1080p budget-friendly game PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pharetra
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-12-2025
Hey,

Ik kreeg de vraag een eerste PC samen te stellen voor een neefje. Nu is het voor mij inmiddels wat jaartjes geleden sinds ik er voor het laatst mee bezig ben geweest, dus zou ik het prettig vinden om een extra paar ogen naar de build te laten kijken.

Het familielid in kwestie is 13 jaar en is het gamen met een controller een beetje beu. Kan toch beter Fortnite spelen met een muis en toetsenbord zegt ie (en geef 'm eens ongelijk ;)). Denk dat dat eigenlijk al genoeg zegt over de doelgroep, haha. Heel gevoelig voor verlichting en wil natuurlijk heel graag een dikke pc, maar als je dan vraagt wat hij wil spelen krijg je Fortnite, Minecraft en Valorant terug (geen paniek als je het niet kent, stelt grafisch niet zoveel voor). Dus die heeft zeker niet het zware spul nodig.

Tegelijkertijd zou het natuurlijk kunnen dat hij een keer wat anders wil. Beetje future proof is dan wel fijn. Wat budget betreft kon het worden opgerekt naar een 1400 euro geloof ik, maar dat lijkt me nogal overkill. Voor deze use case lijkt rond de 1000 me een betere max. Op basis van de laatste BBG ben ik bij een build als deze uitgekomen. Met natuurlijk wat ARGB.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10400F Boxed€ 148,50€ 148,50
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 29,90€ 29,90
1MoederbordenASRock B460M Pro4€ 86,-€ 86,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 94,90€ 94,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 99,90€ 99,90
1VoedingenSeasonic Focus GX-650€ 86,-€ 86,-
1BehuizingenSharkoon TG5 Pro RGB€ 79,90€ 79,90
1VideokaartenAsus DUAL-RTX2060-O6G-EVO€ 429,-€ 429,-
Totaal€ 1.054,10

Vooral wat betreft de videokaart twijfel ik nogal. De rest klinkt voor mij prima: Nette i5 waar je nog jaaaren mee vooruit kan, 16GB RAM is meer dan voldoende voor games, goede voeding met wat extra power waardoor je er ook nog eens een leukere videokaart aan kan hangen over een paar jaar. Maar een xx60 range Nvidia klinkt nog wel wat gek voor ruim 400 euro, alhoewel dit veruit de beste deal is die ik zag voor een nieuwe videokaart. Een ouder tweedehands modelletje is misschien ook wel voldoende. Lijkt mij dat je met een 970 ook prima nog wat jaartjes plezier kan hebben in deze situatie, maar tegelijkertijd voelt een 6 jaar oude gpu kopen ook niet heel top. Dus ik ben benieuwd of jullie advies hebben of andere verbeterpuntjes zien.

[ Voor 31% gewijzigd door Pharetra op 18-07-2021 23:35 ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:27
Gezien de usecase, is het geen optie om te gaan voor een i5 11500 (f), met een B560 steel legend bord. Deze games vragen namelijk voornamelijk CPU power
Stuk betere voeding: pricewatch: Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart
Ik zou zelf een betere behuizing pakken, maar als hij heel graag deze behuizing wilt... pricewatch: be quiet! Pure Base 500DX Zwart koelt goed, en heeft goede filters :)
Desnoods stop je er een waterkoeler met RGB in... pricewatch: Cooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB bijvoorbeeld.

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-01 18:48
Als je een rustige pc wilt hebben, dan kan ik je die 2060 afraden. Ik heb hem, en dat ding blijft loeien. Zeker als je de iets zwaardere game draait.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• Pharetra
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-12-2025
99ruud99 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:03:
Gezien de usecase, is het geen optie om te gaan voor een i5 11500 (f), met een B560 steel legend bord. Deze games vragen namelijk voornamelijk CPU power
Stuk betere voeding: pricewatch: Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart
Ik zou zelf een betere behuizing pakken, maar als hij heel graag deze behuizing wilt... pricewatch: be quiet! Pure Base 500DX Zwart koelt goed, en heeft goede filters :)
Desnoods stop je er een waterkoeler met RGB in... pricewatch: Cooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB bijvoorbeeld.
Thanks voor je input! Upgrade naar de nieuwe generatie zou inderdaad kunnen, maar ik weet niet of de meerprijs (toch wel zo'n 100 euro denk ik) de performance verbetering waard is.

Wat de voeding betreft ben ik wel benieuwd naar de voordelen van de Corsair voeding. Vroegâh waren die Seasonic voedingen de holy grail, maar de rest van de fabrikanten gaan nu ook goed mee begrijp ik?

En wat de kast betreft helemaal gelijk. Ik ga nog eens kijken of een ander modelletje ook kan. Edit: Is gelukt :) Wordt de BeQuiet!
Dj Neo Ziggy schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:05:
Als je een rustige pc wilt hebben, dan kan ik je die 2060 afraden. Ik heb hem, en dat ding blijft loeien. Zeker als je de iets zwaardere game draait.
Hm, da's wel minder. Nu is het niet per se een wens die ik heb gehoord, dus ik denk dat hij er wel mee kan leven. Geluidsissue daargelaten, wel een kaart waar je tevreden mee bent?

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-01 18:48
Jazeker, ik ben wel blij met de kaart. Eigenlijk speel ik maar 1 game op dit moment, en dat ik Genshin Impact. Deze is helaas locked op 60fps. Gelukkig doet Pacer het ook zeer goed, die trekt op full hd meer dan 120 fps.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:27
Ondertussen is de interne bouw van seasonic niet meer geschikt voor videokaarten :(

Die corsair is stuk beter.
Pagina: 1