Zinnen maken aan de hand van invulvelden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricowtje
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 19-07-2021
In Excel heb ik het één en ander in elkaar geflanst voor gebruik op werk, zodat ik niet continu zaken hoef over te typen of één voor één hoef te kopieren en plakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHW66T8K-YAh8rWUnOC8jq4qwkA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7Bdfs9EMgai59MOyQYZW5QJD.png?f=user_large

Alles wat in de tweede kolom wordt ingvuld komt terecht in de volgende regel:

= "Aanvraag "&E3&" / wijz. "&E5&" / WML "&E6&" / macht. "&E7&" / beschik. "&E8&" / Decl. "&E9&" / best. "&E10&" / boekst. "&E11

Wat wordt: Aanvraag / wijz. / WML / macht. / beschik. / Decl. / best. / boekst. + alle tekst die ik in het tweede kolom heb ingevuld.

Mijn vraag is het volgende:
Wanneer een plek in de tweede kolom niet is ingevuld, dan zou ik ook graag zien dat dit niet in de uiteindelijke tekst naar voren komt. Bijvoorbeeld In de tweede kolom heb ik niets ingevuld bij Decl., dan wil ik niet dat dit in de zin terecht komt. Dit moet dan voor alle punten vanaf wijz. gebeuren tot en met decl.

Kan iemand mij hierbij helpen? Ik heb al gezocht en geprutst, maar kom hier helaas niet verder mee.

...

Ik gebruik hiervoor Excel 365.
...

Ik vermoed dat ik hier de ALS functie voor moet gebruiken. Het is mijn alleen niet duidelijk hoe ik als voorwaarden een willekeurige invulling kan meegeven als voorwaarde en dit dan netjes kan laten noteren, omdat dit meerdere punten betreft.

Alvast bedankt voor de hulp.
...

Beste antwoord (via ricowtje op 19-07-2021 16:27)

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:34

DataGhost

iPL dev

ricowtje schreef op maandag 19 juli 2021 @ 15:21:
Ik vermoed dat ik hier de ALS functie voor moet gebruiken. Het is mijn alleen niet duidelijk hoe ik als voorwaarden een willekeurige invulling kan meegeven als voorwaarde en dit dan netjes kan laten noteren, omdat dit meerdere punten betreft.
Je kan het bijvoorbeeld bekijken niet als "een willekeurige invulling", maar in plaats daarvan het specifieke "geen lege invulling".

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:34

DataGhost

iPL dev

Je kan het bijvoorbeeld bekijken niet als "een willekeurige invulling", maar in plaats daarvan het specifieke "geen lege invulling".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:20

g0tanks

Moderator CSA
Een ALS is inderdaad de oplossing. Voor de aanvraag heb je nu opgenomen:
code:
1
= "Aanvraag "&E3

Stel je wil controleren of het veld is ingevuld en indien er geen waarde is ook niets laten zien:
code:
1
=ALS(E3="";"";"Aanvraag "&E3)

Helpt dat?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricowtje
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 19-07-2021
Heel erg bedankt. Ik ben eruit gekomen!

Ik was zo gefocust op een specifieke invulling van een cel, dat ik er niet meer bij nadacht om als voorwaarde de leegte van een cel mee te geven.

De formule is dit geworden:

= "Aanvraag "&E3& ALS(ISLEEG(E5);"";" / wijz. "&E5)& ALS(ISLEEG(E6);"";" / WML "&E6)& ALS(ISLEEG(E7);"";" / macht. "&E7)& ALS(ISLEEG(E8);"";" / beschik. "&E8)& ALS(ISLEEG(E9);"";" / Decl. "&E9)&" / best. "&E10&" / boekst. "&E11

Dit resulteert er in dat Aanvraag, Best. en Boekst. altijd zichtbaar zijn en de rest pas tevoorschijn komt wanneer een cel is ingevuld.