Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Tommoz
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Inmiddels ook wat wijzer geworden over de mogelijkheden op mijn nieuwe dak.

Ook wisselende legplannen ontvangen.
Maar hier nog kort wat vragen over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myVQCeixsdw3S3ObEesYK4mIYGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pWz5ohYItZjQB0LRroQm1Mal.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn nieuwe dak.
Onderste dakdoorvoer is voor de warmte terugwin dus daar kan geen paneel overheen. Daarboven zit voor mij een niet te plaatsen afvoer, dit kan van de warmtepomp of gewoon een ventilatiekanaal voor de installatieruimte. Ik geloof best dat de temperatuur gaat oplopen in deze ruimte. Maar daar zou toch gewoon een paneel overeen kunnen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpYX9q6aqF6nq24l1QaiZHVGBrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SqZftB8SWVlBhH8TglKJJlra.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3R_R2XlOSIbmnZ1zFNjqC8w-Ibo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfB92mm2tgrLGjh0FzF8FCpO.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de 2 (3e optie) legplannen.
Welke zou jullie voorkeur hebben. Zou een 17e paneel boven de warmte terugwin of sowieso panelen dicht naast de warmte terugwin ingetekend zijn last geven op het systeem.?

Mocht iemand meer een warmte terug win systeem hebben. Is de dakdoorvoer de afvoer of invoer? Ik heb namelijk eenzelfde doorvoer aan de zijkant van de woning zitten.

Zie onderstaande foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMVfQ62mchCL4V2B8WJ3olsv2_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYQKcYJZCKkcLRA4V9FiTFPS.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor jullie ingevingen.

[ Voor 13% gewijzigd door Tommoz op 19-07-2021 21:02 ]

PVoutput Mijn Zonnefabriek. 13x NSP 310w panelen 3600Growatt omvormer op Zuid

Alle reacties

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:23
Tommoz schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:54:
Mocht iemand meer een warmte terug win systeem hebben. Is de dakdoorvoer de afvoer of invoer? Ik heb namelijk eenzelfde doorvoer aan de zijkant van de woning zitten.
Aanvoer zit normaliter in de (noord)gevel, afvoer op het dak.
Aanvoer op het dak geeft in de zomer veel te warme toevoerlucht, wat leidt tot een oververhitte woning.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Tommoz je hebt een eigen topic :Y

Wise enough to play the fool

• Tommoz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3R_R2XlOSIbmnZ1zFNjqC8w-Ibo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfB92mm2tgrLGjh0FzF8FCpO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben nu met het lokale bedrijf verder in overleg.

Zij geven aan dat er nog ruimte is om bovenin een extra paneel te plaatsen. Deze gaat alleen over een ventilatiekanaal heen maar deze is verder naar mijn weten nergens op aangesloten en ventileert alleen de installatieruimte

Horizontaal of vertikaal geplaatste panelen heeft toch verder geen nadelen tenopzichte van elkaar. Dakhoek blijft hetzelfde.

Ik zou dan op 6240kwh uitkomen.
Nu staat er een 5000kwh omvormer op de offerte.
Ik twijfel of het de moeite waard is om 400 euro meer te betalen voor een 6000kwh omvormer vanwege maximale belasting.

Graag lees ik jullie imput terug

[ Voor 13% gewijzigd door Tommoz op 22-07-2021 10:32 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:57
Horizontaal of vertikaal werkt hetzelfde als de zon schijnt.
Meer panelen is altijd beter.
Die extra 400 euro zou ik dat extra paneel van betalen en niet besteden aan een zwaardere omvormer.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Even voor de duidelijkheid: raampjes zie ik niet op de foto. Worden deze nog geplaatst?
Als dat het geval is heb je denk ik (met ramen en afvoer/aanvoer en ontluchtingspijpjes) weinig ruimte op de linkerzijde. Ik zou in dat geval voor je originele plan gaan en geen panelen over je doorvoeren in het dak plaatsen.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO

• Tommoz
Kets_One schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:37:
Even voor de duidelijkheid: raampjes zie ik niet op de foto. Worden deze nog geplaatst?
Als dat het geval is heb je denk ik (met ramen en afvoer/aanvoer en ontluchtingspijpjes) weinig ruimte op de linkerzijde. Ik zou in dat geval voor je originele plan gaan en geen panelen over je doorvoeren in het dak plaatsen.
Nee die raampjes zijn zo door een firma erin getekend.

Die zijn om de dakdoorvoeren te markeren.
De wtw zou dan vrij blijven alleen het ventilatiepijpje van de installatieruimte zou dan bedekt zijn

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik zou het orginele legplan aanhouden en niet het ventilatiepijpje van de installatieruimte bedekken.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO

Pagina: 1