Beschadigde inductiekookplaat herstellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19:56
Goedemorgen Tweakers!

Ik had laatst een kostenbesparende ingeving, maar ik was benieuwd of dit wel mogelijk is. Ik moet eerlijk bekennen ik heb weinig verstand van dergelijke kookplaten en via Google werd ik ook niet veel wijzer.

Vaak wordt met forse korting een kookplaat aangeboden met bijvoorbeeld een barstje op een hoek. Stel de barst is beperkt (+/- 2 cm vanaf de rand) en je monteert een fraaie op maat gemaakte geborstelde aluminiumstrip over deze barst over de gehele breedte van de plaat. Op die manier lijkt het net OEM, maar betaal je slechts een fractie van de kosten. Als ik naar mijn huidige kookplaat kijk dan heeft deze rondom ook geborsteld aluminium, dus erg vreemd zal het niet staan. Mijn vraag is: kan dit zomaar? Wordt deze strip niet heet of ontregelt dit de werking van inductie? Uiteraard gaat het enkel om een kleine strip langs de zijkant en niet over een van de kookzones. Benieuwd of iemand mij hiermee kan helpen :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-05 10:08
Als het een beginnende scheur is die mogelijk verder de plaat in loopt dan gaat dit gegarandeerd gebeuren. Is het alleen een hoekje/hapje dan zou je met reparatie nog weg kunnen komen maar ik zou er zelf niet aan beginnen. Volgens mij is dat spul geen gelaagd glas en kruipt er bij knoeien ongetwijfeld vocht op plaatsen waar het niet hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-05 15:28
Ik heb een scheur kunnen fixen door super sterke lijm te gebruiken maar de kans is wel groter dat de scheur verder gaat en dan helpt een strip niet meer maar je kunt geluk hebben door het te repareren of ervoor te zorgen dat de scheur niet verder gaat.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:17
In theorie zou je zelfs een nieuwe glasplaat er bovenop kunnen plakken en de plaat dan nog gebruiken. Op YouTube staat ergens een filmpje waarbij ze suikerklontjes op de plaat leggen, daar pan bovenop zetten en dan water koken.

Maar of het echt efficiënt is... de plaat zal meer stroom verbruik vermoed ik, omdat de pan verder verwijderd is van de spoelen.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 19-07-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
Dank voor de snelle antwoorden! Het is wellicht het proberen waard. Een inductiekookplaat met afzuiging kost toch al snel EUR 1500+ en voor de duurdere merken EUR 2000+. Ik zag zowaar een kookplaat voor EUR 200,-. Met een stripje van circa EUR 20 is het wellicht de moeite waard om het te proberen. Ik begrijp dus dat het lijmen van de barst met sterke lijm aan te raden is, om de kans van verdere inscheuring te beperken?

Zie bijvoorbeeld deze kookplaat met een nieuwprijs van EUR 1600,- die nu voor een vraagprijs van EUR 250,- wordt aangeboden met een biedoptie vanaf EUR 100,-.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vp_ragpvUJQNgXDsb9MEBETJvqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RSHlSZMqIo5hUZGb85tH4WpW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Kromatic op 19-07-2021 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 11:55

Floor-is

5.2

Sommige merken kan je het glas van vervangen, als je uitzoeken kunt of het glas te vervangen is, dan kan je relatief veilig bieden op een dergelijke plaat. (Maar het lijkt me ook wel dat de verkopers dit zelf hebben uitgezocht.)

Dan zou je twee van hetzelfde merk en type moeten vinden. Een elektrisch stuk, de ander fysiek.

Doorscheuren voorkomen door lijm zie ik persoonlijk niet zitten, de structurele schade is er al; zeker met het warm worden van de plaat (al is het via de pan) en het weer afkoelen loop je serieus risico op doorscheuren.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:07
Is doorscheuren niet te voorkomen door reparatie? Ik weet dat je glasscheuren kan stoppen door op het einde van de scheur een gaatje te boren in het glas en dan de rest opvullen met epoxy oid. Zoals ze ook doen met autoruiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-05 10:08
@Seriph

ik denk dat je dat niet heel gaat houden met de extreme temperatuurverschillen die kunnen ontstaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:50
Je moet de scheur wel stoppen ja, want als je er niets aan doet dan scheurt hij lekker door (net als bij auto's). Je moet het uiteinde vinden van de scheur, en daar een gaatje boren zodat de het eindpuntje van de scheur niet verder kan scheuren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kromatic
Dank voor de input allen. Er zitten dus toch wel wat meer haken en ogen aan dan dat ik in eerste instantie dacht.. Helaas! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Maar dan nog, ik zou het lekker proberen zoals je schets. Stripje aluminium er overheen zetten, misschien het glas lijmen met hele sterke lijm etc. De scheur op de foto zit mooi op de rand, redelijk buiten de pitten waar je pan op staat. De warmte daar zal minder zijn dan direct naast een pit. Dat is juist ook het veilige aan inductiekoken.

Wanneer je de kookplaat hebt zoals op de foto, zeker met de prijzen die je schetst heb je toch zéker wel iets om over te pochen op verjaardagsfeestjes. Jij hebt tenslotte een kookplaat met ingebouwde afzuiging voor een fractie van de prijs. Daar zullen wel wat jaloerse blikken op volgen denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Als je het afzuiging gedeelte erbij zit wel ja, maar je hebt kans dat je dat deel nog zelf mag gaan aanschaffen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Kromatic schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 19:24:
Dank voor de input allen. Er zitten dus toch wel wat meer haken en ogen aan dan dat ik in eerste instantie dacht.. Helaas! :(
Dat is de reden dat die kookplaten zo flink worden afgeprijsd. Als het relatief eenvoudig was om ze te repareren dan werden ze wel anders geprijsd.

M.b.t. de 'fraaie aluminium rand': je weet dat anno 2021 eigenlijk alleen nog el cheapo modellen zo'n rand hebben?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-03 14:00
sypie schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 19:34:
Maar dan nog, ik zou het lekker proberen zoals je schets. Stripje aluminium er overheen zetten, misschien het glas lijmen met hele sterke lijm etc. De scheur op de foto zit mooi op de rand, redelijk buiten de pitten waar je pan op staat. De warmte daar zal minder zijn dan direct naast een pit. Dat is juist ook het veilige aan inductiekoken.

Wanneer je de kookplaat hebt zoals op de foto, zeker met de prijzen die je schetst heb je toch zéker wel iets om over te pochen op verjaardagsfeestjes. Jij hebt tenslotte een kookplaat met ingebouwde afzuiging voor een fractie van de prijs. Daar zullen wel wat jaloerse blikken op volgen denk ik zo.
Als de motivatie om met zo'n kapot model aan de slag te gaan gelegen is in een beperkt budget dan zou ik dit afraden. Dikke kans dat je aan het einde meer geld kwijt bent.
Als de motivatie er in gelegen is dat je het een mooi hobby project vindt, dan is het te overwegen om het gewoon te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Harrie_ schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 19:46:
[...]

Dat is de reden dat die kookplaten zo flink worden afgeprijsd. Als het relatief eenvoudig was om ze te repareren dan werden ze wel anders geprijsd.

M.b.t. de 'fraaie aluminium rand': je weet dat anno 2021 eigenlijk alleen nog el cheapo modellen zo'n rand hebben?
Dat zegt alleen wat over smaak. Net als chroom op auto’s ja/nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Anoniem: 1302638 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:25:
[...]

Dat zegt alleen wat over smaak. Net als chroom op auto’s ja/nee.
De vergelijking met chrome accenten op een auto zou ik niet willen maken, immers zijn er zat Bentley's, Rolls Royces, etc. uitgevoerd met chroom. Als je dat verder mooi vindt; prima, zeker doen. Ik wil alleen maar aangeven dat tegenwoordig vrijwel alle inductieplaten zonder die rand worden uitgevoerd, je gaat dan een dure kookplaat visueel aanpassen zodat deze er als een goedkope of een ouder model uit ziet.

Als je de vergelijking wil maken met auto's en smaak dan is het een klein beetje alsof je een dure, luxe auto gaat voorzien van zo'n typische tuning-spoiler :+

Afbeeldingslocatie: https://quartel.nl/wp-content/uploads/2018/12/car11360.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Harrie_ op 21-07-2021 08:32 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
Nogmaals dank voor de reacties. In dit geval betrof het inderdaad een complete set inclusief afzuiging, dus zeker de moeite waard. Het probleem is niet zo zeer het budget, maar de sport die ik het vind om zoveel mogelijk spullen voor een zo laag mogelijke prijs te kunnen kopen. De verbouwing van mijn vorige appartement was bijvoorbeeld om en na bij 15k voor 90m2 en dat voor een zeer hoogwaardig afwerking niveau (volledig gestuct, keuken met kookeiland inclusief kookplaat met afzuiging en vaatwasser met tijdprojectie op de vloer, heaters op balkon, touch schakelmateriaal, hoge plinten, radiatorombouwen, nieuwe toilet, nieuwe badkamer met verwarmbare spiegel etc). Als mensen het appartement kwamen bekijken, viel hun mond open van verbazing als ze zagen wat je voor de helft van de prijs van een normale aanbouw kan doen als je slim bent met geld. Dáár zit voor mij de sport en motivatie in :).

[ Voor 3% gewijzigd door Kromatic op 21-07-2021 14:54 ]

Pagina: 1