Risico bij PV panelen aan de rand van een schuin dak?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-05 12:14
Ik hoor van verschillende zonnepanelenboeren dat ze 'liever' een dakpan van de randen van het dak vandaan blijven met de panelen. Aan de onderkant o.a. zodat regenwater netjes in de dakgoot komt, maar aan de boven- en zijkanten vanwege 'wervelwinden' die bij storm daar ontstaan. Maar vaak kan het met een beetje aandringen alsnog, en ook in mijn buurt zie ik her en der wel huizen die wel panelen tot de rand van het dak hebben liggen.

Hoe groot is nou eigenlijk het risico bij panelen tot aan de rand van een schuin dak?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Sinds 2013 /2014 / 2015 ligt het er hier zo bij.
Ik hoor niemand klagen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-azVAbZrve4MlCkDE4hlXwFU2CQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBdytVrRW0CyoVXfLtKLqcI9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnV4XqvrrmWXi_sCZz-BrE0OOwI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78vQef3xhpiouT2xc6bl7nno.jpg?f=fotoalbum_tile

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je kan als je "pech" hebt een beetje geluids overlast krijgen. maar het is met name zodat instalateurs de lastige pannen en de nok kunnen laten liggen. ze roepen het voor 95% uit eigen belang. overegens zijn er ook Bevestigings materiaal fabrikanten die 30 cm aanhouden als grens. Er zullen vast sitiuaties zijn (20 meter hoog aan zee) waar het een punt gaat worden, maar bij 99% van de woonwijkhuisjes geloof ik daar niet in.
Uiteraard kan je het gewoon uit laten rekenen als je het zeker wil weten.. formeel moet je ook voldoen aan het bouwbesluit en moet het dus voldoende sterk zijn. en als de fabrikant het niet wil aantonen kan dat lastig zijn om formeel aan de regels te voldoen..
Maar het is niet voor niets vergunningsvrij tot aan de rand, de risico's zijn gewoon klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55
somejan schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:52:
Aan de onderkant o.a. zodat regenwater netjes in de dakgoot komt
Hier was ik ook bang voor, maar gaat bij mij helemaal goed: ThinkPadd in "Offertes zonnepanelen op behoorlijk schuin dak op zuid"