Oled in mijn situatie wenselijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-10 20:01
Beste kenners,

Deze vraag is al vaker voorgekomen, maar ik kan nergens een ècht goed antwoord vinden.

Betreft de volgende vraag:
Ik wil mijn 2015 Sony gaan vervangen voor het liefste een Oled tv. In onze woning hebben we een grote glas partij op het westen staan. Dit zorgt ervoor dat de avond zon in t voorjaar en zomer naar binnen schijnt vanaf 19:30tot een uur of 21:00
De pui heeft hr+++ glas en zou dus al UV moeten afbreken.

Overal lees ik Oled niet in zonlicht. Mijn vraag is dan: welke type zonlicht. Is dit midden op de dag? Of ook al als de zon minder kracht heeft.

Op termijn komen er gordijnen, maar die zullen echt niet altijd dicht zijn ivm ons mooie uitzicht.

Foto is toegevoegd voor duidelijkheid. Deze is genomen vandaag om 20:00 uur. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSZjWuJoNCtIvqvaZgPuBNdwDgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qez6m3cQRKd9tB0nJkTEULOQ.jpg?f=fotoalbum_large

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Beste antwoord (via Kuhr89 op 23-07-2021 20:26)

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Zon op OLED's is in ieder geval geen theoretische kwestie. Waar bij inbranden je kunt stellen dat de kans tegenwoordig klein is, lijkt er bij zonlicht een direct en rechtstreeks verband tussen blootstellen en schermen die daaraan kapot gaan. Hoe erg één en ander is en hoe bont je het moet maken, dat is vanuit een forum als dit heel lastig te beoordelen, omdat als iemand zonlichtschade meldt niet bekend is aan hoeveel licht het scherm is blootgesteld en hoeveel UV de ramen hebben tegengehouden.

Dat bij weinig niet intensief zonlicht de kans op schade kleiner is, is zeker plausibel en dat UV-filterende ruiten helpen is ook plausibel, wij weten in ieder geval dat vanuit onze informatiepositie zonlicht op een OLED geen goed idee is.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:46

GforceNL

Out of memory....

Niet doen. Kreeg er rare strepen van. Sindsdien zonnescherm omlaag en gordijnen dicht tot de zon weg is.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De zon mag nooit direct op het beeld vallen, in hoeverre hr+++-glas kan beschermen daar is helaas weinig over bekend. Ik zou dus op zijn minst adviseren tegenmaatregelen te nemen. Als ik het zo zie staat de zon redelijk haaks op de TV, dus wellicht kan een lijst redelijk wat zon tegenhouden. Zonwering kan ook natuurlijk alleen dan moet je wel iets regelen dat dat automatisch geactiveerd wordt anders lukt het je nooit om dat consequent te gebruiken als de zon op het beeld schijnt. Soms is de oplossing de TV iets hoger te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-09 19:54
Ik schrok me dood toen ik mijn vorige OLED een paar uur naast een onbedekt raam had staan; allemaal verticale, licht-grijze strepen in beeld. Mijn nieuwe staat daarom uitsluitend in een verduisterde ruimte. Ik heb geaccepteerd dat ik voor superieure beeldkwaliteit wat concessies moet doen aan de plaatsing. In mijn geval betekende dat de TV uit de woonkamer halen en een dedicated cinema kamer bouwen. Vond ik niet erg. :p

Het is trouwens zo'n ding dat er producten op de markt zijn om je OLED mee te bedekken als hij niet in gebruik is. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dA-xdMm3As56QzHZwr-FhM005c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fIRCuXzx3ymLe2OYwxuEbQ3O.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Negakinu op 18-07-2021 22:12 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Bleh,

Oké helder haha. Tv op andere plek is helaas geen optie. Hoger hangen zou kunnen, maar haalt niet zoveel uit. Ook kijkt dat niet zo prettig. Voordeel is dat we al een overkapping hebben, dus het tijdsbestek is wellicht een uur per dag. Alleen vanaf t voorjaar is dat natuurlijk best wat uren.
Morgen zal ik nog eens een foto maken met de pui erbij, dan zie ie de situatie wat beter.

Was eigenlijk op zoek naar een a80j. Maar ik ga mij maar eens verdiepen in wat alternatieven.. sowieso wacht ik eerst tot de gordijnen er hangen, wellicht dat ik via een Switchbot wat kan automatiseren ofzo.

[ Voor 8% gewijzigd door Kuhr89 op 18-07-2021 23:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 16:26
Kuhr89 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:59:
Bleh,

Was eigenlijk op zoek naar een a80j. Maar ik ga mij maar eens verdiepen in wat alternatieven..
Sony XH95 zou ik naar kijken als LCD alternatief.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Update qua foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mjrNb87bCxw1Tu8W5IkJePiKkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/04CgKMk2New2zMwqmxbNhzMW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
Mooi huis en mooi raam, maar zo te zien wel een aardige 'recipe for disaster' als je dat raam (of tv) onbedekt laat tijdens de zonnige uren.

Een paar keer een paar uur zonlicht zal misschien wel te doen zijn, maar als dat wekenlang continu gebeurt dan gaat dat zich opstapelen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Ja dat is het hem een beetje. Is de zomervakantie gaan we eens alles schilderen en dan raamdecoratie regelen. Dat zullen gordijnen gaan worden, misschien dat ik dan iets kan regelen.

Ik wacht nog maar even tot ik een besluit neem. Thanks voor alle informatie
Blijft lastig zo hè… m’n pa heeft een oled en ben daar echt van gecharmeerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik denk dat je met een dergelijk reusachtig raam voor je kijkgenot sowieso beter onderzoekt naar hoe je TV kunt kijken zonder zon op het beeld, want prettig wordt dat nooit, welke TV je ook hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Wait, what?

Mag je een OLED zelfs niet (uit) in een woonkamer zetten als de zon er langdurig op schijnt???

Dat OLED kijken niet handig is in volle zin wist ik, maar dat is meer omdat de hoeveelheid licht wat eraf komt niet zo groot is.

[ Voor 38% gewijzigd door psy op 20-07-2021 14:00 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
psy schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:59:
Mag je een OLED zelfs niet (uit) in een woonkamer zetten als de zon er langdurig op schijnt???
Van mij mag alles, maar een OLED kan daar niet goed tegen nee.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
dmantione schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:54:
Ik denk dat je met een dergelijk reusachtig raam voor je kijkgenot sowieso beter onderzoekt naar hoe je TV kunt kijken zonder zon op het beeld, want prettig wordt dat nooit, welke TV je ook hebt.
De 50w805c die ik nu heb wordt niet reusachtig fel, nieuwe oleds zijn feller dan deze tv en gaat eigenlijk wel goed.
Het is alleen 1 uur in de avond dat de zon er echt op kan schijnen voordat hij achter de bomen weer verdwijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-09 01:17

BLN

Of mijn tv is heel goed, of die van andere reageerders heel brak. Maar hier hangt een LG OLED55C9 al 2 jaar in de volle zon.

Raam op het westen, het hart van de tv 2 meter van het raam af, geen zonwering in gebruik. Tenzij er tv wordt gekeken.

Mankeert letterlijk niets aan de tv. En het beeld is prachtig. Alleen als de zon er vol op staat is het minder, dan zijn de lamellen wel fijn.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Schijnt de zon dan ook ooit vol op de tv? Of zijn de lamellen altijd dicht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Screens met sensor/domotica die op basis van zonlicht detectie richting de tv naar beneden gaan?

Hoog tweak gehalte, geautomatiseerd en geregeld voor ook als je niet thuis bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:46

GforceNL

Out of memory....

@BLN Mijn LG OLED55B6V kreeg strepen van de zon. dwz, je zag vlakken waar de zon op gestaan had.

Mijn Phillips 65OLED804 tot nu toe nog niet, maar wordt uit de zon gehouden vanwege de eerdere problemen met de LG.

De LG is na vervanging van het paneel naar de slaapkamer verhuisd waar geen zonlicht op het scherm valt. .

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-10 21:05
@Kuhr89 Uiteraard zal OLED een enorm mooi beeld geven, maar moderne LCD tv's zeker FALD geven ook een zeer goed beeld met diep zwart. En aangezien LCD iets goedkoper is, kan je wellicht een maatje groter nemen, dat doet ook veel in de beleving.

Je moet vooral bedenken dat bij de eerste keer naar een OLED kijk je enorm onder de indruk bent, maar ga maar eens een film erop kijken, na 30 minuten kijk je naar de film en niet meer naar het super mooie beeld. Uiteindelijk wen je aan alles. Daarnaast heb jij thuis straks maar 1 tv staan, dus geen directe vergelijking mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:22
Damn waarom gordijnen voor die ramen, eeuwig zonde.

Ik zou gewoon LCD pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
BLN schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 22:49:
Of mijn tv is heel goed, of die van andere reageerders heel brak. Maar hier hangt een LG OLED55C9 al 2 jaar in de volle zon.

Raam op het westen, het hart van de tv 2 meter van het raam af, geen zonwering in gebruik. Tenzij er tv wordt gekeken.

Mankeert letterlijk niets aan de tv. En het beeld is prachtig. Alleen als de zon er vol op staat is het minder, dan zijn de lamellen wel fijn.
Goed om te lezen dat er dus geen problemen hoeven te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
's Avonds is absoluut minder erg dan overdag. De intensiteit van de zon speelt een heel grote rol. Vanaf 19:30 en later, dan hoef je denk ik alleen in juni en juli echt op te letten. En zelfs dan zal het hoogst waarschijnlijk meevallen. Of die ramen nog invloed hebben weet ik niet. Maar ik kan me voorstellen dat het wel helpt. Maar voor dit jaar zou je eigenlijk al niet al te veel problemen meer moeten krijgen, en dan volgend jaar even een half uurtje tot een uur de gordijnen dicht doen 's avonds en dan zit je wel veilig.

Mijn OLED staat recht tegenover het raam op het zuidwesten. Ik werk zelf met plise gordijnen die van boven en van onderen verplaatst kunnen worden. Zo hou ik veel zicht, maar zorg ik er wel voor dat de TV zelf niet in het volle zonlicht komt. (Van mei tot en met augustus, daarbuiten boeit het niets meer vanwege de lage intensiteit.)

[ Voor 24% gewijzigd door ArthurMorgan op 21-07-2021 09:09 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuhr89
99ruud99 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:12:
Damn waarom gordijnen voor die ramen, eeuwig zonde.

Ik zou gewoon LCD pakken.
Ik snap je sentiment. Maar gordijnen doen straks ook wat aan geluidsdemping én achter in de wei loopt een wandelpad. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Verwijderd schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 07:59:
Screens met sensor/domotica die op basis van zonlicht detectie richting de tv naar beneden gaan?

Hoog tweak gehalte, geautomatiseerd en geregeld voor ook als je niet thuis bent.
Zat idd al te denken om eventueel een Switchbot te kopen voor t gordijn kun je makkelijk instellen en wellicht hoeft het dan ook niet geheel dicht. Afgelopen dagen in de gaten gehouden maar iets meer dan een uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:58
Buiten Jaloezieën misschien een optie? Mijn ouders hebben ook veel glas en een mooie tuin en hebben hiervoor gekozen omdat je licht/tuinzicht kan behouden maar wel de zon buiten kan houden. Past ook goed bij een "moderne" woning.

Zij hebben de "S" variant van dit systeem:
https://romabenelux.nl/buitenjaloezieen

Kan helemaal plat als zijnde zonwering/rolluiken maar de lamellen kunnen ook volledig "open" gekanteld.
Afbeeldingslocatie: https://www.wesdijkhomestyle.nl/assets/files/buiten-jaloezieen-somfy-buitenjaloezieen-roma-zeeland-buitenjaloezieen-zuid-holland-roma-buiten-jalo.960x0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkevinxd
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-06 08:40
Ik schrik eigenlijk best wel van de ervaringen van mensen die hier gedeeld worden.

Pasgeleden een LG OLED65C7 aangeschaft (2e hands ofcourse, grandioze (st)(d)eal, kon ik niet voorbij laten gaan), en die afgelopen zondag opgehangen. Hij hangt op de blinde muur met het scherm naar het noorden.
Zodra het te fel boven wordt gaan vrijwel direct de rolgordijnen naar beneden bij ons, ook zeker om de hitte buiten te houden. (4 hoog, zuiderzijde, hoekflatje).

Maar zoals ik het begrijp zal het niet al te heftig moeten zijn? TV komt overigens niet volledig en zeker niet in de volle zon.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Zon op OLED's is in ieder geval geen theoretische kwestie. Waar bij inbranden je kunt stellen dat de kans tegenwoordig klein is, lijkt er bij zonlicht een direct en rechtstreeks verband tussen blootstellen en schermen die daaraan kapot gaan. Hoe erg één en ander is en hoe bont je het moet maken, dat is vanuit een forum als dit heel lastig te beoordelen, omdat als iemand zonlichtschade meldt niet bekend is aan hoeveel licht het scherm is blootgesteld en hoeveel UV de ramen hebben tegengehouden.

Dat bij weinig niet intensief zonlicht de kans op schade kleiner is, is zeker plausibel en dat UV-filterende ruiten helpen is ook plausibel, wij weten in ieder geval dat vanuit onze informatiepositie zonlicht op een OLED geen goed idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Thanks voor alle antwoorden.

Ik ga mij de komende maanden eens verder verdiepen en observeren wat de zon hier allemaal doet in de verschillende maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:42
Ik ben niet meer zo heel erg thuis in de TV wereld maar ben mij ook aan het oriënteren op een nieuwe TV. Ik schrik wel een beetje van het teveel zonlicht verhaal. Welke technologie is dan een alternatief? QLED, LED of LCD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Enig probleem is zonlicht dat direct op de TV valt, over te lichte ruimtes wordt veel te veel geschreven en moet je niet zien als argument tegen OLED. "QLED" en "LED" zijn beide LCD-varianten en zonder nadere informatie over wensen, eisen en situatie ga ik daar geen advies over geven.
Pagina: 1