Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Topicstarter
Ik zoek een?
Een travelrouter. Ik heb behoorlijk lang een GL-inet MT300A gehad. Die is mij altijd goed bevallen, maar had de laatste vakantie een beetje de kuren. Ik moest hem regelmatig resetten en zelf een volledige fabrieksreset. Maar klachten blijven. Hij leek elke keer zijn radio te herstarten en hield zijn verbinding niet vast. Lijkt erop dat ik aan een vervanging. Deze versie wordt niet meer bijhouden. Ik kan (en heb) er wel een latere versie van Openwrt erop gezet. Maar vind de makkelijke pagina's van GL-inet een stuk handiger dan de interface van OpenWRT. Omdat ik hem alleen tijdens reizen gebruik, moet ik dan elk elke keer in mijn geheugen graven om ook al weer na te denken hoe ik het moet doen. Niet handig.

Nu ben ik mijn mijn zoektocht op 3 andere modellen gekomen. Maar wat is nu een verstandige keuze tussen deze 3?

1: N300 Mini Wireless Router

Deze is de goedkoopste. En zou moeten voldoen. Heeft geen 5g en blijkbaar is niet alles in dit routertje "open source". Hierdoor is het minder makkelijk(onmogelijk) om openwrt erop te draaien. Hij heeft de minst krachtige processor

2: AR300M(16)
Deze is wat krachtiger in met zijn processor. En heeft ook 2dbi antennes. Er is een versie met 128mb NAND en zonder. Ik neig naar deze (zonder NAND) want ik zie van dat NAND de meerwaarde niet.

3: GL-AR750S
Deze heeft de officiële aanduiding van travelrouter. Hij heeft externe antennes en is de meest krachtige. Je kunt er ook 2 apparaten bedraad op aansluiten (doe ik nooit overigens). Ook kun je er een 128GB kaartje in duwen. Maar ook daar heb ik geen casus voor. Deze heeft als enige dual band wifi. Maar ik had tot nu toe genoeg aan de 2.4 band.
offtopic:
Tuurlijk kan als het erg druk is op de camping/hotelwifi handig zijn om op 2.4 daarmee te verbinden en zelf op de 5 band te gaan zitten. Meeste van mijn devices ondersteunen dat. Behalve mijn Ereader, maar daarvan is de afgelopen vakantie de verlichting overleden, dus wellicht moet daar een nieuwe voor komen.
Daarbij is hij ook een stukje groter en zwaarder als de bovenste 2. En dat is bij reizen ook wel weer relevant.

Wat is je budget?
Budget is niet zo relevant, maar zeg 75 euro max. Maar ben erg dol op een goede prijs/kwaliteit verhouding. Dus lang mee doen vind ik belangrijk, dus toekomst bestendig is fijn. Hoewel mijn ervaring dat toekomstbestendig vaak tegenvalt.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Vind de interface van GL-inet fijn en goede ervaringen met hun. Maar sta open voor alternatieven.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Primair dus op reis wordt dit gebruikt. Erg fijn om ergens te komen, deze router op te starten en daarna alles verbonden te hebben en dan ook nog beveiligd. Meestal hebben we bij 4x telefoon, 2 tablets, 1 laptop en 2 ereaders bij. Daarbij is het fijn dat ik hiermee direct ook op mijn eigen netwerk zit en het is alsof ik thuis zit.

En het scheelt dat ik minder vaak aan mijn vriendin hoef uit te leggen waarom b.v. NPO niet werkt (zoals deze vakantie bij het voetballen). En als ze het dan op haar Ipad wil hebben, weet ze het wachtwoord niet om er iets op te installeren (had ze thuis). 8)7

Wat is nu de beste keuze?
Zijn extra antennes de 4 euro extra waard?
Is dual-wifi band en SD-card 35 euro extra waard?

Wie kan mij helpen hierbij?

[ Voor 3% gewijzigd door Cyberpope op 20-07-2021 18:44 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:30
Puur uit nieuwschierigheid. Hoe verschilt zo'n travel router met telefoons en tablets die direct verbonden zijn met hotel / camping internet + een VPN client.

Tevens als een extra AP via wifi is verbonden gaat de snelheid toch omlaag met een factor 2? Of heb ik het mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Het verschil is in de handigheid. 1 punt om in te stellen en alles gaat automatisch via de VPN. Niet meer nadenken of kijken of je de VPN client op je telefoon, tablet, laptop aan heb staan. Zeker met een vriendin die minder technisch handig is, is dat wel weer handig.

En internet factor 2 omlaag heb ik nog niet gemerkt als ik eerlijk ben in de situaties waar ik hem gebruikt heb.
Eerder dat als de verbinding(en) wat matig waren, die beter ging via de router als via de losse devices.

[ Voor 11% gewijzigd door Cyberpope op 21-07-2021 13:46 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Djarune schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:38:
Tevens als een extra AP via wifi is verbonden gaat de snelheid toch omlaag met een factor 2? Of heb ik het mis?
De snelheid in de volksmond of eigenlijk de bandbreedte hoeft niet lager te worden. De latency wordt sowieso lager, maar zeker als je in de buurt bent van je AP hoeft dat niet veel meer dan 10-15 milliseconde meer te worden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutez
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-02 05:41
Zelf ben ik ook aan het rondkijken voor een travelrouter en dan vooral vanwege tethering van mn iPhone.
Ik neig naar de GL-AR750, die is iets compacter dan de GL-AR750S (en iets voordeliger geprijsd). Die externe attennes hebben voor de gemiddelde gebruiker niet veel meerwaarde.
Voordelig bij Amazon.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Bij tethering heb je gelijk, maar die externe antennes hebben toch nut als je hem als repeater inzet op b.v. een camping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutez
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-02 05:41
Tja, het is natuurlijk niet zo dat de AR750 geen atennes heeft.. je kan ze alleen niet richten.
Of dat belangrijk is op een camping? Ik heb er geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:23

ralpje

Deugpopje

Ik ben net terug van twee weken camping met de https://www.amazon.de/-/n...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1 en die is me eigenlijk zo goed bevallen dat hij vanaf nu standaard bij m'n reis-spullen zit voor als ik voor werk weer eens een nachtje in een hotel zit ofzo.Ik heb nog ergens een niet-gebruikte Chromecast liggen, wellicht dat ik die er nog bij stop ;)
Mij is die dual-band functie wel goed bevallen: verbinding maken met de camping WiFi op 2,4GHz, al mijn apparaten op de 5GHz band. Op het eerste device dat verbinding maakt even inloggen op de captive portal van de wifi met de (gekochte) code en vervolgens de verbinding op alle aangesloten devices kunnen gebruiken. Ideaal.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:00
Djarune schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:38:
Puur uit nieuwschierigheid. Hoe verschilt zo'n travel router met telefoons en tablets die direct verbonden zijn met hotel / camping internet + een VPN client.

Afhankelijk van de locatie kan zowel de radio als de VPN de verbinding vertragen. Echter zijn veelal de hotspots waar je mee verbindt ook al vrij sterk beperkt in snelheid, dus kan het best zijn dat daardoor de router met VPN geen bottleneck vormt.

Ik heb zelf een GL-AR300M en daar ben ik blij met +/- 20 mbps met wireguard VPN aan (complexe config). Genoeg plekken waar dat al meer is dan wat via de hotspot mogelijk is.

Dual band heeft als voordeel dat je 2 radio's hebt en daardoor over bijvoorbeeld 2,4GHz verbind met de hotspot en dan via 5GHz je eigen netwerk op kan zetten. Door 2 radio's te gebruiken voorkomt dat vertraging van de verbinding.

CPU is belangrijk voor hoe snel de VPN verbinding is, want bij VPN op de router is de router dus al het verkeer aan het ver- en ontsleutelen.

Ik heb voor mijn vakanties meestal 2 wifi netwerken, eentje met VPN en een zonder VPN. Hierdoor kan ik gemakkelijk bij captive portals via de wifi zonder VPN. Deze kan ik dan ook gebruiken voor toepassingen die graag zoveel mogelijk bandbreedte willen en zelf prima de VPN verbinding kunnen opzetten. Het grote deel van de apparaten hangen netjes achter de VPN. Lekker veilig, maar duurt iets langer voordat daar verbinding is en het is iets trager.

Persoonlijk zou ik eerder nu de GL-MT1300 nemen, want USB-C voor stroom ftw. Krachtige soc voor snelle VPN verbinding en dual band. Oftewel zo min mogelijk bottleneck op de router indien een hotel/camping wel snelle wifi weet te bieden! Wel weer in slagje groter dan de GL-AR750S!

[ Voor 5% gewijzigd door Groentjuh op 02-08-2021 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-05 00:38

TommyGun

Stik er maar in!

Sorry voor het kicken van dit topic, maar GL-inet heeft recent een nieuwe travel router gelanceerd;

Opal (GL-SFT1200)
https://www.gl-inet.com/products/gl-sft1200/

Wat me echter verbaast is dat deze maar $39.90 kost, goedkoper dan de Creta of Slate bijvoorbeeld, maar met betere specs.

Of zie ik iets over 't hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 29-11-2021 10:30 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Ik gok omdat hij net uit is. Amazon heeft hem nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 20:48
Heeft iemand op deze router (GL-AR750) de openvpn werkend gekregen?

Ik had me dit ding aangeschaft om op vakantie namelijk een VPN tunnel naar huis op te kunnen bouwen, mijn synology router (en nas) ondersteund en heeft VPN server waar dus ook openvpn.

Als ik echter de config exporteer en deze dan importeer in dit routertje en dan tracht een verbinding op te bouwen dan faalt het elke keer weer.
De VPN wil simpelweg niet verbinden, in de logs van mijn router (of de nas, ook geprobeerd) zie ik helemaal niets terug, in het routertje kan ik geen enkele logging vinden.

De VPN blijft 'geel', met als resultaat dat ik geen enkele verbinding meer heb, niet lokaal of via de VPN.

Iemand een idee of tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Ja. Zowel met VPN als met wireguard.

Open deur: Je hebt toch wel de juist poort gemapt in je router thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E.Dijkie
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-05 18:24
En in de OpenVPN config file je eigen publieke ip adres zetten (of ddns)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulkIT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-04 12:01
Ik gebruik zelf teltonika rut950 ideaal ding.

Kan in principe alles ook openvpn, gre, l2tp.

Ook heeft hij een switch functie voor simkaart als er geen bereik, roaming niet toegestaan is of het data abonnement op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-03 16:01
Ben ook aan het kijken naar zo;n gl inet travel router, waarschijnlijk de SFT1200
maar vroeg met af hoe gaat zo;n ding om hotel wifi waar je zonder code mee kunt verbinden en dat je dan zo;n webpagina krijgt waar je bepaalde inlog gegevens in moet vullen voor dat je internet toegang krijgt?
(geen idee hoe zo;n systeem heet, het zal vast een naam hebben)

maar kan een gl.inet router daar ook mee overweg?

mij voornaamste reden om zo;n router te gebruiken zodat ik via wireguard beveiligd het internet op kan en verbinding kan maken met het thuisnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-05 15:51
Sorry voor het kapen van dit topic, maar kan iemand me vertellen wat het voordeel van zo'n route is op reis? Je kunt toch met je telefoon een hotspot maken, en anderen hiermee laten verbinden?

In juli gaan wij een maandje met een camper rondrijden in de Verenigde Staten, de kids willen onderweg natuurlijk wifi dus denk ik een unlimited datasim aan te schaffen (iemand tips dewelke).

Heeft zo'n router dan een voordeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.Dijkie
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-05 18:24
Voordeel van een zo'n travel router is dat je bv camping wifi, waarbij je een max aantal apparaten gelijktijd mag gebruiken kan delen.
Je maakt met de travel router verbinding met de camping wifi en met je telefoon verbinding met de router. De eerste keer moet je dan de code van de camping wifi opgeven. Daarna kunnen alle volgende apparaten via de router de camping wifi op.
Voordeel is ook dat de router als een versterker werkt. Waar je met je telefoon net geen verbinding hebt met de openbare wifi gaat dat via de router beter.
Ander voordeel is dat de router een VPN met thuis kan maken zodat alle verkeer door te tunnel gaat. Mijn ervaring is dat de performance dan wel stuk minder is.

In een camper is een telefoon hotspot makkelijker. Voor de router heb je ook nog een dongle nodig waar je je sim in doet.
Ook is telefoon handiger onderweg. Wanneer je in een stad rondloopt heeft het gezin toch wifi bij je in de buurt.
Router zou weer aan powerbank en dongle gekoppeld moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
GoVegan schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:57:
Ben ook aan het kijken naar zo;n gl inet travel router, waarschijnlijk de SFT1200
maar vroeg met af hoe gaat zo;n ding om hotel wifi waar je zonder code mee kunt verbinden en dat je dan zo;n webpagina krijgt waar je bepaalde inlog gegevens in moet vullen voor dat je internet toegang krijgt?
(geen idee hoe zo;n systeem heet, het zal vast een naam hebben)

maar kan een gl.inet router daar ook mee overweg?

mij voornaamste reden om zo;n router te gebruiken zodat ik via wireguard beveiligd het internet op kan en verbinding kan maken met het thuisnetwerk.
Captive portal heet dat als ik het goed heb. https://docs.gl-inet.com/...spot_with_captive_portal/

En zo te zien kan die daar mee overweg.

Precies om deze reden denk ik ook een travel router te kopen voor vakantie (in hotels). Ik had in het verleden weleens een wifi speaker en een chromecast mee, maar dan merk je al dat zo'n portal in de weg zit en de chromecast en speaker daardoor niet kan verbinden.

Zo'n router lijkt dus een oplossing te zijn en scheelt bij het reizen dat je niet elk apparaat afzonderlijk opnieuw hoeft te connecten.

Ik stond eigenlijk al op het punt om de GL.iNet GL-MT300N-V2 aan te schaffen, maar bij het afrekenen wordt de GL.iNet GL-AR300M16 voorgeschoteld. Precies de optie 1 en 2 van de TS zo te zien. Welke is het uiteindelijk geworden @Cyberpope? Op papier lijkt de AR300M16 beter, maar vraag mij af dat in praktijk verschil maakt. Voor die 2 euro verschil hoef ik het ook niet te laten.

Wat betreft mijn doeleinden (op zijn max. 2 mobieltjes, Google home speaker, chromecast, tablet en een e-reader) hoef ik denk ik niet duurder te gaan en lijkt 1 van deze 2 wel geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-05 00:38

TommyGun

Stik er maar in!

Ik heb dit jaar wederom de GL-MT1300 / Beryl gebruikt op vakantie, bevalt nog steeds goed. De software is soms ietwat instabiel qua scannen / verbinden met WiFI maar eenmaal verbonden werkt het goed. Enige puntje is dat je de VPN client (indien je die gebruikt) moet disablen anders kan 'ie vaak niet verbinden met een (nieuw) netwerk, geen idee waarom. Zeker als een captive portal gebruikt wordt.

Wellicht als ik er nu een zou kopen dat ik er eentje zou nemen met accu en/of SIM slot voor onderweg, maar voor in hotels is dit perfect.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
xileS schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 21:09:
[...]

Captive portal heet dat als ik het goed heb. https://docs.gl-inet.com/...spot_with_captive_portal/

En zo te zien kan die daar mee overweg.

Precies om deze reden denk ik ook een travel router te kopen voor vakantie (in hotels). Ik had in het verleden weleens een wifi speaker en een chromecast mee, maar dan merk je al dat zo'n portal in de weg zit en de chromecast en speaker daardoor niet kan verbinden.

Zo'n router lijkt dus een oplossing te zijn en scheelt bij het reizen dat je niet elk apparaat afzonderlijk opnieuw hoeft te connecten.

Ik stond eigenlijk al op het punt om de GL.iNet GL-MT300N-V2 aan te schaffen, maar bij het afrekenen wordt de GL.iNet GL-AR300M16 voorgeschoteld. Precies de optie 1 en 2 van de TS zo te zien. Welke is het uiteindelijk geworden @Cyberpope? Op papier lijkt de AR300M16 beter, maar vraag mij af dat in praktijk verschil maakt. Voor die 2 euro verschil hoef ik het ook niet te laten.

Wat betreft mijn doeleinden (op zijn max. 2 mobieltjes, Google home speaker, chromecast, tablet en een e-reader) hoef ik denk ik niet duurder te gaan en lijkt 1 van deze 2 wel geschikt.
Ik denk dat ik toch maar voor de gele GL-MT300N-V2 ga, omdat ik denk dat deze voldoet als travel router in een hotelkamer. De grijze GL-AR300M16 heeft standaard al OpenWrt geïnstalleerd, dat kan een voordeel zijn, maar ik als de TS lees heeft de GL-inet een stuk handiger interface dan de OpenWrt. Op vakantie wil ik niet te lang met het instellen bezig zijn en wil ik gewoon dat die het doet en door de captive portal kom bv.

Een ander optie is de GL-SFT1200, die heeft wel 5GHz, maar dat denk ik niet nodig te hebben in een hotelkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
xileS schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 21:09:
Deze: https://www.gl-inet.com/products/gl-ar750s/

Goed tevreden over, hoewel er nu beter zijn met betere prijs / kwaliteit volgens mij.
Maar voor mij voelt hij al een aantal jaar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Cyberpope schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:22:
[...]

Deze: https://www.gl-inet.com/products/gl-ar750s/

Goed tevreden over, hoewel er nu beter zijn met betere prijs / kwaliteit volgens mij.
Maar voor mij voelt hij al een aantal jaar goed.
Ah, je bent voor je meer krachterige optie 3 gegaan zo te zien. Deze is nergens meer echt te verkrijgen en ik gok erop dat de Mango (GL-MT300N-V2) voor mij gaat voldoen. Ze zullen denk ik dezelfde GL-inet interface hebben en zo te lezen werkt dat wel gemakkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Mijn GL-MT300N-V2 trouwens inmiddels binnen en even kort getest. Ergens had ik al begrepen dat deze GL.iNet routertjes standaard in USA modus staan, wat betekend geen Wifi Channel ondersteuning hoger dan 11. Buiten Amerika is kanaal 12 en 13 gewoon legaal, dus ik was bang om net in een hotel straks te zitten met WiFi channel 12.

Met de volgende commands
uci set wireless.mt7628.country='JP'
uci set wireless.mt7628.region='5'
uci set wireless.mt7628.channel='13'
uci commit wireless
wifi
via een SSH verbinding is het gelukt om thuis ook kanaal 12 te kunnen scannen en verbinden op de GL-MT300N-V2 (Mango).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
True schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:46:
[...]

De snelheid in de volksmond of eigenlijk de bandbreedte hoeft niet lager te worden. De latency wordt sowieso lager, maar zeker als je in de buurt bent van je AP hoeft dat niet veel meer dan 10-15 milliseconde meer te worden.
Tijdens mijn afgelopen vakantie heb ik mij aan de snelheid via de travelrouter ( GL-MT300N-V2) gestoord. Via de travelrouter was de snelheid veel slomer, dus uiteindelijk ging ik alsnog rechtstreeks met het hotel WiFi verbinden. En dan heb ik de travelrouter alleen nog speciaal voor de Google speaker en Chromecast aan (want kunnen niet verbinden via een captive portel en wel zo makkelijk, want werkt dan plug and play).

Aan mijn speedtests te zien had ik bij 1 hotel met het hotel WiFi:
65/84 Mbps

En via de travelrouter was dat:
6,5/14 Mbps

1 hotel had een werkende ethernetpoort, dan was de snelheid gelijk een stukken beter. Alleen alsnog wel de helft vergeleken met de Hotel WiFi.

Bij thuiskomst, heb ik de travelrouter met de thuisrouter getest en kwam op de volgende resultaten:
Verbinding met de thuis WiFi:
5 GHz: 120 / 200 Mbps
2,4 GHz: 98 / 120 Mbps

Via de travelrouter bedraad aan de router:
65 / 50 Mbps

Via de travelrouter draadloos verbonden aan de router:
40 / 40

Thuis vlakbij de router en goede verbinding lijkt het al minder erg, maar toch wordt de snelheid wel meer dan gehalveerd.

Waar kan dit aan liggen? Is mijn travelrouter wellicht defect of is dit normaal gedrag voor de GL-MT300N-V2? Ik begon beetje spijt te krijgen, dat ik niet voor een duurdere 5 GHz variant ben gegaan (want dacht dat niet nodig te hebben voor mijn situatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

xileS schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:08:
[...]

Tijdens mijn afgelopen vakantie heb ik mij aan de snelheid via de travelrouter ( GL-MT300N-V2) gestoord. Via de travelrouter was de snelheid veel slomer, dus uiteindelijk ging ik alsnog rechtstreeks met het hotel WiFi verbinden. En dan heb ik de travelrouter alleen nog speciaal voor de Google speaker en Chromecast aan (want kunnen niet verbinden via een captive portel en wel zo makkelijk, want werkt dan plug and play).

Aan mijn speedtests te zien had ik bij 1 hotel met het hotel WiFi:
65/84 Mbps

En via de travelrouter was dat:
6,5/14 Mbps

1 hotel had een werkende ethernetpoort, dan was de snelheid gelijk een stukken beter. Alleen alsnog wel de helft vergeleken met de Hotel WiFi.

Bij thuiskomst, heb ik de travelrouter met de thuisrouter getest en kwam op de volgende resultaten:
Verbinding met de thuis WiFi:
5 GHz: 120 / 200 Mbps
2,4 GHz: 98 / 120 Mbps

Via de travelrouter bedraad aan de router:
65 / 50 Mbps

Via de travelrouter draadloos verbonden aan de router:
40 / 40

Thuis vlakbij de router en goede verbinding lijkt het al minder erg, maar toch wordt de snelheid wel meer dan gehalveerd.

Waar kan dit aan liggen? Is mijn travelrouter wellicht defect of is dit normaal gedrag voor de GL-MT300N-V2? Ik begon beetje spijt te krijgen, dat ik niet voor een duurdere 5 GHz variant ben gegaan (want dacht dat niet nodig te hebben voor mijn situatie).
Draai je een VPN op dat ding (volgens mij kan dat), door het encrypten gaat dat ten koste van je snelheid.
Anders zit je te kijken naar de standaard troubleshooting voor slechte WiFi. Kanalen die overlappen en dergelijke verkeerde instellingen. Het kan ook zijn dat een hotel je WiFi knijpt op het moment dat zij denken dat je iets van een repeater gebruikt, dat is niet onmogelijk. Maar gezien je vast zit aan 802.11b/g/n ben je wel enigszins beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
True schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:41:
[...]

Draai je een VPN op dat ding (volgens mij kan dat), door het encrypten gaat dat ten koste van je snelheid.
Anders zit je te kijken naar de standaard troubleshooting voor slechte WiFi. Kanalen die overlappen en dergelijke verkeerde instellingen. Het kan ook zijn dat een hotel je WiFi knijpt op het moment dat zij denken dat je iets van een repeater gebruikt, dat is niet onmogelijk. Maar gezien je vast zit aan 802.11b/g/n ben je wel enigszins beperkt.
Nee als goed is draai ik er geen VPN op, aangezien ik dat niet ingesteld heb. Enige wat ik veranderd heb is de regio setting, zodat WiFi channel 12 en hoger gebruikt kan worden. En een setting volgens mij voor de captive portals. Rest staat als goed is standaard en heb verder niet aan gesleuteld.

Om uit te sluiten of het aan de Wi-Fi ligt heb ik het dus ook bedraad geprobeerd. Ook dan wordt de snelheid gehalveerd. En via WiFi had ik de travelrouter thuis op een paar cm afstand van de router geplaatst, om zoveel mogelijk andere factoren uit te sluiten.

Ik zou bijna denken dat mijn Mango travelrouter defect is of er toch een setting niet goed staat. Helaas zit ik niet meer in mijn retour termijn, anders had ik deze retour gestuurd en een travelrouter met 5hz gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

xileS schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:21:
[...]

Nee als goed is draai ik er geen VPN op, aangezien ik dat niet ingesteld heb. Enige wat ik veranderd heb is de regio setting, zodat WiFi channel 12 en hoger gebruikt kan worden. En een setting volgens mij voor de captive portals. Rest staat als goed is standaard en heb verder niet aan gesleuteld.

Om uit te sluiten of het aan de Wi-Fi ligt heb ik het dus ook bedraad geprobeerd. Ook dan wordt de snelheid gehalveerd. En via WiFi had ik de travelrouter thuis op een paar cm afstand van de router geplaatst, om zoveel mogelijk andere factoren uit te sluiten.

Ik zou bijna denken dat mijn Mango travelrouter defect is of er toch een setting niet goed staat. Helaas zit ik niet meer in mijn retour termijn, anders had ik deze retour gestuurd en een travelrouter met 5hz gehaald.
Channel 12 werkt waarschijnlijk zeer matig. Download eens een WiFi channel app en kijk wat een goed kanaal is, zet 'm daarop en probeer dan nog eens. 9 v.d. 10x zul je in een hotelkamer met 2 minuten proberen op 1/6/11 wel fatsoenlijke verbinding kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
True schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:24:
[...]

Channel 12 werkt waarschijnlijk zeer matig. Download eens een WiFi channel app en kijk wat een goed kanaal is, zet 'm daarop en probeer dan nog eens. 9 v.d. 10x zul je in een hotelkamer met 2 minuten proberen op 1/6/11 wel fatsoenlijke verbinding kunnen krijgen.
Channel 12 is vaak juist lkr een rustig kanaal.

Alleen als je met de travelrouter verbinding maakt met het Wi-Fi, dan kan je geen channel kiezen. Hij pakt gewoon de channel waarmee die verbind en verlengt deze.

Zoals gezegd is de Wi-Fi snelheid ook niet optimaal als deze bedraad is verbonden met de router. Alsnog maar de helft dan de normale snelheid dat rechtstreeks via 2,4 ghz Wi-Fi gehaald kan worden.

Als het bedraad al niet snel werkt, dan weet ik niet of het aan de Wi-Fi verbinding kan liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door xileS op 06-02-2024 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

xileS schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:37:
[...]

Channel 12 is vaak juist lkr een rustig kanaal.

Alleen als je met de travelrouter verbinding maakt met het Wi-Fi, dan kan je geen channel kiezen. Hij pakt gewoon de channel waarmee die verbind en verlengt deze.

Zoals gezegd is de Wi-Fi snelheid ook niet optimaal als deze bedraad is verbonden met de router. Alsnog maar de helft dan de normale snelheid dat rechtstreeks via 2,4 ghz Wi-Fi gehaald kan worden.

Als het bedraad al niet snel werkt, dan weet ik niet of het aan de Wi-Fi verbinding kan liggen.
Ja rustig, maar je krijgt er geen bandbreedte door. En als je buren op 11, 10, 9 of 8 zitten is 12 helemaal niet rustig met 40 MHz brede channels*.
Zie bijv. Wikipedia: List of WLAN channels
*dat is niet technisch correct, maar de correcte uitleg is hier toch onnodig.

Een travelrouter kan meestal gewoon uitzenden op een ander kanaal dan die ontvangt het is geen extender in die zin van het woord.

[ Voor 3% gewijzigd door True op 06-02-2024 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
True schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:48:
[...]

Een travelrouter kan meestal gewoon uitzenden op een ander kanaal dan die ontvangt het is geen extender in die in van het woord.
Ik had toch echt gekeken of ik de channel kon veranderen. Dit lukte dus niet op de Mango gl.inet router als deze met wifi was verbonden. Als het bedraad was verbonden, kon ik channel idd wijzigen en had ik op channel 12 het beste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

xileS schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:55:
[...]

Ik had toch echt gekeken of ik de channel kon veranderen. Dit lukte dus niet op de Mango gl.inet router als deze met wifi was verbonden. Als het bedraad was verbonden, kon ik channel idd wijzigen en had ik op channel 12 het beste resultaat.
Dan zul je dus met deze travelrouter altijd interferentie hebben van de WiFi die gebruikt, daar is dan niets aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
True schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:04:
[...]

Dan zul je dus met deze travelrouter altijd interferentie hebben van de WiFi die gebruikt, daar is dan niets aan te doen.
En de travel router bedraad verbonden aan de router is ook normaal om zoveel snelheid te verliezen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:49
Je hebt meerdere effecten.

Ten eerste kan het zijn dat zo'n router een maximale capaciteit heeft door de beschikbare rekenkracht. Log maar eens in en kijk met ps of top naar de cpu load. Dit schaalt bv lineair met packets/s.

Ten tweede kan het zijn dat zo'n router een maximale capaciteit heeft door de ondersteunde wifi standaarden. Lijkt hier niet het geval.

Ten derde hebben travelrouters typisch maar 1 2.4GHz radio met optioneel nog 1 5GHz radio. Dit betekent bij zenden en ontvangen op 2.4GHz dat dezelfde band wordt gebruikt want het verkeer voor geschillende SSIDs gaat op dezelfde frequentie.

Ten vierde kan een drukke WiFi omgeving grote invloed hebben op de te behalen bandbreedte. Dit wordt nog versterkt door punt 3 hierboven.

Ten vijfde is de vergelijking met een ander apparaat niet altijd even eerlijk. De antenne in bijvoorbeeld een laptop is typisch beter dan in een travel router.

Door het verschil van thuis, hotel, bedraad, onbedraad te nemen kun je waarschijnlijk al een idee krijgen welke factor waar meespeelt.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 06-02-2024 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:20:
Je hebt meerdere effecten.

Ten eerste kan het zijn dat zo'n router een maximale capaciteit heeft door de beschikbare rekenkracht. Log maar eens in en kijk met ps of top naar de cpu load. Dit schaalt bv lineair met packets/s.

Ten tweede kan het zijn dat zo'n router een maximale capaciteit heeft door de ondersteunde wifi standaarden. Lijkt hier niet het geval.

Ten derde hebben travelrouters typisch maar 1 2.4GHz radio met optioneel nog 1 5GHz radio. Dit betekent bij zenden en ontvangen op 2.4GHz dat dezelfde band wordt gebruikt want het verkeer voor geschillende SSIDs gaat op dezelfde frequentie.

Ten vierde kan een drukke WiFi omgeving grote invloed hebben op de te behalen bandbreedte. Dit wordt nog versterkt door punt 3 hierboven.

Ten vijfde is de vergelijking met een ander apparaat niet altijd even eerlijk. De antenne in bijvoorbeeld een laptop is typisch beter dan in een travel router.

Door het verschil van thuis, hotel, bedraad, onbedraad te nemen kun je waarschijnlijk al een idee krijgen welke factor waar meespeelt.
Ik heb de factor dus niet kunnen vinden bij de test thuis. Ik heb een aantal speedtest gedaan, rechtstreeks met de thuis router met mijn mobiel. En daarna een aantal speedtest met alleen met mijn mobiel verbonden met de travelrouter (welke draadloos of bedraad met de router is verbonden) op nog geen halve meter afstand. En toch altijd voor de helft snelheid verlies. Het is niet dat ik de travelrouter overbelast door met 1 mobiel verbonden te zijn.

Op vakantie was dit veel erger, daar ging ik van 65 Mbps (rechtstreeks met hotel wifi) naar 6,5 Mbps (draadloos via travelrouter). Hier spelen idd meer factoren mee aangezien je niet een halve meter naast de hoofdrouter kan gaan zitten.

Vanwege de trage wifi snelheid via de travelrouter, ging ik toch meer gebruik maken van de hotel wifi zelf. Niet helemaal waar ik op gehoopt had. En ik betwijfel dus of dit normaal is. Een 5 ghz travelrouter zou denk ik ook al wat schelen, dus achteraf toch een beetje spijt dat ik voor een goedkopere 2,4 ghz variant ben gegaan.
Pagina: 1