Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yariwes
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-02-2024
Goeienavond iedereen,

Ik ga komend jaar mijn 4e jaar HBO Werktuigbouwkunde in, ik ben me dus alvast aan het oriënteren voor de vele jaren er na. Ik ben bijna 21 als ik afstudeer en woon nog bij mijn ouders.

Ik twijfel momenteel erg over de vervolgkeuzes na mijn studie, namelijk:
1. Een carrière opbouwen binnen de (algemene) machinebouw.
Ik heb geen studieschuld en ben nog jong met genoeg jaren om werkervaring op te doen, puur praktisch kijkend zou dit wellicht dus de betere optie zijn. Ik heb ook een vriendin waar ik over enkele jaren graag mee wil samenwonen, als ik dan al enkele jaren wat gespaard heb zou dit zeker helpen.

2. Naar de TU Delft voor een bachelor/master in Aerospace Engineering.
Ik heb al sinds jongs af aan een grote interesse in de luchtvaart(techniek), graag zou ik mijn carrière dan ook hier op willen focussen. Daarnaast zal een universitaire bachelor/master mij natuurlijk een betere positie op de arbeidsmarkt geven. Wat ook een belangrijke reden is is dat ik hiervoor op kamers zou moeten gaan, wat mij (mede door wat vrienden zeggen) een erg leuke ervaring lijkt.
Groot nadeel hier is dat ik waarschijnlijk een/twee jaar zal moeten werken, of moet lenen om alles te bekostigen. Ook las ik dat de meeste studenten van deze opleiding er ongeveer 7 jaar (incl master) over doen, dan zou ik dus al ver in de 20 zijn zonder spaarcenten, werkervaring of woning.

Ik heb aan een premaster op mijn hogeschool zitten denken maar deze valt helaas niet te combineren met de masters die mij interessant lijken.
Het niveau van de TU verwacht ik wel aan te kunnen, ik ben de HBO tot zover erg goed en zonder veel moeite doorgekomen en ben nog steeds goed gemotiveerd om door te studeren.

Mijn vragen zijn nu:
1. Zal een universitaire master mijn positie op de arbeidsmarkt zodanig verbeteren dat ik de 5 tot 7 jaar beter hier aan kan besteden dan aan het opdoen van werkervaring?
2. Is ~28 tegenwoordig niet al ''te oud'' om net met je carrière te beginnen?
3. Zijn er mensen die een vergelijkbare situatie als mij hebben (gehad), en advies voor mij hebben?

Alvast bedankt!
Mvg, Yari

Beste antwoord (via yariwes op 20-07-2021 15:02)

• yeth3119
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:51
Ik heb exact het zelfde pad bewandelt, na mijn technische HBO opleiding, heb ik de pre-master Aerospace aan de TU Delft gedaan en nu bezig met mijn Master Aerospace.

Ik kan je zeggen, dat je met je werktuigbouwkunde HBO opleiding, de Bachelor Aerospace op de TU niet hoeft te doen. Je kan onmiddelijk beginnen met je pre-master, wat 1 jaar duurt. Hier volg je wiskunde helemaal opnieuw (Calcules) en nog een aantal 2e en 3e jaars vakken van de Aerospace Bachelor opleiding. Hierna kan je direct beginnen met je Master opleiding. Dus als je nominaal loopt kan je in 3 jaar je Master Aerospace diploma op zak hebben.

Er zijn wel een aantal voorwaardes waar je aan moet voldoen voordat je aan de premaster kan beginnen.
- Engels examen afleggen, IELTS of TOEFL (niet nodig voor mensen die HBO opleiding volledig in Engels hebben gevolgd)
- Wiskunde-T toets (o.a. af te leggen aan de Open Universiteit)

Mocht je nog verdere vragen hebben over de opleiding of het traject kan je mij een DM sturen.

Alle reacties

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:30
Optie 2. Puur omdat je anders de rest van je leven spijt gaat hebben dat je de opleiding niet hebt gevolgd toen het kon, als je passie echt in dat werkgebied ligt.

Uiteindelijk ga je met je HBO tegen een plafond op lopen...

En die studieschuld: tja, dat is een dingetje straks de eerste 0-10 jaar als je straks afgestudeerd bent. Beperkt je in sommige opzichten wel, maar als je later een (goed betaalde) baan en relatie hebt dan stelt het niks meer voor... Zelf werk ik voor 2500 netto per maand in het onderwijs en mijn vrouw voor 2000 netto per maand in de zorg en we houden toch rond de 10.00-15.000 per jaar over met twee kinderen, een koophuis (met hypotheek schuld van 250k) en nog kinderopvang kosten. Gezien jouw huidige opleiding en je werkveld zal je toch echt wel boven mijn salaris gaan uitkomen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Neophyte808
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-04 15:20

Neophyte808

Gadget inspector

Als de aansluiting voldoende is tussen je huidige opleiding en de master die je wilt volgen, hoef je denk ik niet nog een bachelor te volgen. Een pre-master aan de TU Delft (en dus niet aan je huidige HBO-instelling) met een master er achteraan kun je dan in minimaal 3 jaar afronden. Het eerste gedeelte van die pre-master gaat dan vooral om het bijspijkeren van de wiskunde op WO niveau en de tweede helft over je bachelorscriptie (althans dat kreeg ik te horen van iemand die ook van HBO werktuigbouwkunde naar de TU(/e) wilde.). Maar informeer vooral bij de Tu Delft wat de mogelijkheden zijn voor een pre-master.

Overigens: een universitaire bachelor heeft op de arbeidsmarkt nauwelijks meerwaarde t.o.v. een HBO bachelor (tenzij je beide hebt natuurlijk). Integendeel: de meeste werkgevers zien het liefst werknemers met een HBO bachelor en een WO master, zodat ze zowel praktisch als theoretisch goed onderlegd zijn. WO bachelors missen dat jaar stage (gewone stage + afstudeerstage) waarbij je een beter beeld krijgt van de gang van zaken op de arbeidsmarkt.

5-7 jaar is een hoop tijd en er zijn (ook hier op Tweakers) een aantal mensen met een HBO diploma die functioneren op master niveau, dus daar kun je komen met alleen werkervaring als je de juiste keuzes maakt. Als je echt verwacht 7 jaar te gaan doen over een master, zou ik eerst eens even kijken wanneer je je plafond tegen komt met je HBO werktuigbouwkunde. Je bent na het afronden van je HBO studie sowieso al interessant voor bedrijven als Fokker bijvoorbeeld, dan zit je toch al in die hoek. Mocht je een goede werkgever vinden dan kun je later eventueel nog een pre-master + master in deeltijd volgen naast je baan, maar dat is best wel hardcore.

[ Voor 56% gewijzigd door Neophyte808 op 20-07-2021 06:50 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Als je kan studeren moet je gaan want later is nauwelijks nog een optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchrevenge
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-05 09:47
Zelf heb ik gekozen voor optie B, al was dat wel in een andere studierichting (HBO bedrijfseconomie en WO accountancy).

Ik was 20 toen ik klaar was met mijn HBO en woonde ook nog bij mijn ouders. Ben daarna het halve land door verhuisd om mijn premaster en master te volgen aan een universiteit. Plus dat ik op kamers ging.

Mijn studieschuld heb ik laag gehouden door snel parttime te gaan werken. Wel met gevolg dat ik langer over mijn studie heb gedaan (4 in plaats van 2 jaar), al was dat toch ook wel mede dankzij de lol van de studententijd ;). Plus een gratis tip: ga vanaf het begin serieus studeren, de premaster bleek toch wel echt een stuk lastiger te doen dan mijn HBO.

Achteraf was dit echt een goede keuze voor mij, vooral ook vanwege mijn eigen ontwikkeling. Spijt heb ik alleen vanwege het feit dat ik niet een gedeelte van mijn studietijd in het buitenland heb gezeten.

Dat je wat later het werkveld inkomt is niet erg en met 21 beginnen aan het WO is geen issue. Zeker als je kunt instromen via een premaster. Je mist wel wat spaargeld, maar krijgt er andere ervaringen voor terug.

Verder een algemeen advies: doe wat je leuk vindt. Je werk toch nog tientallen jaren, dus zorg dat je er plezier uit kunt halen. Niets zo vervelend als achteraf willen dat je het toen wel gedaan had.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Om even simpel op je vragen te reageren:
yariwes schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 01:41:
Mijn vragen zijn nu:
1. Zal een universitaire master mijn positie op de arbeidsmarkt zodanig verbeteren dat ik de 5 tot 7 jaar beter hier aan kan besteden dan aan het opdoen van werkervaring?
Nope. Het verbeterd je positie op de arbeidsmarkt nauwelijks.
Yup. Veel te oud.

Maar dat doet er echt helemaal niets toe. De vragen die je stelt zullen over het verloop van je verdere leven nagenoeg geen invloed hebben.
Wat wél heel veel invloed zal hebben is de vraag wat je leuk vindt. Waar je energie van krijgt. Waar je enthousiast en met verve over kunt praten.

Als jij geen energie krijgt van Aerospace Engineering dan kun je nog zoveel universitaire master hebben, je gaat alsnog vastlopen in je carriere. Zowel mentaal als qua baan.
Als jij enorm enthousiast wordt van machinebouw ga je een glansrijke carriere tegemoet, ook zonder universitaire master.

Daarnaast geldt wat @President zegt: Als je het nu niet doet, doe je het nooit.

Ofwel: Laat vooral je gevoel leiden. Je hebt van jongs af aan interesse in Aerospace Engineering? Dan moet je dat nu gaan doen! Want later ga je het niet meer doen. Ga je daar meer geld mee verdienen? Wie weet. Maar dat is nauwelijks interessant; je zit in een opleidingsniveau waar het enige verschil in geld zit tussen te veel en veel te veel. Het verschil in plezier in je werk zit echter tussen burnout en heel veel lol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:33
Altijd doen, anders krijg je spijt dat je het niet op zijn minst geprobeerd hebt. Dit is iets dat altijd je interesse heeft gehad en nu doet zich de kans voor, dat is niet iedereen gegeven. Dus alleen daarom moet je het altijd doen.

Voor de werkervaring, grote kans dat je tijdens deze studie deels aan het werk gaat. En dat kan goed zijn dat het al in je toekomstige vakgebied is. Dus die ervaring komt ook vanzelf. En je bent jong zat, dus wat later instromen in een voltijd baan is geen ramp. Bovendien je moet toch werken tot je 70e of zelfs daarna.

Dan kan je beter nu studeren , je hebt nog tijd zat om te werken.

Veel plezier aan de TU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:45
1. Met de juiste mentaliteit en kansen kun je overal komen met geen opleiding. Dat gezegd hebbende het is ook begrijpelijk dat er een selectie gemaakt moet worden voor een kanshebber voor een baan, dat word initieel vaak op basis van opleiding gedaan. Het is dus grijs, niet zwart/wit hier.

2. Nee, zoek maar eens de gemiddelde leeftijd op van schoolverlaters HBO en hoger. En draai het eens om, hoeveel gastjes van 28 hebben een HBO en volledige TU opleiding doorlopen?

3. Nee

Je kunt klaarblijkelijk goed leren of een juiste leermentaliteit (21 HBO afgerond) en lijkt een interesse te hebben in de luchtvaart. Houden alleen praktische zaken je tegen? Ik zal het nog eens vragen; houden alleen praktische zaken je tegen? :P

Wat houdt je tegen om deze praktische zaken inventief en schade vermijdend in te vullen? In andere woorden, kosten zo laag mogelijk houden, weinig tot niks lenen en genoeg werken. Je zult dan bijv. keuzes moeten maken als ik ga wat verder van het centrum wonen in een dorpje net naast de stad bij een boer in een omgebouwde caravan maar dat heeft ook zeker zijn charme. Als je dat verteld tijdens je eerste sollicitatie check je automatisch het 'mentaliteit checkboxje' bij wijze van spreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:43
Laat ik beginnen met dat je goed bezig bent met het nadenken over je toekomstplannen.

Ik snap absoluut dat vele tweakers zeggen, TU ja doen! En als jij het kan EN leuk vind, ja absoluut doen.

Maar in het 4e jaar ben je er waarschijnlijk wel achtergekomen of je meer van het theoretische bent of meer van het praktische. Er bestaan geen foute keuzes als je al een diploma op zak hebt. Met HBO kan je ook in die techniekwereld terecht komen.

Side-note: Als HBO'er kan je ook veel geld verdienen dus dat is niet het argument ;)

[ Voor 53% gewijzigd door kevi-n1 op 20-07-2021 08:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:31
Optie 2. Zelf gekozen voor optie 1 toen ik klaar was met het MBO en altijd spijt blijven houden. Eens je werkt heb je geen tijd meer voor studie (die paar mensen die er wel motivatie en energie voor hebben, chapeau).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11-05 12:09
Persoonlijk ben ik het wel eens met bovenstaande antwoorden, op je hele werkzame leven moet dit geen probleem zijn. Ik had zelf ook behoorlijk haast op jonge leeftijd maar terugkijkend maakt het eigenlijk niet zo veel uit. Als je eind 20 bent kan/moet je nog tot 70 jaar of hoger voor AOW en na een paar jaar werken is het nieuwe er ook wel vanaf. Lekker iets gaan doen waar je blij van wordt. Je carrière wordt bepaald op de hoofdkeuze's die je maakt, studie is daar een belangrijke van (ik heb uiteindelijk zelf bijna niets gedaan met mijn studie maar het geeft wel inhoudelijke bagage) en het bedrijf waar je start (vormt je eerste cv/profiel) ook plus de stappen (ga je tussendoor ook eens elders kijken, ondernemen of blijf je altijd bij dezelfde partij) die je maakt.

Zaken waar je wel tegenaan gaat lopen:

- Studieschuld en geen rijke ouders is moeilijk een hypotheek kunnen afsluiten. Hoe hoger die schuld is (wordt van je netto loon betaald!), hoe langer je hiermee bezig bent. Vaak jaren. Als je dan net klaar bent met studeren op hogere leeftijd (28 jaar, dan hebben sommige mensen al 3/4 jaar meer werkervaring), heb je weinig tot geen ervaring dus dat zou kunnen betekenen dat je moet wachten tot je begin 30ste. Ook geen ramp maar wel iets waar je rekening mee moet houden, bijvoorbeeld als je een gezin wilt of je vriendin wil graag iets groters. Advies is dus om hem ook niet te hoog op te laten lopen of zelfs op 0 te houden.

- Zoals hierboven genoemd, andere collega's zullen al meer werkervaring dan jij hebben dus daar concurreer je mee.

Gelukkig zit je in een sector, waar mensen schaars zijn dus dat zou ik niet als nadeel zien.

- Je bent nu echt jong, zonder schuld dus met een paar jaar werken kan je al een behoorlijk bedrag en ervaring op hebben gebouwd, dat loop je nu mis.

- Waar ik persoonlijk tegen aan ben gelopen, als je jong bent moet je vaak eerst een paar jaar ervaring op doen om ook wat meer (levens)ervaring te krijgen dus de banen voor 25 jaar zijn voornamelijk vormend.

Ik zou voor jezelf wel echt twee vragen echt helder krijgen:

- Welke baan wil ik nu echt gaan bereiken en heb ik daar echt deze studie voor nodig.

Gevoelsmatig zou je naar mijn idee met bijvoorbeeld HBO werktuigbouwkunde plus een master ook een heel eind in de richting kunnen komen tenzij je iets heel specifieks wilt gaan doen. Bedrijven kijken naar mijn idee niet echt streng meer naar 1 studie, tenzij het echt noodzaak is voor de functie. Aanvullende cursussen kan je uiteindelijk ook bij het bedrijf gaan doen. Maar dat is een afweging je die je zelf moet maken.

[ Voor 14% gewijzigd door wm1234 op 20-07-2021 08:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grand admiral Mause
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:32
optie 2. als je het niet doet heb je later spijt en alsnog studeren wanneer je gesetteld bent is lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:21
Ik zie alleen maar staan wat je wilt bereiken maar wat zijn je huidige cijfers? Hoe goed ben je in wiskunde en hoe leuk vind je het om veel te leren?
HBO is redelijk praktisch maar op de TU verwachten ze wel dat je VWO Wiskunde B zonder enige moeite beheerst.

Verder zou ik na HBO ene pre-master, master doen scheelt je al 3 jaar voor het bachelor traject.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11-05 20:45

MeesterPieter

PnP Pinball

watbetreft carriere, natuurlijk scheelt het per sector maar mijn ervaring is dat je voor bepaalde functie nu eenmaal je WO master moet hebben wil je uberhaubt in aanmerking komen, dat is heel anders als 10-20 jaar geleden waar veel meer naar capaciteiten gekeken werd. daarom nu een wo-master halen lijkt de verstandige keuze.

in jouw situatie zou ik wel overwegen of het niet mogelijk is een interessante WO master te doen die wel aansluit op je HBO opleiding, in plaats van 3+2 jaar ben je dan maar 2 jaar bezig.

tevens is mijn ervaring dat het niveau van de master "makkelijker" te volgen is voor HBO-ers als het niveau van de bachelor (maargoed, N=1, was bij bouwkunde) omdat er minder op de theoretische basis gehamerd wordt en meer de schakeling naar uitvoering in de praktijk gaat.

terug naar carriere, mijn ervaring is dat er wel heel duidelijk een WO vereiste wordt gesteld om verder in je carriere stappen te kunnen zetten, maar welke richting dat nu uiteindelijk is geweest maakt voor veel functies veel minder/weinig uit. zelfs of je nu uiteindelijk een technische of andere master hebt gedaan maakt vaak al weinig uit. Wat je bijvoorbeeld veel ziet is de keuze om een 1-jarige master technische bedrijfskunde te doen, carrieretechnisch is dat vaak relatief "efficient" daarmee toon je namelijk je niveau aan, je hebt dat papiertje nu eenmaal vaak nodig voor een bepaalde titel. en het kost je niet de 2+ jaar die een echte technische master kost

die laatste route is overigens ook prima mogelijk als je er beter bij voelt om toch lekker te beginnen met werken en dit later pas te gaan doen, als je bij een goede werkgever terecht komt zijn dat soort mogelijkheden er ook wel vaak

goed, veel succes, hopelijk vind je wat leuks wat bij je past :)

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:41

Blokker_1999

Full steam ahead

Of TS er spijt van zal krijgen durf ik niet te zeggen en kan uiteindelijk niemand van ons zeggen. Ik heb zelf nooit enige studie hoger onderwijs gedaan en durf me wel eens de vraag te stellen of dat de juiste beslissing is geweest. En ja, soms denk ik wel eens dat ik beter een andere keuze had gemaakt.

Maar dan kijk ik ook even naar wat ik verwezenlijkt heb. Ik was al een huis aan het bouwen voor mijzelf op een moment dat zowat al mijn voormalige klasgenoten nog moesten afstuderen. Ik draai ook gewoon mee op management niveau ondertussen, heb werkervaring kunnen opdoen in Amerika en het Midden Oosten. Ik heb een voorsprong kunnen nemen in het leven op vele mensen en heb uiteindelijk daar gebruik van gemaakt.

Wat vooral belangrijk is, is dat je een keuze maakt met je hart. Niet luisteren naar wat anderen zouden doen in jouw positie. Jij bent hen niet, zij zijn jouw niet.

En wat jouw vragen betreft denk ik dat het vooral belangrijk is dat je op zoek gaat naar mensen die in de sector werkzaam zijn waar jij hoopt te kunnen beginnen. Zij moeten jouw een goed beeld kunnen geven van de eventuele meerwaarde van die studies. Want het hangt echt van sector tot sector af.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Croga schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 07:17:
Om even simpel op je vragen te reageren:

[...]

Nope. Het verbeterd je positie op de arbeidsmarkt nauwelijks.

[...]

Yup. Veel te oud.
Wat betreft 1 betwijfel ik dat ten zeerste. Al ligt het natuurlijk wel waar je komt te werken, zoveel aerospace bedrijven zijn er niet in Nederland, en daar zal het natuurlijk de grootste pré zijn.

Wat betreft 2, wat een onzin...

In zijn algemeenheid vind ik de opmerkingen over "volg je hart" ook wel erg makkelijk. Als TS nog 7-8 jaar de schoolbanken in gaat, dan lijkt het me logisch dat je wil overzien of je daadwerkelijk er wat aan hebt. Maar is het echt niet mogelijk om via een pre-master bij de universiteit zelf in te stromen?

[ Voor 24% gewijzigd door Sissors op 20-07-2021 08:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
als iemand die niet voor optie 2 koos en daar veel spijt van heeft zeg ik optie 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-05 10:58
Ik was 25 toen ik mijn HBO eindelijk eens afgerond had en had de wens een master te doen, maar was het schoolse systeem zat. Ik heb dus optie 1 gedaan, niet optie 2. En daar baal ik nog wel eens van. Maar ik had bijvoorbeeld ook graag richting buitenland gewild, alleen de opleiding werkte niet mee.

Ik heb een studievertraging gehad en ben geswitcht van studie, heb niet/nauwelijks commentaar gehad met mijn sollicitaties op het feit dat ik 25 was toen ik afstudeerde van enkel een HBO. Tegen die tijd ben jij bezig met je master en heb je de 2e bachelor al in je zak. Toch snap ik je twijfel. 7 jaar is erg lang. Ik was 28 toen ik mijn eerste huis kocht (nu bijna 30), jij komt dan net kijken. Aan de andere kant, bij de juiste bedrijven is je kostje wel gekocht. Je hebt natuurlijk ook voordelen aan wat ouder zijn: je bent net even meer volwassen.

Als je enig idee hebt bij wat voor bedrijf je mogelijk kan komen te werken na de opleiding, bel hun HR eens.

[ Voor 17% gewijzigd door Pizza_Boom op 20-07-2021 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:32
Om te keuze te bemoeilijken danwel te vereenvoudigen: heb je al eens gekeken/nagevraagd of en in hoeverre het mogelijk is om die studie aan de TU Delft versneld te doorlopen, omdat je zometeen al een enigszins vergelijkbare HBO studie op zak hebt? Ik ken beide studies niet precies, maar ik kan me goed voorstellen dat er redelijk wat overlap tussen beiden zit, zeker als het gaat om de wat meer algemene vakken.
Mensen die aan een universitaire opleiding beginnen zijn voor het grootste deel mensen die van het VWO afkomen. Hun kennis is heel anders dan iemand die al een volledige HBO opleiding (uit ongeveer dezelde hoek) afgerond heeft. Je stelt dat men meestal 7 jaar over die opleiding doet, ik gok even dat het normaal 5 jaar is (3 jaar bachelor en 2 jaar master), wie weet kan je van de bachelor een heel aantal vakken over slaan of direct een tentamen aanvragen en zo dat deel aanzienlijk versnellen. Ik zou dit in ieder geval eens bij de TU gaan navragen.

Goed, maar om even terug te komen op jouw vragen:
1) Betere positie op de arbeidsmarkt? Nee, denk het niet, tenzij jouw beoogde baan/vakgebied dermate specifiek is dat je volgens de werkgevers met de HBO Werktuigbouwkunde niet/nauwelijks voldoet en WO Aerospace Engineering een perfecte match is.

2) Valt wel mee. Jong is anders, zeker als je het vergelijkt met de andere optie van jou (stoppen na je HBO met 21 jaar). Ik ben met 24 begonnen (eerst totaal andere TU studie gedaan, maar de switch naar HBO ICT gemaakt), mijn vriendin die 2 studies achtereenvolgens gedaan heeft was ook pas met 28 klaar. Heb bij mijn HBO opleiding ook met meerdere mensen in de klas gezeten die een stuk ouder waren, sommigen de "eeuwige student", een andere had al een eigen bedrijfje, andere was een 40er die zich ging omscholen.

3) Zoals bij 2 aangegeven, ik heb niet eenzelfde situatie gehad, maar ik ben begonnen aan de TU en heb dit gedurende het eerste jaar al stopgezet. Dit hoofdzakelijk omdat mij de manier waarop die specifieke opleiding daar gegeven werd totaal niet beviel; vanaf het begin al zo dat docenten deden "alsof je materie X en jargon Y al jaren en jaren kende" (nee, ben juist hier om dat te leren), het bij wijlen te zweverig/onduidelijk was en men het flikte om 2 dagen voor het einde van een periode (van 10 weken) het hele concept om te gooien (al jouw werk kon de prullenbak in) onder het mom van "ach, dat soort dingen gebeuren in het echte leven straks ook" 8)7 .
Daarnaast betrof dit een totaal andere studie dan IT en twijfelde ik voorafgaand toch al in hoeverre dit een redelijke carrière zou bieden. Achteraf gezien heb ik zeer zeker de juiste keuze gemaakt, goed betaalde baan in een sector vol met werk, t.o.v. medestudenten van de TU die pas jaren na mij zijn afgestudeerd en alleen maar kleine "hulpje van" banen krijgen.

Ik denk dat jij je moet afwegen, nadat je genoeg informatie hebt ingewonnen, wat de voor- en nadelen zijn. Is die TU studie echt jouw droom (levert het naderhand jouw droombaan op) versus wat kost het mij om dat te bereiken. Je hebt een vriendin en je geeft aan op termijn samen te willen gaan wonen, in hoeverre bemoeilijkt dat de zaak (ofwel samenwoning meer in de richting van Delft, of dit zoveel jaar uitstellen).
MeesterPieter schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:12:
watbetreft carriere, natuurlijk scheelt het per sector maar mijn ervaring is dat je voor bepaalde functie nu eenmaal je WO master moet hebben wil je uberhaubt in aanmerking komen, dat is heel anders als 10-20 jaar geleden waar veel meer naar capaciteiten gekeken werd. daarom nu een wo-master halen lijkt de verstandige keuze.
Dit is denk ik heel verschillend per vakgebied. Bij Aerospace Engineering kan ik mij wel voorstellen van een WO opleiding nodig is, in mijn geval bij IT (software development) is dat totaal niet zo. Zowel mijn huidige functie als die bij mijn vorige werkgever was aangeschreven als zijnde "WO opleiding", groot deel van mijn collega's hebben ook een WO diploma op zak, maar het maakt geen verschil (krijgen hetzelfde betaald, doen hetzelfde werk etc.)

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
Ik ben op m'n 28e nog een master in het buitenland gestart. Enorme confirmation bias dus, maar ga voor optie 2. Werken kan altijd nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:07

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hoe gaan je stages?

Bij HBO heb je een gedeelte "onderzoek" en een gedeelte "praktijk".

Persoonlijk vond ik het onderzoek niet zo heel interessant, theorie in de praktijk brengen of op een "do-it" manier onderzoeken is meer mijn ding.

Vandaar dat ik geen spijt heb dat ik niet naar WO gegaan ben.

Maar anyways, nu kun je nog WO proberen, kom je erachter dat het niets is? Dan kun je nog stoppen.

Je zou echter wel een middenweg kunnen kiezen, een HBO deeltijd master ter verbreding of verdieping?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:57
Optie 2.

Hier ook HBO WTB, had ook geen zin meer in WO.
Spijt is een groot woord, maar had achteraf toch willen proberen. Nu bijna 40 met 2 jonge kinderen ga je er echt niet aan beginnen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:02

Nutral

gamer/hardware freak

Werktuigbouw en aerospace hebben volgens mij zoveel overeenkomsten dat je ook zonder een nieuwe bachelor met een premaster kunt instromen op een master.

Waar ligt je interesse in aerospace precies? er is namelijk veel overlap tussen werktuigbouw en aerospace. De aerospace master in materiaalkunde/constructies zou je vermoedelijk ook in kunnen stromen met je hbo en een pre-master. Scheelt aardig wat tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco H
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-05 13:46
Zoals velen al zeggen zou ik ook voor optie 2 kiezen. Je leeftijd zou ik niet erg bezorgd om zijn, het gaan om het verhaal dat je bij je leeftijd op dat moment kan verkopen. Ben je ouder omdat je eerst MBO, toen HBO en erna WO hebt gedaan wordt er weinig aan getwijfeld, doe je 7 jaar over een 4-jaar durende WO opleiding heb je al een heel ander verhaal om te verkopen. Ook op de uni kom je voor je afstuderen al in contact met bedrijven waar je al een eerste koppeling kan maken en zie je oudere leeftijd als voordeel, je hebt wat meer ervaring dan al die broekies om je heen. De keuze moet je uiteindelijk wel zelf maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Optie 2, je zegt dat daar je interesse ligt. Je gaat straks zeker 40 jaar werken, dus je kunt beter nu 5-7 jaar gebruiken om dat te gaan doen wat je echt leuk vindt.

In principe kun je ook binnen een bedrijf wel hogerop komen met HBO, maar dat is een stuk lastiger en wordt vaak niet geaccepteerd als je naar een ander bedrijf wilt gaan. Oftewel dan loop je een grote kans dat je je continue moet gaan bewijzen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

Goeienavond iedereen,

Ik ga komend jaar mijn 4e jaar HBO Werktuigbouwkunde in, ik ben me dus alvast aan het oriënteren voor de vele jaren er na. Ik ben bijna 21 als ik afstudeer en woon nog bij mijn ouders.

Wil je die tijd in de opleiding steken? Want een niet afgeronde opleiding kan je kansen aardig schaden, zeker in het begin.

Dit is niet om je bang te maken, maar om je wel alert te maken.

Zelf heb ik een bijzonder traject gevolgd:
HAVO
HBO Chemische Technologie (half jaar)
MBO Analytische Chemie (In de avonduren mijn wiskunde bijgespijkerd)
HBO Chemische Technologie (behaald)

Hier kreeg ik nog jaren vragen over.
Dus als je start, moet je ook wel aardig zeker weten dat je deze afmaakt.

Je bent met je 21 afgestudeerd van HBO Werktuigbouwkunde, dus je bent absoluut niet dom.
Maar hoe goed is je wiskunde? Wiskunde op de Universiteit is weldegelijk anders dan wiskunde op het HBO. (Heb ik van medestudenten gehoord.)
Mijn vragen zijn nu:
Dit is afhankelijk van wat voor een soort werk je wil gaan doen.
Je carrière zal met universiteit in het begin sneller verlopen en in sommige richtingen kan je tegen een plafond aanlopen als je enkel HBO hebt.
Nu heb je een verwante opleiding, dus ik vraag me af of je wel een volledige bachelor moet doen.
Misschien is een pre-master al voldoende. dan zou het 3 tot 4 jaar duren.
Zelf was ik 26 toen ik begon met werken (14 jaar geleden) en dat was toen geen probleem.
Ook nu zie ik nieuwe collega's beginnen op hun 28e vers van de universiteit, soms zie ik dat als collega zelfs als een pré.

Als je een met een MBO Bol 2 begint op je 28e is dat mogelijk wel een issue, maar als je met je 28e van de universiteit af komt is dat goed uit te leggen.
3. Zijn er mensen die een vergelijkbare situatie als mij hebben (gehad), en advies voor mij hebben?
Ik heb geen ervaring met HBO -> Universiteit, maar wel van MBO -> HBO.
Het werk kan wel interessanter worden als je de stap maakt, maar dat hangt af van wat jij zoekt in een baan.
Hoe hoger het opleidingsniveau, hoe minder vaak je fysiek met de praktijk bezig bent.

Met mijn opleiding HBO Chemische Technologie ben ik nog maar weinig fysiek bezig met systemen en ik kan mij voorstellen dat het met universiteit Scheikundige Technologie nog minder is.

Wat ik zou adviseren is eens praten met mensen die de opleiding hebben gevolgd en vragen wat hun dagelijkse werkzaamheden zijn.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@yariwes Ik zou kijken wat de meerwaarde is voor het werk jij wilt gaan doen. Niet altijd heb je wat aan afgeronde Master. Je moet ook kijken of er werk is voor een Master, tov je huidige opleiding. Als je gaat starten, moet je het ook afmaken, want een bachelor heeft geen enkele meerwaarde. Je hebt de Uni dan niet afgemaakt. Je bent btw geen 28 als je klaar bent, want de gehele opleiding kun je in 3j behalen. 24-25 lijkt me eerder je leeftijd om de arbeidsmarkt te gaan betreden. Dus ga op onderzoek uit, of het een meerwaarde heeft en of deze opleiding/studie relevant is voor het werk je wilt doen. (meerwaarde in de zin van vrije vacatures, veel meer gevraagd dan)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11-05 16:35
Je leeftijd zal echt geen issue zijn na afronden WO. Je bent nu echt super jong voor een starter. Als je nu start word je nog wel echt als een broekie gezien op de werkvloer (niks mis mee verder).

Normaal zou ik de keuze voor een master een no brainer vinden maar 7 jaar erbij is wel wat anders dan 2-3 jaar. Als het met een pre-master lukt dan zou ik dat zeker doen.

Als je nu weinig motivatie hebt om als werkbouwtuigkundige te starten dan zal het over 10 jaar echt een sleur worden. Veel mensen hebben na zo'n 7-10 jaar werken serieuse twinges bij hun beroepskeuze.

Als je nu nog 7 door gaat voor aerospace dan zou ik van te voren echt goed onderzoek doen na wat hey beroep inhoud, bij welke bedrijven je kan werken. Eventueel iemand via LinkedIn opzoeken in zon rol om te checken wat je kan verwachten.

Als student heb je vaak echt een beperkte blik op hoe het werkveld en je carriere er uit ziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:57
@yariwes
Zelf heb ik eerst op de TU Delft gezeten en ben later overgestapt naar HBO.
Een ding kan ik je wel meegeven, HBO en de TU zijn niet met elkaar te vergelijken. Het niveau ligt echt wel een stukje hoger, zeker de wiskunde die je gaat krijgen.
Verder is Aerospace Engineering de moeilijkste studie van heel de TU Delft, dus vergis je daarin niet.

Ik heb wel gemerkt in veel sectoren dat HBO of Master vaak enkel betekend dat je met HBO een trede lager begint maar dat je op hetzelfde niveau kan eindigen.
Zeker met werktuigbouwkunde kan je erg ver komen omdat deze mensen erg schaars zijn. Sterker nog, grote kans dat een werkgever in de toekomst die Master wil betalen en faciliteren.

Mijn gevoel zegt dat als je bij het juiste bedrijf aan de slag gaat en actief in jezelf blijft investeren je prima terecht zal komen.

Maar wil je het op safe spelen, schrijf je dan in voor een pre-master bij de TU. Dat is 1 jaar heel hard werken om alle wiskunde te leren. Loop je vast, dan ben je maximaal 1 jaar kwijt en weet je dat de TU niet voor jou was en kan je zonder spijt lekker gaan werken.
Gaat het goed het je in 3 jaar een master en ben je nog steeds relatief jong als je start op de arbeidsmarkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
chrisborst schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:49:
@yariwes
Zelf heb ik eerst op de TU Delft gezeten en ben later overgestapt naar HBO.
Een ding kan ik je wel meegeven, HBO en de TU zijn niet met elkaar te vergelijken. Het niveau ligt echt wel een stukje hoger, zeker de wiskunde die je gaat krijgen.
Verder is Aerospace Engineering de moeilijkste studie van heel de TU Delft, dus vergis je daarin niet.
Mwah, vraag het aan iemand van natuurkunde of wiskunde en zij zullen beweren dat hun studie het moeilijkste is. :p

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Leeftijd mag idd geen issue zijn. Kans dat je het eerder afrondt is ook altijd aanwezig; niemand kan in de toekomst kijken.

Wel is LRT een hele brede opleiding. Maar echt in de aeropspace techniek terecht komen als afgestudeerde...volgens mij zijn er dat niet heel veel, en hier in NL zitten ook niet zo heel veel bedrijven wat in die hoek zit. Als jij op een gegeven moment wilt gaan hokken met je vriendin, is de kans aanwezig dat je of geen baan in de LRT(maar aanpalend) hebt, ofje zit in het buitenland.

Having said that: ik zou het gewoon doen. Ik heb na mijn HBO geen uni gedaan en hoewel ik een prima carriere heb, eigenlijk altijd gedacht had ik het nou maar wel gedaan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-04 15:29
Delft heeft veel aerospace bedrijven in de regio, en sowieso is het de een toekomst, wat veel banen gaat opleveren in de toekomst.

Als ik nu de keuze had zou ik ook richting aerospace gaan. En wat anderen zeggen als je de kans hebt en niet doet dan is er een grote kans dat je er spijt van gaat krijgen.

En als je kan studeren en je vindt het leuk en het werkt financieel zou ik het zeker doen.

Something something

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-05 15:59
Ik zou ook zeggen #2, met als alternatief om de master in part-time te doen in combinatie met een praktijk-job. Of als Aerospace geen part-time variant kent, een andere gerelateerde master waarme je later aerospace in een verkort traject kunt doen.

Ik ken het veld van werktuigbouw niet, maar in de software helpt het de theorie beter te begrijpen als je de praktijk (een beetje) kent. Mogelijk dat een beetje praktijkervaring je een head-start geeft in je studie. Kan interessant zijn om dat pad te verkennen, want je slaat er twee vliegen in een klap mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
-

[ Voor 100% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:38
Ik zou ook voor optie 2 gaan, en wou dat toen ik jouw leeftijd had ik hetzelfde gedaan had (ondanks dat ik prima terecht gekomen ben)

Ook als je vanuit risico's denkt: Als je aan 2 begint, en het bevalt niet, kan je altijd nog een baan gaan zoeken en neem je in elk geval mee wat je geleerd hebt.

Als je aan 1 begint wordt het veel moeilijk om ooit nog die master te gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanthana
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-05 07:02
Ik ga geen opties adviseren, die keuze moet echt zelf afwegen.
Ikzelf heb ook voor die keuze gestaan, na HBO natuurkunde, of werken of doorstuderen met 23 jaar. Hoewel de materie super interessant is op WO, trok het "studentenleven" me echter helemaal niet. Ik was wel klaar met leren en hechtte meer waarde aan iets opbouwen met mijn vriendin(/huidige vrouw) en ervaring opdoen/geld verdienen. Daarbij gaven studiegenoten die wel uni zijn gaan doen wel aan dat het schakeljaar echt pittig is, dus je moet er volledig voor gaan. Voor mij dus optie 1. Uiteindelijk ben ik in verschillende posities terecht gekomen waar ik bijna uitsluitend met HBO+/universitair opgeleide mensen werkte. Waarbij een opmerking die ik al las ook merkte, sommige universitaire opgeleide mensen hebben totaal geen ervaring en dat gaat ook meewegen. Uiteindelijk specialiseer je jezelf in een gebied en die ervaring draag je mee/uit. Zelf zit ik nu op een HBO+/universitaire positie, dus heb er verder geen spijt van en ben me volledig gaan richten op mijn keuze.

Verder heb ik een collega gehad die optie 1 en 2 gedaan heeft. Die werkte een tijd in het bedrijf en heeft uiteindelijk besloten toch nog een universitaire opleiding te volgen en heeft zijn baan opgezegd. Hij had nog geen gezin, dus dat hielp wel mee.

Dan nog als laatste opmerking. Ik ken mensen die echt van leren houden en bv promoties afgerond hebben en daar veel voor opzij zetten. Zulke trajecten duren meerdere jaren en je ziet dat zaken als beginnen met gezin toch veel later komen, al was het vanwege de financiele ruimte. Wellicht dat je dat mee moet nemen in je afweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wkleunen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-06-2022
Kanthana schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:29:
Dan nog als laatste opmerking. Ik ken mensen die echt van leren houden en bv promoties afgerond hebben en daar veel voor opzij zetten. Zulke trajecten duren meerdere jaren en je ziet dat zaken als beginnen met gezin toch veel later komen, al was het vanwege de financiele ruimte. Wellicht dat je dat mee moet nemen in je afweging.
Ik heb een PhD gedaan en zou het echt aanraden als je met innovatie / onderzoek bezig wilt. Het beginnen met gezin is prima daar mee te combineren, je krijgt een salaris en het is in principe gewoon een normale werkweek. Af en toe naar het buitenland, korte periode of misschien langere periode. Als je gezin niet bereid is te verhuizen of niet accepteert dat je langer dan paar dagen weg bent, gaat het alleen niet werken.

Maar je hebt gewoon alle vrijheid om zelf aan jouw onderwerp te werken. Dergelijke vrijheid ga je nooit meer in je loopbaan krijgen. Specialistische kennis komt echt op een veel veel hoger niveau te staan. Werken op een universiteit is ook echt leuk, want zitten paar idioten tussen die echt alles van een bepaald onderwerp weten. En ook studenten die echt veel willen bereiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-05 10:48
Dus je bent pas 20 als je afgestudeerd bent, ik zou zeggen ga doorstuderen, geniet van het leven.

Vanaf het moment dat je fulltime werkt ben je onderdeel van het systeem. ik zou geen haast hebben om daarmee te beginnen!

Zelf was ik 25 toen ik begon met werken, jaren dat ik studeerde tot dat punt zou ik voor geen goud willen missen. En ja die vriendin... ik zou vooral voor jezelf kiezen wat de beste optie is op de lange termijn. Samenwonen kun je je hele leven nog.

[ Voor 36% gewijzigd door Bert2000 op 20-07-2021 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:52
wkleunen schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:09:
[...]
Werken op een universiteit is ook echt leuk, want zitten paar idioten tussen die echt alles van een bepaald onderwerp weten.
Fijn dat jij die ervaring hebt, maar ik zou het niet willen generaliseren. Een leuke, stimulerende vakgroep en werkomgeving aan de universiteit is zeker geen gegeven. Ik heb mijn PhD niet afgemaakt omdat ik nul begeleiding kreeg (mijn prof vond dat hij wel wat beters te doen had dan promovendi begeleiden) en vastliep in de academische cultuur van "mijn" universiteit (Leiden). Wel mee eens dat er genoeg idioten op de universiteit rondlopen. Het heeft soms wel iets weg van een sociale werkplaats voor academici.

Wat de vraag van TS betreft: als je twijfelt zou ik het gewoon proberen, je merkt snel genoeg of het iets is voor je of niet. En hoe langer je wacht, hoe verder doorstuderen uit beeld raakt. Zolang je maar trouw aan jezelf blijft en niet blijft hangen in je keuzes; je kan altijd opnieuw kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Mn oude heer heeft dit ook gedaan, hij is inmiddels met pensioen. Eerst werktuigbouw, later een specialisatie in luchtvaart (hoewel het in die tijd nog geen Aerospace Engineering heette) en daarna heeft ie jarenlang in commerciele & militaire luchtvaart gewerkt, en zelfs nog een tijdje ruimtevaart. Wel met hoogte- en dieptepunten, zoals jarenlang in het buitenland kunnen werken aan een nieuw vliegtuig, maar soms ook een jaar lang in een archief berekeningen controleren om te zien of alles wel klopt. Hoe dan ook denk ik dat beide een prima carrierekeuze is.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upclocker
  • Laatst online: 00:08
Goeienavond iedereen,

Ik heb geen studieschuld en ben nog jong met genoeg jaren om werkervaring op te doen, puur praktisch kijkend zou dit wellicht dus de betere optie zijn. Ik heb ook een vriendin waar ik over enkele jaren graag mee wil samenwonen, als ik dan al enkele jaren wat gespaard heb zou dit zeker helpen.

Ik heb al sinds jongs af aan een grote interesse in de luchtvaart(techniek), graag zou ik mijn carrière dan ook hier op willen focussen. Daarnaast zal een universitaire bachelor/master mij natuurlijk een betere positie op de arbeidsmarkt geven. Wat ook een belangrijke reden is is dat ik hiervoor op kamers zou moeten gaan, wat mij (mede door wat vrienden zeggen) een erg leuke ervaring lijkt.
Groot nadeel hier is dat ik waarschijnlijk een/twee jaar zal moeten werken, of moet lenen om alles te bekostigen. Ook las ik dat de meeste studenten van deze opleiding er ongeveer 7 jaar (incl master) over doen, dan zou ik dus al ver in de 20 zijn zonder spaarcenten, werkervaring of woning.

Ik heb aan een premaster op mijn hogeschool zitten denken maar deze valt helaas niet te combineren met de masters die mij interessant lijken.
Het niveau van de TU verwacht ik wel aan te kunnen, ik ben de HBO tot zover erg goed en zonder veel moeite doorgekomen en ben nog steeds goed gemotiveerd om door te studeren.

Mijn vragen zijn nu:

Alvast bedankt!
Mvg, Yari
Gewoon voor optie 2 gaan. Werken kan altijd nog. ;) Ik heb eerst ook HBO gedaan en vervolgens premaster Aerospace Engineering, gevolgd door de master. Heb alleen de master niet afgemaakt, omdat er een nog mooiere kans voorbij kwam. Dus ik ben ook al richting de 30 inmiddels, maar daar ga je op de arbeidsmarkt helemaal niks van merken. Een vriend van mij is zelfs begonnen op het MBO toen door gegaan naar het HBO en heeft vervolgens nog de Master aerospace afgerond. Doe wat je hart zegt.

De premaster is wel erg pittig. Het niveau en tempo ligt vele malen hoger dan op het HBO. Dit moet je zeker niet onderschatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:58

aap

Verdien je het terug? Dat is moeilijk te zeggen. In sommige bedrijven en industrieën kijkt men meer naar je capaciteiten dan naar je diploma's en kun je ook omdat je je carriere jonger begint net zo goed doorgroeien als academen. Daartegen staan weer bedrijven waar veel waarde gehecht wordt aan een "academisch denk- en werkniveau". Je kunt hier bij het solliciteren rekening meehouden.

Maar zoals veel anderen hier zou ik zeggen dat je beter je hart kunt volgen. Liever werken in een vak waarin je goed voelt, dan een loonschaal hoger zitten in een rotbaan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +8 Henk 'm!

• yeth3119
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:51
Ik heb exact het zelfde pad bewandelt, na mijn technische HBO opleiding, heb ik de pre-master Aerospace aan de TU Delft gedaan en nu bezig met mijn Master Aerospace.

Ik kan je zeggen, dat je met je werktuigbouwkunde HBO opleiding, de Bachelor Aerospace op de TU niet hoeft te doen. Je kan onmiddelijk beginnen met je pre-master, wat 1 jaar duurt. Hier volg je wiskunde helemaal opnieuw (Calcules) en nog een aantal 2e en 3e jaars vakken van de Aerospace Bachelor opleiding. Hierna kan je direct beginnen met je Master opleiding. Dus als je nominaal loopt kan je in 3 jaar je Master Aerospace diploma op zak hebben.

Er zijn wel een aantal voorwaardes waar je aan moet voldoen voordat je aan de premaster kan beginnen.
- Engels examen afleggen, IELTS of TOEFL (niet nodig voor mensen die HBO opleiding volledig in Engels hebben gevolgd)

Mocht je nog verdere vragen hebben over de opleiding of het traject kan je mij een DM sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-05 13:35

Managelorian

“This is the workflow.”

Doe vooral wat je leuk lijkt. Daarbij opgemerkt: voor ons als buitenstaanders is het niet te zeggen hoeveel plezier jij aan je huidige studie hebt beleefd en hoeveel extra plezier je aan een extra studie zult beleven. Mocht de extra studie je toch niet opleveren wat je verwacht dan kun je natuurlijk altijd weer stoppen en alsnog gaan werken o.b.v. je huidige opleiding.

Nog 1 ding: doe het omdat je het wil en NIET omdat je denkt dat het je heel veel meer geld gaat opleveren. Als je 7 jaar langer gaat studeren dan duurt het dus 7 jaar langer totdat je op je (iets hogere) eindloon zit, terwijl je pensioendatum in beide scenario's vast staat. Je HBO eindloon is inclusief pensioen al gauw zo'n 70 k€ en dat half miljoen wat je daarmee misloopt ga je echt niet op een korte termijn terugverdienen door een hoger loon als TU'er. Ik denk wel dat het uit kan, maar echt rijk zul je er niet van worden.

Dit gezegd hebbende heb ik wel bewust een master op de TU gedaan nadat ik mijn HBO opleiding heb afgerond en ik ben erg blij met deze keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 10:36
Altijd doen; ervaringen zijn meer waard dan geld en een diploma heb je voor het leven.

Zelf heb ik ook voor de keuze gestaan na afronden HBO Werktuigbouwkunde. Echter was ik al 24 door route via MBO en woonde ik al samen met mijn vriendin.

Inmiddels (10 jaar later) heb ik wel werk op Master/MBA niveau. Wat dat betreft niet echt onder geleden. Ik sta ook wel achter mijn keuze van toen maar desalniettemin vind ik het nog altijd jammer dat ik niet langer gestudeerd heb. Ik zie het er nu ook niet meer van komen. Dingen als "het kan altijd nog" klinken makkelijker dan het is; ga er gewoon nu voor.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
yeth3119 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:25:

Met deze kennis is het een no-brainer geworden toch? Dan wordt 3 jaar (premaster+master) misschien 4 jaar en kom je met 25 van de TU af, wat ondergemiddeld is (de gemiddelde TU'er die bij mij start is volgens mij 26, veel hebben dan wel een bestuursjaar gedaan).

Ik heb zelf ook HTS-premaster-TU gedaan en er erg van genoten. De HTS deed ik met 2 vingers in de neus en gaf mij weinig uitdaging. Op de HTS afgestudeerd met een 6, op de TU met een 9. Iets met motivatie en het uiterste uit jezelf halen. Ik vond de premaster pittig, maar de voldoening die ik haalde uit het halen van die tentamens daar is niet in geld uit te drukken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

Anoniem: 1302638 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 06:51:
Als je kan studeren moet je gaan want later is nauwelijks nog een optie.
Het is wel een optie, echter vergt dat een heel stuk meer doorzettingsvermogen, tijd en inzet.
Ik doe zelf een deeltijd HBO op 39 jarige leeftijd en dat gaat, maar ook alleen maar omdat ik geen kids hebt, een (te) makkelijke kantoorbaan heb waar ik tussendoor nog wat kan doen en geen sociaal leven.

En daarom ben ik ook voor optie 2, maar sluit later studeren niet uit, vooral handig voor mensen die gewoon echt niet weten wat ze willen. Dan is werken beter dan maar een pret studie gaan volgen omdat het moet van paps.

blup

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yariwes

Dit is wel erg mooi om te horen, ik heb nadat ik dit las nogmaals die doorstroommatrix er bij gepakt en blijkbaar kan het dus inderdaad wel! Er staat dat het een schakelprogramma is van 47EC, geen idee hoe ik dat niet gezien heb maar goed.

Ik denk dat dit voor mij dan de ideale optie is, ik stuur je een DM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yariwes
President schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 06:20:
Optie 2. Puur omdat je anders de rest van je leven spijt gaat hebben dat je de opleiding niet hebt gevolgd toen het kon, als je passie echt in dat werkgebied ligt.

Uiteindelijk ga je met je HBO tegen een plafond op lopen...

En die studieschuld: tja, dat is een dingetje straks de eerste 0-10 jaar als je straks afgestudeerd bent. Beperkt je in sommige opzichten wel, maar als je later een (goed betaalde) baan en relatie hebt dan stelt het niks meer voor... Zelf werk ik voor 2500 netto per maand in het onderwijs en mijn vrouw voor 2000 netto per maand in de zorg en we houden toch rond de 10.00-15.000 per jaar over met twee kinderen, een koophuis (met hypotheek schuld van 250k) en nog kinderopvang kosten. Gezien jouw huidige opleiding en je werkveld zal je toch echt wel boven mijn salaris gaan uitkomen?
Ik denk dat ik er anders inderdaad spijt van ga krijgen, mijn vriendin komt van het MBO maar gaat nu HBO doen dus zij is ook nog wel even bezig.. Ik denk dat ik me dan iets te druk aan het maken ben over toekomstplannen terwijl we beide nog verder gaan studeren.

Iemand anders noemde al dat ik via een pre-mastertraject ook gelijk de master kan doen zonder eerst de bachelor, dus dat lijkt mij nu de meest interessante optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:12
Doorgaan en master halen. Gaat je carriere significant verder helpen en zal je sneller laten doorstromen. Studieschuld zou ik me geen zorgen om maken en zou je eventueel kunnen beperken door wat bij te werken.

Staat er echt 7 jaar voor die master of is dit gemiddelde inclusief lapzwanzen die er 10 jaar over doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Laatst online: 09:32
yariwes schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:46:
[...]

Dit is wel erg mooi om te horen, ik heb nadat ik dit las nogmaals die doorstroommatrix er bij gepakt en blijkbaar kan het dus inderdaad wel! Er staat dat het een schakelprogramma is van 47EC, geen idee hoe ik dat niet gezien heb maar goed.

Ik denk dat dit voor mij dan de ideale optie is, ik stuur je een DM :)
Ah kijk aan, ik had het ook al kort aangestipt dat er wellicht mogelijkheden zouden zijn om vakken over te slaan, maar als je (zo goed als) de hele bachelor kunt skippen maakt dat de keuze natuurlijk vele malen eenvoudiger.
yariwes schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:51:
[...]

Ik denk dat ik er anders inderdaad spijt van ga krijgen, mijn vriendin komt van het MBO maar gaat nu HBO doen dus zij is ook nog wel even bezig.. Ik denk dat ik me dan iets te druk aan het maken ben over toekomstplannen terwijl we beide nog verder gaan studeren.

Iemand anders noemde al dat ik via een pre-mastertraject ook gelijk de master kan doen zonder eerst de bachelor, dus dat lijkt mij nu de meest interessante optie :)
Indien jouw vriendin de komende paar jaar ook nog studerende is, maakt dat mijn inziens de situatie ook eenvoudiger. Samenwonen tijdens studie is natuurlijk niet uitgesloten, maar als beiden nog studerende zijn sta je toch in een iets andere fase (gelijke fase) van het leven waarbij niet samenwonen lang niet zo'n issue is. Dat komt dan over een paar jaar wel, als één of beiden een betaalde baan heeft en je financieel in een veel betere positie bent om samen wat te huren danwel kopen.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yariwes
HenkEisDS schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:56:
Doorgaan en master halen. Gaat je carriere significant verder helpen en zal je sneller laten doorstromen. Studieschuld zou ik me geen zorgen om maken en zou je eventueel kunnen beperken door wat bij te werken.

Staat er echt 7 jaar voor die master of is dit gemiddelde inclusief lapzwanzen die er 10 jaar over doen?
Dit stond in de FAQ op de opleidingspagina:

De gemiddelde studieduur ligt op ongeveer 7 jaar (BSc + MSc). Voor een opleiding van officieel 5 jaar kan dit erg lang lijken. Er zijn verschillende reden voor deze verlenging. Sommige studenten kiezen ervoor om hun vakken meer te spreiden, gaan op een extra lange stage, werken (veel) naast hun studie of zijn buiten hun studie met activiteiten bezig. Heel wat Delftse studenten zijn lid bij een studenten-, studie- of sportvereniging en steken ook daar naast hun studie veel tijd in.

Die 7 jaar komt dus vooral door externe activiteiten die gecombineerd worden met de studie.

Zoals anderen aangaven kan ik het mastertraject ook in 3 jaar doen, dus dan is dit eigenlijk niet echt van toepassing bij mij (wellicht dat ik tijdens m'n master ga werken etc, maar dan zal het dus 4 of 5 jaar worden en geen 7 :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:45
yariwes schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:51:
[...]
Ik denk dat ik me dan iets te druk aan het maken ben over toekomstplannen terwijl we beide nog verder gaan studeren.
Wat je kan helpen in deze is om tijdens je studie al op onderzoek uit te gaan naar potentiële werkgevers, eens te gaan praten, feeling krijgen en evt. er al wat 'naartoe gaan werken'. Denk aan een meeloopdag, onderwerpen voor opdrachten toegespitst op wat ze vragen bij die werkgevers. Een goede aansluiting en een heldere kijk op het werk maakt de overgang makkelijker.

Denk overigens wel dat er velen zijn die spijt hebben dat ze die studie niet gevolgd hebben, maar net zo goed veel zijn die enorme moeite hadden om na hun studie te gaan werken. 'Leren werken' is iets waar je geen spijt van kunt hebben, maar wel een stressfactor die je kunt voorkomen. Lekker in de weekenden en vakanties die handjes laten wapperen is daarvoor het beste preventiemiddel. Scheelt ook een enorme studieschuld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-04 06:57
Echt een no-brainer wat mij betreft. Je hebt de drang om te werken, dat snap ik, maar mensen die roepen er zonder alle papieren wel te komen zijn uniek. Zorg dat je je master haalt en plafonds zijn zo goed als verdwenen. Kost je nu 4 jaar, zodat je op je 38e niet zit te kloten dat je niet verder komt (met kids die dan 8 jaar oud zijn).....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
HenkEisDS schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:56:

Op de TU worden studies nauwelijks nominaal afgerond (5 jaar). 6-7 is volgens mij gemiddeld, maar pre-master en master kan waarschijnlijk wel in 3-4 jaar.

Bijbaantje scheelt héél veel. Goed blijven zoeken naar goed betaalde, er zitten best pareltjes tussen waar je rond de 15 euro netto over kan houden. Ik harkte tijdens studie (excl afstuderen, maar toen stagevergoeding van ~600 euro per maand) iets van 500-700 euro netto per maand binnen met 1 a 1.5 dag per week bijbaan. Dan kom je met je basis stufi erbij (lening I know) opeens een heel eindje met een goedkope kamer.

O ja dat sowieso; lekker op kamers gaan, weg bij je ouders O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yariwes
Okasha schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:42:
[...]

Op de TU worden studies nauwelijks nominaal afgerond (5 jaar). 6-7 is volgens mij gemiddeld, maar pre-master en master kan waarschijnlijk wel in 3-4 jaar.

Bijbaantje scheelt héél veel. Goed blijven zoeken naar goed betaalde, er zitten best pareltjes tussen waar je rond de 15 euro netto over kan houden. Ik harkte tijdens studie (excl afstuderen, maar toen stagevergoeding van ~600 euro per maand) iets van 500-700 euro netto per maand binnen met 1 a 1.5 dag per week bijbaan. Dan kom je met je basis stufi erbij (lening I know) opeens een heel eindje met een goedkope kamer.

O ja dat sowieso; lekker op kamers gaan, weg bij je ouders O-)
Dan heb je wel een erg goeie bijbaan gevonden! Een goeie vriend van me zit in Twente op de uni en werkt daar bij een bedrijfje wat ook wel leuk betaald, volgens mij zijn er op de TU dan ook wel zat bedrijven (en zelfs uitzendbureaus las ik) die voor studenten wat te bieden hebben.

Op kamers gaan lijkt me inderdaad een erg leuke ervaring, waar ik nu zit heeft dit niet veel zin aangezien ik dichtbij woon. Maar bij Delft zal ik wel op kamers moeten anders zit ik 5 uur per dag in de trein :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:12
yariwes schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:09:
[...]

Dit stond in de FAQ op de opleidingspagina:

De gemiddelde studieduur ligt op ongeveer 7 jaar (BSc + MSc). Voor een opleiding van officieel 5 jaar kan dit erg lang lijken. Er zijn verschillende reden voor deze verlenging. Sommige studenten kiezen ervoor om hun vakken meer te spreiden, gaan op een extra lange stage, werken (veel) naast hun studie of zijn buiten hun studie met activiteiten bezig. Heel wat Delftse studenten zijn lid bij een studenten-, studie- of sportvereniging en steken ook daar naast hun studie veel tijd in.

Die 7 jaar komt dus vooral door externe activiteiten die gecombineerd worden met de studie.

Zoals anderen aangaven kan ik het mastertraject ook in 3 jaar doen, dus dan is dit eigenlijk niet echt van toepassing bij mij (wellicht dat ik tijdens m'n master ga werken etc, maar dan zal het dus 4 of 5 jaar worden en geen 7 :) )
Studentenvereniging = einde relatie 🤪 + 2 jaar
Ik zeg doen (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paddy99
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-04 17:20
Qua loon, er is theoretisch verschil (in gemiddelden), maar je eigen ontwikkeling en onderhandeling heeft veel meer impact dan je opleiding (HBO WB of Master Aerospace). Laat vooral je gevoel het werk doen! Ik zit nu op kamers (3 jaar) en doe een master WB (na een WO bachelor). Ik kan iedereen aanbeveling om op kamers te gaan. Het 's avonds een pilsje pakken of een random filmpje kijken en het samen eten etc. etc. is simpelweg erg leuk en bevrijdend! Ik zeg doen, maar je moet het wel echt zelf willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Er zijn meerdere masters bij AE, welke doe jij? Het moet ook wel iets zijn wat TS leuk vindt en daar zou ik vooral naar kijken. Ik ben niet lid geweest bij een studentenvereniging maar heb ook studievertraging. Lid worden moet je niet doen als je al jouw leeftijd hebt bereikt imo.

[ Voor 6% gewijzigd door Frozen op 21-07-2021 00:17 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkleunen
Vistajevski schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:57:
[...]

Fijn dat jij die ervaring hebt, maar ik zou het niet willen generaliseren. Een leuke, stimulerende vakgroep en werkomgeving aan de universiteit is zeker geen gegeven. Ik heb mijn PhD niet afgemaakt omdat ik nul begeleiding kreeg (mijn prof vond dat hij wel wat beters te doen had dan promovendi begeleiden) en vastliep in de academische cultuur van "mijn" universiteit (Leiden). Wel mee eens dat er genoeg idioten op de universiteit rondlopen. Het heeft soms wel iets weg van een sociale werkplaats voor academici.
Dat ligt niet zozeer aan de universiteit maar aan jou dan. Bij phd geldt toch vooral, je moet het zelf doen. Het is geen master of bachelor opleiding. Ik heb ook geen begeleiding van de prof gehad. Die is daar veel te druk voor. Daar heb je de ass.prof voor. Of je kunt uitwisseling doen met andere vakgroep eventueel in buitenland.

Als je gestart bent op een project dan heeft de prof al heel veel voor je gedaan. Er zijn ook phd ers die zelf financiering en onderzoeksproject moeten regelen.

Er kunnen natuurlijk cultuurverschillen zijn, maar wat jij beschrijft is waarschijnlijk niet specifiek Universiteit Leiden. Het zelfstandig onderzoek doen is gewoon onderdeel van de phd. En een stimulerende omgeving zoek is niet iets wat de prof nog voor je gaat regelen, je moet zelf uitzoeken wat jou motiveert. Dat zijn echt kwaliteiten die je nodig hebt om verder te komen.

[ Voor 14% gewijzigd door wkleunen op 21-07-2021 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:52
wkleunen schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:24:
[...]

Dat ligt niet zozeer aan de universiteit maar aan jou dan.
Je kent de omstandigheden niet, dus doe daar aub ook geen uitspraken over. Ik zeg niet dat ik geen aandeel heb in de gang van zaken, maar beperkt was het wel. Van al mijn medepromovendi zijn er uiteindelijk maar twee gepromoveerd en allebei aan een andere universiteit. Het is niet voor niets dat er momenteel zoveel te doen is over de arbeidsomstandigheden van promovendi.

Mijn opmerking richting jou was alleen: generaliseer je eigen ervaring niet. Werken aan de universiteit als promovendus is niet per definitie leuk en er zijn veel factoren waarvan je afhankelijk bent die je niet zelf in de hand hebt. Je moet de inzet die van jou zelf gevraagd wordt inderdaad niet onderschatten, daar heb je gelijk in, maar de academische spelletjes (die overal gespeeld worden) moet je ook niet bagatelliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkleunen
Vistajevski schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:24:
[...]

Van al mijn medepromovendi zijn er uiteindelijk maar twee gepromoveerd en allebei aan een andere universiteit.
Die hebben het wel goed gedaan dan en jij blijkbaar niet. Jij had dat toch ook kunnen doen? Wat houdt je tegen?

Ja de academische wereld is heel hard. Je moet het zelf doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:56
* is stagebegeleider bij een ingenieursbureau (zowel voor HBO als TU studenten) en deeltijd PhD kandidaat op een TU. Ik raad al mijn HBO studenten aan om een Master te halen na hun bachelor. Ik heb een aantal collega's die in de avond uren een post HBO hebben gedaan om nog een master degree te halen. Deze zeggen allemaal, "had ik dat maar meteen gedaan".

Je bent met 28 zeker niet te oud om je carriere te starten, maar zoals eerder al aangegeven kun je sneller gaan en met 3 jaar je master hebben. Investeer die drie jaar in jezelf.

Vwb de PhD ervaringen hierboven, ik merk daar zelf eerlijk gezegd weinig van, zonder uitzondering goede begeleiding van zowel mijn dagelijkse begeleider als prof. Maar hoor de verhalen van andere faculteiten en universiteiten ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wkleunen
htca schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:01:
Vwb de PhD ervaringen hierboven, ik merk daar zelf eerlijk gezegd weinig van, zonder uitzondering goede begeleiding van zowel mijn dagelijkse begeleider als prof. Maar hoor de verhalen van andere faculteiten en universiteiten ook.
Ja precies. Denk dat dat op iedere uni wel speelt. Vervelend als je er in komt. Maar als je opgeeft red je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yariwes
Paddy99 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 19:52:
Qua loon, er is theoretisch verschil (in gemiddelden), maar je eigen ontwikkeling en onderhandeling heeft veel meer impact dan je opleiding (HBO WB of Master Aerospace). Laat vooral je gevoel het werk doen! Ik zit nu op kamers (3 jaar) en doe een master WB (na een WO bachelor). Ik kan iedereen aanbeveling om op kamers te gaan. Het 's avonds een pilsje pakken of een random filmpje kijken en het samen eten etc. etc. is simpelweg erg leuk en bevrijdend! Ik zeg doen, maar je moet het wel echt zelf willen.
Qua loon zal het misschien niet een enorm verschil maken, maar dat is ook niet de hoofdreden dat ik dit wil. Ik wil me qua studieloopbaan meer gaan richten op een sector waar ik altijd al interesse in gehad heb, in plaats van de wat ''algemenere'' werktuigbouwkunde-opleiding die ik nu heb.

Overigens zie ik na wat rondkijken veel dat bedrijven als GKN en NLR voor sommige functies wel een MSc eisen. Ik begrijp dat ik met een bachelor werktuigbouwkunde ook zat carriérekansen zal hebben maar zo'n master zal me wel helpen om een baan te vinden binnen de sector waar mijn interesse ligt.

Het op kamers gaan lijkt me echt wel een goeie ervaring. Hier thuiswonend hoef ik eigenlijk bijna nooit in het huishouden te helpen dus om opeens m'n eigen taken te moeten doen zal me erg helpen om wat ''volwassener'' te worden :P. Maar toch lijkt de gezelligheid me nog het grootste voordeel.

Overigens is het vinden van een kamer in de randstad natuurlijk erg lastig, dus lijkt het me verstandig dat ik me alvast inschrijf op kamersites. Ik woon in de regio van Zwolle dus volgens mij krijg ik dan ook een soort voorrang bij sommige sites aangezien ik ''ver weg'' woon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeDee855
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-04 11:53
Je kan natuurlijk nu al thuis helpen, pro-actief taken oppakken is ook volwassen gedrag ;). Ik heb altijd thuis al relatief veel gedaan (één ouder jong overleden) en dat heeft me wel geholpen toen ik op kamers ging. Eigen kamer schoonhouden, regelmatig koken, etc. En zelfs dan was het nog een overgang om alles tegelijk te doen en hoofdverantwoordelijke te zijn.
Pagina: 1