CAT6a bekabeld max. 100mbps

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BryanD
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-07-2024
Hey mede-tweakers,

Ik loop in mijn nieuwe woning tegen een probleem aan met het bekabelen van de woning. Het is een gloednieuw huis met vooraf gelegde loze leidingen in de muren. Daar maak ik dankbaar gebruik van en heb speciaal voor de gelegenheid een bestelling gedaan bij allekabels voor CAT6a kabel op rol (100m), CAT6a RJ45 plugs en CAT6a WCD's.

Nu heb ik 1 kabel getrokken van de meterkast op de begane grond naar mijn homeoffice op de eerste verdieping (zal eens een keer 15m zijn? If that). In de MK heb ik een RJ45 plug op de kabel gekrimpt en deze rechtstreeks in de Ziggo Connect Box geprikt. In de homeoffice heb ik de kabel met een LSA tang in de WCD geprikt.

Vanuit de WCD heb ik, momenteel, 2 kabels lopen, een zelf gekrimpte CAT6a kabel (zelfde rol, beide kanten RJ45) en een kant-en-klare CAT5e kabel om te testen. Op beide kabels kom ik op mijn PC (met Realtek GbE kaart) echter niet heel veel verder dan 100mbps.

Als ik de netwerk adapter uitschakel en weer inschakel geeft het modem voor een minuut aan dat hij wel een Gb link heeft met de PC, maar de adapter op de PC zelf geeft direct een 100Mbps link aan. Zelfs als ik op de adapter aangeeft dat hij 1Gbps Full Duplex moet negotiaten komt hij niet verder dan 100Mbps.

Ik weet ff niet meer wat hier nu precies gaande is. Ik heb in de vorige woning op deze zelfde netwerk kaart een Cat5e kabel van 20m gehad, ook rechtstreeks op een Ziggo Connect Box en daar haalde ik keurig Gigabit. Het lijkt me dus dat dit niet aan de netwerk adapter ligt.

Ik heb al even op tweakers (en yahoogle) rond gezocht en kom veelal topics tegen die eindigen in "je draait op 2 aders, kijk even waarom" of "je gebruikt CCA kabel, je moet CU kabel hebben". De 2 aders geloof ik wel dat dat hier het geval is (moet nog even op een batterij voor de netwerk tester wachten voor ik het bevestigen kan 8)7 ).

Voor de kabel, dit is wel een solid copper kabel, onderaan link ik even het lijstje met specifieke producten wat ik gekocht heb.

Zowel de modem kant als ook de WCD kant heb ik inmiddels al een keer of 3 opnieuw gekrimpt en hij blijft stug vast zitten op 100mbps. Ik heb aan de WCD én aan de RJ45 kant beiden de T586A standaard gebruikt aangezien overal staat "maakt niet uit of je A of B kiest zolang je consistent bent".

Ik weet het even niet meer wat hier nu precies verkeerd gaat. Als ik een gok moet doen zou ik zeggen dat de kabel misschien niet goed is? Maar wat er dan aan scheelt weet ik ook niet direct. Dat of misschien dat het wat vaag doet ofzo? Ik heb momenteel wel een Dream Machine Pro in de bestelling staan... Ik betwijfel echter een beetje dat dat het probleem is om, aangezien dit ook al de 2e Connect Box is waar ik dit mee heb (heb de Connect Box van de vorige woning ook nog een week aangesloten gehad hier).

Hebben jullie een idee wat dit zou kunnen zijn? Indien nodig kan ik best even foto's maken van de WCD en van de RJ45 kabel.

Hier onder in ieder geval de bestellijst van allekabels:
- https://www.allekabels.nl...el-per-rol-100-meter.html
- https://www.allekabels.nl...dulaire-rj45-stekker.html
- https://www.allekabels.nl...ndcontactdoos-inbouw.html

In ieder geval dank voor jullie tijd en eventuele reacties!

Gr,

Bryan

Beste antwoord (via BryanD op 19-07-2021 21:49)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:09
Ja... zo klopt het natuurlijk niet, je hebt op de WCD geen T568A aangehouden.

Dat moet zijn: wit-groen, groen, blauw, wit-blauw, wit-oranje, oranje, wit-bruin, bruin. Zie de codering op het etiket pal ernaast...

[ Voor 45% gewijzigd door Xander op 19-07-2021 20:59 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mclegodude
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-03 23:04
kijk even of aan beide kanten dezelfde kleurvolgorde gebruikt wordt. tevens raad ik je aan om in de meterkast een patchpanel te gebruiken, je hebt kabel met vaste kern gekocht, afmonteren op een LSA strook is dan wenselijker dan een RJ45 er aan te krimpen. patchen doe je dan best ook met voorgekrimpte kabels van een halve meter (oid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:41
mclegodude schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:13:
kijk even of aan beide kanten dezelfde kleurvolgorde gebruikt wordt.
Niet alleen dezelfde, maar ook de correcte volgorde!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:41

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

BryanD schreef op maandag 19 juli 2021 @ 18:41:

Nu heb ik 1 kabel getrokken van de meterkast op de begane grond naar mijn homeoffice op de eerste verdieping

Vanuit de WCD heb ik, momenteel, 2 kabels lopen, een zelf gekrimpte CAT6a kabel (zelfde rol, beide kanten RJ45) en een kant-en-klare CAT5e kabel om te testen. Op beide kabels kom ik op mijn PC (met Realtek GbE kaart) echter niet heel veel verder dan 100mbps.
eh, één kabel vanaf modem naar wcd, en daarvandaan 2 kabels?

hoe zit dat aangesloten?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
BryanD schreef op maandag 19 juli 2021 @ 18:41:
Indien nodig kan ik best even foto's maken van de WCD en van de RJ45 kabel.
Graag!

De componenten zouden gewoon moeten werken, dus blijkbaar gaat het met aansluiten fout. Misschien zien wij iets wat je zelf niet ziet. Duidelijke foto's van de aansluiting aan beide kanten kunnen geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Had gelijk een kabeltester gekocht bij je bestelling dan weet je zelf meteen wat er aan de hand is. Meten is weten. Zonder duidelijke foto's van hoe je een RJ45 hebt aangesloten aan de ene kant en aan de andere kant is het voor ons ook onduidelijk wat je nu precies hebt gedaan.

-edit-
Wikipedia: Netwerkkabel
Als je de T568A gebruikt begin je met wit-groen/groen in je RJ45 en dus niet wit-oranje/oranje zoals je wellicht nu wel hebt gedaan?

100mbps geeft aan dat er maar 4aderparen goed zijn (pin 1/2/3/6 in je RJ45, dus die kleurcodes zijn waarschijnlijk goed aangesloten), voor 1000mbps heb je alle 8 aders nodig.

[ Voor 43% gewijzigd door Enforcer op 19-07-2021 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:14
Kabeltester (van €8 ofzo) is hierbij onmisbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:24

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Zo'n kabeltester is niet heilig. Die test alleen maar of er koper 1 op 1 aan is gesloten. Die test niet of de juiste aderparen zijn gebruikt en juist die fout is aannemelijk bij TS.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04 13:56
Absoluut een patchpaneel gebruiken. Werkt zoveel fijner en netter.
Kun je controleren of je wel de juiste stekkers hebt gekregen? Dus die inderdaad geschikt moeten zijn voor een vaste kern.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
remco_k schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:58:
Zo'n kabeltester is niet heilig. Die test alleen maar of er koper 1 op 1 aan is gesloten. Die test niet of de juiste aderparen zijn gebruikt en juist die fout is aannemelijk bij TS.
Een kabeltester is zeker heilig, ik ken er geen 1 die een onbetrouwbare test laat zien eerlijk gezegd. Het gaat niet om de aderparen maar of deze correct in de juiste volgorde zitten aan beide zijdes en goed doorkomen. Ik kan bij wijze van spreken 8 standaard koperen draadjes zonder kleurcode aan beide uiteindes vastknijpen en er ontstaat nog steeds een werkende verbinding, zolang het signaal van punt A naar B wordt geleidt en op dezelfde (juiste) pinouts terecht komt en of dat nu wit-oranje/paars/blauw/zwart of welke kleur dat is dat boeit verder niet, dat is puur om een standaard aan te houden en het voor de consument makkelijk te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Enforcer schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:50:
Ik kan bij wijze van spreken 8 standaard koperen draadjes zonder kleurcode aan beide uiteindes vastknijpen en er ontstaat nog steeds een werkende verbinding, zolang het signaal van punt A naar B wordt geleidt en op dezelfde (juiste) pinouts terecht komt
Je kabeltester zal daar tevreden mee zijn, maar je gaat er geen 1Gbps link over krijgen. Dat was het punt nou net...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BryanD
Wow dank iedereen, had niet direct zo veel reacties verwacht d:)b

Ik zal even alles langs gaan.
mclegodude schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:13:
kijk even of aan beide kanten dezelfde kleurvolgorde gebruikt wordt. tevens raad ik je aan om in de meterkast een patchpanel te gebruiken, je hebt kabel met vaste kern gekocht, afmonteren op een LSA strook is dan wenselijker dan een RJ45 er aan te krimpen. patchen doe je dan best ook met voorgekrimpte kabels van een halve meter (oid).
Jep, ik gebruik aan beide kanten de A kleur volgorde (links naar rechts: wit-groen, groen, wit-oranje, blauw, wit-blauw, oranje, wit-bruin, bruin).
In principe ben ik ook van plan om uiteindelijk met LSA keystones en losse patch cables in de MK te werken, maar daar had ik in eerste instantie nog geen tijd voor en moest even internet hebben.
vanaalten schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:16:
[...]

Niet alleen dezelfde, maar ook de correcte volgorde!
Zie volgorde hierboven. Volgens de handleiding bij de WCD is dit correcte volgorde voor de T568A standaard. Daar ben ik dan ook vanuit gegaan, als die niet klopt hoor ik het natuurlijk graag.
Tens schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:19:
[...]

eh, één kabel vanaf modem naar wcd, en daarvandaan 2 kabels?

hoe zit dat aangesloten?
Excuus is misschien wat onhandig uitgelegd. Met 2 kabels van de WCD bedoel ik niet tegelijk maar 1 voor 1, om te debuggen als het ware.
Enforcer schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:42:
Had gelijk een kabeltester gekocht bij je bestelling dan weet je zelf meteen wat er aan de hand is. Meten is weten. Zonder duidelijke foto's van hoe je een RJ45 hebt aangesloten aan de ene kant en aan de andere kant is het voor ons ook onduidelijk wat je nu precies hebt gedaan.

-edit-
Als je de T568A gebruikt begin je met wit-groen/groen in je RJ45 en dus niet wit-oranje/oranje zoals je wellicht nu wel hebt gedaan?

100mbps geeft aan dat er maar 4aderparen goed zijn (pin 1/2/3/6 in je RJ45, dus die kleurcodes zijn waarschijnlijk goed aangesloten), voor 1000mbps heb je alle 8 aders nodig.
Er zit een kabeltester bij de toolkit die ik aangeschaft had alleen geen 9v batterij 8)7 die heb ik vandaag mee besteld met een andere order en zou ik morgen danwel overmorgen in huis moeten hebben en dan plug ik de kabel zeker even in om te testen.

Klopt inderdaad van de volgorde, die heb ik hierboven aangegeven en aan beide kanten zit hij met wit-groen / groen op aders 1 en 2.
Ossi schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:05:
Absoluut een patchpaneel gebruiken. Werkt zoveel fijner en netter.
Kun je controleren of je wel de juiste stekkers hebt gekregen? Dus die inderdaad geschikt moeten zijn voor een vaste kern.
Die komt er aan inderdaad! Volgens mij wel. Staat iig wel op het labeltje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZxTh-cEJOmz52w7PE2ZY148TLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNbQ9zTokqZi5RI2l5z0YBaU.jpg?f=fotoalbum_large
Xander schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:40:
[...]

Graag!

De componenten zouden gewoon moeten werken, dus blijkbaar gaat het met aansluiten fout. Misschien zien wij iets wat je zelf niet ziet. Duidelijke foto's van de aansluiting aan beide kanten kunnen geen kwaad.
U vraagt wij draaien :P

WCD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_ryP_HCibVstHgYlQ6DOd65CIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VDC2uu1zkMSsOoj2qYTyUVzs.jpg?f=fotoalbum_large

Kabel beetje moeilijk om te zien maar de kabels zitten er in op de volgorde zoals hierboven beschreven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VeMQtaMiKJxuwKRj6clpLZ-mPFo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Vj24uMbBtzIt9rfrxKIwZbu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-DjAZ-OohzOwl-hTzIcBsES2ko=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vn06nnVsoEdIfa2bn7E4mLZm.jpg?f=fotoalbum_tile

De kabel rol
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHZtchgkY7QG26fTyCk-DWmvTe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AsorbOcEO46GAUVAcOkPe68s.jpg?f=fotoalbum_large

Ik was nog een beetje huiverig om een patch panel aan te sluiten, wou eigenlijk eerst dat het zo correct draait niet dat ik straks een patch panel aan sluit en dan blijkt dat de kabel niet goed is oid. Maar als jullie vermoeden dat het met een patch panel opgelost gaat zijn bestellen we dat spul allemaal gewoon en gaan we die aansluiten.

Nogmaals dank voor al jullie reacties (ook diegene die ik niet direct gequote heb)!

Gr,
Bryan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Xander schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:54:
[...]

Je kabeltester zal daar tevreden mee zijn, maar je gaat er geen 1Gbps link over krijgen. Dat was het punt nou net...
Onzin. Ik kan hier toch echt een UTP kabel van 20cm pakken en aan beide zijdes een RJ45 knijpen waarbij ik omgekeerd begin (dus niet met wit-oranje/oranje maar met wit-bruin/bruin) en ik heb gewoon een 1Gbps link.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +10 Henk 'm!

• Xander

Dat moet zijn: wit-groen, groen, blauw, wit-blauw, wit-oranje, oranje, wit-bruin, bruin. Zie de codering op het etiket pal ernaast...

[ Voor 45% gewijzigd door Xander op 19-07-2021 20:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
Kabel is verkeerd afgemonteerd idd. En zorg dat je de aders wat korter houd zodat de mantel ook een deel in de plug terecht komt, dit hoort zo niet.

Overigens mag je ze ook wel wat beter met de LSA tang afmonteren. Nu niet proper weg geknipt. Zal wel loslopen, maar als je dan toch bezig bent. Dan maar gelijk goed doen. ;-)

[ Voor 92% gewijzigd door Perkouw op 19-07-2021 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
BryanD schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:55:
Jep, ik gebruik aan beide kanten de A kleur volgorde (links naar rechts: wit-groen, groen, wit-oranje, blauw, wit-blauw, oranje, wit-bruin, bruin).
Dan hou je je RJ45 verkeerd lol ...

Een A standaard (lipje naar beneden op je RJ45) begint met wit-groen/groen .... en de rest staat op wiki

Mysterie solved...

-edit-
Te laat, zie hierboven de andere reacties ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Enforcer op 19-07-2021 21:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Enforcer schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:58:
[...]

Onzin. Ik kan hier toch echt een UTP kabel van 20cm pakken en aan beide zijdes een RJ45 knijpen waarbij ik omgekeerd begin (dus niet met wit-oranje/oranje maar met wit-bruin/bruin) en ik heb gewoon een 1Gbps link.
Ja, op 20cm kan ik wel meer rotzooi in elkaar brouwen welke gewoon gaat werken. 8)7 Werkt het ook nog op 100m?

Daarnaast, als je het precies verkeerdom doet zoals jij voorstelt dan hou je in ieder geval de paren (pin 1 en 2, pin 3 en 6, pin 4 en 5, pin 7 en 8) bij elkaar. Het is belangrijk dat ieder paar bestaat uit 2 getwiste aders om interferentie tegen te gaan. Dus jouw voorstel gaat waarschijnlijk nog werken ook. Maar een willekeurige volgorde niet, laat staan je vorige idee met "8 standaard koperen draadjes". Twisted pair is niet voor niets twisted.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Enforcer schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:58:
[...]

Ja per paar mag je wisselen wat je wil.

Maar losse aderen uitwisselen kan niet. En dat detecteert een kabeltesten niet. Er is namelijk wel degelijk een prima verbinding als je oranje-wit en blauw aansluit als 1 aderpaar als je het bekijkt met een kabeltester. Maar het werkt hoogstwaarschijnlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Xander schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:02:
[...]

Ja, op 20cm kan ik wel meer rotzooi in elkaar brouwen welke gewoon gaat werken. 8)7 Werkt het ook nog op 100m?
Dat was de discussie niet :) Voor die 100m heb je inderdaad je twistings nodig voor de interferentie (zelfs dan heb ik daar mijn vraagtekens bij maar dat heb ik in de praktijk nog niet uitgetest).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:09
Xander schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:58:
[...]

(waarschijnlijk ter overvloede) WCD doet die oversplitsing van die oranje voor je. Houd je aan de kleuren op de LSA-strip.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Enforcer schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:04:
[...]

Dat was de discussie niet :)
De discussie ging ook niet over een kabel van 20cm. 8)7
BryanD schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:55:
Kabel beetje moeilijk om te zien maar de kabels zitten er in op de volgorde zoals hierboven beschreven.
[Afbeelding][Afbeelding]

[...]

Maar als jullie vermoeden dat het met een patch panel opgelost gaat zijn bestellen we dat spul allemaal gewoon en gaan we die aansluiten.
Wellicht ten overvloede, als je toch een patchpanel gaat plaatsen (natuurlijk veel netter d:)b)...

Mocht je toch stekkers gebruiken, zorg dan dat de buitenmantel van de kabel onder de trekontlasting zit (dat transparante driehoekje wat naar binnen geperst wordt). Nu riskeer je dat de verbindingen losraken als je een keer net iets te hard aan de kabel trekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BryanD
Aaah top! Jullie worden allen duizendmaal bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AE1174d_jhzPqsBBGTUgRih13Sc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SaIeYMqiLXYGQKz9oHNc8oJe.jpg?f=user_large

Heb de WCD nu idd volgens T568A afgemonteerd zoals het ook op het schema staat en voila. Direct een Gbps link!

Ik moet zeggen dit is de eerste keer dat ik met LSA connectoren werk en wist dus niet dat die oversplitsing al geregeld werd en niet langer nodig was. Top!

Voor wat betreft het afknippen van de stukjes kabel in de WCD, mee eens hoor, maar de LSA tang die in de netwerk kit zat is....kwalitatief uitermate teleurstellend...en het "schaar" gedeelte knijpt de kabel meer af dan dat hij er in knipt. Moet ik nog even iets voor verzinnen.

Voor de RJ45 fair enough. Houden we met de volgende plugjes rekening mee. Alhoewel ik er wel sterk over na zit te denken om inderdaad maar gewoon aparte pre-made kabels te kopen voor de runs vanaf de muur naar de apparatuur toe en voor het patch panel.

Nogmaals dank voor alle hulp en excuus voor de noobie fout!

Groet,
Bryan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
[...]
Dat was de discussie niet :) Voor die 100m heb je inderdaad je twistings nodig voor de interferentie (zelfs dan heb ik daar mijn vraagtekens bij maar dat heb ik in de praktijk nog niet uitgetest).
De twists zijn meer dan alleen interferentie.
Het zorgt ook dat de aderen goed tegen elkaar blijven zitten. Hierdoor blijft de impedantie van het paar constant. Op hoge frequentie wil je een zo continu mogelijke impedantie. Op verstoringen hierin ontstaan reflecties.

Een connector, geknikte kabel en dergelijke zijn allemaal verstoringen. Eerlijk is eerlijk in de praktijk heb je redelijk wat speelruimte op huis-tuin-en-keuken afstanden en omstandigheden.

Maar het is een leuke (complexe) wereld die steeds complexer wordt bij hogere frequenties flanksnelheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:14
remco_k schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:58:
Goed punt, alleen dit kun je met het blote oog ook nog wel zien. Of alles goed contact maakt soms niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-05 20:38
Ik vraag me wel af hoe dat je dit voor elkaar gekregen hebt. U kabel is CU, AWG 23/1 (massief) en u connectoren zijn Geschikt voor AWG 26-24 dus normaal krijg je u aders hier hier toch niet goed in want u aders zijn dikker dan wat de connector toelaat. Ofwel kloppen de gegevens van u kabel niet.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:08

Wildfire

Joy to the world!

[...]

Nog even voor de duidelijkheid, hier in Nederland is T568B de standaard. Lijkt me logischer dat gewoon aan te houden. Maar als alles als T568A wordt gedaan zal het ook gewoon werken natuurlijk, het enige verschil is dat de oranje en groene aderparen gewisseld zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Wildfire op 19-07-2021 22:40 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
timberleek schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:59:
[...]

De twists zijn meer dan alleen interferentie.
Het zorgt ook dat de aderen goed tegen elkaar blijven zitten. Hierdoor blijft de impedantie van het paar constant. Op hoge frequentie wil je een zo continu mogelijke impedantie. Op verstoringen hierin ontstaan reflecties.

Een connector, geknikte kabel en dergelijke zijn allemaal verstoringen. Eerlijk is eerlijk in de praktijk heb je redelijk wat speelruimte op huis-tuin-en-keuken afstanden en omstandigheden.

Maar het is een leuke (complexe) wereld die steeds complexer wordt bij hogere frequenties flanksnelheden.
offtopic:
Dat klopt, maar het patent over twisted pairs is pas in 1881 aangevraagd, kortom, daarvoor deden ze het ook gewoon met recht-toe recht-aan kabels :) Dat iets niet de norm is wil niet zeggen dat het niet werkt. Zo werd vroeger ook elke willekeurige elektra kabel gebruikt voor fase/nul/aarde, tegenwoordig zijn hier normen voor maar koper blijft koper, zolang het signaal van punt A naar punt B wordt overgebracht is er geen reden om aan te nemen dat iets niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:01
[...]

Het is toch gebruikelijk om T568B netwerken aan te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
boomer21 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:36:
[...]

Het is toch gebruikelijk om T568B netwerken aan te leggen?
Dat is inderdaad gebruikelijker. TS had echter zelf al de keuze gemaakt om T568A aan te sluiten, en daar is op zich ook niet zo veel mis mee. Mits je het goed doet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:24

remco_k

een cassettebandje was genoeg

[...]

Wat is de discussie wel dan, volgens jouw?
Volgens mij ging het erom dat mijn stelling is dat een kabeltester niet heilig is omdat hij alleen maar test op 1 op 1 koperverbindingen. In die tests wordt niet meegenomen of de juiste aderparen worden gebruikt.
Dat spreek jij tegen met dat een kabeltester wel heilig is en daarna kom je met een niet kloppend verhaal dat die aderparen helemaal niet belangrijk zouden zijn.

Je suggestie dat het gebruik van de juiste getwiste aderparen helemaal niet relevant is, is echt niet oke en het geeft andere lezers hier een valse set informatie. Die aderparen zijn onmiskenbaar heel erg belangrijk, er zijn hier op Tweakers legio aan topics met netwerk problemen te vinden die terug herleidbaar zijn naar onjuist gebruik van de twisted pairs. Hoe hoger de frequenties/bitrages en/of hoe langer de kabel, hoe belangrijker de twisted pairs zijn voor een correct werkende ethernet verbinding.
Dat geldt ook al ruimschoots voor een patch kabel van 20 cm. (Er is niet voor niets ergens een regeltje die stelt dat bij connectoren de "untwist" een maximale lengte mag hebben. Ik dacht 13mm.)

Dat het op korte stukjes prima bij je werkt, kan zijn omdat je per ongeluk aderparen op de juiste plekken hebt of had zitten. Of omdat het kort genoeg was om (bij toeval) niet heel veel uit te maken. In dat geval is het goed gegaan. Niet goed gedaan. Is groot verschil. Je was gewoon een lucky guy.
Maar trek daar aub niet de conclusie uit die je nu trekt en hier publiceerd. :)

[ Voor 16% gewijzigd door remco_k op 20-07-2021 20:05 ]

Alles kan stuk.

Pagina: 1