Toetsenbord werkt niet na BIOS update Gigabyte-AB350-Gaming3

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-02 22:17
Mijn vraag
Ik heb vanochtend mijn Gigabyte GA-AB350-Gaming 3 moederbord geflashed. Daarvoor heb ik eerst Gigabyte's AppCenter gedownload, daarna de BIOS-utility en daarmee heb ik versie F30 succesvol geflashed via de deze windows utility. Na het flash process start de pc opnieuw op en daarna gebeurde er dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZarsZEr7KFUlv_ljXwiPCWGIhDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BJy0NwJprtsUSeC4uQ0hzgYd.jpg?f=fotoalbum_large

Het scherm blijft hier hangen met enkele opties vermeld onder in het scherm. Echter, mijn toetsenbord werkt niet meer, dus ik kan op DEL drukken wat ik wil, maar geen response.

Wat heb ik ondertussen gedaan:
- Machine van de stroom gehaald, meerdere keren gereset - geen resultaat
- Ik heb alle USB-poorten geprobeerd, maar geen succes. Overigens kan ik tot ik in dit scherm uitkom wel op numlock drukken waarbij het aan en uit gaat, totdat ik in dit scherm ben, dan freezed het.
- De reset jumper op het moederbord heb ik gebruikt om het BIOS te resetten, daarna herstarte de pc meerdere keren om vervolgens weer op dit punt uit te komen.
- Ik heb een usb-stick geprepareerd om de oude versie terug te flashen, in de hoop dat hij die zou oppakken, doet ie niet.

Inmiddels ben ik ten einde raad. Hebben jullie nog ingevingen? of heb ik voor het eerst in jaren weer een mobo gebricked? 8)7 |:(

Beste antwoord (via roedi06 op 21-07-2021 14:21)

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-05 20:32

BoAC

Memento mori

Heb je een ps2 toetsenbord tot je beschikking?

Ik zie dat het systeem een dual bios moet hebben. Al geprobeerd van de backup bios te booten?

[ Voor 51% gewijzigd door BoAC op 20-07-2021 10:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-05 20:32

BoAC

Memento mori

Ik zie dat het systeem een dual bios moet hebben. Al geprobeerd van de backup bios te booten?

[ Voor 51% gewijzigd door BoAC op 20-07-2021 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
BoAC schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:15:
Nee, die heb ik helaas niet liggen. Dat zou ik iemand kunnen vragen om te proberen.
Ik heb net geprobeerd om via de backup bios te booten (online lees ik her en der dat dit kan door RESET+POWER 10 sec ingedrukt te houden), maar ook hier eindig ik weer op dit scherm. Misschien dat de dual boot op een andere manier moet worden geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:55

weebl

YARR!

Ik denk niet dat het je toetsenbord is dat niet meer werkt. Lijkt erop dat het flashen van je BIOS mislukt is...
Ik zie dat ie Q-Flash heeft, wellicht kan je het opnieuw flashen. Moet je geloof ik wel praktisch alle hardware er af halen; CPU, RAM, GPU, SSD/HDD...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• palme50
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-05 16:11
Dit ook al geprobeerd?

1. Shut your PC down (if you're reading this guide, than your PC isn't working anyways)
2. Hold the power button until the PC starts and shuts down again
3. Press the power button again, your backup BIOS should kick in now and should re-flash the main BIOS if there's anything wrong with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
palme50 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:35:
Dit ook al geprobeerd?

1. Shut your PC down (if you're reading this guide, than your PC isn't working anyways)
2. Hold the power button until the PC starts and shuts down again
3. Press the power button again, your backup BIOS should kick in now and should re-flash the main BIOS if there's anything wrong with it.
Dit heb ik gedaan, dan eindig ik weer op hetzelfde scherm zonder enige melding over het activeren van de dual BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
weebl schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:35:
Ik denk niet dat het je toetsenbord is dat niet meer werkt. Lijkt erop dat het flashen van je BIOS mislukt is...
Ik zie dat ie Q-Flash heeft, wellicht kan je het opnieuw flashen. Moet je geloof ik wel praktisch alle hardware er af halen; CPU, RAM, GPU, SSD/HDD...
Ehm.. ok.. Ik heb de manual er bij gepakt, maar daar staan dit soort dingen niet in. Heb je ervaring mee? Want wat ik er over lees, betekent dat je nog altijd een toetsenbord nodig hebt om dit proces te starten. En dat is nu net waar ik problemen mee heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl

weebl

YARR!

roedi06 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:42:
[...]

Ehm.. ok.. Ik heb de manual er bij gepakt, maar daar staan dit soort dingen niet in. Heb je ervaring mee? Want wat ik er over lees, betekent dat je nog altijd een toetsenbord nodig hebt om dit proces te starten. En dat is nu net waar ik problemen mee heb.
Ik heb me laatst verdiept in het updaten van mijn nieuwe Gigabyte moederbord zodat deze ondersteuning kreeg voor de Ryzen 5 5600X die ik er bij had gekocht. Was uiteindelijk niet nodig, maar het proces kwam hier op neer:

Formatteer een USB stick met FAT32 en plaats het bios bestand er op. Even opzoeken hoe het bestand moet heten, verschilt per moederbord fabrikant, let ook op de extensie. USB stick in de daarvoor bestemde USB poort doen, deze heeft vaak een afwijkende kleur. Alleen de voeding aansluiten op het moederbord, verder niks. En dan op het Q-Flash knopje op het I/O-shield drukken. Wachten tot het lampje helemaal is gestopt met knipperen. Alle andere hardware weer installeren en hopen dat het gelukt is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManaCore
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
edit: Niet goed gelezen. Ondersteund weldegelijk Q-Flash. Mijn fout, excuus!

[ Voor 89% gewijzigd door ManaCore op 20-07-2021 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
weebl schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:32:
[...]

Ik heb me laatst verdiept in het updaten van mijn nieuwe Gigabyte moederbord zodat deze ondersteuning kreeg voor de Ryzen 5 5600X die ik er bij had gekocht. Was uiteindelijk niet nodig, maar het proces kwam hier op neer:

Formatteer een USB stick met FAT32 en plaats het bios bestand er op. Even opzoeken hoe het bestand moet heten, verschilt per moederbord fabrikant, let ook op de extensie. USB stick in de daarvoor bestemde USB poort doen, deze heeft vaak een afwijkende kleur. Alleen de voeding aansluiten op het moederbord, verder niks. En dan op het Q-Flash knopje op het I/O-shield drukken. Wachten tot het lampje helemaal is gestopt met knipperen. Alle andere hardware weer installeren en hopen dat het gelukt is :)
Ik heb hier net even naar gekeken, maar ik heb geen Q-Flash knopje op het I/O-shield. Wel zie ik het als optie staan in het scherm, echter daar heb ik het toetsenbord voor nodig en dat werkt niet. Ondertussen regel ik een ouderwets PS2 toetsenbord, hopelijk kan ik dan wel keuzes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl

weebl

YARR!

Hmm, ik zie nu dat er een verschil is tussen Q-Flash en Q-Flash+... Mijn B550 Aorus Elite V2 heeft de +-versie, jouw bord de gewone. Denk dat dat het ontbreken van het knopje verklaart. Als ik dit lees: https://www.gigabyte.com/MicroSite/121/tech_qflash.htm heb je inderdaad een toetsenbord nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:32
roedi06 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:11:
Ik heb vanochtend mijn Gigabyte GA-AB350-Gaming 3 moederbord geflashed. Daarvoor heb ik eerst Gigabyte's AppCenter gedownload, daarna de BIOS-utility en daarmee heb ik versie F30 succesvol geflashed via de deze windows utility.
Welke cpu heb je precies, in F30 is ondersteuning voor bepaalde oudere cpu's verwijderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06

Heb vanochtend het PS2 toetsenbord geprobeerd. Helaas met hetzelfde resultaat.

Tenzij iemand hier nog met een briljante ingeving komt, ga ik er helaas vanuit dat ik 'm gebricked heb :'(

Ik moet zeggen dat ik wel erg teleurgesteld ben in de software. Heb netjes het pad belopen van Gigabyte zelf, met de door hen geleverde software, en dan hebben ze Dual Bios en dan krijg je dit.. 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door roedi06 op 21-07-2021 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
Nielson schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:20:
[...]
Welke cpu heb je precies, in F30 is ondersteuning voor bepaalde oudere cpu's verwijderd?
Heb de Ryzen 7 1700, dat model zou volgens de website van Gigabyte nog gewoon ondersteund moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:41
roedi06 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:23:
[...]

Heb vanochtend het PS2 toetsenbord geprobeerd. Helaas met hetzelfde resultaat.

Tenzij iemand hier nog met een briljante ingeving komt, ga ik er helaas vanuit dat ik 'm gebricked heb :'(

Ik moet zeggen dat ik wel erg teleurgesteld ben in de software. Heb netjes het pad belopen van Gigabyte zelf, met de door hen geleverde software, en dan hebben ze Dual Bios en dan krijg je dit.. 8)7
Ik begrijp je teleurstelling. Ik heb zelf ook jaren met een Gigabyte moederbord lopen stoeien: ooit moest ik een BIOS update doen om mijn nieuwe videokaart aan de praat te krijgen en sindsdien raakte de primary BIOS af en toe ineens spontaan corrupt. Hij viel dan wel goed terug op de secundaire BIOS. Uiteindelijk heb ik dat kunnen oplossen door zowel primary als de secundary BIOS te updaten, maar dat terzijde.
Overigens voor de volgende keer: ik weet dat het eenvoudiger is/lijkt om vanuit Windows te updaten, maar ik zou BIOS updates altijd flashen vanuit de BIOS zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
dennisfr schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:45:
[...]

Ik begrijp je teleurstelling. Ik heb zelf ook jaren met een Gigabyte moederbord lopen stoeien: ooit moest ik een BIOS update doen om mijn nieuwe videokaart aan de praat te krijgen en sindsdien raakte de primary BIOS af en toe ineens spontaan corrupt. Hij viel dan wel goed terug op de secundaire BIOS. Uiteindelijk heb ik dat kunnen oplossen door zowel primary als de secundary BIOS te updaten, maar dat terzijde.
Overigens voor de volgende keer: ik weet dat het eenvoudiger is/lijkt om vanuit Windows te updaten, maar ik zou BIOS updates altijd flashen vanuit de BIOS zelf.
Ja ik hoor wat je zegt. Flashen via BIOS zelf middels een USB is wellicht beter. Garantie is helaas verlopen, dus ook daar is niets meer te halen. Hard lessons learned: [1] Blijf van de BIOS af tenzij noodzakelijk, [2] Gigabyte software in Windows is brak. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-05 13:31

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Flashen zonder GPU CPU en memory ook geprobeerd? Via USB? Misschien werkt je keyboard dan wel?

Edit:
NVM geen Qflash knopjes....
en geen Igpu...

Alleen met GPU erin dan?

[ Voor 30% gewijzigd door Baakster op 21-07-2021 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
Baakster schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:36:
Flashen zonder GPU CPU en memory ook geprobeerd? Via USB? Misschien werkt je keyboard dan wel?

Edit:
NVM geen Qflash knopjes....
en geen Igpu...

Alleen met GPU erin dan?
Ik zal dat nog proberen, aangezien ik er inmiddels toch vanuit ga dat ik alles uit de kast kan halen kan dat idd geen kwaad om ook te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-05 13:31

Baakster

Dislectie enzo... succes!

roedi06 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:42:
[...]

Ik zal dat nog proberen, aangezien ik er inmiddels toch vanuit ga dat ik alles uit de kast kan halen kan dat idd geen kwaad om ook te testen.
Dat waren inderdaad ook mijn gedachten. :) Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
Baakster schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:43:
[...]

Dat waren inderdaad ook mijn gedachten. :) Succes!
Heb de CPU eruit gehaald, maar nu gaat ie helemaal niet meer aan, wat eigenlijk ook wel logisch is.

[ Voor 15% gewijzigd door roedi06 op 21-07-2021 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roedi06

Uiteindelijk was dit toch de oplossing. Ik heb weet ik hoe veel dingen geprobeerd, maar uiteindelijk was de oplossing de volgende:
- PC uit
- RESET eerst indrukken en ingedrukt houden, dan de POWER erbij ingedrukt houden (je hebt nu RESET+POWER), volgens het internet moet je beide knoppen 10 seconden ingedrukt houden en dan loslaten, waarna het backup-bios in werking treedt. Bij mij werkte dit niet waarop ik de conclusie trok dat dit niet ging werken. Zojuist heb ik het nogmaals een paar keer gedaan, maar met 10 seconden werkt het niet. Nu net heb RESET+POWER zo'n 25 seconden ingedrukte gehouden en nu werkt het wel. Ik kan weer bij de BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Mooi dat je er weer bij kunt maar je biosupgrade is daarmee ook weer weg neem ik aan?

Overigens update ik zelf alleen vanaf USB of vanuit de BIOS zelf. a) omdat ik geen Windows gebruik, b) mijn ervaring met andermans pc's is dat onder Windows het vaker mis gaat.

Dat laatste is ook niet zo raar omdat er onder Windows veel meer processen zijn die roet in het eten kunnen gooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roedi06
synoniem schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:33:
Mooi dat je er weer bij kunt maar je biosupgrade is daarmee ook weer weg neem ik aan?

Overigens update ik zelf alleen vanaf USB of vanuit de BIOS zelf. a) omdat ik geen Windows gebruik, b) mijn ervaring met andermans pc's is dat onder Windows het vaker mis gaat.

Dat laatste is ook niet zo raar omdat er onder Windows veel meer processen zijn die roet in het eten kunnen gooien.
Ja klopt, maar met QFlash vanaf de USB-stick heb ik nu de laatste versie erop gezet en dit werkt nu naar behoren.
Pagina: 1