SSD schijf niet zichtbaar in bios boot priority

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knarf1161
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 28-08-2022
Hallo,
Mijn SSD schijf (samsung evo 840) 120gb, is niet zichtbaar in de bios boot keuze volgorde.
Heb al stekkers verwisseld etc, etc, en ook de opties hot plug (plug and play) ingeschakeld bij de sata
instellingen. SSD word wel herkend door systeem en staat wel in een ander snelmenu waar je moet instellen of deze als eerste moet booten. Hij word verder gewoon herkend in het systeem en alles werkt goed.

Enkel in de boot priotity zie ik alleen de harde schijf waar enkel data opstaat (toshiba), en het dvd station.
Met de muis kun je dus de volgorde al schuivend verplaatsen in de bios.
De schijven hebben MBR partities, ik heb een asus H87MPRO moederbord. Intel I7 processor.

Ik heb meer gehoord van dit probleem en men had het over bepaalde instellingen in het bios, maar die
instellingen zijn er bij mij niet. De pc is al wat jaartjes oud.
Heeft iemand een idee hoe SSD zichtbaar wordt in de boot priority ?

ps Alles werkt gewoon en het is niet echt een probleem, maar wil gewoon weten wat de oorzaak zou kunnen zijn. Alvast bedankt voor het meedenken.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:43

Zorian

What the fox?

Er moet wel iets opstaan wat te booten valt. Als jij er geen Windows/Linux op installeert dan zal hij daar ook niet in een lijst verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knarf1161
Zorian schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:59:
Er moet wel iets opstaan wat te booten valt. Als jij er geen Windows/Linux op installeert dan zal hij daar ook niet in een lijst verschijnen.
Op de SSD staat dus de bootpartitie met windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:43

Zorian

What the fox?

Je kan misschien kijken of dat moederbord iets als CSM/legacy support heeft en die uit of aan zetten en dan zien of dat wat doet. Kan zijn dat je save+exit moet doen voordat het effect heeft trouwens.

Een andere optie is kijken of de modus van de schijven goed staat. Dus op AHCI en niet op IDE of RAID.

[ Voor 20% gewijzigd door Zorian op 22-07-2021 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knarf1161
Heb jouw tips allemaal doorlopen, en het mocht niet baten.....
Het vreemde is dat alles in de bios/systeem herkent wordt,
ook in een ander boot menu..... maar in de boot priorities waar je
met de muis virtueel de stations kunt verschuiven (boot volgorde)
enkel daar zie ik de SSD dus niet...... :'(

Misschien eens een bios update misschien ?