Hyper-V server met vGPU ondersteuning, graag advies.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekkerkearl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08 06:57

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Systeem Specs:
Model: Lenovo P340 Workstation.
CPU: Intel i9 10900K
RAM: 64GB (4x16GB) DDR4, 2933 Mhz.
GPU: NVIDIA Quadro P2200 5GB
Bootdrive: 2x 256GB M.2.2280 in Raid 1
Andere Drives: 1TB SSD & 4TB Western Digital Red HDD.
Networking: Intel I350-T4 4x Gigabit Ethernet.

Reden:
Omdat ik recent een nieuwe werkgever hebt gevonden waarvoor ik vaak Windows software moet testen wil ik mijn Lenovo P340 workstation als Windows Hyper-V virtualisatieserver gaan gebruiken.
Ik heb een paar vragen waar ik online niet uitkom met betrekking tot Windows 10/Server 2019 en Hyper-V met vGPU ondersteuning.
Helaas heb ik meer ervaring met Linux server software dan met Windows, en met de 3 Raspberry Pi's die ik gepland had ga ik er denk ik niet komen qua performance.

Vragen:

Vraag 1: werkt die vGPU ondersteuning alleen in Windows 2019, want in Windows 10 Pro kan ik het niet vinden in de Hyper-V interface en op internet wordt er alleen gesproken over Server 2019.

Vraag 2: Kan op Server 2019 Hyper-V dan ook op de zelfde manier "Gratis" geïnstalleerd kan worden via het configuratiescherm zoals bij Windows 10 Pro of is dat een apart betaald software pakket dat je er nog naast moet installeren (en kopen).

Vraag 3: Kan ik via de Hyper-V manager op mijn laptop verbinden met deze server of kan dat alleen via een remote desktop verbinding ?
En welke RD client is dan het beste met vGPU ondersteuning in combinatie met Hyper-V ?

Zoektocht tot nog toe
Ik heb Proxmox en de gratis versie van VMware ESXI geprobeerd, maar geen van beide ondersteunde mijn moederbord niet correct en vonden de M.2 drives ook niet (ook niet zonder intel raid).
Omdat mijn moederbord niet goed ondersteund wordt in Linux word de ethernet kaart niet gevonden en krijg ik mijn videokaart niet correct werkend.
Wel gek want in Ubuntu werkt alles wel soort van correct met af en toe een klein hikje zolang ik geen Intel Raid gebruik want dat werkt nog steeds niet in Linux.

Het moet dus (soort van helaas) Windows 10 of Windows server 2019 worden.
Ik heb geen hekel aan Windows, ik heb er alleen niet zo veel geld voor over als het gratis kan in Linux.
Gelukkig werk ik nu bij een werkgever die zelf Microsoft partner is en dat helpt ontzettend.

Op google kan ik wel guides vinden maar niet voor Windows 10, alleen voor Server 2019 wat mij doet vermoeden dat dit alleen werkt op Server 2019.
Ik kan ook nergens vinden hier nog andere vereisten aan zijn dan alleen Server 2019.

Graag advies.

Ik heb d’r nich veur keuzn Tukker te wean, ik heb gewoon onmeunig mazzel had!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
nieuwe werkgever ... mijn Lenovo P340 workstation
In één zin!
Je begrijpt dat je je werkgever om hardware moet vragen ipv BYOD?
Zo niet, dan werk je toch wat langzamer op de simpele hardware, moet ie niet klagen.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Mijn werkgever klaagt ook niet, nog verwacht hij van mij dat ik doe.
Ik heb zelf besloten om dit te doen aangezien dit voor mij efficiënter is en ik toch de hardware al heb staan.

Ik wil alleen even zeker weten of dit wel gaat werken, en niet dat ik straks Windows Server heb gekocht voor veel geld om er na installatie achter te komen dat dit ook niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Je werkgever is Microsoft partner, die heeft dan toch kennis en licenties in huis?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
@DJMaze Ik snap wat je zegt maar ik probeer dit juist buiten mijn werkgever (Licentie2Go) om eerst zelf uit te zoeken (met wat hulp van GOT), daarbij verkopen wij niet actief server licenties maar alleen Windows 10 en Office producten voor consumenten en zakelijke gebruikers.

Vandaar ook dat ik hier de vraag stel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12:18
Hyper v ondersteund geen vGPU meer. Voor vmware heb je een Enterprise plus licentie nodig .

Probeer Citrix Xenserver

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:25
Trekkerkearl schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:02:
@DJMaze Ik snap wat je zegt maar ik probeer dit juist buiten mijn werkgever (Licentie2Go) om eerst zelf uit te zoeken (met wat hulp van GOT), daarbij verkopen wij niet actief server licenties maar alleen Windows 10 en Office producten voor consumenten en zakelijke gebruikers.

Vandaar ook dat ik hier de vraag stel.
Je kunt toch altijd gratis een evaluation versie downloaden van server 2019? En heeft je werkgever anders geen MSDN subscription voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 19:19
Endpoint schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:34:
Hyper v ondersteund geen vGPU meer. Voor vmware heb je een Enterprise plus licentie nodig .

Probeer Citrix Xenserver
Volgens mij zit het niet meer in de GUI maar kan je het met powershell gewoon activeren

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Killah_Priest schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 18:26
Je kunt toch altijd gratis een evaluation versie downloaden van server 2019?
Daar heb ik inderdaad ook over na zitten denken, dit lijkt in ieder geval de meeste logische en praktische oplossing :P
Killah_Priest schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 18:26
En heeft je werkgever anders geen MSDN subscription voor jou?
Was het maar zo mooi, helaas niet @Killah_Priest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Endpoint
HKLM_ schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:18:
[...]

Volgens mij zit het niet meer in de GUI maar kan je het met powershell gewoon activeren
Laatste keer dat ik dat probeerde kreeg ik 0 op rekest. Volgens mij werkt alleen passthrough van de hele kaart nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
Endpoint weet zo te zien van de hoed en de rand, dus de topic starter zou op diens antwoorden moeten reageren.
Overigens is Hyper-V 2019 geheel gratis te gebruiken als core variant en ook als (gratis) onderdeel (danwel feature of rol) van Server 2019.
De Hyper-V manager kan inderdaad op een Windows 10 client (dus ook een laptop) draaien en dat is zelfs best practise. Bij Hyper-V core draait de manager sowieso op een andere machine (ikzelf gebruik ook wel eens een virtual guest machine daarvoor, die op dezelfde fysieke machine draait)

Btw: ook ik was van plan ooit vGPU te gebruiken met Hyper-V en een Nvidia Quadro of AMD Firepro, totdat ik hoorde/las dat de nieuwste Hyper-V dat niet meer ondersteunt.
Een oudere versie proberen ben ik (nog) niet aan toe gekomen.

Oja, de beste RDP client is gewoon de nieuwste ingebouwde client
In tegenstelling tot een Linux omgeving hoef je je om dat soort zaken dus niet druk te maken bij MS.

[ Voor 26% gewijzigd door soedesh op 23-07-2021 03:35 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
Endpoint schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 22:05:
[...]

Laatste keer dat ik dat probeerde kreeg ik 0 op rekest. Volgens mij werkt alleen passthrough van de hele kaart nog
Bovenstaand reactie maakte mij nieuwsgierig en na een simpele zoektocht op Google kwam ik op onderstaande interessante site van ene Alan Chan die schijft over een oplossing voor Windows 10 Hyper-V.
Waarschijnlijk was/is het ook toepasbaar op Server 2019, maar helaas lees ik ook dat het door updates na februari 2021 waarschijnlijk niet meer zal werken (en dat is inmiddels al geweest) :

https://netosec.com/how-t...ion-and-sound-in-hyper-v/

Blijft over de passtrough methode en voorzover ik heb begrepen moet je daarvoor een tweede videokaart erbij prikken (of de interne videokaart gebruiken als primary display?).
Dat laatste ga ik dan ook eens proberen als ik de tijd heb.

[ Voor 27% gewijzigd door soedesh op 30-07-2021 23:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:57
HKLM_ schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:18:
[...]

RemoteFX bedoel je?

KB4570006: Update to disable and remove the RemoteFX vGPU component in Windows

dat is verwijderd recent, ook niet meer met een CLI aan te slingeren. ach RemoteFX was ook rommel want veel apps konden er ook niks mee

vGPU en HyperV.. no go. het is er gewoon niet

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
Zwelgje schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 20:47:
[...]
vGPU en HyperV.. no go. het is er gewoon niet
Weet iemand welk systeem Microsoft zelf gebruikt voor Azure en Windows 365? Is dat Citrix, toch Hyper-V of een third party oplossing van Nvidia of iets dergelijks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
soedesh schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 23:52:
[...]

Weet iemand welk systeem Microsoft zelf gebruikt voor Azure en Windows 365? Is dat Citrix, toch Hyper-V of een third party oplossing van Nvidia of iets dergelijks?
De hypervisor binnen Azure is geen HyperV maar een 'afgeleide van' HyperV. die gebruikt een hele andere techniek.

ze zullen ongetwijfeld ook DDA gebruiken om een GPU zichtbaar te maken binnen een VM

https://docs.microsoft.co...raphics-devices-using-dda

en dit

https://mu0.cc/2020/08/25/hyperv-gpupv/

[ Voor 4% gewijzigd door Zwelgje op 31-07-2021 09:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Blijkbaar kan het dus wel op Windows 10 vanaf update 20H2, en je moet het aanzetten via de Powershell.
YouTube: Two Gamers, One GPU from your Windows PC! Hyper-V Paravirtualization...

Ik heb het gecheckt en dit werkt inderdaad, ook met een Quadro kaart.
Ik heb ook de preview versie van Server 2022 getest, en hierin werkt het ook out of de box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
Trekkerkearl schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:41:
Blijkbaar kan het dus wel op Windows 10 vanaf update 20H2, en je moet het aanzetten via de Powershell.
YouTube: Two Gamers, One GPU from your Windows PC! Hyper-V Paravirtualization...

Ik heb het gecheckt en dit werkt inderdaad, ook met een Quadro kaart.
Ik heb ook de preview versie van Server 2022 getest, en hierin werkt het ook out of de box.
De gamer uit het Youtube filmpje heeft zo te zien inderdaad verstand van zaken, maar het filmpje zal ik een paar keer moeten bekijken om te kunnen reproduceren.
Is er elders een goede tutotial met screenshots te vinden? Hoe zit het verder met third party (gaming) tooltjes zoals Parsec? Werkt het soms niet met de "normale" RDP client?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Hij geeft aan da je daarvoor parsec moet gebruiken, dus ik ga er vanuit dat dit verplciht is voor vGPU @soedesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 22:34

Grvy

Bot

Zwelgje schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:27:
[...]

De hypervisor binnen Azure is geen HyperV maar een 'afgeleide van' HyperV. die gebruikt een hele andere techniek.
Ik wordt altijd een beetje moe van mensen die dit roepen, net zoals de mensen die roepen dat O365 geen Exchange draait.

Echt totale onzin. Azure draait op Hyper-V alleen een andere build dan wat ze beschikbaar maken publiekelijk. Maar nog steeds gewoon Hyper-V.

Zelfde met O365, dat is gewoon Exchange alleen een andere build.

Dat is dus helemaal geen "hele andere techniek" :)

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Grvy schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:38:
[...]

Ik wordt altijd een beetje moe van mensen die dit roepen, net zoals de mensen die roepen dat O365 geen Exchange draait.

Echt totale onzin. Azure draait op Hyper-V alleen een andere build dan wat ze beschikbaar maken publiekelijk. Maar nog steeds gewoon Hyper-V.

Zelfde met O365, dat is gewoon Exchange alleen een andere build.

Dat is dus helemaal geen "hele andere techniek" :)
huiswerk beter doen jongen, een man als Mark Russinovich heeft dit meermalen aangegeven dat de Azure Hypervisor niet HyperV is maar een afgeleide.

ik bedoel natuurlijk: het is hyperV maar dan 'net even anders' met mogelijkheden die de publieke versie niet heeft

[ Voor 8% gewijzigd door Zwelgje op 04-08-2021 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:31

Croga

The Unreasonable Man

Zwelgje schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:41:
huiswerk beter doen jongen, een man als Mark Russinovich heeft dit meermalen aangegeven dat de Azure Hypervisor niet HyperV is maar een afgeleide.

ik bedoel natuurlijk: het is hyperV maar dan 'net even anders' met mogelijkheden die de publieke versie niet heeft
Dat is wel een ander statement dan "Een hele andere techniek".

Het stukje "afgeleide" zit niet in de techniek. Dat zit alleen in de schaalbaarheid en clustering en mischien in de build-versie; dingen die pas later naar de massa komen;.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 22:34

Grvy

Bot

@Zwelgje wat @Croga zegt dus. Zelf even beter je huiswerk doen ;)

Om je helemaal te informeren het draait op wat ze intern Azure Hypervisor noemen en dat is dus gewoon een soort van dev build van Hyper-V gebruikt dezelfde techniek en alles eromheen.

Alleen met een management plane en fabric erboven voor voornamelijk het self service automation framework.

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
Trekkerkearl schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:33:
Hij geeft aan da je daarvoor parsec moet gebruiken, dus ik ga er vanuit dat dit verplciht is voor vGPU @soedesh
Persoonlijk denk ik niet dat het gebruik van Parsec een must is, maar een optionele/persoonlijke keuze.
Kan me namelijk niet voorstellen dat er persé Third Party software nodig is om alle mogelijkheden van een Microsoft OS ten volle te kunnen benutten.
Parsec is naar ik zo op het eerste gezicht heb begrepen een alternatief voor Remote Desktop, speciaal gericht op gamers die op zoek zijn naar performance (low latency).
Als (Microsoft) beheerder is performance (ook gezien mogelijke security issues van Third party tools) niet mijn ultieme doel, dus gebruik ik liever standaard tools van Microsoft.
Wat de videokaart betreft zal ik ook niet zo snel een RTX 3080 inzetten (die zou ik liever in één van mijn miners stoppen overigens) zoals in de video, maar eerder een oudere Quadro (een 600 of iets nieuwer), een Firepro V4800 of iets soortgelijks en dat zijn uiteraard geen snelheidsmonsters.
Op onderstaande pagina zie ik wel wat uitleg en mogelijkheden om de ingebouwde RDP client te tweaken voor gebruik met (het oudere) Remote FX en persoonlijk kies ik liever eerst voor deze weg.
Overigens is er o.a. het volgende te lezen op deze blog:

"...If security is not a big concern you can disable encryption to speed things up. I haven’t tried this, but from what I read while researching RDP speed issues it should speed things up ..."

Hiermee geeft de schrijver al aan dat betere performance en security een trade off is.

https://blog.tedd.no/2011...e-windows-7-sp1-remotefx/

Update 7-8-2021: Bovenstaande heb ik zojuist uitgeprobeerd op een volledig nieuwe installatie van Windows 7 Pro inclusief alle updates (duurt wel even voor je die anno 2021 binnen hebt, maar dat is een ander topic) en het lijkt gewoon te werken. Kennelijk is RemoteFX dus (nog steeds) niet uit Windows 7 gesloopt (waarschijnlijk vanwege het feit dat de MS support is verlopen?).
De host heeft in mijn geval zowel Intel HD 4000 graphics als een Radeon HD7730M (het is een Dell Inspiron R15 7520) en op dit moment heb ik slechts de Intel kaart geïnstalleerd/geactiveerd. Met de HD7730M verwacht ik een nog betere performance.
De RDP cliënt die ik gebruik is de ingebouwde van Windows 10, zonder enige tweaks.
Update 15-8-2021: RemoteFX blijkt bij nader inzien toch niet te werken met de HD 4000 als ik het controleer met dxdiag.exe (de naam van het Beeldscherm Apparaat is namelijk RDPDD Chained DD). Op de gebruikte laptop is er bovendien een probleem met de drivers om zowel de HD 4000 als de Radeon HD 7730M goed werkend te krijgen. In device manager heb ikzelf de 2 kaarten wel werkend gekregen, maar het probleem van RemoteFX is daarmee niet opgelost. Ik ga dus maar een andere machine (een tower PC/Server met Quadro of Firepro) voor RemoteFX/vGPU/GPU-Passtrough/Paravirtualization gebruiken.

[ Voor 26% gewijzigd door soedesh op 15-08-2021 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:55

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Volgens mij kan die Quadro P2200 helemaal geen vGPU en moet je juist GPU Passtrough gaan gebruiken.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Tylen schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 09:25:
Volgens mij kan die Quadro P2200 helemaal geen vGPU en moet je juist GPU Passtrough gaan gebruiken.
Lijkt me sterk. Als een GTX1050 en Intel UHD630 wel kunnen dan mag een P2200, wat feitelijk een GTX1060 5G is met een andere sticker, geen issue zijn.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

nelizmastr schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 10:17:
[...]

Lijkt me sterk. Als een GTX1050 en Intel UHD630 wel kunnen dan mag een P2200, wat feitelijk een GTX1060 5G is met een andere sticker, geen issue zijn.
Volgens mij doen die kaarten ook geen vGPU.

Lees dit even: https://blog.whitehatvirt...h-vs.-vgpu-why-it-matters

Kan je ook gelijk lezen dat Hyper-V helemaal geen vGPU ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Tylen schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 10:42:
[...]

Als je het topic had gelezen dan was je erop uitgekomen dat we inmiddels niet meer over vGPU spreken maar over GPU-P, oftewel GPU Paravirtualization. Daarvoor kun je, net zoals voorheen bij vGPU, een videokaart opsplitsen zonder deze helemaal door te hoeven geven. Dit werkt op W10 2004 en nieuwer en in WS2022, maar niet in WS2019.

Dit werkt met in theorie vrijwel alle videokaarten.

[ Voor 3% gewijzigd door nelizmastr op 07-08-2021 11:24 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Misschien heb ik iets gemist, maar als je Linux minded bent, waarom draai je die Windows VM's niet gewoon in KVM en hou je Linux als primary OS?

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Trekkerkearl schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:51:
Ik heb Proxmox en de gratis versie van VMware ESXI geprobeerd, maar geen van beide ondersteunde mijn moederbord niet correct en vonden de M.2 drives ook niet (ook niet zonder intel raid).
Omdat mijn moederbord niet goed ondersteund wordt in Linux word de ethernet kaart niet gevonden en krijg ik mijn videokaart niet correct werkend.
Wel gek want in Ubuntu werkt alles wel soort van correct met af en toe een klein hikje zolang ik geen Intel Raid gebruik want dat werkt nog steeds niet in Linux.
Proxmox is op Debian gebaseerd en gebruikt dus een oudere kernel.

Ik verwacht dus dat KVM op Ubuntu wel werkt (even virt-manager installeren en dan kun je het vrij eenvoudig testen). Vervolgens kun je met Spice verbinding maken met de Windows VM (op het moment dat je aangeeft dat je een Windows VM maakt, wordt dit automatisch voor je ingesteld).

Heb dat toevallig vorige week nog gedaan op mijn laptop waar Fedora Workstation op staat. Is geen GPU passthrough, maar heb je dat dan nog echt nodig?

[ Voor 19% gewijzigd door Lethalis op 07-08-2021 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

nelizmastr schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 11:23:
[...]

Als je het topic had gelezen dan was je erop uitgekomen dat we inmiddels niet meer over vGPU spreken maar over GPU-P, oftewel GPU Paravirtualization. Daarvoor kun je, net zoals voorheen bij vGPU, een videokaart opsplitsen zonder deze helemaal door te hoeven geven. Dit werkt op W10 2004 en nieuwer en in WS2022, maar niet in WS2019.

Dit werkt met in theorie vrijwel alle videokaarten.
Ahh ik had niet het hele topic doorgelezen. 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:04
@Lethalis Proxmox is Debian met een Ubuntu kernel. Versie 6 was oorspronkelijk kernel 5.4 uit Ubuntu 20.04 LTS, later is daar kernel 5.11 aan toegevoegd (is een HWE update voor Ubuntu 20.04 LTS). Proxmox 7 is Debian 11 met kernel 5.11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
_JGC_ schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 07:40:
@Lethalis Proxmox is Debian met een Ubuntu kernel. Versie 6 was oorspronkelijk kernel 5.4 uit Ubuntu 20.04 LTS, later is daar kernel 5.11 aan toegevoegd (is een HWE update voor Ubuntu 20.04 LTS). Proxmox 7 is Debian 11 met kernel 5.11.
Als de versie van Proxmox die @Trekkerkearl heeft uitgeprobeerd niet goed op zijn PC werkte, maar Ubuntu wel, dan kan het bijna niet anders dan dat er een verschil in kernel (en kernel modules) is tussen beide versies.

Misschien gebruikte hij ook niet de LTS?

[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 09-08-2021 08:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:04
Lethalis schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 08:08:
[...]

Als de versie van Proxmox die @Trekkerkearl heeft uitgeprobeerd niet goed op zijn PC werkte, maar Ubuntu wel, dan kan het bijna niet anders dan dat er een verschil in kernel (en kernel modules) is tussen beide versies.

Misschien gebruikte hij ook niet de LTS?
Versie 7 is net een paar weken uit, dus kan zijn dat ie 6 nog geprobeerd heeft en dan met de oude kernel. 5.11 is optioneel in versie 6, installeer je handmatig achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
nelizmastr schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 10:17:
[...]

Mee eens, de eisen voor vGPU zijn helemaal niet zo hoog, iets wat men reeds kan concluderen uit het feit dat RemoteFX/vGPU al beschikbaar was/is vanaf Windows 7 en Server 2008R2. Van een Intel HD 4000 is het waarschijnlijk teveel gevraagd, zoals ikzelf heb ondervonden, maar MS heeft het zelf over "server hardware".
Een beetje goede videokaart vanaf plusminus 2012 die in servers/werkstations voor grafische toepassingen werd gebruikt moet het normaliter kunnen. Bij een Windows 10 machine kan men overigens nog steeds met gpedit.msc "Remote FX configureren" met de vermelding dat dit alleen van toepassing is op 7 en 2008R2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
Tylen schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 10:42:
[...]

Het artikel uit bovenstaande link beschijft inderdaad goed wat de verschillen zijn, maar aangezien er twee verschillende definities van vGPU zijn een kleine correctie op het bovenstaande:
Hyper-V heeft (nog) nooit Nvidia vGPU ondersteund, maar wel degelijk vGPU/RemoteFX.
Die laatste is er sinds dit voorjaar uit gesloopt voor nieuwere Windows versies, maar met Windows 7 en Server 2008R2 zou het (in theorie) nog moeten werken. Dat is uiteraard op eigen risico gezien de security issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Toen ik mijn vraag poste had ik niet gedacht dat ik zo'n discussie op gang zou brengen O-)

Ik ben er inmiddels achter dat vGPU grotendeels achterhaald is en vaak niet meer ondersteund word.
De nieuwe technieken genaamd GPU passthrough of GPU Partitioning werkt op de meeste nieuwe Virtualisatie programma's zoals Hyper-V in Windows 11 en Windows Server 2022, VMWare ESXI, VSphere en zelfs binnenkort VirtualBox zoals ik begrepen heb.
Ik heb VMware Workstation gekocht en dit werkt goed op mijn workstation (mag ook wel gezien de specs) met enige mate van GPU Passthrough al werkt dit nog niet perfect.

Ik heb veel nieuwe dingen geleerd tijdens deze zoektocht, dank aan alle Tweakers die hierin geholpen hebben _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endpoint
Sorry, maar vGPU is niet achterhaald. GPU passthrough aka Bitfusion in VMware heeft een hele andere toepassing.

Maar goed dat jij een oplossing voor je probleem hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Endpoint schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:27:
Sorry, maar vGPU is niet achterhaald. GPU passthrough aka Bitfusion in VMware heeft een hele andere toepassing.

Maar goed dat jij een oplossing voor je probleem hebt!
denk dat hij vgpu op HyperV bedoelde (RemoteFX)

vGPU is verder springlevend, sterker nog dat zal ook niet veranderen dat is dë manier van GPU's aanbieden aan en virtuele machine

Pagina: 1