Wegens de overvloedige regenval is er water in de stekker van mijn zwembadverwarming terecht gekomen. Dit had ik uiteraard niet gezien, en bij het inschakelen vloog de stroom er uit.
Stekker opengehaald, en deze ruikt overduidelijk verbrand. Aangezien ik niet van het weggooien ben, vroeg ik me af of dit
1) te repareren is? Zo ja, welke componenten dienen vervangen te worden?
2) verstandig is?
Op het eerste zicht zitten er weinig componenten in, dus misschien kan het wel. Ik heb een aantal foto's gemaakt van op het zich de componenten die mogelijks vervangen dienen te worden. Het gele blokje (condensator?) lijkt het meest verbrand te ruiken, de elco ziet er mij nog goed uit? En wat met die blauwe 'varistor'?
Let wel: ik ben een vrij grote n00b qua naamgeving op elektronica gebied, maar iets desolderen en hersolderen lukt net. Multimeter heb ik niet (en ga ik voor dit doel ook niet aanschaffen, tenzij écht noodzakelijk)
alvast dank voor jullie input. Foto's onder.
:strip_exif()/f/image/sELnhEPkULjc3Rf0ITZId2tI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0i3wqiZIQzoF8DehKcblFxuL.jpg?f=fotoalbum_large)
Stekker opengehaald, en deze ruikt overduidelijk verbrand. Aangezien ik niet van het weggooien ben, vroeg ik me af of dit
1) te repareren is? Zo ja, welke componenten dienen vervangen te worden?
2) verstandig is?
Op het eerste zicht zitten er weinig componenten in, dus misschien kan het wel. Ik heb een aantal foto's gemaakt van op het zich de componenten die mogelijks vervangen dienen te worden. Het gele blokje (condensator?) lijkt het meest verbrand te ruiken, de elco ziet er mij nog goed uit? En wat met die blauwe 'varistor'?
Let wel: ik ben een vrij grote n00b qua naamgeving op elektronica gebied, maar iets desolderen en hersolderen lukt net. Multimeter heb ik niet (en ga ik voor dit doel ook niet aanschaffen, tenzij écht noodzakelijk)
alvast dank voor jullie input. Foto's onder.
:strip_exif()/f/image/sELnhEPkULjc3Rf0ITZId2tI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0i3wqiZIQzoF8DehKcblFxuL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nAtQ6QKEy6OqPeYfFDWoOHh7.jpg?f=fotoalbum_large)