Spaans leren: A1 niveau zelfstandig en dan cursussen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TempAccount123
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14-11-2023
Hallo,

Ik zou graag beginnen Spaans te leren. Als Belg ben ik al goed in Engels, matig in Frans, en een woordje Duits.

Mijn idee was om zelfstandig thuis, in de vakantie, Spaans al zoveel mogelijk te leren en dan via een niveautest zien op welk niveau ik sta om me dan bij het Centrum van Levende Talen (https://www.clt.be/) in te schrijven voor face-to-face groepslessen.

Graag zou ik zo al minstens op Niveau A1 raken en starten met echte lessen vanaf A2 (of mogelijk zelfs hoger?).

Eerste keer dat ik dit doe en heb dus nog wat vragen:

* Klinkt dit als een goed plan?

* Hoe moeilijk/hoog moet ik me inbeelden dat A1, A2, en verdere niveaus zijn?

* Wat kan je me aanraden om zelfstandig Spaans te leren? Een goede website? Duolingo? Handige tools?

* Zijn er goede online niveautesten die ik bij voorbaat kan afleggen?

Al het advies is welkom!

Beste antwoord (via TempAccount123 op 19-07-2021 13:17)

• Hieronymus
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
  • A1 en A2 zijn echt een basisniveau, denk aan niveau toerist. Afhankelijk van je leersnelheid moet je dat er in 80u wel kunnen instampen.
  • Ik zou juist de eerste twee niveaus in een (klassikale) snelcursus doen. Dan heb je in ieder geval een basis, en kan je daarmee manieren om een taal écht te leren (nieuws lezen, tv kijken, spreken) gaan gebruiken.
  • Ik ben zelf geen fan van Duolingo, maar dat kan ook persoonlijke voorkeur zijn.

So now, less than five years later, you can go up on a steep hill in Las Vegas and look West, and with the right kind of eyes you can almost see the high-water mark — that place where the wave finally broke and rolled back.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hieronymus
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
  • A1 en A2 zijn echt een basisniveau, denk aan niveau toerist. Afhankelijk van je leersnelheid moet je dat er in 80u wel kunnen instampen.
  • Ik zou juist de eerste twee niveaus in een (klassikale) snelcursus doen. Dan heb je in ieder geval een basis, en kan je daarmee manieren om een taal écht te leren (nieuws lezen, tv kijken, spreken) gaan gebruiken.
  • Ik ben zelf geen fan van Duolingo, maar dat kan ook persoonlijke voorkeur zijn.

So now, less than five years later, you can go up on a steep hill in Las Vegas and look West, and with the right kind of eyes you can almost see the high-water mark — that place where the wave finally broke and rolled back.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:16
Ik heb zelf een paar jaar Spaans erbij geleerd, puur voor de hobby.

Persoonlijk had ik het idee dat ik het beste leerde tijdens lessen, omdat je het ook direct in de praktijk moet brengen. Ik had een klassikale les, waardoor je met anderen van hetzelfde niveau kon praten (ofwel een poging doen tot).

Duolingo is in theorie leuk en zeker voor het leren schrijven en lezen van zinnen en woordjes kan het een stukje bijdragen, maar voor het bereiken van een niveau in Spaans zou ik het niet gebruiken. Je leert dan simpelweg niet de reden wáárom bepaalde vormen worden gebruikt, wat gebruikelijk is, en bovendien, de verschillen van taalgebruik binnen de verschillende Spaanssprekende culturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TempAccount123
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14-11-2023
Dank jullie voor de feedback.

Duolingo zou ik enkel gebruiken om voorbij het 'toerist'niveau te raken dan, daarvoor klinkt het, obv wat jullie zeggen, wel toereikend.

Het idee was dat de klassikale lessen toch pas midden/eind September starten dus dan heb ik tijd om mijn niveau boven de minimumbasis te krijgen en kan ik hoger starten. Afgaande van wat jullie zeggen, en gegeven dat er niet eenvoudig een snelcursus te vinden is voor nu, klinkt het alsof dat zou kunnen werken.

Meer meningen zijn uiteraard welkom. Mocht iemand overigens een betere bron kennen om zelfstandig de basis te leren kennen van Spaans buiten Duolingo, altijd welkom! Wat gegoogle leidt me steevast naar daar wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 09:01

Basszje

Reisvaap!]

Over het algemeen leer je talen het best door het toe te passen. Gezien je al enig Frans kan, is Spaans leren misschien iets makkelijker. Meestal kan je het beste gewoon op vakantie die kant op ( of in je thuisomgeving iemand vinden ) en dan beginnen.

Je kan natuurlijk een krant online lezen ( of kopen ) en kijken hoe ver je daarmee komt. Anderszijds zijn er diverse spaanse series en films die je met ondertiteling kan bekijken (minder effect, maar goed voor de sfeer).

Spaans is een van de meest gesproken talen ter wereld, met een korte online zoektocht kan je heel veel informatie en oefeningen vinden. Lijkt mij het probleem niet.

Sowieso toeristenspaans kan je zelf wel doen denk ik, op een gegeven moment moet je wel wat aan grammatica gaan doen en dan zijn lessen handig, dus ik denk dat je plan wel goed is, mits gemotiveerd.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het hangt er imho vanaf hoe jij talen leert. Ben je meer van het rijtjes stampen en dan zelf leren toepassen of ben je meer van het hele zinnen leren en toepassen zonder de grammaticale regels te kennen? Die laatste methode wordt steeds populairder maar niet iedereen kan dit op deze manier.

Kijk eens in de bibliotheek bij de talencursussen, je kunt dan ook uitproberen welke methode je bevalt en hierop je keuze voor een cursus baseren. Verder helpt jezelf blootstellen aan de taal met het oppikken van de grammaticale regels en de cadans van de taal, bij het luisteren en verstaan van de taal. Dat kun je sowieso doen door spaanstalig TV/series/etc te kijken en te luisteren. Als het alleen maar op de achtergrond aanstaat went je brein al aan de klanken. Verder goed om op te letten of je Spanje-Spaans wil of Midden/Zuid-Amerikaans. Nogal een verschil :) Klassikaal heeft overigens altijd mijn eigen voorkeur wegens gebrek aan discipline :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:44
@TempAccount123
Zelf geen ervaring met spaans, maar ik je deze gast wel aanraden om eens te kijken:
YouTube: How I learned to speak Spanish like THIS during quarantine…

Xiaomanyc heeft een mooie methode om snel talen te leren. De beste basis is om de 1000 meest gebruikte woorden te leren. Begin in ieder geval niet met grammatica maar ga een taal leren zoals kinderen dat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martidinho
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-05-2024
Wat is je situatie? Heb je de hele vakantie vrij? Waarom wil je de taal leren?

Ik heb B2 Frans en heb ook een poos in Spanje gewoond. Ik kan vrij basic spaans en kon me verstaanbaar maken bij een spaanse familie door het Frans. Dit helpt echt enorm.

Voor de effectiviteit van je tijd had ik me, als ik jou was, eerst gefocused op het Frans. Als je het frans goed beheerst kan je namelijk veel woorden vanuit het Frans gebruiken voor het Spaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwetend
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-04 20:56
Ik zou persoonlijk wachten totdat de cursus begint. Zo weet je zeker dat je de basis goed leert. Denk aan uitspraak, grammatica en soms wat extra achtergrond.

Met deze kennis wordt het gemakkelijker om zelfstandig verder te leren.

Je zou ook kunnen kijken bij een volksuniversiteit bij je in de buurt. Die hebben regelmatig een soort stoomcursus voor mensen die op vakantie naar een land willen. Dan leer je vrij snel de basis.

Als je dingen verkeerd aanleert is het afleren daarvan moeilijker
Pagina: 1