Audio voor Café

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordylemstra
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 24-08-2021
Beste leden,

In een gaststatte willen we graag muziek verzorgen. Zie afbeelding voor de indeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYyVCyhXbMKspe4j26hO_R2iSY0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DPPS9FqPiLFeciccXWILZUqi.png?f=user_large

bij de kruisjes hangen op dit moment Bose boxen (203R speakers 100 watt) van 6 ohm.
In het café gedeelte willen we graag de muziek wat harder kunnen zetten en in het eetgedeelte en in de wintergarten alleen achtergrondmuziek. Dit betekent dat we graag 2 speakergroepen willen hebben waarbij we het volume afzonderlijk kunnen regelen.
In het café gedeelte willen we vanwege het volume nog twee speakers bij plaatsen en in de wintergarten moeten er nog twee speakers komen voor de achtergrond muziek.

Heeft iemand advies voor mij hoe ik dit het beste kan regelen? Kan ik voor het café gedeelte gewoon 2 8 ohm boxen er bij zetten? welke versterker heb ik dan nodig?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je huidige versterker zal vast wel iets van een tape out hebben. Die doorlussen naar een nieuwe versterker die twee speakerparen aan kan sturen. Zo heb je individuele versterking :)

Ik lees overigens duitse termen. Ga ook even na hoe het met rechten zit als je publiekelijk geluid draait. In NL zijn daar regelingen voor, geen idee hoe dat in het buitenland is (indien van toepassing).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Je ziet steeds vaker gewoon een aantal Sonos speakers in cafes en andere soort zaken. Meestal is het lekker makkelijk wat stroom te regelen boven systeem plafond.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb ooit een situatie gezien waarbij een aantal potmeters op een rijtje er voor zorgden dat er per twee speakers geregeld kon worden. Zo kon de versterker lekker z'n ding blijven doen, kon je in een zaaltje het geluid aan hebben terwijl in een andere ruimte het geluid nul was of in ieder geval achtergrond.

Het wordt een ander verhaal wanneer je in de ene zaal andere muziek wilt hebben dan in een andere zaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:10

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

prutser001 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:40:
Je ziet steeds vaker gewoon een aantal Sonos speakers in cafes en andere soort zaken. Meestal is het lekker makkelijk wat stroom te regelen boven systeem plafond.
Maar als het al harder moet dan die Bose boxen ga je dat met Sonos ook niet trekken, dan denk je eerder aan PA-spul.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-10 13:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou in de PA hoek gaan kijken:
https://www.thomann.de/nl/pa-galmapparatuur.html

Hang een paar setjes actieve speakers op, stuur die aan met een matrixmixer: dan kan je ook nog verschillende bronnen gebruiken in de ruimtes als je dat zou willen.

Waarom actieve speakers? Geen gedoe, inpluggen, afregelen en klaar.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik had laatst een Adastra A4 stereo PA versterker 4 x 200W gekocht. Deze kan je onafhankelijk harder of zachter zetten per kanaal. Óók kan je line in aanpassen qua volume en eventueel een andere bron gebruiken voor andere speaker kanaal. Deze is speciaal voor cafés en restaurant.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
teacher schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:28:
Ik zou in de PA hoek gaan kijken:
https://www.thomann.de/nl/pa-galmapparatuur.html

Hang een paar setjes actieve speakers op, stuur die aan met een matrixmixer: dan kan je ook nog verschillende bronnen gebruiken in de ruimtes als je dat zou willen.

Waarom actieve speakers? Geen gedoe, inpluggen, afregelen en klaar.
Ik zou geen speakers met interne versterker voor vaste installatie nemen. Moet je elke keer op een kruk klimmen als je einde avond het spul uit wil zetten. :+ Ook is het bier/stof technisch niet heel handig, al staat apparatuur in een kroeg vaak niet op een veilige plek.
Matrix mixertje lijkt mij wel een goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 07-10 14:22

Stoney3K

Flatsehats!

jadjong schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:52:
[...]

Ik zou geen speakers met interne versterker voor vaste installatie nemen. Moet je elke keer op een kruk klimmen als je einde avond het spul uit wil zetten. :+ Ook is het bier/stof technisch niet heel handig, al staat apparatuur in een kroeg vaak niet op een veilige plek.
Ik doe een +1 voor het idee van zo'n matrix mixertje, maar ik zou zelf juist wél voor powered speakers gaan want ze zijn energiezuiniger, en als er een keer 1 speakertje uit zou klappen, dan blijft de rest gewoon spelen. Een rack met versterkers onder de bar loopt veel meer kans om bier of ander knoeiwerk te happen dan een actief speakertje op 2,5 meter hoogte, tenzij je veel skihut-biergooi-muziek draait ;)

Centraal uitschakelen kun je prima doen door de stopcontacten die de speakers van stroom voorzien op een aparte (geschakelde) groep te maken.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
PA-speakers zijn al gauw groot. Heb je een hoog genoeg plafond om ze rechtop kwijt te kunnen? Voor de spreiding van de hoge tonen is dat noodzakelijk.

Wil je ook stampende bassen of is een hard midden en hoog voldoende?

[ Voor 19% gewijzigd door TBTL op 19-07-2021 22:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 07-10 13:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

jadjong schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:52:
[...]

Die schakel je toch centraal? En PA spul is hier juist een beetje voor bedoeld, kan tegen een stootje, regel je een keer in en dan nooit meer clippen en zelfs het value-for-money spul van behringer zou ik gewoon op durven hangen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het is inderdaad makkelijker om een geschakeld 230V ringetje aan te leggen dan wat speakerdraden te trekken. :P Iets wat je toch al moet doen in de vorm van signaalkabels. Clippen/misbruik verhelp je niet met actieve speakers waarop je de volumeknop terug draait, schroef het ingangssignaal omhoog en je bent net zo ver. Pas wanneer de matrix-mixer aan zijn maximale uitgangsspanning zit kan je niet harder, maar dan heb je net zo goed een vorm van clippen(op een andere plek) en moet je de installatie zo veilig afstellen dat je de helft van de capaciteiten laat liggen.
Dan liever (ook van Behringer) versterkers met ingebouwde DSP zodat je op het allerlaatste punt een limiter in kan stellen. Doe dat een paar dB onder 'niveautje stuk' met een trage reactietijd, daar red je meer mee dan een speaker aan het plafond waarvan je het ingangsvolume een stukje terug draait. Die volumeknoppen zijn relatief he.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordylemstra
The Eagle schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:34:
Je huidige versterker zal vast wel iets van een tape out hebben. Die doorlussen naar een nieuwe versterker die twee speakerparen aan kan sturen. Zo heb je individuele versterking :)

Ik lees overigens duitse termen. Ga ook even na hoe het met rechten zit als je publiekelijk geluid draait. In NL zijn daar regelingen voor, geen idee hoe dat in het buitenland is (indien van toepassing).
De versterker is door de vorige eigenaar weggehaald, dus ik moet een nieuwe kopen. Kan ik deze twee bose boxen dan zonder problemen in serie of parallel zetten met bijvoorbeeld PA boxen? Krijg ik dan geen problemen met de hoeveelheid Ohm?

Zit inderdaad net over de grens in Duitsland. We gaan alles bij de GEMA regelen dus dat komt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordylemstra
TBTL schreef op maandag 19 juli 2021 @ 22:32:
PA-speakers zijn al gauw groot. Heb je een hoog genoeg plafond om ze rechtop kwijt te kunnen? Voor de spreiding van de hoge tonen is dat noodzakelijk.

Wil je ook stampende bassen of is een hard midden en hoog voldoende?
Er is wel plek voor PA speakers. Echt stampende bassen hoeft niet, maar het moet wel mooi klinken als het wat harder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 14:51

Jag

Deze zijn wel onverslaanbaar op prijs kwaliteit verhouding. Als het echt hard moet is dit niet voldoende, je kan er geen bandje op mixen. Wel voor wat hoger niveau muziek afspelen. Deze speakers zijn erg goed ontworpen en klinken ook goed als je ze hard zet. Ze zijn actief en hebben dus geen externe versterker meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordylemstra
Jag schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:06:
Deze zijn wel onverslaanbaar op prijs kwaliteit verhouding. Als het echt hard moet is dit niet voldoende, je kan er geen bandje op mixen. Wel voor wat hoger niveau muziek afspelen. Deze speakers zijn erg goed ontworpen en klinken ook goed als je ze hard zet. Ze zijn actief en hebben dus geen externe versterker meer nodig.
Bedankt voor de tip. Ik speel nu met het volgende idee: ik verplaats de twee bose speakers van het café naar de wintergarten en in het cafe plaats ik 4 van de speakers die jij noemt. Hier alles zet ik een matrix mixer tussen. Ik had deze al gevonden https://www.thomann.de/nl/dap_audio_imix_5.3.htm
Het probleem is nu wel dat die bose speakers niet actief zijn en dat daar nog wel een versterker tussen moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

jordylemstra schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:35:
[...]

Bedankt voor de tip. Ik speel nu met het volgende idee: ik verplaats de twee bose speakers van het café naar de wintergarten en in het cafe plaats ik 4 van de speakers die jij noemt. Hier alles zet ik een matrix mixer tussen. Ik had deze al gevonden https://www.thomann.de/nl/dap_audio_imix_5.3.htm
Het probleem is nu wel dat die bose speakers niet actief zijn en dat daar nog wel een versterker tussen moet.
Die heeft mono outputs (3x), dat is niet handig

Deze kan ook, die heeft stereo outputs. Anders is een DJ mixer ook een oplossing of een digitale rack mixer als je wat meer mogelijkheden wilt hebben qua EQ / high pass filters / limiters.

Nog een versterker voor de bose speakers is natuurlijk niet zon punt, dan hang je een 1 rackspace amp onder je zone mixers voor de bose speakers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-10 09:00
Ten eerste zou ik persoonlijk voor dergelijke vaste installaties kiezen voor de combi passieve luidsprekers en een versterker in plaats van actieve luidsprekers. Actieve luidsprekers in een vaste installatie zijn niet erg gebruikelijk met goede redenen. Je moet signaal én voeding aanleggen via plafonds etc. wat altijd uitdagend is, plus het heeft niet echt een meerwaarde. In jouw geval zou je voor het café-gedeelte naar 4 posities voeding moeten aanleggen, plus naar 4 posities signaal (bij actieve luidsprekers worden signaalkabels gebruikt in plaats van luidsprekerkabels). Je hebt al op 2 posities luidsprekerkabel liggen, deze hoef je alleen naar de 2 andere posities ook nog aan te leggen. Scheelt een hoop werk. Luidsprekerprotectie kun je prima zelf in de hand houden doordat alles achter de bar staat waar je zelf bij kunt. Eventueel scherm je dit enigszins af tegen vocht en onbedoelde bediening. Daarbij heb je de luidspreker-versterker match zelf in de hand (vermogen versterker afstemmen op vermogen luidsprekers).

Je openingspost is al behoorlijk duidelijk. Toch kan ik nog een paar vragen bedenken die de richting van een advies kunnen bepalen.
- Welke muziekbron(nen) heb je? 1x stereo of 2 of 3x stereo? Dit bepaald het aantal benodigde line-ingangen op de matrix mixer.
- Wil je (misschien in de toekomst) een microfoon kunnen gebruiken in het café-gedeelte? Bepalend voor een mic-ingang op de matrix-mixer.
- Wil je in het café-gedeelte andere muziek kunnen draaien dan in het eetgedeelte? Dit bepaalt of je echt een matrix-mixer nodig hebt, of enkel een mixer met meerdere zones.
- De Bose 203R speakes wegen maar 5kg. Is het plafond danwel muur constructief geschikt om eventueel grotere/zwaardere luidsprekers op te kunnen hangen?

We kennen natuurlijk de afmetingen van het café-gedeelte niet, maar als uitgangspunt zou ik persoonlijk beginnen met een full range luidspreker met een 12" woofer als je hier de ruimte voor hebt. 15" wordt qua afmetingen van de gehele luidspreker al aardig groot en is ook overkill voor binnen, en 10" verlies je vaak wat in het laag. Al zijn er ook genoeg goed klinkende 10" full range luidsprekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

PatrickPR schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:07:
Ten eerste zou ik persoonlijk voor dergelijke vaste installaties kiezen voor de combi passieve luidsprekers en een versterker in plaats van actieve luidsprekers. Actieve luidsprekers in een vaste installatie zijn niet erg gebruikelijk met goede redenen. Je moet signaal én voeding aanleggen via plafonds etc. wat altijd uitdagend is, plus het heeft niet echt een meerwaarde. In jouw geval zou je voor het café-gedeelte naar 4 posities voeding moeten aanleggen, plus naar 4 posities signaal (bij actieve luidsprekers worden signaalkabels gebruikt in plaats van luidsprekerkabels). Je hebt al op 2 posities luidsprekerkabel liggen, deze hoef je alleen naar de 2 andere posities ook nog aan te leggen. Scheelt een hoop werk. Luidsprekerprotectie kun je prima zelf in de hand houden doordat alles achter de bar staat waar je zelf bij kunt. Eventueel scherm je dit enigszins af tegen vocht en onbedoelde bediening. Daarbij heb je de luidspreker-versterker match zelf in de hand (vermogen versterker afstemmen op vermogen luidsprekers).

Je openingspost is al behoorlijk duidelijk. Toch kan ik nog een paar vragen bedenken die de richting van een advies kunnen bepalen.
- Welke muziekbron(nen) heb je? 1x stereo of 2 of 3x stereo? Dit bepaald het aantal benodigde line-ingangen op de matrix mixer.
- Wil je (misschien in de toekomst) een microfoon kunnen gebruiken in het café-gedeelte? Bepalend voor een mic-ingang op de matrix-mixer.
- Wil je in het café-gedeelte andere muziek kunnen draaien dan in het eetgedeelte? Dit bepaalt of je echt een matrix-mixer nodig hebt, of enkel een mixer met meerdere zones.
- De Bose 203R speakes wegen maar 5kg. Is het plafond danwel muur constructief geschikt om eventueel grotere/zwaardere luidsprekers op te kunnen hangen?

We kennen natuurlijk de afmetingen van het café-gedeelte niet, maar als uitgangspunt zou ik persoonlijk beginnen met een full range luidspreker met een 12" woofer als je hier de ruimte voor hebt. 15" wordt qua afmetingen van de gehele luidspreker al aardig groot en is ook overkill voor binnen, en 10" verlies je vaak wat in het laag. Al zijn er ook genoeg goed klinkende 10" full range luidsprekers.
Allemaal wel heel relatief wat je noemt over passief of actief (powered). Helemaal eens dat een passieve setup ook prima is, maar meerwaarde heeft het ook niet zozeer. De markt voor betaalbare actieve speakers is ook erg goed, dat vind ik een belangrijk voordeel. De genoemde JBLs zijn in opzet gemaakt voor de studio, maar zijn ook voor dit soort toepassingen geschikt en ze hebben een hele goede polar response en frequentie response. De tivolivredenburg heeft zijn cafe en foyers ook helemaal vol gehangen met de lsr308 (mk1), klinkt heel fijn.

En je kan er gewoon een combi kabel naartoe leggen, die zijn ervoor bedoeld. Of je legt los spanning en signaal, maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordylemstra
PatrickPR schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:07:

Ik wil graag vanaf een laptop met streamingsoftware werken.
een mic-ingang is altijd handig in een cafe maar geen must.
Ik hoef geen andere muziek te draaien in het café. Dit kan gewoon hetzeflde zijn. Ik gok dat het café gedeelte ongeveer 100m2 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:55

Metalfreak

Hoije woh!

Actieve speakers in een café zou ik niet aan beginnen. Allereerst omdat klanten dan eventueel zelf het volume zouden kunnen aanpassen ("ach, dat kan best wat harder"), die worden in dergelijke situaties ook vrijwel nooit gebruikt. Verder zou ik toch echt wel inderdaad met een matrix mixer gaan werken. Je hebt dus al 3 zones, maar je zou volgens je eigen beschrijving vooruit kunnen met 2 zones, maar dan kun je geen volumeverschil aanbrengen tussen eetgedeelte en wintergarten. Wellicht is het toch een optie om eens een professioneel AV bedrijf om advies te vragen. Als je iets niet wil is het wel een slecht/matig geluid in je café.

Heb je maar 1 input nodig voor alles, of wil je ook een keer een andere input aansluiten? Dat iemand een laptop heeft meegenomen voor een bruiloft bijvoorbeeld. Je wil dan natuurlijk niet eerst de muziek stil moeten zetten, laptop aansluiten, geluid testen, schrikken van het volume, terugzetten, en dan pas afspelen. Een microfoon aan kunnen sluiten is meestal ook wel gewenst. Denk aan recepties, bruiloften, bedrijfsfeesten met een speech e.d.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:27
Ik zat eerlijk gezegd ook aan Sonos te denken. Dan de amp pakken voor in het Cafe zodat je je speakers kan hergebruiken. Alleen de besturing kan wel wat lastig zijn, daar heb je dan nog een extra apparaat voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThoNohT
  • Registratie: September 2006
Jag schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:59:
[...]

Die heeft mono outputs (3x), dat is niet handig
Nee, gewoon 3x stereo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordylemstra
https://www.bax-shop.nl/p...urolive-vs1220-pa-speaker
als ik deze bad boys neem, hoeveel heb ik er dan nodig voor het café gedeelte. Zijn 2 voldoende? Of moeten het er 4 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

O mooi, dan kan die wel.
jordylemstra schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:24:
https://www.bax-shop.nl/p...urolive-vs1220-pa-speaker
als ik deze bad boys neem, hoeveel heb ik er dan nodig voor het café gedeelte. Zijn 2 voldoende? Of moeten het er 4 zijn.
Het zou een beetje zonde zijn om nou veel minder goede speakers te kopen omdat je op het idee gebracht wordt dat powered speakers niet zouden kunnen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickPR
Jag schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:19:
[...]

Allemaal wel heel relatief wat je noemt over passief of actief (powered). Helemaal eens dat een passieve setup ook prima is, maar meerwaarde heeft het ook niet zozeer. De markt voor betaalbare actieve speakers is ook erg goed, dat vind ik een belangrijk voordeel. De genoemde JBLs zijn in opzet gemaakt voor de studio, maar zijn ook voor dit soort toepassingen geschikt en ze hebben een hele goede polar response en frequentie response. De tivolivredenburg heeft zijn cafe en foyers ook helemaal vol gehangen met de lsr308 (mk1), klinkt heel fijn.

En je kan er gewoon een combi kabel naartoe leggen, die zijn ervoor bedoeld. Of je legt los spanning en signaal, maakt niet uit.
De meerwaarden van actieve speakers ten opzichte van passief-versterker-combo zijn met name 1) minder onderdelen (versterkerracks bijv.) meeslepen 2) interne versterker is afgestemd op de speakers met bijbehorende beveiliging en 3) doorlussen van signaal. Er zullen er vast nog wel meer zijn, maar ze zijn met name gericht op sets die vaak worden opgebouwd/afgebroken (DJ's bijv.) waar tijd en installatiegemak belangrijk zijn. Prijstechnisch heb je inderdaad gelijk, het prijsverschil is bijna te verwaarlozen.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat de meerwaarden die actieve speakers hebben zoals hierboven genoemd in vaste installaties niet tot hun recht komen. Installatie zou inderdaad vergemakkelijkt kunnen worden door combikabels, maar dan moet TS naar 4 posities nieuwe kabels leggen. Met passief maar naar 2 posities nieuwe luidsprekerkabels. Ik denk daarom dat passieve luidsprekers gecombineerd met de juiste versterker in zijn geval de handigere optie is, eventueel met eerder genoemde maatregelen tegen vocht of per ongeluk bediening achter de bar als daar echt sprake van is. Er zijn genoeg passieve luidsprekers die ook goed klinken, voor goed geluid hoef je niet per se naar actieve luidsprekers toe.
jordylemstra schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:26:
[...]
Ik wil graag vanaf een laptop met streamingsoftware werken.
een mic-ingang is altijd handig in een cafe maar geen must.
Ik hoef geen andere muziek te draaien in het café. Dit kan gewoon hetzeflde zijn. Ik gok dat het café gedeelte ongeveer 100m2 is.
Als de muziek hetzelfde is dan zou je ook kunnen kijken naar een 'gewone' mixer met bijv. een zone 2 uitgang of een booth uitgang die apart regelbaar is. Al heeft eerder genoemde DAP IMIX 5.3 wel alle voorzieningen die je nodig hebt (genoeg zone's, mic-ingang en voldoende line-ingangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordylemstra
PatrickPR schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:28:
[...]

De meerwaarden van actieve speakers ten opzichte van passief-versterker-combo zijn met name 1) minder onderdelen (versterkerracks bijv.) meeslepen 2) interne versterker is afgestemd op de speakers met bijbehorende beveiliging en 3) doorlussen van signaal. Er zullen er vast nog wel meer zijn, maar ze zijn met name gericht op sets die vaak worden opgebouwd/afgebroken (DJ's bijv.) waar tijd en installatiegemak belangrijk zijn. Prijstechnisch heb je inderdaad gelijk, het prijsverschil is bijna te verwaarlozen.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat de meerwaarden die actieve speakers hebben zoals hierboven genoemd in vaste installaties niet tot hun recht komen. Installatie zou inderdaad vergemakkelijkt kunnen worden door combikabels, maar dan moet TS naar 4 posities nieuwe kabels leggen. Met passief maar naar 2 posities nieuwe luidsprekerkabels. Ik denk daarom dat passieve luidsprekers gecombineerd met de juiste versterker in zijn geval de handigere optie is, eventueel met eerder genoemde maatregelen tegen vocht of per ongeluk bediening achter de bar als daar echt sprake van is. Er zijn genoeg passieve luidsprekers die ook goed klinken, voor goed geluid hoef je niet per se naar actieve luidsprekers toe.

[...]

Als de muziek hetzelfde is dan zou je ook kunnen kijken naar een 'gewone' mixer met bijv. een zone 2 uitgang of een booth uitgang die apart regelbaar is. Al heeft eerder genoemde DAP IMIX 5.3 wel alle voorzieningen die je nodig hebt (genoeg zone's, mic-ingang en voldoende line-ingangen).
Bedankt! Ik neem aan dat ik dan ook nog een versterker nodig heb?
Daarnaast heeft die DAP IMIX 5.3 alleen maar tulp en 3 punts uitgangen. de bose boxen hebben een ouderwetse klem aansluiting. Moet ik er dan zelf een stekker aan knutselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

jordylemstra schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:36:
[...]

Daarnaast heeft die DAP IMIX 5.3 alleen maar tulp en 3 punts uitgangen. de bose boxen hebben een ouderwetse klem aansluiting. Moet ik er dan zelf een stekker aan knutselen?
Op een mixer sluit je niet rechtstreeks je (passieve) speakers aan, daar moet inderdaad nog een eindversterker tussen zitten. Die speakers sluit je dan op die eindversterker aan. Maar je hebt dan wel een eindversterker nodig per zone.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

PatrickPR schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:28:
[...]

Je kan een hele verhandeling houden over voor en nadelen van powered, en ik vind ook helemaal niet dat je onzin praat, het is heel zinnig wat je zegt. Alleen het maakt gewoon niet zo gek veel uit. Je kan powered ophangen, je kan non powered ophangen, het kan allebei. Voordeel is wel dat die powered speakers die ik linkte, goed geluid geven on axis en off axis en ook geschikt zijn voor gebruik zonder sub erbij. Ik zou daar niet snel een even goede passieve variant voor kunnen vinden. Goedkope PA speakers van merken als DAP ed zijn gewoon minder. Dat lijtk me veel relevanter :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordylemstra
Jag schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:55:
[...]

Je kan een hele verhandeling houden over voor en nadelen van powered, en ik vind ook helemaal niet dat je onzin praat, het is heel zinnig wat je zegt. Alleen het maakt gewoon niet zo gek veel uit. Je kan powered ophangen, je kan non powered ophangen, het kan allebei. Voordeel is wel dat die powered speakers die ik linkte, goed geluid geven on axis en off axis en ook geschikt zijn voor gebruik zonder sub erbij. Ik zou daar niet snel een even goede passieve variant voor kunnen vinden. Goedkope PA speakers van merken als DAP ed zijn gewoon minder. Dat lijtk me veel relevanter :).
Actieve speakers vind ik ook prima. Het enige probleem is dat ik dan niets meer heb aan die bose speakers die er al hangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickPR
jordylemstra schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:36:
[...]

Je zou kunnen kijken naar de DAP IMIX 7.1. 5-kanaals met 2 mic-ingangen en 3 master uitgangen (apart te regelen). Deze heeft voor master 1 en master 2 XLR-uitgangen. De meeste versterkers hebben XLR-ingangen dus hier heb je een aantal XLR male/female kabels voor nodig. Anders een extra kabeltje tulp-XLR.

Mocht je voor actief kiezen dan kun je luidsprekers doorlussen, maar voor de 2 Boses heb je toch een versterker nodig mocht je die willen behouden.

Voor wat betreft de versterker(s) zijn er een aantal opties. Je hebt straks in totaal 6 luidsprekers. Dus je kunt gaan voor 2 versterkers met ieder 2 kanalen. Of 1 versterker met 4 kanalen. Luidsprekers van het café kunnen 2 aan 2 in serie of parallel op 2 kanalen, maar hoe dat precies met impedanties en vermogens werkt kan @Jag jou veel beter uitleggen dan ik. Het heeft in ieder geval impact op welke versterker geschikt is. De 2 Boses zet je op aparte kanalen of zou je ook kunnen bundelen.

Je kunt ook kiezen voor actieve luidsprekers voor het café en een extra versterker voor de 2 Boses voor het eetgedeelte.
Jag schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:55:
[...]

Helemaal mee eens, het kan allebei, ik zou persoonlijk inderdaad ook weg blijven bij merken als DAP/Behringer/Devine (onder andere ook die TS stuurde) en dan kom je in de prijsklassen waar de powered speakers ook interessant worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordylemstra
PatrickPR schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:05:
[...]

Je zou kunnen kijken naar de DAP IMIX 7.1. 5-kanaals met 2 mic-ingangen en 3 master uitgangen (apart te regelen). Deze heeft voor master 1 en master 2 XLR-uitgangen. De meeste versterkers hebben XLR-ingangen dus hier heb je een aantal XLR male/female kabels voor nodig. Anders een extra kabeltje tulp-XLR.

Mocht je voor actief kiezen dan kun je luidsprekers doorlussen, maar voor de 2 Boses heb je toch een versterker nodig mocht je die willen behouden.

Voor wat betreft de versterker(s) zijn er een aantal opties. Je hebt straks in totaal 6 luidsprekers. Dus je kunt gaan voor 2 versterkers met ieder 2 kanalen. Of 1 versterker met 4 kanalen. Luidsprekers van het café kunnen 2 aan 2 in serie of parallel op 2 kanalen, maar hoe dat precies met impedanties en vermogens werkt kan @Jag jou veel beter uitleggen dan ik. Het heeft in ieder geval impact op welke versterker geschikt is. De 2 Boses zet je op aparte kanalen of zou je ook kunnen bundelen.

Je kunt ook kiezen voor actieve luidsprekers voor het café en een extra versterker voor de 2 Boses voor het eetgedeelte.

[...]

Helemaal mee eens, het kan allebei, ik zou persoonlijk inderdaad ook weg blijven bij merken als DAP/Behringer/Devine (onder andere ook die TS stuurde) en dan kom je in de prijsklassen waar de powered speakers ook interessant worden.
Super bedankt allemaal.
Dus resumerend.
Ik zou kunnen kiezen voor 2 actieve speakers (bijvoorbeeld die JBL die Jag voorstelde). Deze sluit ik direct aan op de DAP-Audio IMIX-5.3. Voor het tussenstuk en de wintergarten heb ik dan in totaal nog 4 bose speakers die ik aansluit op een versterker. Deze versterker sluit ik dan ook weer aan op de IMIX.
Klopt dit zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

jordylemstra schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:14:
[...]

Super bedankt allemaal.
Dus resumerend.
Ik zou kunnen kiezen voor 2 actieve speakers (bijvoorbeeld die JBL die Jag voorstelde). Deze sluit ik direct aan op de DAP-Audio IMIX-5.3. Voor het tussenstuk en de wintergarten heb ik dan in totaal nog 4 bose speakers die ik aansluit op een versterker. Deze versterker sluit ik dan ook weer aan op de IMIX.
Klopt dit zo?
Yes, dit klopt :)
Beetje in navolging van wat @PatrickPR stelt: er is eigenlijk nog niet gevraagd wat het allemaal mag kosten. Ik ben er maar stilletjes vanuit gegaan dat het allemaal goedkoop moest zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordylemstra
Jag schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:53:
[...]

Yes, dit klopt :)
Beetje in navolging van wat @PatrickPR stelt: er is eigenlijk nog niet gevraagd wat het allemaal mag kosten. Ik ben er maar stilletjes vanuit gegaan dat het allemaal goedkoop moest zijn :)
Ik ben niet zo thuis in hoeveel het allemaal kost. Het hoeft allemaal niet high end te zijn, maar ook niet allemaal budget. Het moet een fatsoenlijk geluid hebben. Heb jij een advies voor welke versterker ik het beste kan gaan voor die bose speakers? Daar moeten dus 4 bose speakers op lopen van 100 watt (6 Ohm).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-10 11:33
Mijn advies? vind een goeie geluidstechnicus en laat die een fatsoenlijk PA met goeie limiter ontwerpen en installeren. Initiele investering is wat hoger, maar qua duurzaamheid en vervangkosten bespaar je dat er makkelijk uit.

Persoonlijk geef ik ook meer geld uit aan bier als de muziek goed klinkt, bij een goed PA kan ik namelijk dansen on de vloer en praten aan de bar. Bij een slecht PA ga ik na een uurtje weg met schorre keel, oorpijn en zonder mn vrienden gesproken te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

jordylemstra schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:01:
[...]

Ik ben niet zo thuis in hoeveel het allemaal kost. Het hoeft allemaal niet high end te zijn, maar ook niet allemaal budget. Het moet een fatsoenlijk geluid hebben. Heb jij een advies voor welke versterker ik het beste kan gaan voor die bose speakers? Daar moeten dus 4 bose speakers op lopen van 100 watt (6 Ohm).
Je kan een 4kanaals Behringer kopen. Dan moet het uiterlijk wel passend zijn en je een beetje fan noise kunnen toleren (is evt te modificeren). Verder is de koeling side-side, dus daar moet een beetje ruimte zijn. Een Tamp kan ook, mocht die in praktijk last hebben van de 3 ohm load dan kan je er een 2e bijzetten. Als het iets meer mag kosten zou ik deze kopen, 4 kanaals en fanless.

Nog even aansluitend op @sebastiaan89. Die LSR308s vormen iig een goede basis. Mochten die onvoldoende output bieden, is er altijd nog de backup optie om er subjes bij te zetten en de rackmixer te vervangen voor een unit die ook loudspeaker management kan doen zodat levels onder controle blijven, spullen heel blijven en het bovendien allemaal lekker klinkt. Maar ik denk dat je het nu aan het "overthinken" bent.

[ Voor 17% gewijzigd door Jag op 20-07-2021 16:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

sebastiaan89 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:09:
Mijn advies? vind een goeie geluidstechnicus en laat die een fatsoenlijk PA met goeie limiter ontwerpen en installeren. Initiele investering is wat hoger, maar qua duurzaamheid en vervangkosten bespaar je dat er makkelijk uit.

Persoonlijk geef ik ook meer geld uit aan bier als de muziek goed klinkt, bij een goed PA kan ik namelijk dansen on de vloer en praten aan de bar. Bij een slecht PA ga ik na een uurtje weg met schorre keel, oorpijn en zonder mn vrienden gesproken te hebben.
Dat dus, ik zou toch ook even investeren in advies van een gespecialiseerd AV-bedrijf. (ik heb ooit een half jaar zelf in die branche gezeten) En ja, dat kost geld, maar je hebt wel iets om op terug te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is wat harder zetten? Moeten mensen nog met elkaar kunnen praten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordylemstra
Jag schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:12:
[...]

Je kan een 4kanaals Behringer kopen. Dan moet het uiterlijk wel passend zijn en je een beetje fan noise kunnen toleren (is evt te modificeren). Verder is de koeling side-side, dus daar moet een beetje ruimte zijn. Een Tamp kan ook, mocht die in praktijk last hebben van de 3 ohm load dan kan je er een 2e bijzetten. Als het iets meer mag kosten zou ik deze kopen, 4 kanaals en fanless.

Nog even aansluitend op @sebastiaan89. Die LSR308s vormen iig een goede basis. Mochten die onvoldoende output bieden, is er altijd nog de backup optie om er subjes bij te zetten en de rackmixer te vervangen voor een unit die ook loudspeaker management kan doen zodat levels onder controle blijven, spullen heel blijven en het bovendien allemaal lekker klinkt. Maar ik denk dat je het nu aan het "overthinken" bent.
Bedankt voor de tips. Wat is het grote verschil tussen die behringer of tamp en die champ versterker? Prijsverschil is nogal hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

jordylemstra schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:02:
[...]

Bedankt voor de tips. Wat is het grote verschil tussen die behringer of tamp en die champ versterker? Prijsverschil is nogal hoog
Die t amp is 2 kanaals en niet gerate voor lagere impedanties dan 4 ohm. Jij zou er 3 ohm aanhangen; in praktijk gaat dit in de regel goed. Je kan het prima proberen, als het in praktijk een probleem is dan kan je er een 2e tamp aan toevoegen.

Die andere versterker is al 4 kanaals zodat elk versterker kanaal 3 ohm ziet, dat gaat zeker weten goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ergens in de keten moet nog een processor komen om de luidsprekers te beschermen. Die moet te diepe bassen wegfilteren, rondzingen onderdrukken en voorkomen dat een DJ schade aanricht als hij zijn mixer voluit zet. Deze processor kan het best ingesteld worden door iemand die er verstand van heeft. Je kan de set ook begrenzen op 103 dB(A).

Bij actieve luidsprekers zit de bescherming soms al tot op zekere hoogte ingebouwd.

Naast het beschermen van de luidsprekers, kan je hiermee ook de toonbalans aanpassen. Je kan bijvoorbeeld op lage volumes de bassen dieper door te laten lopen, zodat ze voller klinken. Je kan ook de hoge middentonen een beetje weghalen, zodat mensen elkaar beter kunnen verstaan.

[ Voor 82% gewijzigd door TBTL op 21-07-2021 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordylemstra
Jag schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 21:55:
[...]

Die t amp is 2 kanaals en niet gerate voor lagere impedanties dan 4 ohm. Jij zou er 3 ohm aanhangen; in praktijk gaat dit in de regel goed. Je kan het prima proberen, als het in praktijk een probleem is dan kan je er een 2e tamp aan toevoegen.

Die andere versterker is al 4 kanaals zodat elk versterker kanaal 3 ohm ziet, dat gaat zeker weten goed.
Bedankt voor je hulp. Laatste vraag. Moet ik de bose boxen als paren aansluiten? Of alle 4 afzonderlijk.
Pagina: 1