Stroom weg, meter uit, maar wij zijn de enige?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:48

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
We werden daarnet uit bed gehaald door een van de kleintjes. Niks aan de hand, maar de stroom bleek weg.

Dus ik controleer de meterkast. 1 van de drie aardlek schakelaars ligt eruit. Prima, reset en gaan.... Niks. De slimme meter staat ook uit.

Controle op straat leert dat de straatverlichting gewoon werkt, bij de buren draait de pomp van de vijver gewoon en verderop ook de gevelverlichting. Weird.

Ik heb enexis gebeld en die sturen een monteur. Maar wat zijn mogelijke oorzaken? Kan zomaar die meter borked raken? Kan iets op mijn netwerk dit veroorzaakt hebben? Die getripte aardlekautomaat is wel een beetje vreemd.

Iemand ervaring mee?

Beste antwoord (via HTT-Thalan op 19-07-2021 13:42)

• Hendrik
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-12 21:26
Dat stukje tape op het kammetje verteld mij dat hij is afgezaagd op lengte. Misschien bramen op het koper en met warmte net teveel uitgezet?

Ik denk maar wat.

Alle reacties

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-12 20:43

Nobby

Nuts!

Heb je je gegevens al ingevuld bij https://www.gasenstroomstoringen.nl/ ?

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Dat is het eerste dat ik deed uiteraard, checken op storingen. Niks bekend. Zoals gezegd is het ook alleen ons adres, in ieder geval in de directe omgeving.

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:20
Er zijn erg veel opties, je slimme meter kan zelf kapot zijn, er kan iets met de kabel zijn of zelfs ergens verder terug op het net... beste wat je kan doen is wachten.

The Reality LAN, 18 tm 20 September 2026

• Nobby
  • Laatst online: 17-12 20:43

Nobby

Nuts!

Hoe is de huissituatie? Ik heb in het verleden met een verlengsnoer uit de algemene hal mijn internet, koffie-unit en andere dingen stroom gegeven. Al was dit natuurlijk een appartement.

Succes in ieder geval!

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12 20:00
Bij mij zitten er ook zekeringen VOOR de meter. Die zijn afgeschermd met een zegel. Misschien zoiets?

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:19
Klinkt alsof de hoofdzekering "geklapt" is, die zit verzegeld voor de (slimme) meter. Dit kan alleen de energiebeheerder bekijken en vervangen, je kunt zelf het zegel verbreken en kijken, maar denk niet dat de energiebeheerder dit leuk vind ;) .. Als dat het geval is, dan is de vraag waarom deze geklapt is...

[ Voor 19% gewijzigd door Stimpy68 op 19-07-2021 07:48 ]

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:52
Klinkt inderdaad als de hoofdzekering (je hebt geen automaten als hoofdzekering neem ik aan?), maar het feit dat je aardlek ook geklapt is klinkt alsof je ergens in je huis een probleem hebt waardoor zowel je aardlek als je hoofdzekering er uit geklapt is. Wellicht ergens waterlekkage?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:19
Waarschijnlijk de hoofdzekering eruit idd.

Of er ligt in de wijk / straat 1 van de 3 fasen uit, als de woningen dan slechts een 1-fase aansluiting hebben dan heeft maar 1 op de 3 buren daar last van. Kijk dus ook eens 3 of 6 deuren verder. :+

Of heb je een 3-fasen netaansluiting? Dan zou er ook in het geval van een defecte hoofdzekering nog íets moeten werken.

[ Voor 20% gewijzigd door Xander op 19-07-2021 07:57 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:17
@HTT-Thalan Goedemorgen, weet je al wat meer.. gewoon benieuwd.

*sowieso

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wellicht lag 1 of 2 van de 3 fasen eruit?
Hier ook wel eens gehad, de stroom viel uit maar in de straat zag ik bij diverse huizen gewoon licht branden. Bleek dat 1 van de 3 fasen eruit lag, en voor ons was dat precies de fase waar de woonkamer op zat.

Tijd voor een nieuwe sig..

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:54
Hoofdzekering :)

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:33
Is het mogelijk dat slechts één van de drie fases eruit ligt? Zo'n storing hadden wij hier ook laatst en omdat in deze buurt de meeste huizen 1 fase aansluitingen hebben, zie je dan dat 1 op de drie huizen geen stroom heeft.

edit: spuitelf

[ Voor 7% gewijzigd door Lapa op 19-07-2021 09:02 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik gok ook hoofdzekering, zeker aangezien die slimme meter ook niet werkt.
Wel benieuw wat dit is, keep us posted :)

Hoe lang moet je op enexis wachten btw?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Enexis was er met een half uur :). Rond half 4 waren ze weer weg.

Oorzaak van geen stroom was dat 1 aardlek cluster gestript was, maar die had ook alle drie de hoofdzekeringen van enexis meegenomen.
Ze hebben de enexis zekeringen vervangen (alle drie ivm krachtstroom) en direct na het omzetten hoofdschakelaar klapt de boel er met geweld weer uit op diezelfde aardlek.

Ze hebben de boel weer ingeschakeld zonder dat cluster zodat iig de koelkasten weer werken.

Elektricien is er nu, die detecteert geen sluiting in 1 van de vier groepen op dit aardlek cluster. Wordt vervolgd...

[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 19-07-2021 09:30 ]

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-12 12:58

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

HTT-Thalan schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:25:
Enexis was er met een half uur :). Rond half 4 waren ze weer weg.

Oorzaak van geen stroom was dat 1 aardlek cluster gestript was, maar die had ook alle drie de hoofdzekeringen van enexis meegenomen.
Ze hebben de enexis zekeringen vervangen (alle drie ivm krachtstroom) en direct na het omzetten hoofdschakelaar klapt de boel er met geweld weer uit op diezelfde aardlek.

Ze hebben de boel weer ingeschakeld zonder dat cluster zodat iig de koelkasten weer werken.

Elektricien is er nu, die detecteert geen sluiting in 1 van de vier groepen op dit aardlek cluster. Wordt vervolgd...
Dat moet bijna wel in de meter zitten. De aardlek hangt slechts aan 1 fase en zou dus nooit 3 hoofdzekeringen mee moeten nemen, slechts 1.l

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:50

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Is er ergens een zwevende nul? (Die nu aan een aarde ligt?)

Wise enough to play the fool

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Je kind was zijn/haar knuffel kwijt of moest hij/zij plassen?

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-12 21:57
Mike2k schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:32:
[...]
De aardlek hangt slechts aan 1 fase en zou dus nooit 3 hoofdzekeringen mee moeten nemen, slechts 1.l
Hoezo, kan prima een 3-fase aardlek zijn.
HTT-Thalan schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:25:
Dan zit de issue niet in de meter.
De aardlekschakelaar zelf zou nog kunnen (al komt dat niet vaak voor op die manier vziw. En waarschijnlijk kon je het dan snel zien zodra de kast open ging). Of het is een intermittend issue. Of nog erger, een die nu "opgelost" is (dat is niet goed, wel lastig zoeken)

[ Voor 55% gewijzigd door timberleek op 19-07-2021 09:49 ]

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
robertpNL schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:35:
Je kind was zijn/haar knuffel kwijt of moest hij/zij plassen?
De Playstation ging ineens uit 8)7

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-12 12:58

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

timberleek schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:37:
[...]

Hoezo, kan prima een 3-fase aardlek zijn.
Zou inderdaad kunnen maar in de OP staat:
Dus ik controleer de meterkast. 1 van de drie aardlek schakelaars ligt eruit. Prima, reset en gaan.... Niks. De slimme meter staat ook uit.
Vandaar dat ik er van uit ga dat het een 1 fase aardlek is.

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• DonJunior
@HTT-Thalan Thanks voor de update!

------
offtopic:
Overigens ook mooi dat iedereen hier van alles roept (goed bedoeld hoor) maar elkaar vooral gaat zitten herhalen.
Als 1 iemand roept dat het mogelijk de hoofdzekering is of een enkele fase (van de 3).. moet dit dan 5x herhaald worden? Een +1 op de originele reactie lijkt me meer dan prima niet? :?

[ Voor 23% gewijzigd door DonJunior op 19-07-2021 10:15 ]

*sowieso

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:04
Haribo112 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:37:
[...]

De Playstation ging ineens uit 8)7
Om 3 uur 's nachts?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Voor de duidelijkheid, we hebben:

Alamat zonnepanelen
Aardlek werkplaats (met krachtstroom)
Aardlek cluster 1 (huis groep met oa wasmachine, netwerk, pc etc)
Aardlek cluster 2 (koelkasten, badkamer)

Uiteraard is er een hoofdschakelaar.

De tot nu toe onbekende oorzaak (de elektricien is net weer weggereden om een isolatie tester te halen) heeft alleen de aardlekautomaat van cluster 1 uitgegooid en alle drie de enexis hoofdzekeringen. Mijn eigen hoofdschakelaar en alle andere groepen/schakelaars waren intact en stonden nog aan...

Hij heeft de aardlek van cluster 1 vervangen maar geen storing daarin gemeten. De zwarte vlekken staan letterlijk tegen de kast (afkomstig uit iets dat daaronder zit, het lijkt wel op die aardlek weg te komen) naar we kunnen geen storing vinden.

Bedenk ook dat we in bed lagen. Vrijwel alles in huis stond uit. Het enige wat op die groep ingeschakeld stond was een pc in slaapstand. Maar dan nog, wat triggert er nou een aardlek maar geen stoppen, en is serieus genoeg om de enexis zekeringen a 25a per stuk wel te doen klappen?

Hij gaat ook nog naar de aarding kijken trouwens.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-12 16:34

MrMonkE

★ EXTRA ★

Misschien is het zo'n nep-aardlek-automaat van ali-express. o_O

★ What does that mean? ★

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
MrMonkE schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:32:
Misschien is het zo'n nep-aardlek-automaat van ali-express. o_O
We hebben een jaar geleden (door ditzelfde bedrijf) de hele kast laten doorlichten en op NEN standaarden laten brengen omdat er grote fouten in bleke te zitten (kadootje van de vorige bewoners). Dat lijkt me onwaarschijnlijk.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik lees dit topic met belangstelling.

Want het wordt steeds interessanter/mysterieuzer. :)

Mooie Plaatjes   

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-12 13:07
3 jaar gelden : Ik hoor rond 1/2 3 uur 's nacht wat en wordt wakker. Loop naar de woonkamer, zit de 10 jarige knul te spelen op de PS3. Ik geirriteerd : ga eens gauw naar je bed slapen !! volgende ochtend uigelegd dat dat niet de bedoeling is, 's nachts moet je slapen..

Runs everything...

• timberleek
HTT-Thalan schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:29:
Aardlek cluster 1 (huis groep met oa wasmachine, netwerk, pc etc)
Aardlek cluster 2 (koelkasten, badkamer)
Is het een 2 of 4 polige aardlekschakelaar? Niet perse belangrijk (je hebt toch een monteur die het gaat bekijken), maar voor de kijkers thuis :+

2P (voorbeeld):
Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/611852_LB_00_FB/image.jpg
4P (voorbeeld):
Afbeeldingslocatie: https://www.groepenkastbestellen.nl/Files/3/1000/1666/ProductPhotos/MaxContent/485005691.jpg
Mijn eigen hoofdschakelaar en alle andere groepen/schakelaars waren intact en stonden nog aan...
Van de groepen is dat opvallend (doet vermoeden dat de fout optreed in of na de als, maar voor de groepen).
De hoofdschakelaar zal nooit zelf uitschakelen. Het is simpelweg een schakelaar.
De zwarte vlekken staan letterlijk tegen de kast (afkomstig uit iets dat daaronder zit, het lijkt wel op die aardlek weg te komen) naar we kunnen geen storing vinden.
Heb je hier een foto van? Dit zou niet zomaar moeten gebeuren. Laat in ieder geval wel zien dat er een flinke klap is geweest.
Als het inderdaad uit de aardlekschakelaar komt zou ik overwegen om hem te vervangen, ook als deze niet het probleem is. Als er zo'n vlam uit geschoten is, zijn de componenten intern waarschijnlijk ook beschadigd. Blijf niet rommelen met een potentieel onbetrouwbare aardlek, een nieuwe is een paar tientjes.
Maar dan nog, wat triggert er nou een aardlek maar geen stoppen, en is serieus genoeg om de enexis zekeringen a 25a per stuk wel te doen klappen?
Een flinke fout voor de eindgroepen. Gebeurt niet heel vaak, maar is niet onmogelijk.
Het leuke is wel dat de klap die de fout krijgt van de hoofdaansluiting (significant meer dan 25A voordat de zekeringen klappen) soms genoeg is om de fout weer te "fixen". Happy hunting voor de monteur 8)

[ Voor 14% gewijzigd door timberleek op 19-07-2021 10:47 ]

• Nylato
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Is het niet toevallig een stopcontact die fout is aangesloten. (aarde en stroom opgedraaid)
En dat de klein snachts iets in het stopcontact stopt. (eentje die eigenlijk nooit gebuikt word)
Had dit zelf ook.
Mijn vader had geholpen bij mij huis alleen als we iets in 1 stopcontact deden klapte alles er uit.

Omdat de vorige bewoners niet het beste hadden achtergelaten zou het kunnen?

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:52
HTT-Thalan schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:29:
Maar dan nog, wat triggert er nou een aardlek maar geen stoppen, en is serieus genoeg om de enexis zekeringen a 25a per stuk wel te doen klappen?
Ik kan zo twee redenen bedenken:

-De aardlek zelf is kapot en heeft de sluiting veroorzaakt.
-De selectiviteit tussen de groepzekering en de hoofdzekering is niet optimaal. De groepzekering is altijd lichter dan de hoofdzekering zodat die er als eerste uit klapt, maar een zekering heeft ook een snelheids rating en als de hoofdzekering sneller is dan de groepszekering, dan heb je een kleine kans dat die er net eerder uit vliegt (overlappende karakteristiek). Als bijvoorbeeld de groepszekering een type C of D is en je hoofdzekering niet een automaat, maar een ouderwets mespatroon is, kan dat gebeuren.

In ieder geval raadzaam om de aardlek en de groepszekeringen daar achter te controleren.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
timberleek schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:42:
[...]

Is het een 2 of 4 polige aardlekschakelaar? Niet perse belangrijk (je hebt toch een monteur die het gaat bekijken), maar voor de kijkers thuis :+

2P (voorbeeld):
[Afbeelding]
4P (voorbeeld):
[Afbeelding]

[...]

Van de groepen is dat opvallend (doet vermoeden dat de fout optreed in of na de als, maar voor de groepen).
De hoofdschakelaar zal nooit zelf uitschakelen. Het is simpelweg een schakelaar.

[...]

Heb je hier een foto van? Dit zou niet zomaar moeten gebeuren. Laat in ieder geval wel zien dat er een flinke klap is geweest.
Als het inderdaad uit de aardlekschakelaar komt zou ik overwegen om hem te vervangen, ook als deze niet het probleem is. Als er zo'n vlam uit geschoten is, zijn de componenten intern waarschijnlijk ook beschadigd. Blijf niet rommelen met een potentieel onbetrouwbare aardlek, een nieuwe is een paar tientjes.

[...]

Een flinke fout voor de eindgroepen. Gebeurt niet heel vaak, maar is niet onmogelijk.
Het leuke is wel dat de klap die de fout krijgt van de hoofdaansluiting (significant meer dan 25A voordat de zekeringen klappen) soms genoeg is om de fout weer te "fixen". Happy hunting voor de monteur 8)
De hele kast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6gfoCRubC1olxPWYby2L_CIpRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Fwwt9BCfAVpzoSmZS8cuSeG.jpg?f=fotoalbum_large

En de zwarte vlekken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCrQjHIDDdubPYeRbvKKUw3nddo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGG5QNocpmkgqsPLuFJSngvt.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet hier ook het type aardlek op.

Hij heeft de bewuste aardlek vervangen (door die met het groene lijntje erop, linksonder) en ingeschakeld nadat hij twee groepen heeft uitgeschakeld (zie foto) waar hij 'hoge weerstand' meette op de bedrading. Ook staat er restvoltage (2v) op de aarde. Ik heb geen idee of dit allemaal erg is, ik kijk nog steeds maar gewoon mee en voer uit wat me gevraagd word.

[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 19-07-2021 11:32 ]

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-12 13:59
HTT-Thalan schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:26:
[...]

De hele kast:

[Afbeelding]

En de zwarte vlekken:

[Afbeelding]

Hij heeft de bewuste aardlek vervangen (door die met het groene lijntje erop, linksonder) en ingeschakeld nadat hij twee groepen heeft uitgeschakeld (zie foto) waar hij 'hoge weerstand' meette op de bedrading. Ook staat er restvoltage (2v) op de aarde. Ik heb geen idee of dit allemaal erg is, ik kijk nog steeds maar gewoon mee en voer uit wat me gevraagd word.
Ah, het zijn 3x een 3-fase aardlek. Vandaar de verwarring. Meestal zie je 3 enkelfasige bij een drie-fase aansluiting. Per fase 1. Dat heb ik ook.

• The Eagle

The Eagle

Ik verdenk een vaatwasser. Die is sterk genoeg om er een aardlek uit te knallen, en qua snelheid zekeringen en gevraagd verwarmingsvermogen kan dat er potentieel ook een hoofdzekering uitgooien lijkt mij.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:50

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Welke apparaten staan er op de groep die nu uitgeschakeld is?

En als je die stuk voor stuk loshaalt?
Ik zit ook in de vaatwasser/wasmachine/droger/oid hoek te denken...

[ Voor 47% gewijzigd door teacher op 19-07-2021 11:44 ]

Wise enough to play the fool

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
teacher schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:42:
Welke apparaten staan er op de groep die nu uitgeschakeld is?
Dat waren een wasmachine en de meterkast zelf (ziggo en netwerk apparatuur).

De vaatwasser zou volgens de labels op cluster twee zitten maar dat controleren we zo nog een keer. Hij heeft nu alles weer ingeschakeld, wel met de nieuwe (test) aardlek erin, en alles bleef werken. Maar toen moest de nieuwe aardlek erin (we nemen aan dat de oude versleten is en de test aardlek is te zwaar) en bij het uitschakelen van de hoofdschakelaar vlogen daar vonken uit :/.

• timberleek
The Eagle schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:38:
Ik verdenk een vaatwasser. Die is sterk genoeg om er een aardlek uit te knallen, en qua snelheid zekeringen en gevraagd verwarmingsvermogen kan dat er potentieel ook een hoofdzekering uitgooien lijkt mij.
Het zou kunnen dat een eindgroep vast zit of slecht werkt waardoor deze niet uitschakelt terwijl de (veel sterkere) hoofdstoppen dat wel doen, al is de kans beperkt.
Maar ik zie nog niet hoe dat dat de hoofdstop op alle 3 de fasen uitschakelt.

Ik ken deze hoofdstoppenkast niet, maar aangezien hij dicht is zou ik verwachten dat het smeltpatronen zijn. Die zijn een stuk minder gevoelig dan hun automaten tegenhanger.

@HTT-Thalan
Hoewel niet echt van toepassing op dit probleem. Boven de Schneider ALS zie ik een strook blank koper bij aansluiting 2 en 3. Dat is niet de bedoeling.
Is dat zo ver gestript, of wat is daar aan de hand?

De zwarte vlek zit in ieder geval bij de nul aansluiting van de aardlek, daar is een flinke fout geweest.
HTT-Thalan schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:46:
[...]
en bij het uitschakelen van de hoofdschakelaar vlogen daar vonken uit :/.
Het wordt steeds leuker :) .

Maar kan best zijn dat de hoofdzakelaar ook gewoon een opdoffer heeft gehad en wat ingebrande contacten heeft.
Om instantaan uit te schakelen mag er een veelvoud van de nominale stroom lopen. Bij C karakteristiek automaten mag er tot 10 keer zoveel lopen (250A dus!) om 1 seconden uitschakeltijd te vereisen. Dat voelt zo'n hoofdschakelaar ook wel >:)

[ Voor 21% gewijzigd door timberleek op 19-07-2021 11:56 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Hij heeft alles weer aangesloten met een nieuwe aardlek en alles werkte weer. Dat wil zeggen, lampen branden. Maar de enphase controller meld slechts 1 fase actief. En ja hoor, twee van de drie enexis stoppen liggen er weer uit :/.

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:20
HTT-Thalan schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:02:
Hij heeft alles weer aangesloten met een nieuwe aardlek en alles werkte weer. Dat wil zeggen, lampen branden. Maar de enphase controller meld slechts 1 fase actief. En ja hoor, twee van de drie enexis stoppen liggen er weer uit :/.
Heb je toevallig niets apparts gedaan gister ofzo? Ergens in een muur geboord ofzo?

The Reality LAN, 18 tm 20 September 2026

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
peize9 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:04:
[...]

Heb je toevallig niets apparts gedaan gister ofzo? Ergens in een muur geboord ofzo?
Helemaal niks.

Het word nog mooier: hij heeft de enexis zekeringen opnieuw vervangen, schakelt de hoofdschakelaar in, dat ging goed. Hij schakelt de nieuw vervangen aardlek op cluster 1 in...

Dikke vonken uit diezelfde nieuwe aardlek op dezelfde plek als vannacht.

Acties:
  • Beste antwoord

• Hendrik
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-12 21:26
Dat stukje tape op het kammetje verteld mij dat hij is afgezaagd op lengte. Misschien bramen op het koper en met warmte net teveel uitgezet?

Ik denk maar wat.

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heeft de elektricien ook nog wat aangepast voordat hij de aardlekschakelaar heeft vervangen? Bij dit soort storingen lijkt het me dat je de oorzaak toch eerst wil achterhalen en wegnemen voordat je tot vervangen overgaat. Het is niet alsof dit type problemen op miraculeuze wijze ontstaan en verdwijnen. En als dat wel zo zou zijn, dan slaap je daarna niet echt lekker denk ik totdat je de oorzaak weet.

[ Voor 14% gewijzigd door Luit op 19-07-2021 12:22 ]

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:35
Ik doe ook maar een wild guess.
HTT-Thalan schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:38:
[...]

We hebben een jaar geleden (door ditzelfde bedrijf) de hele kast laten doorlichten en op NEN standaarden laten brengen omdat er grote fouten in bleke te zitten (kadootje van de vorige bewoners). Dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Is de rest van bedrading in huis/tuin ook nagekeken ?
Hoewel het vreemd is dat iets spontaan gebeurt, misschien is er ergens in huis iets los geschoten ?

Een vriend van mij had laatst spontaan stroomuitval op een aantal stopcontacten. Bleek dat er ergens (achter een stopcontact) een kabel uit een lasklem geschoten was.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Luit schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:21:
Heeft de elektricien ook nog wat aangepast voordat hij de aardlekschakelaar heeft vervangen? Bij dit soort storingen lijkt het me dat je de oorzaak toch eerst wil achterhalen en wegnemen voordat je tot vervangen overgaat. Het is niet alsof dit type problemen op miraculeuze wijze ontstaan en verdwijnen. En als dat wel zo zou zijn, dan slaap je daarna niet echt lekker denk ik totdat je de oorzaak weet.
Hij heeft alles nagelopen. Geen sluiting op de individuele groepen, en ook niet op de aarde van dat hele cluster. De aarde zelf werkt ook naar behoren. Maw hij kan in het hele cluster geen enkele fout vinden. Hij heeft de klemmen van de bedrading aangedraaid. Daarom was de conclusie 'kapotte aardlek' maar de nieuwe doet hetzelfde. Hij zoekt nu verder.

[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 19-07-2021 12:26 ]

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Fascinerend dit. Ik ga vast popcorn maken.

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:39
Kast eraf halen, alle bedrading los. Alle eindgroepen doortesten met isolatietester, en een kast hangen die bestaat uit 1 fasige aardleks voor je " cluster 1 en cluster 2 ".

Aan je omschrijvingen te lezen ligt er of ergens een fase lekker tegen de 0 aan de klapperen, of je hebt ergens een gesmolten bosje draad in de buizen zitten.

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:58
Galaxis schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:34:
Kast eraf halen, alle bedrading los. Alle eindgroepen doortesten met isolatietester, en een kast hangen die bestaat uit 1 fasige aardleks voor je " cluster 1 en cluster 2 ".

Aan je omschrijvingen te lezen ligt er of ergens een fase lekker tegen de 0 aan de klapperen, of je hebt ergens een gesmolten bosje draad in de buizen zitten.
Dat dacht ik ook, maar dat is toch heel eenvoudig na te meten en te ontdekken. En met fase->nul kortsluiting zou de aardlek niet uitschakelen, er moet dus ergens iets wegvloeien naar aarde (via de aardgeleider, of via contact met grond)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wild idee:

Knaagbeesten die ergens op een (nog) niet zichtbare plek aan de bedrading hebben zitten knabbelen? Ergens in je huis? En dat er nu een paar aders bloot liggen?

Mooie Plaatjes   

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:10

Theo

moederbord

HTT-Thalan schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:08:
[...]

Helemaal niks.

Het word nog mooier: hij heeft de enexis zekeringen opnieuw vervangen, schakelt de hoofdschakelaar in, dat ging goed. Hij schakelt de nieuw vervangen aardlek op cluster 1 in...

Dikke vonken uit diezelfde nieuwe aardlek op dezelfde plek als vannacht.
Alle groepen na de nieuwe aardlek staan uit wanneer de aardlek wordt ingeschakeld en begint te vonken? Of staan alle groepen al/ook aan wanneer de beruchte aardlek wordt aangezet?

Je kan van de groepen die achter deze aardlek hangt ook de weerstand meten (al zal de elektricien dat ook doen met z'n isolatiemeter); een kortgesloten automaat (of iets wat daarachter zit) kan best nare dingen doen

7400 Wp op het dak

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:58
Even snel redeneren: de stop van 25A? vliegt er onmiddellijk uit, en je krijgt behoorlijke vonken. Dan loopt er waarschijnlijk een stroom van >50A (heel kort).
De wet van Ohm toepassen: Weerstand = spanning/stroom => 230/50 => De weerstand tussen 2 geleiders (fasen, fase+nul of fase+aarde) zou lager zijn dan 5 Ohm, dat lijkt me met een gewone multimeter al op te sporen.

Ben wel echt benieuwd wat de oorzaak is.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Lekkage ergens?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Haribo112 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:34:
Fascinerend dit. Ik ga vast popcorn maken.
Zet maar naast de aardlek, komt het vanzelf goed.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Hij heeft nu het 'kammetje' vervangen door zelf geknepen bedrading. Dit kammetje was een nul geleider, en bij inspectie zitten er zwarte vlekker op het koper in de kam.

We wachten nu op een collega die nieuwe 25a stoppen komt brengen.

• tinusbalpol
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Toevallig bedrading onder de vloer door en met deze waterstanden water in de kruipruimte?

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:54:
Hij heeft nu het 'kammetje' vervangen door zelf geknepen bedrading. Dit kammetje was een nul geleider, en bij inspectie zitten er zwarte vlekker op het koper in de kam.

We wachten nu op een collega die nieuwe 25a stoppen komt brengen.
Normaal gesproken zou je zo'n man nu een kop koffie aanbieden, maar ja... :+

iRacing Profiel

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
tinusbalpol schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:55:
Toevallig bedrading onder de vloer door en met deze waterstanden water in de kruipruimte?
Goed bedacht. Maar helaas :P.

• DonJunior
Hendrik schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:13:

Ik denk maar wat.
In navolging op deze reactie.. Zou de electricien niet als (snelle) test de groep zelf eerst kunnen wisselen met een andere groep.. om uit te sluiten dat het niet daarin fout gaat?
Sowieso lijkt het me niet prettig om zo'n dergelijke groep in de kast te hebben maar da's mijn voorkeur.

Sowieso.. als de electricien dadelijk alles inschakelt en het werkt wel.. zonder de oorzaak te weten zou ik toch nog steeds niet rustig slapen. Voor hoe lang gaat het werken en waarom ging het nu ineens fout.. dat zouden toch wel vragen zijn die ik van hem beantwoord zou willen hebben.
Niet dat meneer 'even snel' een automaatje wisselt en dan zijn biezen pakt.. ;'Succes meneertje! Het werkt weer'

*sowieso

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

HTT-Thalan schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:26:
[...]

De hele kast:

[Afbeelding]

En de zwarte vlekken:

[Afbeelding]

2e Foto: Zitten er nou 2 ongeisoleerde aders (2&3) in de Schneider aardlek? Of zijn dat (dunne) bruine draden?

Al gemeld door timberleek....

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
We zijn eruit :).

De manager van het elektrabedrijf is ook even langsgekomen, want hij moest drie nieuwe 25a zekeringen komen brengen voor we verder konden. U ziet op de overzichtsfoto een 'kammetje' hangen onder het betreffende cluster:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCrQjHIDDdubPYeRbvKKUw3nddo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGG5QNocpmkgqsPLuFJSngvt.jpg?f=fotoalbum_large

En dat kammetje is vervangen. Want:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ibSYph8LOgcw-vo3_-w-pPWQ4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwdig8YfDjjdTklKpBJcg0Sv.jpg?f=fotoalbum_large

Dat dus. Standaard onderdeel van hun werkprocedure is dat ze alle verbindingen aandraaien. Het voorste metalen stripje in deze kam heeft echter maar één aansluiting, en dat is aan de rechterzijde. De schroef draait ook rechtsom, en zijn uitleg is dat ze daarmee de linkerzijde van de kam omhoog hebben gedraaid. Genoeg dat het sluiting kón maken, maar dat nét niet deed.

Waarom dat het dan net 's nachts wel gebeurde zal wellicht altijd een raadsel blijven, maar het is duidelijk te zien dat de zware vlekken hier vandaan zijn gekomen. Het koper is zelfs gesmolten op die plek. Er zit dus onnodig een nieuwe aardlekschakelaar in (want die kon er niks aan doen en was slechts 'slachtoffer' in deze) en het heeft ze ertoe geleid zelfs te besluiten dat de hele kwestie een garantiegeval is. Zij hebben destijds de opdracht aangenomen de kast naar NEN normering te brengen en hebben geoordeel dat zij dit gevaar hadden moeten spotten.

Dikke pluim dus voor Elektrotechniek Emmen. Ze hebben net zo lang gespeurd tot het opgelost was en ook een hele nette afhandeling. Bovendien kwamen ze binnen een half uur na het belletje al langs :).

• AW_Bos
  • Laatst online: 13:43

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Fijn om te horen dat het snel opgelost is, en ook door een ervaren bedrijf die er goede visie op heeft! :)

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:18

DropjesLover

Dit dus ->

HTT-Thalan schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:41:
We zijn eruit :).

De manager van het elektrabedrijf is ook even langsgekomen, want hij moest drie nieuwe 25a zekeringen komen brengen voor we verder konden. U ziet op de overzichtsfoto een 'kammetje' hangen onder het betreffende cluster:

[Afbeelding]

En dat kammetje is vervangen. Want:

[Afbeelding]

Dat dus. Standaard onderdeel van hun werkprocedure is dat ze alle verbindingen aandraaien. Het voorste metalen stripje in deze kam heeft echter maar één aansluiting, en dat is aan de rechterzijde. De schroef draait ook rechtsom, en zijn uitleg is dat ze daarmee de linkerzijde van de kam omhoog hebben gedraaid. Genoeg dat het sluiting kón maken, maar dat nét niet deed.

Waarom dat het dan net 's nachts wel gebeurde zal wellicht altijd een raadsel blijven, maar het is duidelijk te zien dat de zware vlekken hier vandaan zijn gekomen. Het koper is zelfs gesmolten op die plek. Er zit dus onnodig een nieuwe aardlekschakelaar in (want die kon er niks aan doen en was slechts 'slachtoffer' in deze) en het heeft ze ertoe geleid zelfs te besluiten dat de hele kwestie een garantiegeval is. Zij hebben destijds de opdracht aangenomen de kast naar NEN normering te brengen en hebben geoordeel dat zij dit gevaar hadden moeten spotten.

Dikke pluim dus voor Elektrotechniek Emmen. Ze hebben net zo lang gespeurd tot het opgelost was en ook een hele nette afhandeling. Bovendien kwamen ze binnen een half uur na het belletje al langs :).
Maar als ik het goed begrepen heb was dit ook hun eigen schuld, toen ze een jaar geleden de meterkast "goed" gemaakt hadden?

Fijn dat het opgelost is!

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
DropjesLover schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:56:
[...]

Maar als ik het goed begrepen heb was dit ook hun eigen schuld, toen ze een jaar geleden de meterkast "goed" gemaakt hadden?

Fijn dat het opgelost is!
Ze hebben de kast wel degelijk naar de correcte standaard gebracht, en er is ook niks fundamenteel mis, zo leer ik, met het gebruik (of het inkorten) van die strips. Maar dat een strip met één connectie zo naar boven kan kantelen als de schroef aan de 'verkeerde' zijde stevig word aangedraaid... dat is (denk ik dan) echt zo'n 'fluke' die je meegemaakt moet hebben om te kennen. IT'ers zoals den tweackers zullen niet onbekend zijn met de Pentium 60 bug. Je moet er maar net tegenaan lopen om hem te ontdekken.

Hij heeft er een punt van gemaakt richting zijn monteur dat ze dit vanaf nu bij alle kasten die zij bouwen en onderhouden, nalopen :).

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mooi dat de oorzaak is gevonden, maar die sluiting zou hij toch moeten kunnen meten met zijn multimeter?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Wolly schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:05:
Mooi dat de oorzaak is gevonden, maar die sluiting zou hij toch moeten kunnen meten met zijn multimeter?
Mijn vermoeden is dat de sluiting niet 'sluitend' was, no pun intended - met andere woorden, er zat nog wel een luchtbrug tussen. Met een meter kun je alleen 0 of 1 meten, maar blijkbaar moest hier wel een flink aantal amperes/volts doorheen gaan voor het door kon slaan.

[ Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 19-07-2021 14:07 ]

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:32

Freakie1NL

Grote Baas

Kijk zo hoort het. Hoe goed/deskundig je ook bent; als mens kan je fouten maken, maar hoe je dit oplost is wat het verschil maakt. Zo te horen zijn ze toch een goede ochtend bezig geweest, en als dit dan de oorzaak was is dit ook de enige nette oplossing.

Wel even opletten of Enexis niet nog even een rekening stuurt. Schijnt bij de meeste netbeheerders nogal willekeurig te zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Freakie1NL op 19-07-2021 14:14 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-12 11:50

BrZ

HTT-Thalan schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:59:
[...]

Ze hebben de kast wel degelijk naar de correcte standaard gebracht, en er is ook niks fundamenteel mis, zo leer ik, met het gebruik (of het inkorten) van die strips. Maar dat een strip met één connectie zo naar boven kan kantelen als de schroef aan de 'verkeerde' zijde stevig word aangedraaid... dat is (denk ik dan) echt zo'n 'fluke' die je meegemaakt moet hebben om te kennen. IT'ers zoals den tweackers zullen niet onbekend zijn met de Pentium 60 bug. Je moet er maar net tegenaan lopen om hem te ontdekken.

Hij heeft er een punt van gemaakt richting zijn monteur dat ze dit vanaf nu bij alle kasten die zij bouwen en onderhouden, nalopen :).
Die kam is bedoeld om de nul en 3 fase vanaf de aardlek naar de automaten te voeren, zoals dat in de bovenste rij is gedaan. Degene die ooit de aardlek op de 2e rij heeft vervangen had nooit die strip moeten laten zitten / inkorten om alleen de nul en L2 nog door te voeren tussen de automaten. Die strip heeft maar 1 connectie omdat de andere er af is gezaagd...

[ Voor 4% gewijzigd door BrZ op 19-07-2021 14:19 ]

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12 17:14

psy

Freakie1NL schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:12:
Kijk zo hoort het. Hoe goed/deskundig je ook bent; als mens kan je fouten maken, maar hoe je dit oplost is wat het verschil maakt. Zo te horen zijn ze toch een goede ochtend bezig geweest, en als dit dan de oorzaak was is dit ook de enige nette oplossing.

Wel even opletten of Enexis niet nog even een rekening stuurt. Schijnt bij de meeste netbeheerders nogal willekeurig te zijn.
Waarom zou Enexis geen rekening mogen sturen? Het is toch niet hun fout?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:32

Freakie1NL

Grote Baas

psy schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:33:
[...]

Waarom zou Enexis geen rekening mogen sturen? Het is toch niet hun fout?
Waar stel ik dat ze geen rekening mogen sturen? Alleen is het niet de schuld van TS, dus hij zou dit dan door kunnen zetten naar de elektricien.

Ik stel alleen dat het willekeur is of de netbeheerder een rekening stuurt of niet. Soms schijnen te zeggen 'ach die 1x per xy jaar is goed zo' terwijl ander keren ze direct een rekening sturen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@HTT-Thalan Wil ik hartelijk bedanken voor dit 'spannende' en enerverende elektroverhaal!

Zo zie je maar, zelfs installatie door een expert, wil nog niet altijd zeggen dat alles 100% op orde is. Wel goed dat het netjes is opgepakt en tot een goed einde is gebracht.

Hopelijk slaap je nu wat rustiger. ;)

Mooie Plaatjes   

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Het zal vast aan mij liggen, maar ik kan de oorzaak niet rijmen met het feit dat dan alle drie de hoofdzekeringen er uit gaan. Ik verwacht dat er dan 1 van de 3 hoofdzekeringen uit gaat, niet alle 3 tegelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door AllesKan op 19-07-2021 16:42 ]

• Unknown90
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-10 10:13
AllesKan schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:40:
Het zal vast aan mij liggen, maar ik kan de oorzaak niet rijmen met het feit dat dan alle drie de hoofdzekeringen er uit gaan. Ik verwacht er dan 1 van de 3, niet alle 3 tegelijk.
Zoals je username al aangeeft... B)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:19
@HTT-Thalan Is de hoofdzekeringkast nu ook weer netjes verzegeld door de installateur?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Xander schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:47:
@HTT-Thalan Is de hoofdzekeringkast nu ook weer netjes verzegeld door de installateur?
Zeker, zij hebben ook zegelrecht en hebben het netjes achtergelaten.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
AllesKan schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:40:
Het zal vast aan mij liggen, maar ik kan de oorzaak niet rijmen met het feit dat dan alle drie de hoofdzekeringen er uit gaan. Ik verwacht dat er dan 1 van de 3 hoofdzekeringen uit gaat, niet alle 3 tegelijk.
Ik denk dat de vonk is overgeslagen op de aardlekschakelaar. En omdat die drie fases heeft in mijn kast, kregen alle fases sluiting. Maar da's mijn verklaring als leek.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mschamp schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:46:
Even snel redeneren: de stop van 25A? vliegt er onmiddellijk uit, en je krijgt behoorlijke vonken. Dan loopt er waarschijnlijk een stroom van >50A (heel kort).
De wet van Ohm toepassen: Weerstand = spanning/stroom => 230/50 => De weerstand tussen 2 geleiders (fasen, fase+nul of fase+aarde) zou lager zijn dan 5 Ohm, dat lijkt me met een gewone multimeter al op te sporen.

Ben wel echt benieuwd wat de oorzaak is.
nee is moeilijker dan dat.

inductieve lasten en capacatieve lasten reargeren anders op je ohmmeter

Iperf

• Rerebobo
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
Wat een verhaal. Zo ben je toch weer een dagje bezig geweest maar gelukkig is het oplost en geen schade.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Rerebobo schreef op maandag 19 juli 2021 @ 18:34:
Wat een verhaal. Zo ben je toch weer een dagje bezig geweest maar gelukkig is het oplost en geen schade.
Ja, deze vakantiedag voelt wel een beetje verloren. Helft van de dag gewoon 'bezig' met iets anders dan je van plan was. Morgen even opnieuw in vakantiemodus komen :). En vergeet het slaapgebrek niet, ik was midden in de nacht een uur op :P.

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-12 15:22

sjaak

un giorno credi

Goed opgelost en een spannende plot twist. Gelukkig dat dit geen grote gevolgen had op een moment dat jullie het niet door hebben gehad, een geluk bij een ongeluk. Ook een uitstekende insteek van de installateur qua garantie!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
sjaak schreef op maandag 19 juli 2021 @ 18:50:
Goed opgelost en een spannende plot twist. Gelukkig dat dit geen grote gevolgen had op een moment dat jullie het niet door hebben gehad, een geluk bij een ongeluk. Ook een uitstekende insteek van de installateur qua garantie!
Ik heb overal goeie rookmelders hangen die we periodiek testen en op elke verdieping fatsoenlijke brandblussers. Bovendien hebben we een brandtrap op de bovenverdieping om via het raam weg te komen en de kinderen kennen de procedure bij rookmelder alarm :). Het was gelukkig niet nodig maar we waren voorbereid.

• The Eagle

The Eagle

Ik zou vanavond even OMD - Electricity op zetten. Zowel titel als uitvoerende zijn te toepasselijk om dat niet te doen. Donker was het iig :P

[ Voor 12% gewijzigd door The Eagle op 19-07-2021 19:15 ]

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:01
HTT-Thalan schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:59:
[...]
Zo'n bedrijf zou bij mij ook langs mogen komen..... 't Is dat Emmen zo ver weg is.

• DonJunior
The Eagle schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:14:
Ik zou vanavond even OMD - Electricity op zetten. Zowel titel als uitvoerende zijn te toepasselijk om dat niet te doen. Donker was het iig :P
offtopic:
He shit.. nou gaat dat nummer niet meer uit mijn hoofd!!
Ik dacht overigens altijd dat dit nummer van Jean-Michel Jarre was.. :?

*sowieso

• cs-tweak
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-12 20:56
Hendrik schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:13:

Ik denk maar wat.
Applaus 👏
Misschien zoeken ze bij Elektrotechniek Emmen nog mensen haha!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
ehtweak schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:40:
@HTT-Thalan Wil ik hartelijk bedanken voor dit 'spannende' en enerverende elektroverhaal!

Zo zie je maar, zelfs installatie door een expert, wil nog niet altijd zeggen dat alles 100% op orde is. Wel goed dat het netjes is opgepakt en tot een goed einde is gebracht.

Hopelijk slaap je nu wat rustiger. ;)
Als ik het goed begrijp, was deze rail niet geplaatst door deze expert. De expert had "slechts" de installatie beoordeeld en waar nodig in lijn met de normen gemaakt. Zo'n rail is gewoon volgens norm, en is daarom waarschijnlijk niet nader bekeken.

iRacing Profiel

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:06

OMD

The Eagle schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:14:
Wil je mij er buiten laten asjeblieft? :+

Netjes opgelost door het bedrijf, fijn dat er nog vakmensen zijn die doorzoeken, doet me als ondernemer weer deugd. Interessant verhaal in ieder geval om te lezen!

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Super opgelost idd, en 'leuke' fout.
Je meet dit niet uit met een multimeter (wel met een 'hi-pot' meter, isolatietester, standaard 2000V tussen fase/nul en aarding op alle netgevoedde toestellen; hier zou je fasen onderling op 2000V moeten zetten en dat is niet zo courant).
De bramen veroorzaken een mooi startpunt voor een vonk, zodra die komt zit je met geioniseerde lucht die goed geleid dus vonkbrug tussen 3 fasen mogelijk maakt en je hoofdzekering meeneemt.
Zolang de vonk er niet is, meet je er niets aan.

[ Voor 5% gewijzigd door naftebakje op 21-07-2021 08:09 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:00

Bob Popcorn

Plop!

HTT-Thalan schreef op maandag 19 juli 2021 @ 18:36:
[...]
En vergeet het slaapgebrek niet, ik was midden in de nacht een uur op :P.
Tjonge, slachtofferhulp al gebeld? :p

Hulde trouwens voor het posten van de oplossing/veroorzaker.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Pagina: 1