:51:

juiste procedure :

Het moederbord MSI X99A GAMING 7 heeft een clear CMOS button op het backpanel.

als ik het goed begrijp is die knop er voor om het geheugen waar de configuratie op staat word bewaard wordt gewist.

There is CMOS RAM present on board that is powered by an external battery to store
system configuration data. Using CMOS RAM, the system can automatically boot into
the operating system (OS) every time it is turned on. If you wish to clear the system
configuration, press the button to clear the data.

Nog steeds niets!

• Herman_aart
Bamisaus schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:04:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb het moederbord uit de kast gehaald en op karton gelegd.

als ik op de power butten druk flitst er een lampje en daarna blijft de rode led branden de indicator voor debug met een verwijzing naar inderdaad waar je een code zou verwachten. Dat schermpje blijft echter leeg.

ssd kaart ontkoppeld overigens. Is neiot nodig toch voor opstarten van Moederbord cpu met DIMM

[Voor 5% gewijzigd door Herman_aart op 21-07-2021 20:33]

• Herman_aart
Er blijkt een multi bios switch op te zitten maar die doet voorals nog ook niets. hoewel ik niet strikt de volgende stappen allemaal heb gevolgd.

BIOS recovery with AFUDOS command
When BIOS updating fails or causes the computer non-bootable, you can recover the
failed BIOS by the steps below.
Preparation:
1. Prepare a bootable USB flash drive.
2. Download the latest BIOS file from the MSI official website at www.msi.com, and
then decompress the file.
3. Copy the AFUDE238.exe and the BIOS file to the bootable USB flash drive
BIOS recovery steps:
1. Power off the computer.
2. Set the Multi-BIOS switch to the functional BIOS ROM.
3. Insert the bootable USB flash drive you have made to the USB port.
4. Boot the computer into the bootable USB flash drive.
5. Set the Multi-BIOS switch to the failed BIOS ROM.
6. Execute the below command to flash the BIOS:
For example: AFUDE238 EXXXXIMS.XXX
7. Restart the computer after the BIOS flashing is complete.

Iemand hier ervaring mee?

• Herman_aart
andere voeding op aangesloten en nog steeds dezelfde problemen

• Herman_aart
@floorcleaner , @JohanNL @PD2JK @Xerohumoris

Nu het moederbord op geen één manier aan de praat komt kan ik een tweede hands moederbord kopen zodat de processor nog hergebruikt kan worden of een nieuw moederbord.

ik overweeg nu het volgende te kopen:
  • AMD Ryzen 5 1600
  • MSI X470 Gaming Plus Max
  • het bestaande 4 x 4GB ddr4 ram
  • GeForce GTX 1060
  • corsair cx 750
  • CPU Cooler Fan Bracket Heatsink Houder AM4 Montagebeugel Kit voor Corsair Hydro Series Zwart
  • om de Hydro Series™ H110i GTX 280mm Extreme Performance Liquid CPU Cooler aan te sluiten op de cpu en MB.
  • en de bestaande ssd.
Wat vinden jullie van de compatibiliteit?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PD2JK
Een Ryzen 1600 is een prima processor. Met het X470 bord zou je uiteindelijk nog kunnen upgraden naar bijvoorbeeld een 5600X. Misschien is de 1600 de AF versie, dan is het onder de kap een 2600 op iets lagere kloksnelheid, maar betere performance.

Die CX voeding is weinig bijzonder. Misschien kun je een recente RM op de kop tikken?

• floorcleaner
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 01:36
Mijn ervaring met dit bord :

Die " clear cmos " button heeft niet helemaal dezelfde functie als de JBAT- jumper, en reset enkel gedeeltelijk bepaalde geheugeninstellingen, timings, spanningen etc. naar de defaultwaarden voor de geplaatste CPU en ram.

Enkel de JBAT jumper reset de CMOS Voledig. Misschien zoek ik het te ver maar probeer het best toch nog even.

• Herman_aart
floorcleaner schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 00:23:
Mijn ervaring met dit bord :

Die " clear cmos " button heeft niet helemaal dezelfde functie als de JBAT- jumper, en reset enkel gedeeltelijk bepaalde geheugeninstellingen, timings, spanningen etc. naar de defaultwaarden voor de geplaatste CPU en ram.

Enkel de JBAT jumper reset de CMOS Voledig. Misschien zoek ik het te ver maar probeer het best toch nog even.
Ja heb ik ook nog een keer geprobeerd, zonder resultaat. geen foutcode p het moederbord is toch ook wel vreemd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Herman_aart
PD2JK schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 23:26:
Een Ryzen 1600 is een prima processor. Met het X470 bord zou je uiteindelijk nog kunnen upgraden naar bijvoorbeeld een 5600X. Misschien is de 1600 de AF versie, dan is het onder de kap een 2600 op iets lagere kloksnelheid, maar betere performance.

Die CX voeding is weinig bijzonder. Misschien kun je een recente RM op de kop tikken?
@Arvado @PD2JK @floorcleaner @torretje2012 @c

Het is gelukt. Met een koppelstuk voor de watercooler het nieuwe moederbord met een nieuwe CPU zijn alle problemen weer op gelost.

Ik heb de DIMMs nog wel laten controleren door een computerzaak, daar was gelukkig niets mis mee.

Iedereen hartelijk dank voor jullie hulp.

Ik vroeg me nog wel af of er ook software is die met een soort stresstest de hele setup als combinatie kan testen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PD2JK
Een snelle test zou Passmark PerformanceTest kunnen zijn, die scores kun je vergelijken met vergelijkbare onderdelen. Als die scores heel erg afwijken van jouw systeem, dan kan er iets mis zijn.

Een lange buren-in of stress test zou ik pas doen als het systeem instabiel is.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True