Vraag

• donvalentino
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 15-09 09:49
Hi,

Ik ben opzoek naar een PS5 game monitor, ik wil echter wel het maximale eruit halen.
Nu heb ik via diverse kanalen gehoord dat je moet opletten dat je scherm niet van 1080p upscaled naar 1440p maar juist downscaled naar 1440p ?

Ik kwam deze monitor tegen, gezien dit voor echte PC gamers is, kan dit ook goed werken op mijn PS5?

https://www.bol.com/nl/nl...dH0A_0_48.52.ProductTitle

Mensen tips eventueel andere monitors tussen de prijsklasse 300 t/m 450?

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via donvalentino op 26-07-2021 11:14)

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Nu online
donvalentino schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:44:
[...]

Bedankt voor je reactie, is b.v. QHD icm 120 hz wel mogelijk? Sorry ben niet heel erg thuis in die termen en specs.
Of zit je met PS5 nog steeds vast aan 1080p als je geen 4k neemt?
Een Playstation 5 heeft maar 2 output-mogelijkheden:
  • 4K
  • 1080p
In tegenstelling tot de Xbox is er geen mogelijkheid tot 1440p output. Het zou kunnen dat Sony dit later met een software update nog toevoegt, maar ik denk het niet. Er zijn games die intern gerendered worden op 1440p, maar de PS5 zal dit altijd in een 4K signaal naar je TV sturen waarna het beeld vervolgens weer omlaag geschroeft wordt. Al met al niet ideaal.

Kijk natuurlijk kan het allemaal wel, het werkt wel, maar het is niet het beste wat je eruit kan halen. Tenzij je óók pc-gamer bent of een XSX/XSS hebt zou ik geen 1440p monitor halen voor een PS5.

Ik zou voor een van de volgende opties gaan:
  • 1080p monitor, >120hz. Hiervoor is ruim aanbod, ook nog voor minder dan jouw budget.
  • 4k monitor, 120hz. Hiervoor heb je een model met HDMI 2.1 nodig, en deze zijn net nieuw en dus nog erg duur.
    pricewatch: Gigabyte M28U Zwart
    Binnenkort komt Samsung ook met een model, maar die zal ongetwijfeld vergelijkbaar veel geld kosten.
  • Of: als het ook een slagje groter mag: een 'kleine' tv met 120hz en HDMI 2.1. De 48" LG OLED is denk ik het beste wat je dan kan vinden... echter ruim het dubbele van je budget. Die zou ik toch echt boven die Gigabyte zetten.
My 2 cents: koop nu een 120hz 1080p monitor, en als over een jaar of 2 het aanbod HDMI 2.1 monitoren is toegenomen, koop een upgrade. Waarschijnlijk over de lange termijn de goedkoopste oplossing en je kan nu al high refreshrate gamen (voor het selecte aantal games dat het support).

Alle reacties

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 16-09 13:11
Juist geen monitor of tv kopen met deze resolutie. Die wordt niet ondersteund door de PS5.
Tevens ondersteund de PS5 geen fps hoger dan 120. En dan nog zijn er maar twee of drie games die het aardig ondersteunen. (Devil may cry 5 en Ratchet and Clank)

Ik denk dat elke gaming monitor het goed gaat doen. Zeker als je op 1080p blijft hangen.
Wil je echt het maximale uit je PS5 halen, dan zou ik kijken naar een OLED TV van LG. 4k/120 en HDR ondersteuning.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• donvalentino
Dj Neo Ziggy schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:31:
Juist geen monitor of tv kopen met deze resolutie. Die wordt niet ondersteund door de PS5.
Tevens ondersteund de PS5 geen fps hoger dan 120. En dan nog zijn er maar twee of drie games die het aardig ondersteunen. (Devil may cry 5 en Ratchet and Clank)

Ik denk dat elke gaming monitor het goed gaat doen. Zeker als je op 1080p blijft hangen.
Wil je echt het maximale uit je PS5 halen, dan zou ik kijken naar een OLED TV van LG. 4k/120 en HDR ondersteuning.
Bedankt voor je reactie, is b.v. QHD icm 120 hz wel mogelijk? Sorry ben niet heel erg thuis in die termen en specs.

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 16-09 13:11
Ja het is wel mogelijk maar er zijn maar een handje vol games die het echt ondersteunen.
Meeste is gelockt op 4k 60 fps en anders 1080p op 60fps

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• wuzzy
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 08:52
QHD heb je niks aan want Sony vind dat een PS5 alleen op TV's aangesloten moeten worden (blijkbaar). De output wordt dan 1080p dus koop dan een goedkoper 1080p scherm of investeer in een 4k scherm. 120hz zou ik het ook niet waard vinden want zoals andere poster al noemde zijn meeste games op max 60fps gelocked. Voor alleen PS5 is het het beste om gewoon naar een 4k 60hz scherm te kijken met minimale input lag. Verwacht ook niet dat veel games in de toekomst wel die 120hz gaan ondersteunen want mooiere graphics verkopen beter dan meer fps.

• Paramarenko
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 14-09 21:36

Paramarenko

getriggity riggitywreckedson

kijk eens naar de fv43 van gigabyte

Wubba lubba dub dub

• Looney1984
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 15-09 13:23
Paramarenko schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 00:35:
kijk eens naar de fv43 van gigabyte
Dit is toch omdat jij hier graag informatie over wil? Gezien jij een zelfde soort topic hebt geopend met vragen over de door jou genoemde monitor.

• Paramarenko
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 14-09 21:36

Paramarenko

getriggity riggitywreckedson

Looney1984 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:32:
[...]

Dit is toch omdat jij hier graag informatie over wil? Gezien jij een zelfde soort topic hebt geopend met vragen over de door jou genoemde monitor.
Klopt dit blijkt de beste tv voor ps5 te zijn.

Wubba lubba dub dub

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Nu online
donvalentino schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:44:
[...]

• 4K
  • 1080p
In tegenstelling tot de Xbox is er geen mogelijkheid tot 1440p output. Het zou kunnen dat Sony dit later met een software update nog toevoegt, maar ik denk het niet. Er zijn games die intern gerendered worden op 1440p, maar de PS5 zal dit altijd in een 4K signaal naar je TV sturen waarna het beeld vervolgens weer omlaag geschroeft wordt. Al met al niet ideaal.

Kijk natuurlijk kan het allemaal wel, het werkt wel, maar het is niet het beste wat je eruit kan halen. Tenzij je óók pc-gamer bent of een XSX/XSS hebt zou ik geen 1440p monitor halen voor een PS5.

• 1080p monitor, >120hz. Hiervoor is ruim aanbod, ook nog voor minder dan jouw budget.
  • 4k monitor, 120hz. Hiervoor heb je een model met HDMI 2.1 nodig, en deze zijn net nieuw en dus nog erg duur.
    Binnenkort komt Samsung ook met een model, maar die zal ongetwijfeld vergelijkbaar veel geld kosten.
  • Of: als het ook een slagje groter mag: een 'kleine' tv met 120hz en HDMI 2.1. De 48" LG OLED is denk ik het beste wat je dan kan vinden... echter ruim het dubbele van je budget. Die zou ik toch echt boven die Gigabyte zetten.
My 2 cents: koop nu een 120hz 1080p monitor, en als over een jaar of 2 het aanbod HDMI 2.1 monitoren is toegenomen, koop een upgrade. Waarschijnlijk over de lange termijn de goedkoopste oplossing en je kan nu al high refreshrate gamen (voor het selecte aantal games dat het support).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• donvalentino
Richh schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:02:
[...]

• 4K
  • 1080p

Dankjewel voor je uitgebreide reactie. Ik ben dit weekend inderdaad voor een "tussen" oplossing gegaan, een 144hz 1080p scherm van MSI optix. Nu kan ik i.i.g. voorlopig gamen op 120hz.

• Espadaa
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 31-07 08:44
Aansluitend op deze discussie zou ik ook graag wat advies willen.

Ik heb ook recent een ps5 weten te bemachtigen en ben op zoek naar een goede monitor voor tussen de 2-400 euro. Ik speel voornamelijk FPS games. Terugkijkend op de discussie hierboven. Wat is dan de betere optie bij een keuze tussen een 1080p scherm met 120 hz en een 4k scherm met 60 hz?

• donvalentino
Espadaa schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:53:
Aansluitend op deze discussie zou ik ook graag wat advies willen.

Ik heb ook recent een ps5 weten te bemachtigen en ben op zoek naar een goede monitor voor tussen de 2-400 euro. Ik speel voornamelijk FPS games. Terugkijkend op de discussie hierboven. Wat is dan de betere optie bij een keuze tussen een 1080p scherm met 120 hz en een 4k scherm met 60 hz?
Gezien je net als ik voornamelijk FPS speelt zou ik je aanraden om voor de minimale 120hz incl. 1080p te kiezen ipv 4k 60 hz.
Het beeld zelf is best prima op 1080p 120 hz, ik als FPS gamer geef toch minder om de mooie omgeving omdat dat een bijzaak is. Als je echt single-player gaat spelen dan is 4k wel een must lijkt mij.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee