Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fortissimus
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 29-04 23:30
Beste Tweakers,

Ik heb een hele oude PC, die ik een tijdje geleden weer ben gaan gebruiken. Ik heb hem toen helemaal schoongemaakt en omdat er onwijs veel stof in zat, heb ik besloten dat ik een positieve druk in de kast wil hebben, om de stofophoping enigszins te voorkomen. De kast kwam met twee exhaust fans, (1 x 120mm, 1 x 140mm) maar er is ruimte voor nog twee fans aan de voorkant en eentje aan de zijkant, (3 x 120mm) waar ik drie intake fans wil plaatsen.

Nooit eerder heb ik iets met koeling gedaan dus ben nog lezende en lerende. Wel heb ik besloten om meteen ook te kijken of ik de PC wat stiller kan maken, door voor de nieuwe fans stillere en/of regelbare exemplaren te nemen. (De huidige fans zijn via molex aangesloten.)

Het gaat om het volgende systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Phenom II X6 1100T Tray€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-870A-USB3€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire HD5830 XTREME€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSamsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 50,59€ 50,59
1BehuizingenAntec Three Hundred€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper TX3 Evo€ 21,95€ 21,95
1Geheugen internCorsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 50,69€ 50,69
1VoedingenOCZ ModXStream Pro 600W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial BX500 1TB€ 88,-€ 88,-
Totaal€ 281,04

Ik was eerst van plan om drie intake fans toe te voegen en dan te kijken of ik die stiller vind (te regelen) dan de exhaust fans die al in de behuizing zitten. Zo ja, dan wil ik die exhaust fans ook vervangen.
Daartoe heb ik drie Corsair iCUE SP120 RGB PRO fans besteld. Dit zijn 3-pin fans en ondersteunen dus geen PWM.

Ik had echter niet goed uitgezocht of ik dit zou kunnen aansturen via m'n moederbord en nu zit ik met het volgende probleem:
Op mijn moederbord zitten een 4-pin CPU fan header en een 4-pin system fan header, die beiden regelbaar zijn. De overige twee headers zijn niet regelbaar, dus die wil ik niet gebruiken. Ik heb nu dus één vrije fan header (de CPU fan header is in gebruik) en drie (maar potentieel vijf) niet-PWM fans die ik wil kunnen regelen.

Als ik een SP120 aansluit op de system fan header, dan kan ik de snelheid regelen met bijvoorbeeld SpeedFan.
Ik ben gaat uitzoeken wat m'n opties zijn om alle fans werkend te krijgen.

Ik heb begrepen dat er splitterkabels voor fan headers zijn, maar dat je eigenlijk liever niet meer dan twee fans op één header aansluit, om overbelasting te voorkomen.
Nu heb ik noch in de handleiding van m'n moederbord, noch online kunnen vinden wat het maximale vermogen van de fan headers is. Ik heb Gigabyte gemaild, maar omdat het een oud moederbord is, verwacht ik eigenlijk geen antwoord.
Per stuk trekt een SP120 0.30A, dus alle vijf fans op één header aansluiten zou ik niet durven, gezien ik op het forum hier heb gelezen dat headers vaak max. 1A kunnen leveren. Erg jammer, want anders had ik deze splitter kunnen kopen en dan was ik klaar geweest.

De tweede optie die ik kon vinden is een aparte fan hub/controller gebruiken. Ik heb overal gezocht, maar ik lijk maar twee dingen te kunnen vinden: of PWM controllers, waarmee ik mijn 3-pin fans dus niet ga kunnen regelen, of 3-pin controllers met een aparte voedingskabel (molex of SATA) maar dan kunnen de fans alleen op 100% draaien.
De enige unit die ik in de Pricewatch heb kunnen vinden, waarvan de informatiepagina van de fabrikant niet expliciet zegt dat 3-pin fans NIET regelbaar zijn is deze DeepCool FH-10 hub. Maar ik kan ook nergens vinden of de hub ze WEL kan regelen.

Ik begin het gevoel te krijgen dat ik beter PWM fans kan bestellen met een PWM hub/controller erbij.

Mijn vraag is dus: bestaat er een fan hub/controller unit, waarmee ik 5 fans met DC voltage control automatisch kan regelen via een aanstuurbare fan header op mijn moederbord?

Beste antwoord (via Fortissimus op 03-08-2021 18:58)

• Irwon
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:39
Bij de nzxt h440 zat bijvoorbeeld een fan hub die op basis van 1 PWM fan ook 3 pin fan aan kon sturen. Er zat hier electronica op die de voltages voor de overige fans aanpaste aan de hand van het PWM signaal.
Alleen helaas kan je die niet los bestellen.

Verder nog een beetje lopen zoeken naar usb aansturing. En dan zou je zoiets kunnen proberen https://www.highflow.nl/a...-ultra-version-53167.html maar dat is mijn inziens wel overkill en daarbij ook prijzig.

Denk dat je inderdaad beter voor PWM fans kan gaan zodat je zon simpele pwm splitter kan gebruiken. Zoiets als dit bijvoorbeeld: https://nl.aliexpress.com...-40f0-a7ba-381bb6228f91-4

[ Voor 14% gewijzigd door Irwon op 20-07-2021 22:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fortissimus
Update: volgens Gigabyte kan er maximaal 0.7A per header worden getrokken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Irwon
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:39
Bij de nzxt h440 zat bijvoorbeeld een fan hub die op basis van 1 PWM fan ook 3 pin fan aan kon sturen. Er zat hier electronica op die de voltages voor de overige fans aanpaste aan de hand van het PWM signaal.
Alleen helaas kan je die niet los bestellen.

Verder nog een beetje lopen zoeken naar usb aansturing. En dan zou je zoiets kunnen proberen https://www.highflow.nl/a...-ultra-version-53167.html maar dat is mijn inziens wel overkill en daarbij ook prijzig.

Denk dat je inderdaad beter voor PWM fans kan gaan zodat je zon simpele pwm splitter kan gebruiken. Zoiets als dit bijvoorbeeld: https://nl.aliexpress.com...-40f0-a7ba-381bb6228f91-4

[ Voor 14% gewijzigd door Irwon op 20-07-2021 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:08
Als je streeft naar een stille PC zou je niet nog meer fans er in moeten stoppen. Vijf fans en ook nog de fan van de koeling is overkill.
Komt het lawaai niet juist van de fan in de voeding? Dat ding is ws. een jaar of 10 oud. Inmiddels is er wel iets verbeterd.

Stof hou je niet uit je kast door nog meer fans, maar door goede filters toe te passen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fortissimus
@Irwon die Aqua-Computer Poweradjust lijkt precies te zijn waar ik naar zocht, bedankt!
Ben nu wel serieus PWM aan het overwegen vanwege de keuze in hubs/controllers en de prijs inderdaad.

@JukeboxBill ik had begrepen dat hoe meer fans je hebt, hoe langzamer elke hoeft te draaien en dus hoe stiller het geheel is.
Volgens mij heb je wel gelijk wat de voeding betreft: als ik alle fans op 0 RPM zet (behalve die van de GPU, die wil niet lager dan 1055 RPM) dan hoor ik nog steeds flink wat geluid, dus ik denk dat dat uit de voeding moet komen.
Overigens zie ik dit vooral als een beetje hands-on ervaring opdoen, voor als ik in de toekomst een nieuwe PC ga bouwen.

En ik heb nu ook extra filters in m'n case gezet, wat helpt, maar ik heb gelezen dat als je onderdruk hebt, er stof door alle kieren en gaten naar binnen komt, terwijl dit niet gebeurt als je overdruk hebt. Klopt dat niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Wat betreft overdruk in de kast, heb je gelijk. Daar had ik ook geen opmerking over. Maar voor overdruk hoef je niet extra veel ventilatoren te gebruiken, als je er voor zorgt dat alle ventilatoren naar binnen blazen en het rooster aan de achterkant bij de processor als vrije uitlaat, dus zonder ventilator, gebruikt.

In plaats van extra ventilatoren kan je ook ventilatoren kiezen die niet zo snel hoeven te draaien en toch een hoge luchtverplaatsing of luchtdruk hebben. Er wordt n.l. onderscheid gemaakt in ventilatoren met hoge luchtverplaatsing of grote luchtdruk. Al naar gelang de plaatsing in de kast, kan dat ook verschil maken.

[ Voor 35% gewijzigd door JukeboxBill op 24-07-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fortissimus
Krijg je dan geen "dead zones" omdat de warme lucht niet actief naar buiten wordt getrokken?

Volgens mij heb ik een combinatie nodig van fans die zowel goede luchtverplaatsing, als grote luchtdruk aanbieden. Ik heb geen radiotoren, maar toen ik de SP120s plaatste, merkte ik wel dat de airflow een stuk minder werd op het moment dat ik het stoffilter er terug voor plaatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Dead zones krijg je als de positie van de inblaas en uitblaas verkeerd zitten of als de luchtstroom wordt verhinderd door kabels e.d..

Het lijkt mij dat juist geforceerd uitblazen via een ventilator door het rooster bij de processor grotere kans geeft op dead zones, want de lucht wordt nog krachtiger richting gegeven van in naar uit.
Maar ik heb er geen studie van gemaakt, alleen wat mijn gezond verstand mij zegt.

I.i.g.: als je overdruk in de kast wil, dan is dat eenvoudiger te regelen als je niet te veel geforceerd uitblaast.

[ Voor 12% gewijzigd door JukeboxBill op 25-07-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fortissimus
Ah oke.
Ik was overigens van plan om aan de voorkant twee intakes te hebben en aan de zijkant een intake. De exhausts zouden blijven aan de achter- en bovenkant waar ze nu ook zitten.
Maar misschien kan ik dan beter alleen twee intakes aan de voorkant hebben?

Hoe dan ook heb ik de 3-pin fans teruggestuurd en ga ik toch PWM fans bestellen.
Pagina: 1