Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwColHD
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-05 13:50
Hallo allemaal,

Ik stel deze vraag namens een familielid (mijn tante) die niet zo technisch is ingesteld en het lastig vindt om onderzoek te doen. Ik heb zelf ook heel weinig kennis in dit gebied, dus vandaar dat ik het hier even probeer

Ik zal even kort de situatie uitleggen: haar Duitse echtgenoot is 20 jaar geleden overleden. Hij zou geld krijgen uit een erfenis van z'n vader, maar dat is eerst naar zijn moeder gegaan. Als zijn moeder zou komen te overlijden zou dat geld naar hem gaan. Nu hij is overleden, zou dat geld dus naar mijn tante gaan. Er was nog 1 andere broer die ook recht heeft op de erfenis. Mijn tante heeft niet veel contact meer gehad met deze kant van de familie, maar heeft toentertijd gehoord dat mocht het ooit zover komen, alles geregeld zou zijn en waarschijnlijk een notaris met haar contact zou opnemen.

Ze had dus maar jaarlijks contact met deze vrouw, en er was ook niemand anders in de familie meer. Dus vorige week kwamen we er pas achter dat ze vorig jaar, eind-zomer overleden is. Na de originele shock, zijn we ons gaan afvragen waarom we hier nooit officieel bericht van hebben gekregen. En hoe zat het dan met de eventuele erfenis waar ze recht op 'zou' hebben?

Nu kunnen er natuurlijk een paar dingen aan de hand zijn, ik denk zelf aan:
- Ze heeft nooit goed contact meer gehad met deze vrouw, dus misschien heeft ze het laten veranderen en heeft ze geen recht meer op een erfenis?
- Misschien duurt het erg lang, en moet er nog bericht komen?
- Wellicht is het overlijdensbericht naar een oud adres gegaan, en is er nog ergens een erfenis waar ze recht op heeft?

Mijn vraag nu is eigenlijk aan mensen die hier ietsje meer verstand van hebben :) :
- Wat kan dit betekenen? Moeten we afwachten, is dit een normale gang van zaken? Is dit al een 'rode vlag' en is er waarschijnlijk niks meer wat eraan komt, moeten we hier moeite in steken?
- Mocht dit enigszins normaal klinken, en er wellicht toch nog recht op iets kan zijn, hoe komen we hier achter? Kunnen we bepaalde organisaties bellen die hierbij kunnen helpen?

Ik het vernomen dat het, als het nog doorgaat, om behoorlijk wat geld gaat. Dus vandaar toch even de zorg of dit nog iets is waar we onderzoek naar moeten doen.

Alvast bedankt voor enige input en meedenken wordt zeer gewaardeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:09
Je wilt dus van een familie waar je geen contact meer mee hebt geld krijgen omdat hun moeder overleden is... Tsja...

Ik zou het wel begrijpen dat ze daar niet op zitten te wachten.

Misschien eens je rechtsbijstand laten informeren bij hun notaris, zonder de familie ermee lastig te vallen. Als hun notaris zegt " nee, stond niet meer in erfenis" , dan denk ik dat ze pech heeft. Maar je kan het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwColHD
99ruud99 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:40:
Je wilt dus van een familie waar je geen contact meer mee hebt geld krijgen omdat hun moeder overleden is... Tsja...

Ik zou het wel begrijpen dat ze daar niet op zitten te wachten.

Misschien eens je rechtsbijstand laten informeren bij hun notaris, zonder de familie ermee lastig te vallen. Als hun notaris zegt " nee, stond niet meer in erfenis" , dan denk ik dat ze pech heeft. Maar je kan het proberen.
Ja het is inderdaad een vreemde situatie. Er is alleen bijna geen familie om die vrouw heen. Het contact was heel minimaal, maar het gaat er natuurlijk om of je recht hebt of niet.

"rechtsbijstand laten informeren bij hun notaris"
Dit zouden we eens moeten bekijken!

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
99ruud99 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:40:
Jammer dat de eerste reactie in een topic als deze gelijk weer zo zuur en moet zijn. Althans, zo komt deze bij mij over.

Wat mij betreft komt TS met een redelijk verhaal en lijkt mij de vraag ook legitiem. Er kunnen tal van praktische redenen zijn (zoals de drie genoemde opties) waardoor TS hier niets van gehoord heeft. Er blijven heel wat erfenissen liggen die vergeten zijn. In Nederland heeft de Rijksoverheid hier een website voor:
https://www.rijksoverheid...ing-uit-de-consignatiekas

Wellicht is er een Duitse equivalent?

"Wat zei" incoming in 3.2.1...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Wat zei de familie toen je contact opnam en je verbazing uitsprak? Misschien is het bericht inderdaad naar een oud adres gegaan en is er geen kwade opzet.

Als die niet of niet op de gewenste manier reageren: ik ga ervan uit dat je tante redelijk Duits spreekt, als ze met een Duitser getrouwd was? Dan zou ze met een Duitse Notar contact moet opnemen. Die weten hoe het zit met overlijdens en erfenissen naar Duits recht. Succes: https://www.notar.de/

Een Nederlandse notaris inschakelen is niet zo nuttig. In het beste geval schakelt hij een Duitse Notar voor je in (die Engels spreekt) en stuurt hij je daar een kleine rekening voor. In het slechtste geval gaan twee notarissen met elkaar communiceren en filosoferen, vat de Nederlandse dat voor je samen waarbij het nodige 'lost in translation' raakt en krijg je van beide een gepeperde rekening. Ga je toch voor deze route zoek dan specifiek naar een notaris die goede Duitse contacten heeft.

[ Voor 30% gewijzigd door Cocytus op 20-07-2021 11:03 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17

Koekfabriek

King Billy on the wall

Cheesy schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:58:
Cocytus schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:59:
Wat zei de familie toen je contact opnam en je verbazing uitsprak? Misschien is het bericht inderdaad naar een oud adres gegaan en is er geen kwade opzet.
Binnen de minuut @Cheesy Heerlijk voorspelbaar hier op Tweakers :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-06 16:55
Koekfabriek schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:11:
[...]

[...]

Binnen de minuut @Cheesy Heerlijk voorspelbaar hier op Tweakers :)
Bijna net zo standaard als ‘schakel de rechtsbijstand in’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het kan natuurlijk ook zijn dat het geld simpelweg op is. Een beetje erfenis kun je in 20 jaar prima laten verdampen.

[ Voor 34% gewijzigd door pagani op 20-07-2021 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

pagani schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:18:
Het kan natuurlijk ook zijn dat het geld simpelweg op is. Een beetje erfenis kun je in 20 jaar prima laten verdampen.
Dat maakt niet uit. Dan zou je er op zijn minst nog iets van horen. Maar je zult advies moeten inwinnen bij iemand die het Duitse erfrecht kent. Ik zou daar dus echt geen zinnig woord over kunnen zeggen, als het ingewikkeld wordt is zelfs het Nederlandse erfrecht voor mij al moeilijk te volgens soms.

Dus inderdaad naar een Duitse notaris. Wellicht is er iemand te kwader trouw geweest en heeft die gedacht een erfgenaam buiten spel te kunnen zetten, maar wellicht zijn de regels in DE gewoon anders....

In Nederland zou het bijvoorbeeeld onmogelijk zijn om iemand volledig te onterven. Je hebt altijd recht op je legitieme portie en je kunt die zelfs nog claimen bij de overige erfgenamen nadat de erfenis is afgewikkeld zonder jouw medeweten. Alleen als het geld er niet was bij het afwikkelen, dan krijg je natuurlijk niets. Als het geld er wel was, dan heb je dus een vordering op de overige erfgenamen. Dat er dan voor het overlijden al sprake was een familiecrisis..... grote kans ja.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 20-07-2021 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:24

Lordy79

Vastberaden

Duitse notaris bellen. Die zijn trouwens hondsduur dus voordat je begint eerst een prijsopgave waarin duidelijk staat wat ze voor welk geld voor je zullen doen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik kwam nog wel een Duits artikel tegen dat in Duitsland 2 tot 9 miljard rondslingert. Ze noemen dit 'Herrenlose Konten'. In het volgende artikel staan wat tips. Je moet echter wel je recht kunnen bewijzen, dus toch eerst naar een notaris.
https://www.finanztip.de/blog/herrenlose-konten-auffinden/

Overigens zijn ze ook bezig met een online systeem, vergelijkbaar met het Nederlandse dat ik eerder noemde, zie https://www.dia-vorsorge....e-fuer-herrenlose-konten/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

Als je niks hulpvaardigs of aardigs bij te dragen hebt, post dan helemaal niks.

[ Voor 87% gewijzigd door Ardana op 20-07-2021 12:18 ]

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:09
Cheesy schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:58:
[...]

Jammer dat de eerste reactie in een topic als deze gelijk weer zo zuur en moet zijn. Althans, zo komt deze bij mij over.

excuses, ik bedoelde meer, laat je rechtsbijstand dit met de notaris bepalen, en niet zelf bij de familie aankloppen :) Deze partijen staan er wat verder vanaf, waardoor er geen verkeerde emoties / rare gevoelens bij komen kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwColHD
Bedankt voor de reacties en suggesties allemaal!

Het ligt allemaal gevoelig, maar er was geen sprake van ruzie in de familie. Ze hebben alleen gekozen om geen contact meer te hebben. Maar dit staat verder los van de zaak zelf denk ik.

Ik ga eens een poging doen om een notaris te vinden uit de stad waar de vrouw woonde, misschien kunnen die al wat dingen roepen voordat we veel geld kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-06 14:56
Ik weet dat er wel een internationaal samenwerkingsverband is van testamenteregistraties, alleen weet ik niet of je vanuit Nederland die zomaar kan bevragen voor personen die niet in de basisregistratie staan of hebben gestaan.

Als ik deze pagina zo even doorneem kan je eventueel met een schriftelijke aanvraag nog informatie krijgen of er een testament is en bij welke notaris die dan zou liggen. Ik zou wel even vooraf bellen met het telefoonnummer wat er vermeld staat en vragen of dat nog nuttig is in dit geval. Maar het staande advies bij buitenlandse testamenten is inderdaad om contact op te nemen met de notariele organisatie in het buitenland zoals jij al van plan bent.
Testamentenregisters in buitenland

Is een familielid die in het buitenland woont overleden en wilt u kijken of er een testament is? In sommige landen hoeven testamenten niet altijd bij de notaris vastgelegd te worden. Daardoor is die testamentenregistratie niet sluitend. Het is om die reden raadzaam om contact op te nemen met de notariële beroepsorganisatie in het betreffende land.

[ Voor 3% gewijzigd door Sleepkever op 20-07-2021 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:32
Zie deze pagina van de Duitse ambassade / consulaten. Onderaan de pagina staat het volgende:
Aanvragers met vaste woonplaats in Nederland kunnen de aanvraag voor een Erbschein óf zelf bij het bevoegde Duitse Amtsgericht indienen óf deze aanvraag met behulp van het consulaat-generaal indienen. Ter voorbereiding van de notariële akte zal het consulaat-generaal u door middel van een formulier om de nodig gegevens verzoeken. Voor het aanvragen van dit formulier alsmede voor nadere inlichtingen over de verdere procedure kunt u contact opnemen met het consulaat-generaal onder tel.nr. 020 - 574.77.08.

Voor alle verdere juridische vragen over erfeniskwesties kunt u contact opnemen met een rechtsbijstand in Duitsland (zie plaatselijke Gele Gids/ örtliches Branchenbuch) of in Nederland (zie de door het consulaat-generaal opgestelde lijst van advocaten en notarissen in Nederland).
Het lijkt me verstandig als tante eerst met het het Duitse consulaat belt op bovenstaand nummer, zij kunnen haar dan verder helpen.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:08

mwa

Zoek op "legitieme portie". Ik ben een soortgelijke casus bezig (inmiddels met advocaat); erfenis die mijn vader (is al lang overleden) zou krijgen, waar ik nu recht op zou moeten hebben. Maar officieel uit het testament geschreven, wat in Duitsland niet kan. Legitieme portie komt er op neer dat je recht hebt op de helft wat je had gehad als je in het testament zou staan (kort door de bocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
@TwColHD Niet wetende hoe het in DL werkt, het kan zomaar zijn dat er een uitsluitings clausule bestond waardoor tante niets krijgt. Als oom overleden is en kinderen had zullen die de erfgenamen zijn, anders misschien broer als enige.

De eventuele documenten die betrekking hebben op het overlijden van vader zoals testament en verdeling, alsook het testament van moeder zullen de noodzakelijke startinformatie bevatten. Daarna is het "de regels" uitpluizen wat je kunt laten doen (lees €€'s) of waar je zelf een goede start mee kunt maken. Het begint met de officieele documenten.
Pagina: 1