Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerdiblabla
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-12-2021
Ik heb dit jaar een OLED tv gekocht, maar ik laat het "smart" gedeelte afhandelen door een NVidia Shield pro. Verder hebben we nog een PS3 en een PS4, en natuurlijk de decoder van KPN.

Ik wil nu iets dat me de mogelijkheid geeft om zowel muziek als TV/films/games af te spelen met een redelijk tot goed geluid.
De opties zijn een receiver als centraal punt, alles daar verzamelen en alleen het beeld gaat naar de tv, of een soundbar. We willen geen groot aantal speakers in de kamer, kabels zijn vervelend, een soundbar lijkt de beste oplossing.
Punt is dan dat de ruimte onder de tv niet breder is dan 110 cm en de leukste soundbars allemaal breder zjin.

Vraag 1 is: Als we de soundbar op de kast zouden zetten, op 1.80 boven de grond. Dan kan een bar van 120 of 140 wel, maar werkt dat ook lekker wat betreft het geluid? Is dat niet te ver van de TV af (midden beeld is ongeveer op 1 meter, TV van 48"). Kan Dolby Atmos dan nog wel goed werken?

Vraag 2: ik heb dus 2xPS, 1xShield, 1xdecoder en 1x TV als bron. hoe combineer je dat dan als een soundbar maar 1x video in heeft, 1 HDMI audio in en 1 HDMI audio uit?

Ik heb zelf al heel wat combi's gevonden, maar kom telkens weer op bovenstaande vragen uit
Budget: eerst maar eens kijken wat de mogelijkheden zijn, laten we zeggen 1500 euro

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-05 14:26
Heb zelf ook met de gedachte gespeeld om een soundbar te nemen. Uiteindelijk voor een Yamaha receiver gekozen. Alles wordt daar verzameld en er komt 1 HDMI kabel naar de tv (en een stroom kabel). Rest wordt in de kast af gehandeld.

Voordeel van de Yamaha met 2 Musiccast 20 speakertjes is dat ik die speakers normaal gesproken door het huis heen slinger tenzij ik een toffe film pak, dan komen ze als achter speakers (enkel stroom aansluiten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoe je dat combineert: Alle bronnen aan de TV hangen, en de soundbar op de HDMI ARC aansluiting van de TV. En dan hoop ik dat je TV 5 HDMI aansluitingen heeft (waaronder die ARC dus).
Bar hou je in principe zo dicht mogelijk bij de TV. op een kast niet doen.
Hou er verder rekening mee dat Dolby Atmos via een soundbar gekunsteld geluid zal zijn. De soundbar snapt het meersporige geluid en kan het interpreteren, maar niet dicreet (dus naar aparte fronts, rears, heights etc) sturen - want die heeft ie niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
bladerdiblabla schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:01:
Vraag 1 is: Als we de soundbar op de kast zouden zetten, op 1.80 boven de grond. Dan kan een bar van 120 of 140 wel, maar werkt dat ook lekker wat betreft het geluid? Is dat niet te ver van de TV af (midden beeld is ongeveer op 1 meter, TV van 48"). Kan Dolby Atmos dan nog wel goed werken?
De soundbar zo hoog zetten lijkt me niet bevorderlijk voor het geluid. Je geeft aan op zoek te zijn naar redelijk tot goed geluid. Dat lijkt me op deze manier niet haalbaar. Atmos hoef je jezelf niet druk om te maken met een soundbar. Is niets meer dan een marketing sticker. Je kan het signaal decoderen maar bij gebrek aan speakers kun je het niet fatsoenlijk weergeven.
Vraag 2: ik heb dus 2xPS, 1xShield, 1xdecoder en 1x TV als bron. hoe combineer je dat dan als een soundbar maar 1x video in heeft, 1 HDMI audio in en 1 HDMI audio uit?
Alles aansluiten op de tv inderdaad. En dan met eARC naar de soundbar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:33
Kan Dolby Atmos dan nog wel goed werken?

Ik heb zelf al heel wat combi's gevonden, maar kom telkens weer op bovenstaande vragen uit
Budget: eerst maar eens kijken wat de mogelijkheden zijn, laten we zeggen 1500 euro
Je vragen zijn denk ik al wel beantwoord door bovenstaande tweakers. Dolby Atmos uit een soundbar werkt überhaupt niet. Pure marketing. Er kan geen geluid gemaakt worden uit plekken waar geen speakers staan. Weerkaatsing van geluid doet natuurlijk wel wat, maar verwacht daar echt niet te veel van.

Je moet concessies doen. Of in de breedte van de soundbar of je toch overgeven aan losse speakers en dus kabels. Ik zou de voorkeur geven aan een receiver, dan heb je zoveel meer keus voor speakers, beter geluid en qua connectiviteit ga je er ook op vooruit. Voor € 1.500 kun je een leuke receiver en 2 mooie speakers kopen. Wellicht zelfs een receiver, 2 speakers en een subwoofer. Het hoeft niet allemaal groot te zijn. Monitor speakers zijn wellicht een optie voor je. Het is de vraag wat jij acceptabel vindt qua omvang van speakers. Het is wel belangrijk dat je monitor speakers wat op hoogte zet, zodat de tweeter om en nabij de 1m van de vloer komt. Komt het geluid ten goede.

[ Voor 7% gewijzigd door Hulleman op 19-07-2021 12:10 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bladerdiblabla
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-12-2021
Waar ik al aan twijfelde is nu professioneel de nek omgedraaid :) We gaan voor de receiver.
Bedankt voor de (heel snelle ook) reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:35

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik heb dit jaar een OLED tv gekocht, maar ik laat het "smart" gedeelte afhandelen door een NVidia Shield pro. Verder hebben we nog een PS3 en een PS4, en natuurlijk de decoder van KPN.

Ik wil nu iets dat me de mogelijkheid geeft om zowel muziek als TV/films/games af te spelen met een redelijk tot goed geluid.
De opties zijn een receiver als centraal punt, alles daar verzamelen en alleen het beeld gaat naar de tv, of een soundbar. We willen geen groot aantal speakers in de kamer, kabels zijn vervelend, een soundbar lijkt de beste oplossing.
Punt is dan dat de ruimte onder de tv niet breder is dan 110 cm en de leukste soundbars allemaal breder zjin.

Makkelijkste vraag eerst:

Een soundbar heeft doorgaans maar 1 hdmi input en die is voor de tv. Alleen uitzonderingen hebben toevallig een 2e hdmi input. Je sluit dus alle apparaten op de tv en en via de hdmi ARC (of eARC) of optische kabel stuur je het geluid van al je apparaten vanaf de tv naar de soundbar

Heb je te weinig aansluitingen op de tv? Dan kom je uit op een HDMI switch bijv (die meerdere inputapparaten op 1 tv kan aansluiten) of toch op een receiver.

Of je 1,80 m hoogte acceptabel vindt, hangt helemaal van jezelf af. Persoonlijk denk ik dat het geluid dan wel van erg hoog komt, maar symmetrie hoeft niet perse een vereiste te zijn, waarmee ik bedoel dat er genoeg mensen zijn die het niet stoort als de speakers of tv niet helemaal uitgelijnd zijn qua positie. Zo staat mijn tv niet midden op het meubel, maar zover mogelijk naar links en staat mijn center speaker er schuin onder. Voor symmetriepuristen en audiofielen waarschijnlijk een gruwel, maar ik had weinig andere werkbare opties met mijn beschikbare ruimte en het klinkt nog steeds fenomenaal.

Dan nog even terug naar Dolby Atmos. Dat gaat sowieso NIET goed werken vanaf een soundbar. Speakers op locatie, dus een echte 5.1 of bijv 7.2.4 klinken ALTIJD beter dan een soundbar. Een soundbar kan het wel benaderen en als je niet anders gewend bent, kan het prima klinken. Zie het vooral als doe-als-of cq beginners-atmos. Net zoals mijn niet recht-uitgelijnde setup voor mij fantastisch klinkt, zal jij misschien wel heel tevreden zijn over 5.1 of atmos uit een soundbar, maar vergelijk je het met echte speakers op de juiste posities, dan valt een soundbar altijd door de mand.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:35

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

bladerdiblabla schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:26:
Waar ik al aan twijfelde is nu professioneel de nek omgedraaid :) We gaan voor de receiver.
Bedankt voor de (heel snelle ook) reacties
Slimme keuze. En speakers kan je altijd uitbreiden, stel dat je nu met 2.1 begint om niet veel speakers te hebben, kan je later nog upgraden naar 5.1 en verder

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1