Toon posts:

Systeemcamera voor beginners

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JoepD
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23-11 19:36
Ik ben volledig nieuw in fotografie, maar mijn interesse is al een tijdje gewekt en ik wil overgaan tot aanschaf van een instapsysteemcamera. Het doel is om op een automatisch standje goede foto's te kunnen maken, maar wat geavanceerdere opties moeten er ook zeker zijn. Video wil ik niet teveel nadruk op leggen.

Een systeemcamera leek me naar eigen inzien de beste optie, maar ik sta zeker open voor een dslr als dit een betere optie voor mij zou kunnen zijn.

Ik wil het liefst niet meer dan 700 euro uitgeven, dus een camera met een kitlens lijkt me de logische keuze. Uiteraard ook geen fullframe voor deze prijs.

Wat ik zelf gevonden heb:

pricewatch: Sony A6000 + 16-50mm f/3.5-5.6 Zwart
Wat ik uit reviews haal: Geen touchscreen, is dit een echt praktisch probleem? Niet super fijn in de handen. Betere alternatieven als het op kitlens aankomt. Echter goede prijs/beeldkwaliteit verhouding.

pricewatch: Canon EOS M50 + 15-45mm f/3.5-6.3 Zwart
Wat ik uit reviews haal: past goed bij mijn doel. Snelle, goede automatische foto's, met een optie tot wat uitgebreider werk. Helaas wel slechte accuduur. Slechte 4K video, maar dit vind ik dus niet zo belangrijk. Verder heb ik de indruk dat Canon over het algemeen wel een fijn cameramerk is.

pricewatch: Fujifilm X-T200 + XC 15-45mm Zwart
Wat ik uit reviews haal: Goede touchscreen, goede foto's. Beetje dezelfde doelgroep als de M50. Niet veel op aan te merken.

pricewatch: Panasonic Lumix DC-G100 + 12-32mm Zwart
Wat ik uit reviews haal: Compact, goede autofocus voor foto's. Blijkbaar in de markt gezet als vloggercamera, maar goed voor foto's.

pricewatch: Panasonic Lumix DMC-G80 + 12-60mm f/3.5-5.6 Zwart
Wat ik uit reviews haal: Uitstekende foto's en 4K video. Goede touchscreen. IBIS. JPEG kwaliteit niet geweldig. Mid-range, dus niet echt instap. Valt binnen budget omdat hij al wat ouder is.

Graag jullie meningen over bovenstaande opties. :) Ik ben ook benieuwd of het wat uitmaakt of de camera al wat ouder is. De laatste Panasonic komt namelijk uit 2016, kan dit een probleem zijn? Zijn er verder merken die jullie liever vermijden en waarom? Kan ik toch beter voor een dslr gaan? Andere kitlenzen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 15:52
In dat budget zou ik ook eens kijken op de 2dehands markt. Een body van 7 jaar oud (zoals de A6000) of 6 jaar oud (Lumix DMC-G80) is al best wat verouderd.

Lensen kunnen gemakkelijk 10 à 20 jaar meegaan, maar een body verouderd wel wat sneller.

Een deel van de camera's die je post zijn trouwens Micro Four Thirds en een deel APS-C, dus weet niet of je daar ook rekening mee gehouden hebt. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 20:59
@JoepD Met De M50 Mark II kan je 305 foto's maken tegenover 235 foto's met de M50.
De 4K video van de M50 is overigens perfect, alleen is er een crop-factor van 2,6 waardoor de camera a.h.w. 1,7 zoomt bij 4K video.

[Voor 2% gewijzigd door JoStad op 19-07-2021 18:14. Reden: textueel]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

JoepD schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:19:
Het doel is om op een automatisch standje goede foto's te kunnen maken, maar wat geavanceerdere opties moeten er ook zeker zijn.
Gebruik dan gewoon je smartphone zou ik zeggen.

Als je niet willen leren of verdiepen in fotografie is het zonde om er zoveel geld aan uit te geven.
Een (online) cursus fotografie is waarschijnlijk een veel betere optie. (Leer zaken als compositie, belichting, bewerking etc)

Het is niet de camera die zorgt voor mooie foto's, maar de persoon daar achter ;)

[Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 19-07-2021 16:44]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• JoepD
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23-11 19:36
MrSenne schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:27:
In dat budget zou ik ook eens kijken op de 2dehands markt. Een body van 7 jaar oud (zoals de A6000) of 6 jaar oud (Lumix DMC-G80) is al best wat verouderd.

Lensen kunnen gemakkelijk 10 à 20 jaar meegaan, maar een body verouderd wel wat sneller.

Een deel van de camera's die je post zijn trouwens Micro Four Thirds en een deel APS-C, dus weet niet of je daar ook rekening mee gehouden hebt. ;)
Ik zal er eens naar kijken, bedankt! Ik had niet gezien dat er Micro Four Thirds bij zat. Is dat een echt nadeel denk je?
Greatsword schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:42:
[...]

Gebruik dan gewoon je smartphone zou ik zeggen.

Als je niet willen leren of verdiepen in fotografie is het zonde om er zoveel geld aan uit te geven.
Een (online) cursus fotografie is waarschijnlijk een veel betere optie. (Leer zaken als compositie, belichting, bewerking etc)

Het is niet de camera die zorgt voor mooie foto's, maar de persoon daar achter ;)
Ik ga me er zeker een beetje in verdiepen en ga ook wat spelen met nabewerking (Photoshop). Dus ik wil wel echt een stapje verder dan een smartphone. Hier zou ik overigens ook opnieuw in moeten investeren, heb niet echt een goede camera erop. :P
Ik bedoelde meer: ik wil ook wat leuke foto's maken zonder te klooien. Het gaat zeker om de gebruiker van de camera, maar de camera moet het wel kunnen zeg maar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 02-12 12:32
JoepD schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:57:
[...]

Ik zal er eens naar kijken, bedankt! Ik had niet gezien dat er Micro Four Thirds bij zat. Is dat een echt nadeel denk je?
Integendeel.
Dat is een compleet systeem van twee fabrikanten, die beiden instap-, enthousiaste-amateur- en volledige professionele camera's leveren. Plus een compleet scala aan lenzen. En een behoorlijk tweedehands aanbod.

Een M50 bijvoorbeeld heeft gave specs maar is+blijft per definitie altijd een instap-systeem zonder doorgroei
( Canon: "Koop onze dure full frame cameras"), en zou best wel eens door Canon losgelaten kunnen worden.

Binnen je budget van 700 kun je makkelijk een tweedehands APS-C camera kopen. Ik vind die nog vrij groot, maar ik ben Micro four thirds gewend. Ik vind het belangrijk dat je een camera bij je hebt, niet dat je je telefoon gebruikt omdat het ding alleen voor speciale gelegenheden naar buiten gaat.
Binnen dat budget past trouwens ook een tweedehands Olympus of Panasonic camera met minimaal 2 lenzen... of een professionele lens.

Die camera's kunnen echt serieus veel. Die ben je niet snel ontgroeid.
De lenzen zijn belangrijker, die maken veel meer verschil in het uiteindelijke beeld.
Voordeel bij de M50, Sony a6000 en MFT is dat je meteen een systeemcamera hebt.
Lees het Tweakers artikel 'einde van de spiegel'. Dit is echt de toekomst.
Het MFT systeem is van die drie het grootste en breedste systeem met de meeste camera's en lenzen (al zou ik die dual pixel van Canon best willen).

• JTfoto
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 15:18

JTfoto

Work hard

Ik zou je ook (als dat mag) willen doorverwijzen naar dpreview.com. Hun hebben voor camera's mooie buying guides en de reviews van de verschillende camera's zijn ook fijn. Je kan ze ook makkelijk vergelijken en zelfs studiofoto's naast elkaar houden zodat de verschillen goed te zien zijn tussen de kwaliteit.

Bijvoorbeeld:
https://www.dpreview.com/...5&products=canon_eosm50ii

Ik neem even de G100 als voorbeeld:
https://www.dpreview.com/...asonic-lumix-dc-g100-g110
Aan het einde van de review kan je de "compare" modus aanzetten (bij de score) en dan kan je ook directe verschillen zien in verschillende categorieën.

Ik denk dat die site je ook goed kan ondersteunen bij je zoektocht.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Zou zeker ook naar 2e hands DSLR kijken bedenk bovenal dat je lenzen het belangrijkste verschil maken tegenwoordig.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Over de JPG kwaliteit van de G80 heb ik zelf geen klachten. Foto's zien er goed uit. Kies de beste optie, aan RAW waag ik me nooit, teveel gedoe. Voordeel van een Micro 4/3 systeem zijn de veel compactere lenzen. Nadeel is de zoeker die is bij de G80 wat klein, niet op het niveau van een Nikon D700. Dus het schermpje heeft dan de voorkeur.
De G80 met een 40-150 Olympus lens gaat met een gewone wandeling mee, bijna hetzelfde bereik als een 70-300VR van Nikon maar veel handzamer en lichter.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee