65 inch tv, OLED of toch LED

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-G
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05-01 13:39
Ik zoek een?
65 inch TV

Wat is je budget?
ca €1500

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Series, films en Sport (voornamelijk Formule 1)

Wat heb je zelf al gevonden?
LG OLED 65CX of Samsung QE65Q95T

Welke vragen heb je hier nog over?
Op dit moment kijk ik nog op een oude plasma (Panasonic 42PX80E), en het is tijd voor een goede stap vooruit.
Mijn vraag gaat vooral over de keuze tussen LED en OLED. Is OLED prima geschikt en kwa helderheid al een grote stap vanaf de huidige plasma, of is de keuze voor een LED verstandiger?
De TV staat in de redelijk lichte woonkamer aan de achterzijde van het huis. De (achter)gevel is voorzien van een schuifpui, en gesitueerd op het OZO. De bijgevoegde foto is 12:30 genomen. In de ochtend schijnt de zon even op het scherm, dat is rond 9 uur wel zo'n beetje voorbij. Er wordt voornamelijk vanaf 18:00 tv gekeken, alleen in het weekend ook midden op de dag (bijvoorbeeld F1). De afstand tot het scherm is ca. 4,0 m.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWN1S4AuYf1vXu0IFb1vrUMK0xM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3QWiEJ23YnlyNE0m2pjEJk8Q.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 16:26
Als je van plasma af komt kun je eigenlijk alleen naar OLED. Dat is momenteel de enige techniek die de beeldkwaliteit biedt die jij nu gewend bent. OLED is ook een stuk helderder dan plasma, maar niet zo helder als LCD. Ik heb een OLED van alweer 4 jaar oud en die is overdag helder genoeg met het kijken van TV. Ook ik heb best wat raampartijen in de kamer en op de oostkant alleen aan het einde van de dag direct zonlicht wat de kamer inschijnt. No problemo.

Het punt is direct zonlicht op het scherm. Dat schijnt voor OLED's niet goed te zijn. Op het forum zijn er ook wat gebruikers die hier ervaring mee hebben. Ook als het scherm uitstaat kan direct zonlicht leiden tot strepen op het scherm. Heb je het hele jaar vroeg in de ochtend zon op het scherm? Kan me voorstellen dat het in de zomer anders is dan in de winter. Als het maar heel kort is, is het misschien minder problematisch, maar dat durf ik niet te zeggen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:44
Sluit mij bij vorige reactie aan.
Maar ik zou zeker geen LG pakken maar gaan voor een SONY of PHILIPS waarbij je ook een fatsoenlijk ANDROID TV smartttv hebt.
En bij philips ook nog kunt genieten van Ambilight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:52
Over het algemeen moet je uitkijken met directe zonlicht op een OLED tv doordat UV licht permanente vlekken kan veroorzaken, echter is de zonkracht in de vroege ochtend nog zwak en moet dit in jullie situatie geen probleem zijn.

Qua helderheid ga je er al een flink stuk op vooruit vergeleken met je huidige plasma tv, daarnaast staat de tv grotendeels van de dag in de schaduw hierdoor vormt SDR content geen enkele belemmering. Hou er wel rekening mee dat OLED meer reflecteert, dit kan met name overdag hinderlijk zijn wanneer er vanuit een hoek wordt gekeken.

Een andere aandachtspunt is motion handling, doordat OLED pixels zeer snel aan en uit kunnen treedt er meer judder op, dit kan eerder opvallen doordat het beeld oppervlak flink toe gaat nemen. Met motion interpolation kun je dit probleem grotendeels oplossen. Afhankelijk van hoe gevoelig je hiervoor bent is het wellicht beter om een andere merk of model te kiezen. Wanneer motion interpolation is ingeschakeld toont de LG C1, vergeleken met de LG CX, minder artefacts. Echter hebben beide modellen last van micro stutter bij 50Hz content. Voor sport uitzendingen en content met snelle beelden is de Sony 65A8 de betere keus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
boyette schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:03:
Sluit mij bij vorige reactie aan.
Maar ik zou zeker geen LG pakken maar gaan voor een SONY of PHILIPS waarbij je ook een fatsoenlijk ANDROID TV smartttv hebt.
Nou, dat zou ik niet zomaar zeggen. WebOS van LG vind ik denk ik nog wel makkelijker werken dan Android TV op mijn Shield. Wellicht dat de app ondersteuning op Android TV beter is dan op WebOS. Op mijn C7 van 4 jaar oud werkt WebOS nog steeds snel, dat maak je bij Android TV wel eens anders mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 20-07-2021 14:14 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:44
Hulleman schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:14:
[...]

Nou, dat zou ik niet zomaar zeggen. WebOS van LG vind ik denk ik nog wel makkelijker werken dan Android TV op mijn Shield. Wellicht dat de app ondersteuning op Android TV beter is dan op WebOS. Op mijn C7 van 4 jaar oud werkt WebOS nog steeds snel, dat maak je bij Android TV wel eens anders mee.
Ja dat is heel anders
bovendien zijn er legio apps niet beschikbaar voro WEBOS en wel voor ANDROID TV

Met LG zit je ook nog mee dat er geen fatsoenlijke burnin protection is voor OLED en dat inbranden ook is uitgesloten van de garantie
daar zijn legio topics over

[ Voor 13% gewijzigd door boyette op 20-07-2021 14:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
boyette schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:22:
Met LG zit je ook nog mee dat er geen fatsoenlijke burnin protection is voor OLED en dat inbranden ook is uitgesloten van de garantie
daar zijn legio topics over
Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt, maar natuurlijk heeft LG burn-in protection. Bij LG kun je zelfs logo's dimmen. Daar zijn ze uniek in, omdat merken als Sony het hele scherm dan dimmen en LG alleen het logo. Wellicht dat andere merken dat nu ook geïmplementeerd hebben, maar dat was eind 2020 nog niet zo.

Ik heb op dit forum ook genoeg voorbij zien komen dat LG ingebrande schermen netjes heeft vervangen voor nieuwe exemplaren.

[ Voor 15% gewijzigd door Hulleman op 20-07-2021 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-09 12:33
Wij hebben vroeger ook altijd Panasonic Plasma's gehad, en hebben nu 2 jaar met tevredenheid een 65" Panasonic OLED. De afstandbediening is lang niet zo mooi als van LG, want ze hebben hetzelfde design aangehouden als bij de Plasma TV's.

Een voordeel van de Panasonic vond ik een betere anti-reflectie laag en een hele goede beeldprocessor. Het OLED paneel is natuurlijk identiek aan die van LG, maar het beeld zag er beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-G
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05-01 13:39
Om eerlijk te zijn ben ik bij de 42PX80 nooit echt onder de indruk geweest van de zwartwaarden. Het was zeker beter dan de lcd's uit die tijd, maar niet echt indrukwekkend.
Apps zal ik niet veelvuldig gebruiken denk ik, zolang de streamingdiensten maar wel beschikbaar zijn. Wat dat betreft heb ik geen echte voorkeur voor Android of WebOS.

In de winter heb ik volgens mij helemaal geen zonlicht op het scherm, dus ik denk dat ik daarmee wel safe zit.

Zit er echt een groot verschil in de reflectie tussen de verschillende OLED schermen? Ik dacht dat dat allemaal ongeveer gelijk was, en vergelijkbaar met mijn huidige plasma.

Maar de keuze voor OLED i.p.v. LED lijkt me dus sowieso uit te vallen richting de OLED.
Pagina: 1