Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies nieuwe PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• T.SPE
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:50
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De computer zal voor veel verschillende doel einde gebruikt worden maar de hardware keuze zal voornamelijk voor het gamen van belang zijn. Daarnaast namelijk voornamelijk voor simpele dingen waarbij geen hardware eisen zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen vast budget, maar wil voornamelijk waar voor mijn geld, ik doe vrij lang met de PC dus liever nu iets meer uitgeven dat ik er langer mee vooruit kan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb reeds een RX6900 XT

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb op basis van de BBG een lijstje gemaakt maar twijfel nog na het zien van het artikel over processors en videokaarten > reviews: Processor of videokaart kopen? - De balans opgemaakt na prijsdalingen
Daarin wordt aangegeven dat de 5800X of 5900X misschien wel betere keuzes zijn. Al vind ik de 5900X vrij duur en vraag ik me af of zo ver moet gaat.
De gekozen voeding is nu 850w en die keuze is volledig gebaseerd op het advies van AMD bij de 6900xt. Is dit een goede keuze of is het overdreven?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor een bepaald merk als de kwaliteit maar goed is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou graag een stil systeem hebben, al moet alles natuurlijk wel koel blijven zodat ik er lang plezier van kan hebben.

Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken.

Wat verwacht je van ons?[i]
Advies om zo een goede keuze te maken waarmee ik weer even voor uit kan en dan dus zo veel mogelijk bang-for-buck

Hieronder de lijst die ik nu zelf heb samen gesteld aan de hand van BBG en andere reviews.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-11700F Boxed€ 319,-€ 319,-
1MoederbordenASRock B560 Steel Legend€ 129,-€ 129,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 84,95€ 84,95
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,74€ 50,74
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 165,69€ 165,69
1VoedingenCorsair HX850 V2€ 164,90€ 164,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 119,-€ 119,-
Totaal€ 1.033,28

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
De fans van de Mugen 5 PCGH draaien te langzaam om de beschikbare kracht uit de 11700 te halen. Je bent beter af met de pricewatch: Scythe Fuma 2.

• T.SPE
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:50
Djarune schreef op maandag 19 juli 2021 @ 15:14:
De fans van de Mugen 5 PCGH draaien te langzaam om de beschikbare kracht uit de 11700 te halen. Je bent beter af met de pricewatch: Scythe Fuma 2.
Ik had uit de volgende review juist gelezen dat ondanks dat de fans iets langzamer draaide dat het eigenlijk nog steeds beter was om voor de Mugen 5 PCGH te gaan, tenzij geluid je helemaal niks uit maakt.
https://nl.hardware.info/...deze-zomer-koel-opvallers

Dus mijn vraag is, geeft het echt zo veel verschil in koeling, en heb je wellicht daar ook nog ergens een bron / review van of is het eigen ervaring?

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
T.SPE schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:47:
[...]

Ik had uit de volgende review juist gelezen dat ondanks dat de fans iets langzamer draaide dat het eigenlijk nog steeds beter was om voor de Mugen 5 PCGH te gaan, tenzij geluid je helemaal niks uit maakt.
https://nl.hardware.info/...deze-zomer-koel-opvallers

Dus mijn vraag is, geeft het echt zo veel verschil in koeling, en heb je wellicht daar ook nog ergens een bron / review van of is het eigen ervaring?
De HWI review is niet interessant. Je kunt beter zoeken naar ervaringen op het forum.
Laat ik het zo stellen. De standaard koeler is geschikt tot 65W en beperkte boost. De PCGH koeler is natuurlijk een stuk beter, maar daarmee kun je nog niet de power limit maximaal zetten. Zie productreview: Intel Core i7-11700 Boxed review door Dexter1981 iemand die de PL1 tot 84W heeft gezet. Prima, maar daar haal je niet de beschikbare kracht uit de CPU. Wel lekker stil en weinig stroomverbruik.

Ik heb momenteel zelf een 10700 stil draaien met een pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4. PL1 op 125W (hetzelfde als een stock 10700k) en de PL2 (turbo boost) gaat tot ongeveer 230W. Dit gaat ook prima met de pricewatch: Enermax ETS-T50 AXE of pricewatch: Scythe Fuma 2. Beide zijn vrij stil.