Raid configuratie rammelt. stuk?

Pagina: 1
Acties:

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Topicstarter
Ik heb dus 2x IBM 40 GIG en een kt7-raid en die 2 schijven staan dus stribed. Mijn computer hangt nogal eens als ik m probeer stabiel te krijgen op een hogere snelheid.

Een maand geleden liep maakte de computer in ene een "wir-runk-runk-runk...runk-runk-ruk...runk-runk-runk enz." geluid en liep vast. Muis werkte nog wel maar voor de rest nix meer. Scandisk kan niks vinden, maar het probleem leek in 1 bestandje te zitten. als ik die opende ging de computer weer het bovenstaande geluidje maken. Dit bestandje stond gelukkig op mijn c: partitie van 10 gig.. deze heb ik toen 5 keer geformat.. de 1e keer tijdens het formatten maakte die nog best wel een herrie maar bij keer 5 was het bijna weg...

Maar nu heeft mijn d: schijf ook een stukkend bestand. Maar d: is 70 gig groot en staat vol met.... films. Die wil ik dus eigenlijk niet kwijt.

In het kort:
Ik heb 2 vragen.

1: zal 1 van de 2 HD`s overleden zijn of moet ik gewoon ff fdisken ofzo??? of low-levelen?

2: Is er nog iets wat ik kan proberen zodat ik niet al m`n data kwijt ben???

Thnx.

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-04 19:49
IBM heeft een tooltje (Drive fitness test) dat je kan gebruiken om je HD's te testen op fouten... Ik weet alleen niet of die ook werkt als je een RAID config hebt...

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Ok... die util geeft dus aan dat 1 vd 2 hd`s brak is... ik heb ze dus alle 2 ge-erased... en nu is die stukke weer goed. maar als ik nu de bios van de raid-controller opstart... is de ene udma 5... das de gerepareerde en de andere udma 2...

Ze waren vroeger alle 2 hetzelfde... Wat kan dit zijn????

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

Datzelfde geluidje is er de reden van dat ik mijn IBM schijven heb teruggebracht en heb vervangen door Maxtors. Waren van oktober vorig jaar, en iedere keer als ze dat geluid maakten ging er data kaduuk.

Ik zou het dus even in de gaten houden. En lees er anders de vele IBM topics op na (er is er ook 1 waar het beruchte geluid te horen is).

Dex

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• Ricochet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-02 13:55

Ricochet

Ing. Vliegtuigvouwkunde

Je hebt het erover dat je je computer op een hogere snelheid probeert stabiel te krijgen. Denk er om dat als je je FSB ook opschroeft, niet zomaar elke HD daar gelukkig mee is. Een oude huisgenoot van me kreeg zelfs badsectors op zijn schijven nadat ie dat gedaan had. Het kan dus aan eventueel overklocken liggen. Probeer dus zo min mogelijk je FSB op te schroeven. Check ook even of je nog garanite hebt. Bij de winkel hoeven ze niet te weten dat je je compu hoger geklocked hebt gehad. Gewoon nieuwe proberen te claimen.

Succes.

I think, therefor I am.....I think.

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Ik heb ze alletwee ge-erased en nu zijn ze weer goed..

Alleen ben ik wel 30 gig aan films enz. kwijt.. had niet genoeg HD ruimte op de andere comps om het te backuppen.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Als ik jou was zou ik alles snel backuppen en terug gaan met je schijven en ze omruilen voor maxtor schijven...
Gebruik de search maar eens.. De ibm schijven die momenteel op de markt liggen zijn erg brak en onbetrouwbaar.

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
En in diezelfde search zal je vinden dat Maxtor schijven minder presteren in Raid-0.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:30

Predator

Suffers from split brain

Op zaterdag 25 augustus 2001 14:08 schreef Rempage0611 het volgende:
En in diezelfde search zal je vinden dat Maxtor schijven minder presteren in Raid-0.
Sinds wanneer gaan prestaties (voor een HDD) VOOR op betrouwbaarheid ???

Die paar mb/s top transfer zijn het hoger risico op kapotte HDD's niet waart.
Al genoeg topics over leuke IBM geluidjes + crashes gehad.

Ik zou ze trouwens terug geven. Zelfs als ze nu goed werken.
Want een HDD die runk-runk-runk doet die is rijp voor de sloop.
:)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Tsja..... Maar dat runk-runk-runk is nu weg.... dus doen ze het weer goed.... Waarom zou ik ze dan weg doen?
Pagina: 1