"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
M'n neefje bijvoorbeeld was lekker eigenwijs.
Hij had een Intel PII-350 en nog wat hardware uiteraard.
Toen kocht hij wat spul om de boel te upgraden: nieuwe mobo, AMD Duron 800 CPU, en volgens mij nog iets weet niet zeker.
En eigenwijs gewoon Windows laten draaien voor wat het was he, en hij kreeg uiteraard wel "new hardware found" en zo, gewoon doen, gewoon installen en zo......
En dan gek vinden dat toch heel veel dingen het niet of niet goed deden
Toen toch maar eindelijk Windows opnieuw geinstalled en de probs waren over
Owjah, neefje van me, als je dit leest: no offence
Verwijderd
Ach het valt te proberen.. En je moet toch altijd je eigen fouten maken.. (spreek uit ervaringOp zaterdag 18 augustus 2001 15:46 schreef Knightwolf het volgende:
Indeed.
Toen kocht hij wat spul om de boel te upgraden: nieuwe mobo, AMD Duron 800 CPU, en volgens mij nog iets weet niet zeker.
En eigenwijs gewoon Windows laten draaien voor wat het was he, en hij kreeg uiteraard wel "new hardware found" en zo, gewoon doen, gewoon installen en zo......
En dan gek vinden dat toch heel veel dingen het niet of niet goed dedenheheh
maar als je van een duron naar een athlon gaat lijkt het mij dat dat geen problemen moet geven.
Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #8
Verwijderd
CPU ook nieet. De rest wel. zelfs als je een kaart vervangt voor het zelfde type. altijd verstandig om even dan alleen die kaart dan op nieuw t einstallen
Maar als je een AGP-kaart hebt dan moet je wel de juiste biossettings instellen. Mijn Windows 2000 deed het niet meer na een geheugenuitbreiding (128 -> 256). Windows wou niet meer opstarten (na het bootlogo kapte hij er steeds mee). De AGP Aperture Size (of hoe dat ook heet) stond nog op het ouwe aantal geheugen / 2Op zaterdag 18 augustus 2001 15:58 schreef Halon 1202 het volgende:
Als je bv. geheugen er bij prikt hoef je ook niet op nieuw te installeren.
Verwijderd
zo merk je het meeste prestatietoename
JC
goh.... maar het is niet noodzakelijk om een stabiel windows te behouden...Op zaterdag 18 augustus 2001 16:11 schreef DuronDude het volgende:
als je van 800 naar 1400 gaat zou ik windows terug installeren (clean install uiteraard)
JC
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Dat is onzin. De Duron is gewoon een Thunderbird met minder cache, en een upgrade van Duron naar Thunderbird heeft totaal geen consequenties voor de software configuratie. Windows zal echt niet sneller werken met een nieuwe installatie.Op zaterdag 18 augustus 2001 16:11 schreef DuronDude het volgende:
als je van 800 naar 1400 gaat zou ik windows terug installeren (clean install uiteraard)
JC
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Mijn moeders pc geupgrade van P2 350 naar tbird 700... had geen zin om windows opnieuw te installeren... gewoon mobo erin, booten, nieuwe hardware enzo, rebooten... via 4-in-1... rebooten.. en alles werktOp zaterdag 18 augustus 2001 15:46 schreef Knightwolf het volgende:
Indeed.
Ga het binnenkort alleen wel ff opnieuw doen, want ik heb het idee dat dit niet echt bevordelijk is voor de prestaties
wel als je win9x draait met veeeeeeeeeeeeel troep geinstalleerd...Op zaterdag 18 augustus 2001 17:04 schreef Exirion het volgende:
[..]
Dat is onzin. De Duron is gewoon een Thunderbird met minder cache, en een upgrade van Duron naar Thunderbird heeft totaal geen consequenties voor de software configuratie. Windows zal echt niet sneller werken met een nieuwe installatie.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
#
Ja, maar dat heeft natuurlijk totaal niks met die upgrade te makenOp zaterdag 18 augustus 2001 17:13 schreef Tampie2000 het volgende:
wel als je win9x draait met veeeeeeeeeeeeel troep geinstalleerd...
Onzin ook moederbord kan je zo switchen, compu vindt alles vanzelf duurt wat langer met opstarten maar maakt voor de rest niks uit. Of ik heb altijd geluk gehad dat kan natuurlijk ook.Op zaterdag 18 augustus 2001 15:46 schreef Knightwolf het volgende:
Ik heb op een windows-install drie moederborden gehad en niks geen problemen.
Of jij bent snel tevreden of je hebt idd veel geluk gehad. Het wisselen van mobo is zeker niet aan te raden onder dezelfde windows install, het gaat meestal gepaard met slechte prestaties en vage fouten (maar het hoeft niet, want het kan wel werken).Op zondag 19 augustus 2001 14:28 schreef nadd het volgende:
Onzin ook moederbord kan je zo switchen, compu vindt alles vanzelf duurt wat langer met opstarten maar maakt voor de rest niks uit. Of ik heb altijd geluk gehad dat kan natuurlijk ook.
Ik heb op een windows-install drie moederborden gehad en niks geen problemen.
Je was de cooler vergetenOp zaterdag 18 augustus 2001 15:46 schreef Knightwolf het volgende:
Indeed.
Windows 98SE maakte er niet zo veel problemen van, Windows 2000 Advanced Server daarintegen vondt al die nieuwe zooi niet zo fijn.
Behoorlijk wat conflicten tussemn echte en onechte hardwarecomponents...
Toen ik dat spul net binnen had, had ik nog nooit van VIA 4in1 gehoord dus sja...
C:\>_
Verwijderd
het gaat niet om de CPU maar om de snelheid.Op zaterdag 18 augustus 2001 17:04 schreef Exirion het volgende:
[..]
Dat is onzin. De Duron is gewoon een Thunderbird met minder cache, en een upgrade van Duron naar Thunderbird heeft totaal geen consequenties voor de software configuratie. Windows zal echt niet sneller werken met een nieuwe installatie.
installeer op 2 machines windows, een op 800 MHz en een op 1400 MHz. draai ze dan allebei op 1400 MHz.
zit dus echt verschil op ... heel raar.
daarom dat ik van win 98 ben afgestapt die had dat verschijnsel klote hard.
Ik haalde 14 FPS in flaskMPEG op 1.6 GHz ... nieuwe install, 18.5 FPS ... draai nu windows 2000. In 2000 maakt het minder verschil, maar als je een sterkere CPU koopt (met een groot verschil tov de vorige CPU) zou ik echt toch windows terug installen. Zo heb je er het meest plezier van.
maar uiteraard is het niet noodzakelijk ... duh ... maar ik zou het toch doen.
JC
1. start op in veilige modus
2. draai regedit en ga naar 'local machine'
3. verwijder de mappen 'hardware' en 'enum'
4. start opnieuw op
5. windows begint met volledige hardware-detectie waarbij niks in de weg kan zitten.
6. in het begin vraagt 'ie om drivers die op cd-rom staan, maar daar kun je nog niet bij omdat de IDE-drivers nog niet zijn geinstalleerd: geen probleem. Gewoon steeds 'annuleren' kiezen. Bij de volgende opstart installeert windows weer standaard-drivers, nu ook de IDE-drivers en kun je verder en het zaakje afronden.
Duurt wel even, maar het scheelt je een hele nieuwe windows installatie.
Werk echt perfect
ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
Kreeg maar 1 ding te zien: Updating ESCD: Done...
Windows merkte er nix van...
Verklaring: Zelfde bord met alleen wat extra power voor CPU & AGP, waarbij ik gewoon dezelfde slots aangehouden heb bij het insteken
Koop binnenkort een bordje wat volgens die leverancier niet deugt: Ghost image van WINDOWS ME gemaakt op een Intel chipset + Celeron terugzetten op een K6 met een VIA MVP3
Zoek de fout
Ik ben van een P5a, naar een P3B-F naar een A7V133 gegaan met dezelfde windows installatie.. No problemo.
Verwijderd
Vage shit. Zoiets had ik ook.Op zaterdag 18 augustus 2001 16:06 schreef AlexAuto het volgende:
[..]
Maar als je een AGP-kaart hebt dan moet je wel de juiste biossettings instellen. Mijn Windows 2000 deed het niet meer na een geheugenuitbreiding (128 -> 256). Windows wou niet meer opstarten (na het bootlogo kapte hij er steeds mee). De AGP Aperture Size (of hoe dat ook heet) stond nog op het ouwe aantal geheugen / 2
Ik had de aperture op 128 staan. Daar wilde ik 256 van maken (van 256 naar 768 gegaan), en ik kon ineens niet eens meer me videokaart vinden. Ik heb het nu noodgedwongen nog steeds op 128 staan.
Verwijderd
Ik heb deze Win98SE installatie al sinds Win98SE uitkwam. Dan draait dit dus al op het umhh.. *krabbel* hoeveelste systeem ???
k6-200 gigabyte HX chiopset mobo
k6-200 vaag Mardendi/MSI mobo met via chips
k6-200 Epox mobo (puinhoop mobo, hebik weggegooid)
k6-2/400 tyan thunder-100 mobo
k6-2/400 Asus P5A mobo
k6-2/500 Asus P5A mobo
Duron 600 (@1000) Abit KT7-raid
Tbird 1300 Abit KT7-RAID
6 verschillende moederborden en 5 verschillende processoren van 3, of eigenlijk 2, verschillende types.
(Daarvoor nog veel meer andere combo's.. duhh)
Nou dat was even de combinaties die deze heeft overleefd. Geen herinstall, geen clean install. De laatste was clean install met OSR-2 van Win95 en herinstall met Win98...
Wat ook helpt is het gebruik van Regclean van Microsoft en WinDoctor van de Norton Systemworks 2000 / 2001.
Mazzls
UNOX: The worst operating system
Met win98 is het compleet vervangen van cpu + mobo ook geen probleem, hij installeert alle hardware gewoon en off you go!
[/eigen ervaring modus]
En het ergste wat er mis kan gaan bij het vervangen van alleen je cpu is een afbrokkelende core, niet?
Verwijderd
Zelfs had ik het na de verandering van 256mb pc133 naar 256mb kingston....heel vreemd, maar alles ging fout (wet van murphy ;-)
Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.
Ik heb nu verscheidene dingen gehad:Op maandag 20 augustus 2001 10:05 schreef Wekkel het volgende:
Dat gaat toch gewoon lukken.
Ik ben van een P5a, naar een P3B-F naar een A7V133 gegaan met dezelfde windows installatie.. No problemo.
Intel 430FX -> VIA MVP3: problemen (win98)
SiS 496 -> i430TX -> VIA MVP3: goed (NT4 server)
VIA MVP3 -> VIA VPX @ VP2: goed (win98)
In de meeste gevallen gaat het goed, maar als je problemen krijgt met windows moet je niet direct de hardware de schuld gaan geven.
windows hoeft nieto pnieuw geinstalleerd te worden, dat is ONZIN.
Het HOEFT niet, maar omdat Windows een zeer VAAG OS is en soms steeds probeert om oude drivers te installen, kan het problemen geven.windows hoeft nieto pnieuw geinstalleerd te worden, dat is ONZIN.
C:\>_
Verwijderd
Zoals al door Heintje aangegeven.
Maar ja,
als je je toch verveelt, misschien VOELT het gewoon lekkerder om regelmatig opnieuw Windows te installeren.
(Zoals een goede kennis op systeem beheer altijd samen met mij zegt :
"Geen groter virus dan het 'Gebruikers Virus'..
Verwijderd
dan nog even een concrete tip :
Gooi ook de \WINDOWS\INF\OTHER directory weg. Of bij problemen de drivers info files die je niet meer wilt zien.
(Daar staan de info bestanden die verwijzen naar de hardware die je met floppies en cd's hebt geinstalleerd. Die driver bende die steeds terugkomt terwijl je dat misschien helenmaal niet wilt...)
Ook kun je de hele \WINDOWS\INF directory weggooien en hem van de installatie CD terughalen. Maar dat is wat moeilijker, je moet hem eerst in een van de CAB files terug vinden.. En dat verschilt per versie en taal van Windows. Of ergens veilig neerzetten na de zoveelste 'clean install'.
Alleen als je veel verandert aan hadrware gaat windows over de rooie. Denk hierbij aan een andere videokaart met de benodigde gamma utils (had je mijn Savage4 moeten zien met Banshee driversOp maandag 20 augustus 2001 11:44 schreef vinnie_van_wham het volgende:
[..]
Het HOEFT niet, maar omdat Windows een zeer VAAG OS is en soms steeds probeert om oude drivers te installen, kan het problemen geven.
Windows zal echter nooit klagen als je geheugen, harddisk of cpu vervangt. Windows weet nml het verschil niet tussen een Duron 800 en een Athlon 1200 of het verschil tussen 64MB en 256MB (dat merk jij, niet windows). Ooit drivers gezien voor je processor?