uitgaande van een monoblock installatie...als zijnde monoblock.
Melle Smit schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:20:
Hoi Miciel, Dank je nogmaals voor het mee willen denken voor een systeem wat werkt.
Ja ik doe het liever in 1 keer goed. Ombouwen van de huidige verdeler was niet mijn eerste idee..
Ik koop liever een LTV verdeler of 2 LTV verdelers. 1 pomp naar de verdeler of verdelers dus.
Ik heb wat extra foto’s toegevoegd en een plattegrond.
Wat is de functie van het bypassventiel in opstelling A?
Omdat er geen afsluiters zijn heb je die dan nog nodig?
Als je geen circulatie groepen wilt en/of deze wilt afsluiten i.v,m het tever opwarmen is een bypassventiel nodig omdat de pomp 24/7 door blijft draaien en de pomp een toch soort cirquit te geven.
het cirquit is dan buffervat vloerverwarmings pomp en verdeler bypassventiel en weer terug wat toch een aantal meters is.wat de levensduur van je pomp behoorlijk verlengt dan wanneer deze in zijn eigen water staat te draaien. (ik zie dat de uitleg ontbreekt inderdaad) een gedeelte van je zoneregeling kan blijven.
(als je gaat voor lt-c verdeler waarbij je zelf een pomp moet plaatsen kan je het bypassventiel voor de voorafsluiter zetten. zodat er ook weer een circulatie mogenlijkheid is. echter de pomp aan de leiding hangen en er diverse appendages voorzetten niet helemaal het mooiste zeg maar het kan wel...)
Ik voel ook wel iets voor 2 verdelers. Stuur je dan beide verdelers aan met dezelfde pomp?
Dan gebruik je thermische motoren neem ik aan?
Ik kan me voorstellen dat je de langste lus als circulatiegroep neemt bij een lange leidingen verdeler.
Of is dat juist teveel voor de pomp?
Ik heb nog 2 leidingen die ik op 80 meter schat maar dat wil ik nog nameten.
Daarnaast 2 leidingen die 20 en 30 meter lang zijn. Erg kort dus. Niet ideaal om met de lange leidingen te combineren.
de ltv verdeler heeft een eigen pomp en circuleert als jij het ltv ventiel verstelt over het buffervat..de warmte pomp heeft ook een eigen pomp en vult als het ware het buffervat en de ltv verdeler trekt deze weer leeg.
er is dus geen extra circulatie pomp nodig. na moet je wel voldoende grote hoofdleidingen hebben dus 22mm staal/koper en/of 26mm kunststof.
wat betreft twee/2 verdelers het is leuk bedacht maar in de praktijk kunnen deze elkaar wel beïnvloeden
en zal je keerkleppen moeten gaan plaatsen. (of zorgen dat ze een eigen leidingen gaan krijgen)
dus om de complexiteit van de installatie te verminderen is 1 grote ltv verdeler weer makkelijker.
(en gezien de pomp op de ltv verdeler vrij dicht bij de groepen zit zal die de 140 meter wel overwinnen.)
de thermische motoren welke je hebt geplaatst en/of eventuele zoneregeling kan deels gewoon blijven zitten. en eventueel is het mogelijk om een voorafsluiter plaatsen die te bedienen met je zoneregeling.
maar hoe meer zonneregeling je wilt behouden hoe groter het buffervat dient te zijn. inclusief dus de
voorafsluiter natuurlijk. eigenlijk zou je de helft moeten weghalen en de helft moeten laten zitten...
(er is dus geen circulatiepomp nodig tenzij je een pomploze verdeler gaat plaatst zoals de (robot lt-c)
of een vergelijkbare soort verdeler dan heb je wel een circulatie pomp nodig een buffervat is namelijk hydraulisch neutraal en maakt dat er een circulatie pomp nodig is. anders komt er geen warmte in de vloerverdeler een pomploze verdeler is niet in staat om water/warmte aan te zuigen)
ltv verderder : lage temperatuur ventiel verdeler (dus met pomp)
lt-c verdeler : lage temperetuur composite verdeler (dus zonder pomp)
Ik heb een Elga Ace 4kw monoblock nog in verpakking... .
lekker in de verpakking laten aub start even een nieuw topic, geen idee hoe je dit hebt berekent. maar het lijkt te klein te zijn. als ik puur naar de bovenste tabel zou kijken heb je 9 a 10 kw nodig. een buffervat kost een hoop energie je hebt groepen van 130 en 140 meter en 20 en 30 meter. dat op dezelfde verdeler zetten gaat wel een uitdaging worden omdat je een groter en complexer systeem hebt , heb je meer vermogen nodig. (ik snap dat je neigt naar 2 verdelers maar ook daar zitten zoals je hierboven leest wel haken en ogen aan... zou je gaan voor bijverwarming dan kan je 6 a 7 kw nog wel wegkomen zie tweede tabel.
maar ook dan heb je een ltv verdeler en een buffervat nodig om goed werkende installatie te krijgen...)
Warm water nu nog op CV.
Grote Remeha CV heeft 2 handdoekradiatoren
2 badkamers met 1 ligbad. Er wordt voorlopig nog veel gedoucht.
Gastenverblijf wordt aan 4 mensen verhuurd tot Juni 2028.
Er is ook een bypass van 6 meter lengte naar de kelder voor de cv
(misschien voor buffervat en handdoekradiatoren als bypass?)
ja buffervat in werkkast of kelder en de handdoek radiatoren als bypass voor de cv ketel gebruiken.
echter het buffervat deint wel op dikkere leidingen aangesloten te worden// heeft vier leidingen nodig.
uitleg over diverse groepen lengtes en of zoneregelingen
ook weer reden om een buffervat te nemen. verder heb ik je installatie even globaal bekeken aan de hand van dit document. en lijkt het te zijn aangelegd als hoofdverwarming echter als ik kijk naar je groepen verhaal lijkt het toch iets krapper te zijn.
https://www.warmteservice...2ZGI3YzY3NTM1YTYyOTlkN2Ex eigenlijk moet je een keertje kijken met een warmte camera wat de hart op hart afstand is de tabel biedt in dit geval geen uitkomst helaas. (dat gebeurt weleens vaker/is maar een tabel)
verder zit er inderdaad op de huidige verdeler geen bypassventiel... en de discussie of het nodig is...
je pomp draait niet gelijk kapot maar na een x aantal jaren... en de oude pompen zijn iets sterker.
je zou dus ook de groep voor het bypassventiel kunnen afdoppen en als je dan na vijf jaar je
pomp stuk is. dan alsnog een bypassventiel plaatsen. (ja ik kan een beetje flauw zijn helaas)
(hetzelfde geld voor een circulatie groep deze is nu ook niet aanwezig....)
Oorspronkelijk wilde ik de warmtepomp op een pomploze LTV verdeler zetten.
Alles mee te laten lopen en met maar 1 thermostaat werken.
wat ik niet kan inschatten is of dit ook zou kunnen werken.
Welliswaar stukken vloer die misschien niet warm genoeg worden maar misschien toch een simpel systeem die redelijk energie zuinig stookt. Mijn bedenkingen of het energie zuinig is zijn wel wat minder geworden.
Lage retourtemperatuur geeft allemaal gedoe met de warmtepomp. Dan is directer aansturen wel een betere optie. Ik hoop dat ik al wat heb kunnen verduidelijken en dan de foto's helpen.
een ltv verdeler zonder pomp.. (ik snap wat je bedoelt maar eigenlijk is het dan een lt-c verdeler)
ltv : lage temperatuur ventiel verdeler (dus met pomp..)
lt-c : lage temperatuur-composite. (dus zonder pomp. )
de warmte pomp lijkt als ik globaal naar het verhaal ga kijken lijkt deze te klein. en je zou volgens de eerder gepost tabel meer kw nodig hebben. je zou eigenlijk 9 a 10 kw nodig hebben. maar ik reken op basis van totaal capaciteit icm met een buffervat en uitgaande van dus hart op hart 10 centimeter en wat oudere woning wat eigenlijk voorbij zit komen in de bovenste tabel. echter verliest je woning ook zoveel warmte ?
secondair omdat er in mijn opzet een buffervat zit maken de verschillende groep lengtes en dus lagere retour temp niet uit. in de retour leiding wordt het water van de lang en korte groepen weer bij elkaar
gemengd vervolgens komt er weliswaar kouder water in het buffervat. maar daarmee is je systeem niet gelijk van slag. anders is het buffervat te klein. dus met een buffervat kan/moet je warmte pomp door blijven draaien tot een normale en of werkbare temperatuur. (energiezuinig nee/ja dat is een discussie puntje)
waarom staat er kan/moet ? bij een buffervat moet je een iets hogere temperatuur draaien omdat een buffervat ook verlies oplevert. en je ltv verdler mengt ook nog iets terug als je voor optie b zou gaan.
ook gedeelte van de zoneregelingen kan blijven zitten bij een buffervat. wat jij wilt nogmaals ik snap de opzet. want zonder buffervat scheelt energie en het scheelt een circulatie pomp. maar 30 en 130 meter combineren. met een lt-c verdeler/pomploze verdeler.. ik heb er een hard hooft in dat het gaat werken.
als derde optie zou je een platenwisselaar systeem kunnen overwegen ipv een buffervat maar ik ben bang dat er niet voldoende capaciteit in past. hoewel een platenwisselaar zeer grote capaciteit overdracht heeft.
kan er maar weinig energie in worden opgeslagen. en zou je dus minder zoneregeling kunnen toepassen.
ook een platenwisselaar kan dealen met een iets lagere retourtemp. als je geen buffervat wilt is dit betere
alternatief...
laat ik beginnen met de hooftvraag heb je wel zonnepanelen liggen zodat je warmte pomp gratis draait ??
of moet je daar ook nog mee starten... secondair bij twee badkamers is een zonneboiler voor je warmwater
ook een leuke en gemakkelijke besparing...maar dit moet je overigens wel laten doen ivm glycol water...
als je toch al zonne panelen hebt liggen kan je deze ook combineren met een elektrische boiler. wel een cop van 1 maar altijd nog meer nut dan terug leveren aan het net. (maar je moet dan wel investeren in een soort regeling dat je boiler alleen opwarmt als er voldoende vermogen is en niet het net extra gaat belasten. kost het juist veel energie. Door je ketel op einde te zetten dood deze de legionella als er onvoldoende opwarming is. (en als je helemaal bang bent run je 1 keer per week een legionelle run/niet nodig maar goed)
[
Voor 12% gewijzigd door
miciel op 26-01-2025 21:06
]