Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:06
Goedemiddag,

Ik was even benieuwd of jullie weten hoe het exact zit.

Normaal gesproken moet een werkgever de werknemer doorbetalen als deze in quarantaine moet nadat een huisgenoot besmet is geraakt met het coronavirus.

Geldt door ook voor werknemers die er bewust voor kiezen zich niet te laten vaccineren :?

Wat ik er over terug kan vinden is onder andere dit artikel:

https://www.rijksoverheid...emers-in-thuisquarantaine

Dus een werknemer die er bewust voor kiest naar een oranje gebied te reizen, en die daardoor in quarantaine moet heeft geen recht op loondoorbetaling, en zal deze periode dus verlofdagen moeten opnemen.
Op zich logisch, want de werknemer kiest heel bewust voor dit risico.

Maar dit zou dan toch ook gelden voor werknemers die er bewust voor kiezen zich niet te laten vaccineren :?

Want als een werknemer wel gevaccineerd is hoeft deze niet in quarantaine (bron: https://lci.rivm.nl/covid-19-huisgenoten ).

Ik wil geen welles nietes discussie aanwakkeren over het wel of niet vaccineren, dat moet (en mag in NL gelukkig) iedereen zelf weten.

Het gaat me puur over het feit wie deze uren moet betalen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je mag als werkgever niet eens vragen of een werknemer wel of niet gevaccineerd is, laat staan z'n beweegredenen (bewust wel / geen vaccinatie) meenemen in een overweging ;)

[ Voor 53% gewijzigd door naitsoezn op 19-07-2021 12:10 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:21

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Volgens mij geld de quarantaineplicht alleen bij binnenkomst na reizen, niet na eventueel contact met een besmet persoon in Nederland. Persoon zou er dus ook voor kunnen kiezen om gewoon naar het werk te komen. Weet niet niet of je daar dan gelukkig van wordt.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:27

Rmg

Volgens het CNV moet de werkgever gewoon betalen

https://www.cnv.nl/themas...je-rechten-als-werknemer/

Adviesbureau zegt ook dat je gewoon de sjaak bent als werkgever

https://www.jonglaan.nl/n...-vaccineren-corona#vraag2

Lijkt mij ook goed trouwens, dat je werkgever niet een pressiemiddel heeft over wat jij wel of niet in je lichaam spuit.

Als het echt duidelijk nodig is voor het uitvoeren van je beroep (e.g. bejaardenzorg) zou je nog kunnen zeggen van hier zou je het moeten kunnen verplichten of in sommige gevallen de werknemer op onbetaald verlof kunnen sturen, maar voor 99% van de banen lijkt me dit niet het geval.

[ Voor 26% gewijzigd door Rmg op 19-07-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
naitsoezn schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:08:
Je mag als werkgever niet eens vragen of een werknemer wel of niet gevaccineerd is, laat staan vragen naar z'n beweegredenen (bewust wel / geen vaccinatie) ;)
Klopt, alleen een bedrijfsarts zou dit mogen vragen, mits goede reden daarvoor. Zit hem meer in de AVG.
blitzkrieg schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:09:
Volgens mij geld de quarantaineplicht alleen bij binnenkomst na reizen, niet na eventueel contact met een besmet persoon in Nederland. Persoon zou er dus ook voor kunnen kiezen om gewoon naar het werk te komen. Weet niet niet of je daar dan gelukkig van wordt.
Nee hoor, lees mijn eerste linkje maar, als een huisgenoot besmet is geraakt met corona moeten de overige huisgenoten minimaal 5 dagen in quarantaine, behalve als ze gevaccineerd zijn, dan hoeft dit weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rmg schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:11:
Volgens het CNV moet de werkgever gewoon betalen

https://www.cnv.nl/themas...je-rechten-als-werknemer/

Adviesbureau zegt ook dat je gewoon de sjaak bent als werkgever

https://www.jonglaan.nl/n...-vaccineren-corona#vraag2

Lijkt mij ook goed trouwens, dat je werkgever niet een pressiemiddel heeft over wat jij wel of niet in je lichaam spuit.
Daar zit zeker een kern van waarheid in, persoonlijk begrijp ik dat heel goed. Ik vind dus ook dat elke Nederlander zelf moet kunnen kiezen of hij zich wel of niet vaccineert.

Maar ik vind wel dat als je er bewust voor kiest iets te doen (of niet te doen) dat de persoon die deze keuze maakt dan ook de consequenties moet dragen.

Zo zijn er ook veel religieuze mensen die hun kinderen niet laten inenten, en dan mag bijvoorbeeld een kinderopvang deze kinderen wel weigeren. (https://www.rijksoverheid...ineerde-kinderen-weigeren)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 20:54
Een aangenomen motie in de Tweede Kamer heeft gezegd dat er geen dwang en/of drang voor vaccinatie mag zijn.

Verder, zoals @naitsoezn aangeeft mag een werkgever zijn werknemers niet vragen naar vaccinatie.

Ook mag je als je de informatie wel krijgt (persoon heeft het zelf gezegd) er niets mee doen, het gaat namelijk om een bijzonder persoonsgegeven die alleen bij uitzondering verwerkt mag worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Grolsch schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:15:
[...]

Daar zit zeker een kern van waarheid in, persoonlijk begrijp ik dat heel goed. Ik vind dus ook dat elke Nederlander zelf moet kunnen kiezen of hij zich wel of niet vaccineert.

Maar ik vind wel dat als je er bewust voor kiest iets te doen (of niet te doen) dat de persoon die deze keuze maakt dan ook de consequenties moet dragen.

Zo zijn er ook veel religieuze mensen die hun kinderen niet laten inenten, en dan mag bijvoorbeeld een kinderopvang deze kinderen wel weigeren. (https://www.rijksoverheid...ineerde-kinderen-weigeren)
Ja maar bij een kind met mazelen, bof of iets anders is er ook niet 'omheen te werken'.

Als werkgever/nemer kan je afspraken maken over thuiswerken, gescheiden in een kantoor werken, afschermen van collega's die in een risico groep zitten.

Bij een werkgever/nemer-relatie heb je meer manieren om het op te lossen imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Grolsch schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:15:
[...]
Een werkgever-werknemer-relatie is van een heel andere orde dan een kinderdagverblijf-klant-relatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Op grond waarvan zou een werkgever een werknemer moet doorbetalen als deze in quarantaine thuis zit?

Kijkend naar artikel 7:629 BW (loondoorbetaling bij ziekte) is dit voor mij geen uitgemaakte zaak.

Dat het in de praktijk wel gebeurt lijkt me logisch en prima maar een recht is het volgens mij niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 12:25
Grolsch schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:12:

Nee hoor, lees mijn eerste linkje maar, als een huisgenoot besmet is geraakt met corona moeten de overige huisgenoten minimaal 5 dagen in quarantaine, behalve als ze gevaccineerd zijn, dan hoeft dit weer niet.
Dan zou een werkgever dus alsnog kunnen "raden" dat werknemer niet gevaccineerd is aangezien medewerker in quarantaine moet.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Rmg schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:19:
[...]

Ja maar bij een kind met mazelen, bof of iets anders is er ook niet 'omheen te werken'.

Als werkgever/nemer kan je afspraken maken over thuiswerken, gescheiden in een kantoor werken, afschermen van collega's die in een risico groep zitten.

In ons geval werkt dit helaas niet voor alle werknemers, het gaat om een productiebedrijf en werknemers staan achter productiemachines die ze niet mee kunnen nemen naar huis.
Ora et Labora schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:25:
[...]

Dan zou een werkgever dus alsnog kunnen "raden" dat werknemer niet gevaccineerd is aangezien medewerker in quarantaine moet.
Dat is dus het "Grappige" aan het hele verhaal.

Hoe werkt zoiets in de praktijk:

WN = werknemer
WG = werkgever

WN: HELP, mijn moeder heeft Corona, wat nu???
WG: Ik mag niet vragen of je gevaccineerd bent in het kader van de AVG
WN: Dan kom ik morgen gewoon werken, want ik ben 100% fit
WG: Als je niet gevaccineerd bent mag je niet werken, en moet je 5 dagen in quarantaine (werkgever heeft zorgplicht voor overige personeel).

Wat moet moet een goede werkgever doen in zo'n verhaal?

Dus zo'n gesprek kun je dus inderdaad niet voeren zonder te weten of iemand gevaccineerd is, en de werknemer (fabrieksmedewerker in dit geval) weet al helemaal niet hoe de regels in elkaar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:21

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Grolsch schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:12:
Zie inderdaad dat ze dit in augustus 2020 gewijzigd hebben. Dacht dat het nog steeds vrijblijvend was.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Grolsch schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:30:
[...]

In ons geval werkt dit helaas niet voor alle werknemers, het gaat om een productiebedrijf en werknemers staan achter productiemachines die ze niet mee kunnen nemen naar huis.

[...]

Dat is dus het "Grappige" aan het hele verhaal.

Hoe werkt zoiets in de praktijk:

WN = werknemer
WG = werkgever

WG: Ik mag niet vragen of je gevaccineerd bent in het kader van de AVG
WN: Dan kom ik morgen gewoon werken, want ik ben 100% fit
WG: Als je niet gevaccineerd bent mag je niet werken, en moet je 5 dagen in quarantaine (werkgever heeft zorgplicht voor overige personeel).

Wat moet moet een goede werkgever doen in zo'n verhaal?

Dus zo'n gesprek kun je dus inderdaad niet voeren zonder te weten of iemand gevaccineerd is, en de werknemer (fabrieksmedewerker in dit geval) weet al helemaal niet hoe de regels in elkaar zitten.
Ik begrijp het probleem niet zo volgens mij. Een werknemer geeft aan dat z'n moeder (==huisgenoot naar ik aanneem) corona heeft. Waarom zou werkgever dan moeten willen vragen of ie gevaccineerd is? Hij kan toch gewoon op de regels wijzen zonder daar onnodige vragen bij te stellen :?

Dus:
WG: Volgens dit en dat linkje / reglement moet je in quarantaine als je niet volledig gevaccineerd bent, anders kun je gewoon komen werken.
WN: Ok, dank voor de info, in dat geval kom ik morgen weer werken! Of: Ok, dank voor de info, in dat geval zie je mij bij geen tegenbericht over 5 dagen!

:)

[ Voor 11% gewijzigd door naitsoezn op 19-07-2021 12:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-09 12:43

Croga

The Unreasonable Man

Faxe schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:25:
Op grond waarvan zou een werkgever een werknemer moet doorbetalen als deze in quarantaine thuis zit?
Kijkend naar artikel 7:629 BW (loondoorbetaling bij ziekte) is dit voor mij geen uitgemaakte zaak.
Dat het in de praktijk wel gebeurt lijkt me logisch en prima maar een recht is het volgens mij niet.
https://www.loket.nl/loondoorbetaling-bij-quarantaine/
zegt: Omdat de werkgever de werknemer vraagt in quarantaine te gaan omdat hij zijn andere medewerkers moet beschermen, zal de werkgever loon door moeten blijven betalen.

In principe geld hier: Als de werknemer niet schuldig is aan zijn quarantaine zal het loon doorbetaald moeten worden. Reizen naar een risico gebied is, uiteraard, eigen schuld. In aanraking komen met iemand die besmet is niet.
7:629BW staat hier los van; het gaat niet over ziekte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:16
Volgens mij is het enige wat de werkgever kan de afwezigheid als (betaald) verlof of ziekte in de boeken zetten.
De werkgever mag ook geen test afdwingen. Eigenlijk kan de werkgever dus niets, behalve streng praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipneck
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-09 18:08
Rmg schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:19:
[...]

Je beseft dat de groep die op deze manier kn werken beperkt is? Ik ken in mijn omgeving niemand die op deze manier zijn werkdag in kan vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
naitsoezn schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:33:
[...]

Ik begrijp het probleem niet zo volgens mij. Een werknemer geeft aan dat z'n moeder (==huisgenoot naar ik aanneem) corona heeft. Waarom zou werkgever dan moeten willen vragen of ie gevaccineerd is? Hij kan toch gewoon op de regels wijzen zonder daar onnodige vragen bij te stellen :?

Dus:
WG: Volgens dit en dat linkje / reglement moet je in quarantaine als je niet volledig gevaccineerd bent, anders kun je gewoon komen werken.
WN: Ok, dank voor de info, in dat geval kom ik morgen weer werken! Of: Ok, dank voor de info, in dat geval zie je mij bij geen tegenbericht over 5 dagen!

:)
Klopt, maar dan weet je als werkgever toch dat je werknemer gevaccineerd is, en dat mag je juist niet weten volgens de AVG.

Het is ook geen probleem hoor, zo werkt het nu eenmaal in de praktijk.
jeroen3 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:48:
Volgens mij is het enige wat de werkgever kan de afwezigheid als (betaald) verlof of ziekte in de boeken zetten.
De werkgever mag ook geen test afdwingen. Eigenlijk kan de werkgever dus niets, behalve streng praten.
Een werknemer die in quarantaine moet mag je niet "ziek" boeken, maar inderdaad betaald verlof.

bron: https://www.salarisnet.nl...t-u-het-loon-door-1017236

Maar mijn vraag is beantwoord, als werkgever kun je hier niets mee.
Je kunt alleen heel vriendelijke vragen of je werknemers zich willen laten vaccineren, en dit evt. "belonen" door dit te faciliteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

kipneck schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:54:
[...]

Je beseft dat de groep die op deze manier kn werken beperkt is? Ik ken in mijn omgeving niemand die op deze manier zijn werkdag in kan vullen.
Ja en 90% van mijn omgeving is prima zo tijdelijk in te delen 8)7.

Mijn punt was meer dat je met een werknemer/gever-relatie vaak meer mogelijkheden hebt om over aanpassingen na te denken itt een kinderdagverblijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Grolsch Ook al ben je gevaccineerd, kun je alsnog Covid krijgen. Verder weet je werkgever niet of je net bent ingeënt, of nog maar 1e prik of dat je nog niet 2 weken na je laatste prik zit. Mijn advies is, ook al ben je compleet gevaccineerd en je directe huisgenoot heeft Covid, blijf dan 5 dagen thuis en hou je eigen gezondheid in de gaten, en doe ook na 5 dagen een zelftest. Verder moet je huisgenoot in Isolatie, dat is wat anders dan quarantaine !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Hackus schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:07:
@Grolsch Ook al ben je gevaccineerd, kun je alsnog Covid krijgen. Verder weet je werkgever niet of je net bent ingeënt, of nog maar 1e prik of dat je nog niet 2 weken na je laatste prik zit. Mijn advies is, ook al ben je compleet gevaccineerd en je directe huisgenoot heeft Covid, blijf dan 5 dagen thuis en hou je eigen gezondheid in de gaten, en doe ook na 5 dagen een zelftest. Verder moet je huisgenoot in Isolatie, dat is wat anders dan quarantaine !
Wij volgen als werkgever de wettelijke regels en richtlijnen van het RIVM.
Als werkgevers hier zelf ook nog van alles voor gaan bedenken is het einde helemaal zoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-09 18:07
Er is in feite sprake van "door overmacht niet in staat zijn te werken". Vergelijk het met de werkplaats die afbrand/overstroomt ofzo: dan kan de werknemer ook buiten zijn schuld zijn werk niet uitvoeren. Dat is in principe risico voor werkgever, maar werknemer moet wel open staan voor alternatieve taken die wel zouden kunnen.

En idd, vaccinatie is medisch gegeven, daar hoor je als werkgever zonder goede reden ver van te blijven, hoewel er natuurlijk ook altijd een persoonlijke relatie kan zijn waar je wel informatie in uitwisselt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Grolsch schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:54:
[...]

Klopt, maar dan weet je als werkgever toch dat je werknemer gevaccineerd is, en dat mag je juist niet weten volgens de AVG.
Je mag het prima weten. Je mag er alleen niet naar vragen. :)

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:05
Grolsch schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:16:
[...]

Als werkgevers hier zelf ook nog van alles voor gaan bedenken is het einde helemaal zoek.
Waarom ga je dan niet een stap verder en neem je het zekere voor het onzekere en laat je gewoon iedere medewerkers die paar dagen doorbetaald in quarantaine gaan.

Heb je een duidelijke bedrijfs policy en hoef je ook niet na te denken over of het wel binnen de wettelijke kaders valt, want daar ga je ruim overheen.

Dat het einde zoek zou zijn wanneer werkgevers zelf zaken zouden gaan verzinnen ben ik niet met je eens. Als je verder wil gaan dan de minimale richtlijnen om je medewekers te beschermen kan dat prima.

Wil je echter de kantjes eraf lopen en echt voor het minimale gaan ben ik het wel met je eens, op zo'n moment moeten werkgevers inderdaad niet zelf maatregelen gaan verzinnen die mogelijk averechts werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Ilmar schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:17:
Er is in feite sprake van "door overmacht niet in staat zijn te werken". Vergelijk het met de werkplaats die afbrand/overstroomt ofzo: dan kan de werknemer ook buiten zijn schuld zijn werk niet uitvoeren. Dat is in principe risico voor werkgever, maar werknemer moet wel open staan voor alternatieve taken die wel zouden kunnen.

En idd, vaccinatie is medisch gegeven, daar hoor je als werkgever zonder goede reden ver van te blijven, hoewel er natuurlijk ook altijd een persoonlijke relatie kan zijn waar je wel informatie in uitwisselt.
Als er sprake zou zijn van overmacht kan ik daar in komen (En zo was het ook tot dat er gevaccineerd werd), maar iemand die zich bewust niet laat vaccineren, en daardoor in quarantaine moet, dat is naar mijn mening geen overmacht maar een keuze.

Dus doordat werknemer een keuze maakt (niet vaccineren) kan hij niet werken.

Als bijvoorbeeld een werknemer ervoor kiest om toch op vakantie te gaan naar een land wat op oranje staat, dan mag je als werkgever blijkbaar de quarantaine uren wel boeken als verlofuren kosten werknemer.

Maar blijkbaar zijn de regels hierin afwijkend.
Dennism schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:27:
[...]

Waarom ga je dan niet een stap verder en neem je het zekere voor het onzekere en laat je gewoon iedere medewerkers die paar dagen doorbetaald in quarantaine gaan.

Heb je een duidelijke bedrijfs policy en hoef je ook niet na te denken over of het wel binnen de wettelijke kaders valt, want daar ga je ruim overheen.

Dat het einde zoek zou zijn wanneer werkgevers zelf zaken zouden gaan verzinnen ben ik niet met je eens. Als je verder wil gaan dan de minimale richtlijnen om je medewekers te beschermen kan dat prima.

Wil je echter de kantjes eraf lopen en echt voor het minimale gaan ben ik het wel met je eens, op zo'n moment moeten werkgevers inderdaad niet zelf maatregelen gaan verzinnen die mogelijk averechts werken.
Wij zijn geen filantropische instelling of overheid.
Werknemers die in quarantaine moeten kost het bedrijf gewoon geld, dus als het RIVM zegt je moet 5 dagen in quarantaine in situatie xxx, dan gaan wij als werkgever niet zeggen ga maar 10 dagen in quarantaine.

Wij als bedrijf zijn wel verantwoordelijk voor xx gezinnen die elke maand salaris verwachten om hun hypotheek te kunnen betalen.

[ Voor 33% gewijzigd door Grolsch op 19-07-2021 13:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:26
Ook nog even ter overweging: Op dit moment kan een aanzienlijk deel van de bevolking nog niet volledig gevaccineerd zijn. Ikzelf heb net mijn 2e prik gehad, en was er snel bij (Direct een afspraak gemaakt bij een locatie waar ik binnen 10 dagen terecht kon, toen 1980 aangekondigd was.) Dus ik mag mijzelf over 10 dagen als volledig gevaccineerd beschouwen.

In veel plaatsen duurde het tussen afspraak mogen maken en geprikt worden en het daadwerkelijk prikken zomaar een week langer. En dan zijn er ook nog voldoende mensen die gewacht hebben op de brief en ook niet op dag 1 een afspraak gemaakt hebben.

Ik denk dus, dat je in alle redelijkheid niet van mensen van na 1965 mag verwachten dat zij op dit moment volledig ingeënt zijn. (Men deed ongeveer 1 geboortejaar per dag, soms 2. Dus mensen vanaf 1965 kwamen in aanmerking rond 2 weken voor mijzelf).
Daar komt nog bij, dat de oudere doelgroep ook met Astra Zeneca ingeënt kan zijn, daar komt de 2e prik volgens mij pas na 12 weken. Dat kan ook nog een reden zijn om op dit moment nog niet volledig gevaccineerd te zijn.

Even los van de discussie of je dat dus überhaupt van iemand mag verwachten, omdat je ook nog zoiets hebt als zelfbeschikking.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
naitsoezn schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:08:
Je mag als werkgever niet eens vragen of een werknemer wel of niet gevaccineerd is, laat staan z'n beweegredenen (bewust wel / geen vaccinatie) meenemen in een overweging ;)
Dit dus. En laten we hopen dat het zo blijft.

Want in andere landen begint dit steeds meer te vertroebelen. In Zwitserland laaide de discussie pas weer op of ongevaccineerde zorgmedewerkers een sticker moesten dragen ;(

https://www.bild.de/polit...ichnen-77119286.bild.html

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wild Chocolate schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:32:
Ook nog even ter overweging: Op dit moment kan een aanzienlijk deel van de bevolking nog niet volledig gevaccineerd zijn. Ikzelf heb net mijn 2e prik gehad, en was er snel bij (Direct een afspraak gemaakt bij een locatie waar ik binnen 10 dagen terecht kon, toen 1980 aangekondigd was.) Dus ik mag mijzelf over 10 dagen als volledig gevaccineerd beschouwen.

In veel plaatsen duurde het tussen afspraak mogen maken en geprikt worden en het daadwerkelijk prikken zomaar een week langer. En dan zijn er ook nog voldoende mensen die gewacht hebben op de brief en ook niet op dag 1 een afspraak gemaakt hebben.

Ik denk dus, dat je in alle redelijkheid niet van mensen van na 1965 mag verwachten dat zij op dit moment volledig ingeënt zijn. (Men deed ongeveer 1 geboortejaar per dag, soms 2. Dus mensen vanaf 1965 kwamen in aanmerking rond 2 weken voor mijzelf).
Daar komt nog bij, dat de oudere doelgroep ook met Astra Zeneca ingeënt kan zijn, daar komt de 2e prik volgens mij pas na 12 weken. Dat kan ook nog een reden zijn om op dit moment nog niet volledig gevaccineerd te zijn.

Even los van de discussie of je dat dus überhaupt van iemand mag verwachten, omdat je ook nog zoiets hebt als zelfbeschikking.
Ben ik helemaal met je eens, maar het gaat mij echt om mensen die er bewust voor kiezen zich niet te laten vaccineren, en zich dus over 6 maand ook niet gevaccineerd hebben.

Maar wat mij betreft is er genoeg over gesproken, ik heb een duidelijk antwoord op mijn vraag.

Antwoord = Probleem / kosten werkgever

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
Grolsch schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:29:

Werknemers die in quarantaine moeten kost het bedrijf gewoon geld, dus als het RIVM zegt je moet 5 dagen in quarantaine in situatie xxx, dan gaan wij als werkgever niet zeggen ga maar 10 dagen in quarantaine.
Dat hoeft toch ook niet, maar je hoeft ook niet te gaan schrapen. Maak gewoon een een duidelijke company policy die je op iedereen kan toepassen en waarbij je ook geen vragen hoeft te stellen die mogelijk over de schreef gaan (volgens mij mag je namelijk niet direct, maar ook niet indirect medische vragen stellen). Vrijwel iedere werkgever waar ik de laatste tijd over de vloer kom heeft dat allemaal prima geregeld, zo lastig is het echt niet.

Dat het je geld kost, uiteraard. Maar wat kost meer op de lange termijn, een goed werkgever zijn die het beste met het personeel voor heeft, of een werkgever die wil beknibbelen met mogelijk risico's voor het overige personeel. Dadelijk is een werknemer bang om niet doorbetaald te krijgen, meld het dus niet, en ineens zit je met een uitbraak op het werk die nog veel meer kost.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 19-07-2021 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:26
Grolsch schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:41:
[...]

Ben ik helemaal met je eens, maar het gaat mij echt om mensen die er bewust voor kiezen zich niet te laten vaccineren, en zich dus over 6 maand ook niet gevaccineerd hebben.

Maar wat mij betreft is er genoeg over gesproken, ik heb een duidelijk antwoord op mijn vraag.

Antwoord = Probleem / kosten werkgever
Het was ook maar ter overweging.

Hetzelfde geldt trouwens ook voor een werknemer die door onvoorzichtig te klussen verwondingen oploopt. Is ook risico werkgever, en zo zijn er meer dingen te bedenken die wellicht verwijtbaar zijn maar wel voor rekening WG komen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Grolsch schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:16:
[...]
[...]

Wij als bedrijf zijn wel verantwoordelijk voor xx gezinnen die elke maand salaris verwachten om hun hypotheek te kunnen betalen.
Beetje laat om nu pas met een beleid te komen, en je 10 dagen schrijf ik nergens, daar kom je zelf mee.
ook @Dennism heeft het niet over 10 dagen.

Mijn mening is dat je beter je werknemers kunt beschermen, dan het op z'n beloop laten. Je ziet dat oa maatregelen van de overheid niet echt te vertrouwen zijn, zeker niet in Grolsch land ' Aspen Valley'

Veelgestelde vragen van werkgevers over de coronamaatregelen

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 19-07-2021 20:18 . Reden: Typo ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-09 11:09
Voor de volledigheid: de lijst met landen waarna quarantaine verplicht is, is een andere lijst dan de lijst met oranje landen (beperkter dan "oranje", uitgebreider dan "rood"). Wat er in de @Verwijderd staat is dus niet volledig correct. Jurisprudentie over oranje gebieden die niet op de hieronder gelinkte lijst staan is er nog niet (althans, drie weken terug nog niet). Meest waarschijnlijke aanname is dat conform 7:628 BW de algemene stelling "geen werk, wel loon" geldt, zoals ook in de on-topic discussie.

https://www.rijksoverheid...derland/quarantaineplicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Hackus schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:44:
[...]

Beetje laat om nu pas met een beleid te komen, en je 10 dagen schrijf ik nergens, daar kom je zelf mee.
ook @Dennism heeft het niet over 10 dagen.

Mijn mening is dat je beter je werknemers kun beschermen, dan het op z'n beloop laten. Je ziet dat oa maatregelen van de overheid niet echt te vertrouwen zijn, zeker niet in Grolsch land ' Aspen Valley'

Veelgestelde vragen van werkgevers over de coronamaatregelen
Wij hebben zeker een corona beleid en volgen (strikt) de richtlijnen van het RIVM en adviezen van de overheid.

Mijn enigste vraag was "Wie betaalt de quarantaine uren als iemand in quarantaine moet omdat hij zich niet wil laten vaccineren".

Het antwoord is dus vrij duidelijk, de werkgever.
Wild Chocolate schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:44:
[...]

Het was ook maar ter overweging.

Hetzelfde geldt trouwens ook voor een werknemer die door onvoorzichtig te klussen verwondingen oploopt. Is ook risico werkgever, en zo zijn er meer dingen te bedenken die wellicht verwijtbaar zijn maar wel voor rekening WG komen.
Klopt, of bijvoorbeeld een werknemer die tijdens het beunhazen beide benen breekt en bij zijn werkgever de ziektewet in gaat die hem vervolgens 2 jaar loon kan doorbetalen.

Of een werknemer die bijvoorbeeld voetbalt, en tijdens een wedstrijd een doodschop krijgt, daardoor 2 jaar in de ziektewet gaat (kosten werkgever).

Er is veel discussie over op dit moment, omdat op dit moment de werkgever alles moet betalen.

Er zijn ook al diverse rechtzaken over geweest, maar dit wijkt wat mij betreft wat teveel af van de vraag waar ik dit topic mee begon.

[ Voor 34% gewijzigd door Grolsch op 19-07-2021 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-09 07:29

Theo

moederbord

Croga schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:38:
[...]

https://www.loket.nl/loondoorbetaling-bij-quarantaine/
zegt: Omdat de werkgever de werknemer vraagt in quarantaine te gaan omdat hij zijn andere medewerkers moet beschermen, zal de werkgever loon door moeten blijven betalen.

In principe geld hier: Als de werknemer niet schuldig is aan zijn quarantaine zal het loon doorbetaald moeten worden. Reizen naar een risico gebied is, uiteraard, eigen schuld. In aanraking komen met iemand die besmet is niet.
7:629BW staat hier los van; het gaat niet over ziekte.
Hier lijkt mij de crux te zitten: Als een werknemer er niks aan kan doen dat deze in quarantaine zit dat moet de werkgever deze tijd vergoeden. Is de quarantaine duidelijk eigen schuld (bijv risicogebied bezoeken en/of geen vaccin hebben) dan zijn de kosten voor de werknemer. De vraag is alleen of het weigeren van een vaccin geldt als 'eigen schuld' of niet voor de wet.

Plus; hoe controleer je als werkgever of de quarantaine terecht is? Iemand met vaccin hoeft niet in quarantaine na een weekje feesten in de UK, terwijl dezelve persoon zonder vaccin dat wél moet. Sterker nog, een werkgever hoeft niet eens de reis/vakantieplannen van een werknemer te weten. Het is dan aantrekkelijk voor de gevaccineerde om aan te geven dat hij geen vaccin heeft zodat deze een paar dagen betaald thuis kan bijkomen..

Ik verwacht dat de bedrijfsarts hierin een grote rol speelt. Op dag 1 van de quarantaine kan de bedrijfsarts bepalen of er eigen schuld is of niet gezien deze kan en mag vragen naar vaccins. Deze kan aan de werkgever doorgeven of daardoor loon moet worden doorbetaald of dat er verlofdagen moeten worden gebruikt

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Theo schreef op maandag 19 juli 2021 @ 15:16:

Ik verwacht dat de bedrijfsarts hierin een grote rol speelt. Op dag 1 van de quarantaine kan de bedrijfsarts bepalen of er eigen schuld is of niet gezien deze kan en mag vragen naar vaccins. Deze kan aan de werkgever doorgeven of daardoor loon moet worden doorbetaald of dat er verlofdagen moeten worden gebruikt
Dat mag denk ik dan weer niet: https://www.rijksoverheid...-zich-te-laten-vaccineren
Bedrijfsarts mag vragen naar coronavaccinatie
Een bedrijfsarts mag wel vragen of uw werknemer is gevaccineerd, als daar een goede reden voor is. Bijvoorbeeld omdat een werknemer met kwetsbare mensen werkt. Een werknemer mag daarna zelf bepalen of hij deze vraag beantwoordt. De bedrijfsarts mag dit weer niet met u delen als werkgever. De bedrijfsarts mag wel een algemeen beeld van het aantal gevaccineerde werknemers met u delen.
Verder vraag ik me ook af of het vragen naar een vaccinatie om te bepalen of er al dan niet loon doorbetaald moet worden juridisch gezien in een geval als dit valt onder 'goede reden', ik heb daar toch redelijke twijfels bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Hier lijkt mij de crux te zitten: Als een werknemer er niks aan kan doen dat deze in quarantaine zit dat moet de werkgever deze tijd vergoeden. Is de quarantaine duidelijk eigen schuld (bijv risicogebied bezoeken en/of geen vaccin hebben) dan zijn de kosten voor de werknemer. De vraag is alleen of het weigeren van een vaccin geldt als 'eigen schuld' of niet voor de wet.
Geen vaccin kan nooit betekenen eigen schuld. Geen vaccin kan ook nooit de reden zijn dat iemand in quarantaine moet. Je moet in quarantaine omdat je tegen een besmettelijk iemand aangelopen bent óf omdat je een risico hebt genomen door zelf bewust op vakantie te gaan.

Bekijk het zo: Je hoeft alleen in quarantaine om iets wat gebeurt is, niet om iets wat níet gebeurt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02:46
Wat ik weet is dat je gewoon je verlofdagen moet opnemen. Ik moet na mijn terugkomst in Nederland in quarantaine en ik moest extra verlofuren opnemen. Nu staat er inmiddels "U hoeft niet in quarantaine bij aankomst in Nederland"

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Croga schreef op maandag 19 juli 2021 @ 15:55:
[...]

Geen vaccin kan nooit betekenen eigen schuld. Geen vaccin kan ook nooit de reden zijn dat iemand in quarantaine moet.
Volgens de huidige wetgeving / regelgeving wel dus.
Geen vaccin is 5 dagen in quarantaine, wel vaccin en je mag direct weer aan het werk.

A. Ik ben beschermd, wat moet ik doen?
U bent beschermd tegen corona en hoeft daarom niet in quarantaine. De kans dat u ziek wordt is klein, maar ook zonder klachten kunt u besmettelijk zijn.

B. Ik ben niet beschermd, wat moet ik doen?
Omdat u nog niet beschermd bent tegen corona en dus nog ziek kunt worden gaat u meteen thuis in quarantaine. Dit geldt ook voor kinderen die huisgenoten zijn.

Bron: https://lci.rivm.nl/covid-19-huisgenoten

Daar zit hem dus net de crux
Je moet in quarantaine omdat je tegen een besmettelijk iemand aangelopen bent óf omdat je een risico hebt genomen door zelf bewust op vakantie te gaan.

Bekijk het zo: Je hoeft alleen in quarantaine om iets wat gebeurt is, niet om iets wat níet gebeurt is.
Wel dus, je moet in quarantaine, omdat je niet gevaccineerd bent. Ik kan het niet anders lezen.
Van der Berg schreef op maandag 19 juli 2021 @ 17:32:
Wat ik weet is dat je gewoon je verlofdagen moet opnemen. Ik moet na mijn terugkomst in Nederland in quarantaine en ik moest extra verlofuren opnemen. Nu staat er inmiddels "U hoeft niet in quarantaine bij aankomst in Nederland"
Hier is de wetgever dan ook wel duidelijk in, een werknemer die er bewust voor kiest naar een oranje land te gaan, en hij moet daarna in quarantaine, dan zijn dat zijn eigen verlofdagen.

[ Voor 21% gewijzigd door Grolsch op 19-07-2021 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Grolsch schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:16:
[...]
Volgens de huidige wetgeving / regelgeving wel dus.
Geen vaccin is 5 dagen in quarantaine, wel vaccin en je mag direct weer aan het werk.

A. Ik ben beschermd, wat moet ik doen?
U bent beschermd tegen corona en hoeft daarom niet in quarantaine. De kans dat u ziek wordt is klein, maar ook zonder klachten kunt u besmettelijk zijn.

B. Ik ben niet beschermd, wat moet ik doen?
Omdat u nog niet beschermd bent tegen corona en dus nog ziek kunt worden gaat u meteen thuis in quarantaine. Dit geldt ook voor kinderen die huisgenoten zijn.

Bron: https://lci.rivm.nl/covid-19-huisgenoten

Daar zit hem dus net de crux
[...]
Wel dus, je moet in quarantaine, omdat je niet gevaccineerd bent. Ik kan het niet anders lezen.
[...]
Hier is de wetgever dan ook wel duidelijk in, een werknemer die er bewust voor kiest naar een oranje land te gaan, en hij moet daarna in quarantaine, dan zijn dat zijn eigen verlofdagen.

Een losbandige huisgenoot is toch een heel andere casus dan bewust naar een oranje Corona land op vakantie te gaan?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Grolsch schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:16:
Hmmm... dus iedereen die niet gevaccineerd is moet in quarantaine volgens jou? Wat doen al die mensen op straat dan?

Je moet in quarantaine omdat je in aanraking gekomen bent met iemand die besmettelijk was. Dat is de trigger, niet de vaccinatie. De vaccinatie is een bijzaak.

Als we het dan vergelijken met op vakantie gaan naar een risico gebied;
- Je kunt mensen best vertellen dat ze niet naar een risico gebied mogen gaan.
- Je kunt mensen niet verplichten om chemicaliën in hun lichaam te laten spuiten.

Zoals al gezegd; iet's wat je *niet* doet kan nooit tot een quarantaine leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:22
[...]

De vraag is alleen of het weigeren van een vaccin geldt als 'eigen schuld' of niet voor de wet.
Op zich al onwaarschijnlijk om vele redenen die hier ook al aangehaald zijn.

Maar daarbij een specifieke reden in deze casus: de versoepeling van thuisquarantaine voor gevaccineerden is pas rond 24 juni aangekondigd. Dat laat onvoldoende tijd voor volledige vaccinatie met een standaard mRNA vaccin.

Die versoepeling doet mij ook afvragen of de quarantaine echt in de wet verankerd is. Dan moet de wet aangepast zijn rond die tijd of de Corona wetgeving moet het mogelijk maken door bij koninklijk besluit dit aan te passen. De inreisquarantaine is wel bij wet geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik in quarantaine zou moeten (donderdag pas 2e prik), dan ben ik gewoon de Sjaak. Moet ik alsnog werken. Het is weer zover: ik mag tegenwoordig niet eens naar kantoor zonder goede reden. Ik ben dit jaar misschien 5x naar kantoor geweest in totaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Croga schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:35:
[...]

Hmmm... dus iedereen die niet gevaccineerd is moet in quarantaine volgens jou? Wat doen al die mensen op straat dan?
Niet van mij, maar van "onze" overheid / RIVM.

Ik bedenk (gelukkig) de regels niet :P
Je moet in quarantaine omdat je in aanraking gekomen bent met iemand die besmettelijk was. Dat is de trigger, niet de vaccinatie. De vaccinatie is een bijzaak.

Als we het dan vergelijken met op vakantie gaan naar een risico gebied;
- Je kunt mensen best vertellen dat ze niet naar een risico gebied mogen gaan.
- Je kunt mensen niet verplichten om chemicaliën in hun lichaam te laten spuiten.

Zoals al gezegd; iet's wat je *niet* doet kan nooit tot een quarantaine leiden.
Volgens mij snappen we elkaar niet helemaal.

Het is als volgt.

Heeft je huisgenoot corona en je bent niet gevaccineerd dan moet je in quarantaine
Heeft je huisgenoot corona en je bent wel gevaccineerd dan hoef je niet in quarantaine

Dus nogmaals, als je niet gevaccineerd bent moet je wel in quarantaine, wat je niet zou hoeven als je wel gevaccineerd bent.

In Nederland is het "gelukkig" nog een vrije keuze, in Frankrijk wordt het bijvoorbeeld verplicht je te vaccineren als je in de zorg werkt.

Nu ben ik daar ook geen voorstander van, ik ben een voorstander van zelf mogen kiezen.
Maar ik ben dan ook een voorstander dat degene die bewust keuzes maakt ook zelf de consequenties moet aanvaarden die een gevolg zijn van de genomen keuze.

Maar nogmaals, het gaat er niet zozeer om wat ik er van vind, ik was meer benieuwd wat onze wetgeving hierover zegt. Op dit moment dus kosten werkgever, al verwacht ik wel dat hier in de loop van het jaar verandering in gaat komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 19-07-2021 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:22
Grolsch schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:14:

Maar nogmaals, het gaat er niet zozeer om wat ik er van vind, ik was meer benieuwd wat onze wetgeving hierover zegt. Op dit moment dus kosten werkgever, al verwacht ik wel dat hier in de loop van het jaar verandering in gaat komen.
Ik denk niet dat verandering te verwachten valt. Daarvoor is er een te lange historie van zowel vaccineren alswel risico dragen in het arbeidsrecht.

Het is ook onvergelijkbaar met quarantaine bij terugkomst van en buitenlandse reis omdat dat het actief opzoeken van het risico is. Er gaat een bewuste keuze voor actie vooraf aan het risico dat met grote waarschijnlijk optreedt.

Iets nalaten te doen, zeker gerelateerd aan een grondrecht zoals lichamelijke integriteit, ligt heel anders. Tevens is het risico ook nog eens onduidelijk, want daarvoor moet je inschatten wat het risico voor huisgenoten is om Corona op te lopen. Statistisch is dat risico bovendien niet noodzakelijk hoog.

Daarmee is het risico voor werkgevers typisch ook beperkt en begrensd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Niet van mij, maar van "onze" overheid / RIVM.
Nee. Jij bent degene die selectief quote, niet de overheid of de RIVM. JIJ besluit alleen het stuk neer te zetten wat gaat over vaccinatie. En dat is het minst belangrijke onderdeel.
Volgens mij snappen we elkaar niet helemaal.

Het is als volgt.

Heeft je huisgenoot corona en je bent niet gevaccineerd dan moet je in quarantaine
Heeft je huisgenoot corona en je bent wel gevaccineerd dan hoef je niet in quarantaine

Dus nogmaals, als je niet gevaccineerd bent moet je wel in quarantaine, wat je niet zou hoeven als je wel gevaccineerd bent.
Dus nogmaals; Het actieve bestanddeel hier is:
Heeft je huisgenoog corona
Dat is de trigger voor de quarantaine. De vaccinatie is een passief onderdeel van deze vergelijking. Het actieve onderdeel is je huisgenoot die corona heeft.

Zodra je de vaccinatie onderdeel gaat maken van allerlei andere regels pas je willekeur toe. Hoe zit het met hen die nog niet gevaccineerd konden worden? Hoe zit het met hen die überhaupt niet gevaccineerd kunnen worden (vanwege lage weerstand, auto-imuun ziekten of nog honderden andere redenen)? Hoe zit het met religie?

Vaccinatie mag *nooit* onderdeel worden van deze vergelijking. Dat is en blijft een vrije keuze. En ja, op sommige gebieden moet je dat af kunnen dwingen (zoals wellicht specifieke soorten zorg) maar de baseline moet altijd zijn: Vaccinatie is een vrije keuze!

Anders komen we op een heel sterk hellend vlak van "Rokers worden niet behandelt voor kanker", "Hardrijders krijgen geen ambulance bij een ongeluk" en meer van dat soort zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Zit ook wel weer een kern van waarheid in.

Het zijn allemaal afwegingen, aan de ene kant de vrijheid van keuze om te vaccineren, met aan de andere kant de gezondheid van andere mensen.

Vraag is wat mij betreft beantwoord en duidelijk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism

Nu ben ik daar ook geen voorstander van, ik ben een voorstander van zelf mogen kiezen.
Maar ik ben dan ook een voorstander dat degene die bewust keuzes maakt ook zelf de consequenties moet aanvaarden die een gevolg zijn van de genomen keuze.
Dat vind ik in gevallen als deze wel een lastige, aangezien dat in gevallen als deze voor bepaalde groepen er bijna voor zorgt dat ze eigenlijk geen keuze, daar bepaalde groepen het dan simpelweg niet zouden kunnen veroorloven om een keuze te maken voor geen vaccin. Waardoor dan eigenlijk alsnog die keuze voor ze gemaakt worden.
Pagina: 1