Tijd voor een nieuwe Monitor BBG?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tonniej87
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-12-2024
Voor een zo snel mogelijke reactie: vermeld de url van het artikel waar het om gaat en mention de auteur met eerst een @ en dan de username. Je vindt deze door op zijn/haar naam bovenaan het artikel te klikken. Op de profielpagina zie je vervolgens een link 'Gebruikersprofiel van username', waar 'username' de nickname van de auteur is.

reviews: Monitor Best Buy Guide - Februari 2021

door Friso Weijers @deepvreezo

Beste Friso en redactie tweakers,

Is het snel weer tijd voor een nieuwe Monitor BBG? Met de opkomst van vele USB-C monitoren en 10-bit wellicht een leuke verdieping waard?

Is 8-bit + FRC vermoeiender voor de monitor gebonden werkenden onder ons en kunnen zij beter voor een 10-bit OF 8-bit gaan?

Heel specifiek, is de U3821DW zijn geld waard? (RJ45 + USB-C 90watt maakt dit een complete set, geen extra dock meer nodig en een volledig 10-bit scherm)? Weinig reviews bestaan tot dusver van dit scherm behalve gesponsorde youtubers, zou top zijn als hier een oordeel over geveld kan worden.

Alvast bedankt en waardeer jullie uitgebreide reviews altijd zeer!

-edit typo's en username Friso toegevoegd-

[ Voor 6% gewijzigd door tonniej87 op 21-07-2021 08:46 ]

Beste antwoord (via tonniej87 op 21-07-2021 08:46)

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:37

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
@tonniej87 @Juup De betreffende redacteur is op dit moment even afwezig, maar ik weet dat een nieuwe Monitor BBG zeker op de planning staat. Stay tuned dus :)

Specifiek over de Dell-monitor: helaas heeft Dell doorgaans niet al te veel samples van monitoren beschikbaar voor de Benelux. Vandaar dat reviews en BBG's soms minder Dell-monitoren bevatten dan we zouden willen, maar daar kunnen we soms weinig aan doen...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
tonniej87 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:31:
Voor een zo snel mogelijke reactie: vermeld de url van het artikel waar het om gaat en mention de auteur met eerst een @ en dan de username. Je vindt deze door op zijn/haar naam bovenaan het artikel te klikken. Op de profielpagina zie je vervolgens een link 'Gebruikersprofiel van username', waar 'username' de nickname van de auteur is.
@deepvreezo

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:37

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
@tonniej87 @Juup De betreffende redacteur is op dit moment even afwezig, maar ik weet dat een nieuwe Monitor BBG zeker op de planning staat. Stay tuned dus :)

Specifiek over de Dell-monitor: helaas heeft Dell doorgaans niet al te veel samples van monitoren beschikbaar voor de Benelux. Vandaar dat reviews en BBG's soms minder Dell-monitoren bevatten dan we zouden willen, maar daar kunnen we soms weinig aan doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op het werk hebben we trouwens Dells U3419W en U3421WE maar hoewel die dingen erg duur zijn vind ik ze tegenvallen:
- Slecht geluid uit de speakertjes
- Geen drivers voor macOS om het volume aan te passen
- Vervelende knopjes/menu/UI om volume e.d. aan te kunnen passen
- Slechte kleurinstellingen out-of-the-box
- Hoge prijs

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Tomas Hochstenbach schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:45:

Waarom moeten dit samples zijn? Kunt ze toch gewoon aanschaffen en op kantoor gebruiken naderhand? Zo worden alleen monitors die gratis verkregen zijn getest waardoor het niet een betrouwbare BBG wordt, gebeurt dit met alle BBG's? Dan ga ik niet eens meer de moeite nemen ze te lezen ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
BarendBotje schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:03:
[...]
Waarom moeten dit samples zijn? Kunt ze toch gewoon aanschaffen en op kantoor gebruiken naderhand?
En ondertussen maar vreemd blijven vinden dat Tweakers geld moet verdienen met abonnementen en andere zaken? Nee, er zijn maar bijzonder weinig websites die zo werken. De meeste reviews die je online vindt bij sites zoals Tweakers is op basis van wat een fabrikant stuurt. Hiervoor zijn reviewmodellen die na het beoordelen weer terug moeten. Een enkel exemplaar is een kadootje van de fabrikant, die worden vaak weggegeven met een winactie of verkocht als reviewexemplaar, mogelijk niet hier op Tweakers maar wel elders. (hier in de V&A ook wel eens advertenties gezien van reviewspullen van een gebruiker)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05:20

deepvreezo

Redacteur
Hi @tonniej87, allereerst fijn om te horen dat de monitor BBG wordt gemist en dat je onze reviews waardeert! Samen met ons testlab ben ik al geruime tijd bezig met een nieuwe editie, er zijn de afgelopen maanden zo'n 40 nieuwe schermen doorgemeten. Helaas heb ik recent een sterfgeval in de familie meegemaakt en daardoor ben ik een tijd niet aan het werk geweest. Maar hij staat nog steeds op de planning :).

De U3821DW lijkt me inderdaad een complete monitor, al zou je ook LG's recent geteste 38WN95C-W kunnen overwegen als je laptop Thunderbolt heeft en je een net iets minder 'zakelijk' scherm zoekt, met ook HDR600, Freesync en relatief goede responstijden, maar mindere docking functionaliteit zonder ethernet of kvm. Ik heb de U3821DW echter niet aangevraagd voor deze BBG. Wel een hele zwik kleinere USB-C monitoren van onder andere Samsung (LS27A600, LS27A800, LS34A650), LG (27UP850), Philips (o.a. 346P1CRH en 279C9/00) en Dell (U3421WE, U2721DE, U2720Q). Dat is inderdaad een interessante categorie, die ik in de volgende BBG ook extra aandacht wil geven.

Zoals Tomas zegt was Dell lange tijd problematisch met het verkrijgen van samples, maar sinds een jaar of twee zit er daar meer schot in de zaak en kunnen we schermen over het algemeen wel krijgen als we ze willen testen. Veruit de meeste samples van monitoren komen inderdaad direct van de fabrikant, maar dat geldt ook voor veel andere soorten producten die we testen, en is gelijk aan wat veel andere websites ook doen, zoals @sypie ook al zegt. Gezien de grote aantallen producten die we willen testen is het voor ons simpelweg niet haalbaar om alles zelf te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonniej87
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-12-2024
Beste Friso, dank voor je uitgebreide antwoord en spijtig te horen dat je afwezigheid niet plezierig van aard was, gecondoleerd.

Interessant om te zien hoeveel moeite er in de monitor BBG gaat, is dit een gezamenlijke moeite ism hardware.info? Toevallig ben ik nu in de markt om mijn home office te upgraden dus ik verzamel alle info die ik kan vinden op tot een mening te komen voor een duurzame aankoop. De markt zit goed in elkaar, want elke extra feature lijkt mij zo zijn geld waard waardoor ik op de U3821-categorie formaten en capaciteiten uitkom met 1 overkomenlijk minpunt: de prijs. Ik ben er nog niet helemaal over uit.

Al denkende dat de Ethernet optie een must was, kwam daar de optie voorbij om een USB 3.0 to RJ45 ethernet adapter in een van de monitor's USB ingangen te prikken (hardware.info heeft daar een in 2017 geschreven mooie review van staan, even zoeken naar de vervangende modellen en het wordt een UE330). Dit maakt mij los van de RJ45 eis wat wellicht de weg vrij baant naar de door jouw voorgestelde LG, of een 2x QHD + USB-C dock. Gewenste nieuwigheid in de setup: 10-bit, voor een rustige kleurweergave en geen FRC (al schijn je dat niet te kunnen zien).

Goed, ik kijk uit naar de BBG en blijf me rustig verder orienteren.
Pagina: 1