Advies fanless PC zelfbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SalsaGids
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Ik tik dit op mijn PC uit 2010, samen laten stellen bij ikbenstil.nl omdat ik daarvoor een nogal luidruchtige PC had. Het is een AMD Athlon(tm) II X2 240 Processor met CPUmark 898. Hij heeft 8 GB geheugen en ik draai er Linux Mint op. Monitor is een Dell 3011 (30").
De PC voelt inmiddels wat traag aan, vooral als ik even op snellere systemen gewerkt heb op het werk.
Ik ben Drupal backend developer en bouw ook websites in Perl. Ik heb standaard 2 Firefox windows open staan naast elkaar met elk tussen de 5 en 10 tabs open. In de tabs: gmail, calendar, Facebook, Geenstijl, Tweakers, PhpMyAdmin, een paar websites waar ik aan werk, Whatsapp web, en dan nog wat andere tabs voor Youtube, PHP documentatie etc. Verder gebruik ik PhpStorm, LibreOffice, GIMP, Filezilla, Chrome (testen websites), emacs, Signal en Telegram. Ik speel nooit games, edit geen video en doe ook niets in CAD.

Ik zoek een nieuwe PC
Via mijn werk ben ik in aanraking gekomen met Intel NUCs, waarvan de platte met Core i5 vrij stil was maar de hogere met Core i7 al snel de fan hoorbaar aan gaat. Omdat AMD meer performance levert vond ik de Asus PN50 wel interessant, maar de reviews geven aan dat het een vrij luidruchtig systeem is. Stilte vind ik belangrijk.

Wat is je budget?
Aangezien ik 10 jaar met een PC doe is geld niet echt het probleem. Gezien mijn lage gebruikseisen denk ik dat het minder dan 1000 euro zal kosten.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben erg fan van AMD, dus zou graag een Ryzen CPU willen hebben.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Omdat ik een hekel heb aan scrollen wil ik mijn 30" Dell inruilen voor een 43" 4k monitor. Vooral bij PhpMyAdmin is het handig als je de hele tabel in 1x kunt zien zonder scrollen. maar ook Youtube ziet er dan fullscreen aardig uit, ook al heb ik al een 65" OLED TV.
Ik gebruik mijn PC in een aparte studeerkamer met groot zelfbouw bureau.

CPU resolutie is erg belangrijk voor snelheid maar ook voor stroomverbruik en dus (koelings)geluid, dus zou ik een 7 nm CPU willen hebben, dus Zen2 of nieuwer is goed. Ik dacht eerst een Ryzen 5 nodig te hebben, maar een Ryzen 3 is al 10 keer zoveel CPUmark als mijn huidige oude Athlon II. Met de G CPUs spaar ik een grafische kaart uit en die CPUs zullen zeker voldoen voor mijn grafische eisen.
  • AMD Ryzen 3 4300U heeft 8095 CPUmark en 25 W TDP en FP6 socket
  • AMD Ryzen 3 5300GE heeft 13843 CPUmark en 35 W TDP en AM4 socket
  • AMD Ryzen 3 5300G heeft 13932 CPUmark en 65 W TDP en AM4 socket
  • AMD Ryzen 3 PRO 5350GE heeft 13707 CPUmark en 35 W TDP en AM4 socket
Zal ik voor de upgrade mogelijkheden een AM4 socket aanhouden? Dan kan ik altijd upgraden naar Ryzen 5.

Koeler
Qua koeler zie ik nu veel videos langskomen over de Noctua NH-P1 die fanless is. Behalve compleet stil heb je dan ook veel minder last van stof in je PC, wat weer goed is voor de levensduur. De Ryzen 3 53xxGE zijn daar compatibel mee met hun 35 W.
Ik kwam echter ook de zelfbouwer FanlessGuy tegen op Youtube, die een passief gekoelde ITX PC bouwde bestaande uit niets meer dan een Alu heatsink op de CPU geschroefd bestaat met mooie afwerking. Dat is ook passief maar zonder heatpipes ertussen en een stuk subtieler dan die Noctua NH-P1. Dat zou ik ook wel zelf willen en kunnen maken. Maar ik zou niet weten hoe groot ik de heatsink moet maken of de tussenliggende opvulblokjes.

Overige componenten
Voor moederboard zoek ik er een met uitgebreide koeling op de warme componenten zoals de M2 SSD en andere warme componenten, iemand koos om die reden de ASRock B560M Steel Legend, maar ik sta open voor suggesties. Als het geheugen er plat ingestoken kan worden gelijk bij een laptop zou dat handig zijn voor het Fanlessguy ontwerp, ipv haaks/rechtop zoals bij de meeste boards.
Geheugen wil ik 16 GB
SSD wil ik M2 SSD van ca. 512 GB, iemand noemde generatie 3 ipv 4 omdat 4 warmer wordt?
Power supply ook fanless en gezien het lage stroomverbruik zo weinig mogelijk vermogen? Voor inbouwgemak SFX formaat of kom ik weg met een Pico PSU van 160W?
Heeft iemand tips voor waar je een losse power button kunt kopen, en heatsink?

Alle reacties

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:49

Croga

The Unreasonable Man

Het is wellicht handig om de build die je in gedachten hebt vast als lijstje in de pricewatch te maken en dan hier te posten, dat praat een stuk makkelijker.

Ik ben het met je eens dat je keuze voor CPU zo'n beetje het belangrijkst is. Let daarbij op dat;
- FP6 socket is voor laptops. Je zult geen U processor in je desktop gaan gebruiken
- TDP er in jouw geval niet toe doet. Dat is alleen het maximale verbruik en met je toepassingen ga je dat nagenoeg nooit halen
- Een lage TDP alleen betekend dat je maximale snelheid beperkt is, het verbruik onder lage load zal voor de GE hetzelfde zijn als voor de G maar grotere loads zal de GE simpelweg langer over doen waardoor performance/watt slechter uit zal pakken
- De 5300G ziet er op het eerste oog leuk uit maar hij is nog niet op de markt. Met de huidige tekorten is het nog maar de vraag wanneer hij gaat komen. Nog sterker; op dit moment heeft AMD helemaal niets waar je iets mee kunt; de "oude" 3400G is overal uitverkocht, de nieuwe 5#00G zijn nog nergens te krijgen

Als je werkelijk nu iets wilt bouwen zul je echt naar Intel moeten kijken. Een pricewatch: Intel Core i5-11400 Boxed of iets in die richting lijkt me voor jouw gebruik de meest solide keuze.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:10
Let ook op dat die passieve koeler wel een airflow uit de csefans nodig heeft. Helemaal fanless is het dus niet.
Wel zou je 140 of 200mm fans langzaam kunnen laten draaien, dan hoor je ze ook niet.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:37

Umbrah

The Incredible MapMan

Er is momenteel inderdaad geen enkele realistische Ryzen CPU met IGP te koop (een paar Zen2 varianten bij MaxICT maar dat zal ik niet echt aanraden), erg jammer want het zijn in theorie voor wat je wilt doen veruit de beste CPU's - ik zal zelfs haast de suggestie opgooien: is een reguliere IGP-loze Ryzen CPU geen optie, met een losse passief gekoelde GPU geen optie? Vol passief zit je vaak in ultra-budget of ultra-high end reeksen, en dan kom je ook vaak bij nVidia uit (en nVidia + Linux = niet altijd even gewenst). Maar ook AMD heeft echter kaarten van de aard: "semi passive": een RX580 (ook lastig te vinden) kost in theorie een appel en een ei, en is vaak semi-passive: fan gaat alleen aan bij GPU belasting. In jouw wereld: webgl graphics etc.

Ik neig helaas echter ook een beetje naar Intel momenteel specifiek voor dit soort builds: low-end, graphics nodig maar niet workstation/gamery. Het goede nieuws is echter dat ALLES stil/passief te maken is. Wil je echt fanless? Of is gewoon stil het doel? Als je fanless wilt zal ik in ieder geval geen K (en logisch: ook geen F) series CPU nemen, want die turbo-en verder en zijn heethoofden. Een gewone 11400 volstaat, maar houd de koeler aub niet -- die zijn klassiek luidruchting. Voor beide scenario's, denk aan Noctua: er is een vrij nieuwe (best fors) passieve heatsink uitgekomen, maar de tower coolers zijn ook een categorie apart qua koeling.

Qua voeding, wat mogelijk dan je enige andere fan is, zal ik aanraden om niet direct naar de echte passieve voedingen te gaan kijken, maar eerder ietsie groter gaan zitten dan nodig (systeempje zoals genoemd zal rond de 110-150W zitten), en een voeding te kiezen die bij lage belasting ook z'n fan uitzet, zoals de Corsair RM series.

• 99ruud99
Je zou misschien een cooler master silencio kast kunnen pakken, of een be quiet PB 500. (2e is wel tikkie groot)

Beide hebben genoeg geluiddempend materiaal om een cpu fan te dempen, als deze een beetje kwaliteit is.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-01 22:53
Een NUC is een goede oplossing icm de pricewatch: Akasa Turing voor passieve koeling.

Andere oplossing is een deskmini met een goede noctua koeler.

[ Voor 5% gewijzigd door Djarune op 20-07-2021 08:27 ]

• SalsaGids
@Croga
Ik had al gedacht aan het in de pricewatch zetten, maar weet nog te weinig welk moederbord en geheugen ik wil, en of fanless gaat lukken.
Ik wilde deze PC verleden jaar ook al bouwen (toen keek ik heel erg naar de Deskmini toen bleek dat de Asus PN50 lawaaiig was), maar toen verkocht AMD alleen aan OEM en niet aan zelfbouwers. Voor de 5xxx serie is uitdrukkelijk gezegd dat dat wel het geval zal zijn. Een extra half jaartje wachten is geen probleem.

@99ruud99 heel langzame grote fans zal idd mijn uitwijk worden.

@Umbrah Gezien mijn gebruikseisen wil ik zeker geen grafische kaart erbij. Less = more.
Stil is het doel, en dat kan ook met fans, maar na wat videos ben ik wel overtuigd geraakt van de voordelen van fanless. De nachtmerrie van een watercooled PC is dat die koeling uitvalt (blijkbaar komt dat voor). Voor aircooled hoor je dat veel minder maar ook daar zou het kunnen. met mijn performance eisen zou het fanless kunnen, dus Why nut? ;-)

@Djarune Die had ik idd gezien, ook als AMD versie. Ik heb zelf een video gezien van een InWin SFF kast met een stuk uit de bovenwand gedremeld en dan de NH-P1 fanless cooler erbovenuit stekend. Dat is wel de richting waarin ik denk.

• 99ruud99
Waterkoeling maakt de pomp geluid, dat is stuk meer dan grote fans aan geluid produceren. Desnoods met geluiddempende platen :)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:37

Umbrah

The Incredible MapMan

Waterkoeling heeft nog steeds fans nodig (en tenzij je gare AIO's hebt is betrouwbaarheid geen probleem, ik houd van stilte en heb m'n threadripper + 3090 aan een custom loop).

Fanless heeft niet veel voordelen hoor, alleen als stof een probleem is zal ik zeggen: ga fanless. Noctua fans zijn qua stilte goud waard, zeker als je ze nooit op 100% laat draaien. Fanless betekend compenseren met genoeg hittemassa om spikes op te vangen, en als je geen spikes hebt maar load: genoeg sinks + oppervlakte om convectie een rol te laten spelen. Iets als een TureMetal UP5 of UP10 (niet in pricewatch, maar concept is duidelijk)

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-01 14:35

EMP

Krulloos!

Is het zelfbouwen een wens of een eis?

Want een volledig passief systeem zelfbouwen is zeker mogelijk, maar je zult er wat werk voor moeten doen. Basically: grote passieve koelelementen, low power componenten en een kast die dmv convectie de temperatuur koel genoeg houd om de pc goed te laten werken.

De CPU (en videokaart, maar is hier niet van toepassing) houden hun eigen temperatuur normaliter in de gaten, en koelen meer (en/of klokken terug) wanneer deze (te) warm wordt. Andere componenten zoals de VRM's, chipset, RAM en SSD's worden niet heel erg warm, maar gaan wel uit van een kast-temperatuur die niet (te) hoog wordt. Dit checken ze zelf (meestal) niet, dus dit zul je zelf moeten monitoren door bijvoorbeeld te stress-testen na het bouwen en te temperatuur van de componenten checken in de worst-case scenario. Als dit acceptabele waarden oplevert, dan zit je goed.

Een makkelijkere weg is om een passieve oplossing voor een bestaand systeem te kopen (voor de NUCs bestaan er geloof ik wel een paar) of om niet voor hardcore passief maar voor onhoorbaar te gaan. Een enkele 12cm fan die heel langzaam draait hoor je zo goed als niet, en maakt de build enorm veel makkelijker.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:37
Ik vind het een beetje overdreven verhaal.
Ooit een pc gehad die veel lawaai maakte en daarna eentje die fanless was.

De ervaring met een luidruchtige pc is gezien de levensduur van de pc’s bij jou misschien wel 20! jaar.
Toen zaten we op de allereerste generatie Pentium 4. Die werden loeiheet doordat er een pruts koelblokje en ventilator op zat:

http://ae01.alicdn.com/kf/HTB1ijZRR9rqK1RjSZK9q6xyypXap.jpg

Daar zat dan vaak een 40 mm fan op die 4000 rpm draaide. En omdat zo’n Pentium idle bijna hetzelfde verbruikte als onder Laos, stond dat ding de hele dag te jengelen. Misschien zelf wel samen met zo’n zelfde fan op de chipset.

Big deal. Er is met fans nog steeds prima een systeem te maken dat het prima doet, je niet of nauwelijks hoort en aanzienlijk meer mogelijkheden biedt voor een veel lagere prijs dan fanless.

Alsof dat laatste het ultieme is.

Er komen hier zat pc-configuraties voorbij die erg stil zijn, volledig fanless is of traag of aanzienlijk duurder.

En wat is daar dan de meerwaarde van boven een pc met een langzaam draaiende cpu-fan en een voeding waarvan de fan gewoon stil staat bij lage belasting?

Een cpu-fan die 80mm is hoeft al grofweg 4x minder snel te draaien dan die van 40mm om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen. Laat staan dat de dikte van de fan en de verbeteringen van de laatste 20 jaar gebracht hebben.

Start gewoon met een schone blik en houd niet vast aan een vergelijking tussen spul van 10 tot 20 jaar geleden.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:49

Croga

The Unreasonable Man

SalsaGids schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:24:
Een extra half jaartje wachten is geen probleem.
Oh maar dan is het advies heel eenvoudig:
Wacht een half jaar.

Als een half jaar wachten geen probleem is dan heeft het geen enkele zin om nu iets te kopen. Nog sterker; dan heeft het geen enkele zin om nu advies in te winnen. Alles wat we nu zeggen is over een half jaar waardeloos. En alles wat we nu zeggen over de leverbaarheid van AMD APUs is koffiedik kijken en daarmee dus ook waardeloos.

Seriously; als je het niet persé nu nodig hebt dan moet je je aankoop uitstellen. De beste manier om een snellere PC te kopen is wachten tot je hem echt nodig hebt.

• SalsaGids
Fanless is niet de eis, maar stil wel. Grote langzame fans zullen ook onhoorbaar zijn.
Ik zal de beschikbaarheid van de CPU die mij het beste lijkt volgen en als daar dan een stil systeem mee beschikbaar komt dat dan kopen.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In die 10 jaar zijn grote stappen gemaakt en met grote, langzame goede kwaliteit fans (lees: Noctua) hoor je echt helemaal niks. Voordeel is dat je niet moeilijk hoeft te doen en al je componenten wat airflow krijgen.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09-2025
Ik draai zelf met een NH D15 op 600rpm oid, hoor echt totaal niks, en 2 casefans van 200mm. Ryzen 2600.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Perl, wordt dat echt nog gebruikt?
Ik tik dit op mijn PC uit 2010, samen laten stellen bij ikbenstil.nl omdat ik daarvoor een nogal luidruchtige PC had.
Wat voor koeling heb je momenteel?
Ik heb een 2012 Pentium G620 (2C2T 2.6 GHz) met stock koeler. Niet onhoorbaar, maar best stil. Ik zou niet focussen op fanless.
Het is een AMD Athlon(tm) II X2 240 Processor met CPUmark 898.

Aangezien ik 10 jaar met een PC doe is geld niet echt het probleem. Gezien mijn lage gebruikseisen denk ik dat het minder dan 1000 euro zal kosten.
Een V&A aangeboden: Dell Optiplex 3020 SFF (I3-4130, 8GB, 120SSD) is een goedkope optie. ;)

Qua CPUs zijn momenteel pricewatch: AMD Ryzen 5 5600G Boxed en pricewatch: Intel Core i5-11400 Boxed beschikbaar, al zou een pricewatch: Intel Core i3-10105 Boxed ook voldoende moeten zijn.

• SalsaGids
> Perl, wordt dat echt nog gebruikt?

Ja, als er ooit iets geschreven is in Perl en goed werkt dan is er geen reden om het opnieuw te programmeren in een andere taal alleen om modieuzer te zijn. Wat Perl een beetje onzichtbaar maakt is dat beginnende programmeurs het niet proberen/gebruiken en dus ook geen beginnersvragen stellen in fora. Wie nu in Perl programmeert is waarschijnlijk ouder dan 50 (check) en onderhoudt Perl code van minstens 10 jaar geleden (check). Voor mijn Drupal sites moest ik PHP gebruiken en merkte dat switchen tussen Perl en PHP echt super simpel is. Binnen een paar dagen voel je je vertrouwd.

Mijn SalsaGids.info website daar zijn alle dynamische pagina's in Perl geschreven.

Voor de fanless koeling heb ik hier inmiddels al veel commentaar gekregen, ik heb al wat werkende voorbeelden gezien en wil het gewoon proberen 'omdat het kan' en ook omdat ik er nu tijd voor heb wegens het typische hollandse campingweer. Het gemakkelijkste zou zijn een NUC te kopen met een core i3 of misschien i5 erin. Die heb ik op mijn werk al gebruikt als i5 en i7 en bevielen goed, al ging bij de i7 de fan wel erg vaak aan.

On the plus side, de Ryzen 3 GPU komt niet beschikbaar maar de Ryzen 5 GPU is er nu wel, dus die ga ik bestellen en ik zal ook mijn andere componenten aan deze thread toevoegen.

[ Voor 5% gewijzigd door SalsaGids op 09-08-2021 03:47 ]

Pagina: 1