Renault megane 4 estate airco lek?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-07 10:13
Hallo allemaal,

Ik heb een renault megane 4 estate via werk/lease. Voor een paar weken geleden werd de airco niet koud. Buiten een graatje of 24 maar binnen in de auto niet behagelijk te krijgen.

Auto naar garage, hebben weinig kunnen vinden.
Volgens mij is hij wel bijgevuld en koelt hij met 5 graden (zou goed zijn?) ook had de pomp "een" melding gegeven maar verder konden ze er niks mee.

De weken daarna is het niet echt meer warm geweest. Voor m'n gevoel werkte de airco wel maar echt koud voelde hij niet.

Gisteren en vandaag op weg naar Frankrijk. Bij een stop ontdekte ik een behoorlijke plas vloeistof onder de auto ter hoogte van de bestuurdersstoel in het midden. Vloeistof lijkt helder en is geur en smaakloos dus vermoedelijk condens. Druppelt ook door en ook vrij serieus. Zeg elke sec 1 a 2x een fixe drup.

Even later nu het tegen de 30 graden wordt buiten gewoon weer erg warm in de auto. Bij de volgende pomp/stop een spoor van vloeistof onder de auto. Serieus snel druppelen. Zet ik de airco uit dan stopt het druppelen onder de auto. Conclusie is hieruit dat de airco er wel mee te maken heeft.

Even later werdt de auto wel weer koud maar daarna gewoon weer louwe lucht waardoor je verplicht met raam open moet rijden.

Morgen komt de "hulpdienst" naar de camping. Ik ben benieuwd wat jullie denken dat dit is.

Hier een video https://vimeo.com/576471731

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:28

MLLL

Palm Treo 650

Condenswater wat uit het aircosysteem komt, dus eigenlijk doet ie gewoon zijn werk.

Vreemd dat ie niet goed genoeg koelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Laten vullen met vloeistof wat oplicht wanneer je er uv-licht op schijnt. Dan kun je zichtbaar maken of die lekt. Airco schijnt zo koud te moeten /kunnen worden dat je koude wasem in je auto zou kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

verstopping ergens

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-08 19:47
Dat water is juist goed, de airco doet zijn werk dus wel.
Misschien de koud/warm regelklep die warme lucht bijmengt stiekem.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:19

Croga

The Unreasonable Man

Jim423 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 21:23:
Dat water is juist goed, de airco doet zijn werk dus wel.
Misschien de koud/warm regelklep die warme lucht bijmengt stiekem.
Of een lek in de luchslangen waardoor de koude lucht ergens buiten de auto uit geblazen wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Hetgeen wat ik apart vindt is dat het zoveel water is.
Dat herken ik totaal niet van normaal en voorgaande keren dat we op vakantie zijn gegaan.

Andere auto's op de parkeerplaats hadden ook wel een klein beetje onder de auto liggen maar verra van deze hoeveelheid.

Sons voel je gewoon echt koude lucht, paar min later loopt de tempartuur in de auto weer op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-08 09:43

Barrycade

Through the...

Lijkt op wat ik heb, maar heb een Mégane type ouder (2012).

Denk dat het mogelijk ook met de meng klep te maken kan hebben, airco lijkt het namelijk wel te doen, maar die koude lucht komt de cabine niet in.

Onder de kap gekeken, ijs zit op de leidingen dus de airco doet het wel.

Als ik de airco uitzet maar de climate control aanlaat gaat ie wel weer blazen, maar als het buiten warm is is dat natuurlijk niet gewenst.

Als ik dan de airco aanzet blaast ie een tijdje weer koud en rinse en repeat.

Morgen ga ik naar de garage hier in Oostenrijk, dus dan weet ik meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:15
NL_Scratch schreef op zondag 18 juli 2021 @ 21:28:
Hetgeen wat ik apart vindt is dat het zoveel water is.
Dat herken ik totaal niet van normaal en voorgaande keren dat we op vakantie zijn gegaan.

Andere auto's op de parkeerplaats hadden ook wel een klein beetje onder de auto liggen maar verra van deze hoeveelheid.

Sons voel je gewoon echt koude lucht, paar min later loopt de tempartuur in de auto weer op...
Het is de laatste dagen erg vochtig weer dus haalt ie ook meer vocht uit de lucht wat meer afvoerwater laat zien.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
We zullen zien wat de hulpdiensten zeggen.
Ik elk geval is het geen pretje om met temparaturen van 30+ met z'n onbetrouwbare airco.

In de file was het echt ff afzien.

Maar de hoeveelheid water te zien in het filmpje is wel normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-08 16:22
Wat gebeurt er als je de airco op de laagste temperatuur zet? Wij hebben verschillende Renaults op het werk en door de jaren heen(Scenic's, Meganes, Talisman) en bij allen werkt de climatronic niet goed en moet je de temperatuur heel laag zetten of in de winter heel hoog, om het goed te krijgen.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
skelleniels schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:37:
Wat gebeurt er als je de airco op de laagste temperatuur zet? Wij hebben verschillende Renaults op het werk en door de jaren heen(Scenic's, Meganes, Talisman) en bij allen werkt de climatronic niet goed en moet je de temperatuur heel laag zetten of in de winter heel hoog, om het goed te krijgen.
Staat op laagste stand. 16 is laagste daarna komt low. Ook merk ik dat de ventilators soms veel blazen soms weinig. Als ik hem handmatig op max zet blaast hij vrij veel maar 1 tikkie lager en hij doet al weinig meer. Staat dus hele weg op standje max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Barrycade schreef op zondag 18 juli 2021 @ 21:33:
Lijkt op wat ik heb, maar heb een Mégane type ouder (2012).

Denk dat het mogelijk ook met de meng klep te maken kan hebben, airco lijkt het namelijk wel te doen, maar die koude lucht komt de cabine niet in.

Onder de kap gekeken, ijs zit op de leidingen dus de airco doet het wel.

Als ik de airco uitzet maar de climate control aanlaat gaat ie wel weer blazen, maar als het buiten warm is is dat natuurlijk niet gewenst.

Als ik dan de airco aanzet blaast ie een tijdje weer koud en rinse en repeat.

Morgen ga ik naar de garage hier in Oostenrijk, dus dan weet ik meer.
Kwestie van bijvullen van gas geworden. 450 gram er in en hij doet het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:29
Je airco heeft geen liters koelvloeistof. Wat je daar ziet druppelen is condens.

Airco koelmiddel is koelmiddel + smeersel en is geel/ groen.

Wat je zelf al aangeeft gaat het wellicht bij het mengen verkeerd. Kan je de climate control niet ook handmatig instellen? Wellicht is er een sensor kaduuk en gebruikt hij de koude lucht niet.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
De auto is opgehaald en wordt bekeken door een renault dealer in overleg met de leasemaatschappij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
update, garage heeft niets kunnen vinden wat defect was.
Wel zat er maar 200 gram airco gas in en dat is weer aangevuld tot maximum.
Auto koelt tot op heden goed tijdens een ritje van 30min.
Echter het gekke is, is dat de auto 3 weken geleden ook bij de garage is geweest en dat hij daar ook is bijgevuld...

Toch maar even afwachten hoe dit verder zal verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het lijkt overdadig condens zoals je beschrijft, door verstopping of klep die niet goed werkt. Als alles vrij is, en er volle koude uit komt, kan niet ineens zoveel condens verlies zijn. Condensverlies heb je altijd natuurlijk, zeker als auto stil staat en airco in gebruik is.
Condensor en Radiator is dus nagekeken ?

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 21-07-2021 21:51 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:50

paQ

NL_Scratch schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:21:
update, garage heeft niets kunnen vinden wat defect was.
Wel zat er maar 200 gram airco gas in en dat is weer aangevuld tot maximum.
Auto koelt tot op heden goed tijdens een ritje van 30min.
Echter het gekke is, is dat de auto 3 weken geleden ook bij de garage is geweest en dat hij daar ook is bijgevuld...

Toch maar even afwachten hoe dit verder zal verlopen.
naja dan zou het ergens lekken. Als het weg is... 1+1=2
Nagekeken met UV lamp?

[ Voor 75% gewijzigd door paQ op 21-07-2021 21:28 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Hackus schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:27:
Het lijkt overdadig condens zoals je beschrijft, door verstopping of klep die niet goed werkt. Als alles vrij is, en er volle koude uit komt, kan niet ineens zoveel condens verlies zijn. Condensverlies heb je altijd natuurlijk, zeker als auto stil staat en airco in gebruik is.
Condensor en Radiator is dus nagekeken ?
Het is nagekeken maar mijn Frans is echt niet best en hun Engels nog veel slechter. Ze zeggen alles gecheckt te hebben maar ik blijf mijn twijfels houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:10

-tom-562

Oliesjeik

Normaal gesproken doe je zoiets ook lektesten.
Maar ja, buitenlandse klant (voor hun), komt toch niet terug :P Dus gewoon maar meteen afvullen met koudemiddel... :X :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
-tom-562 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:27:
Normaal gesproken doe je zoiets ook lektesten.
Maar ja, buitenlandse klant (voor hun), komt toch niet terug :P Dus gewoon maar meteen afvullen met koudemiddel... :X :P
En wel 380 euro rekenen....

Wordt gelukkig betaald door leasemaatschappij en die hebben er zelf akkoord op gegeven. Leasemaatschappij heeft al het contact met de garage gehad sinds ik ze heb gebeld met "het probleem" . Heb duidelijk aangegeven wat het probleem is/was en dat de auto onlangs ook nog bij de Nederlandse garage is geweest en de auto soms wel soms niet koelt en mijn inziens overmatige lekt. Het lekken is mij nooit eerder opgevallen.

In hoeverre dat ook allemaal is overgekomen naar de garage hier in Frankrijk weet ik natuurlijk niet.

We zullen zien :) auto is terug en we kunnen tenminste weer boodschappen (bier) halen. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05:50
Slaat de fan buiten wel aan tijdens warm weer, airco moet de warmte wel kwijt kunnen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:50

paQ

NL_Scratch schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:53:
[...]

En wel 380 euro rekenen....

Wordt gelukkig betaald door leasemaatschappij en die hebben er zelf akkoord op gegeven. Leasemaatschappij heeft al het contact met de garage gehad sinds ik ze heb gebeld met "het probleem" . Heb duidelijk aangegeven wat het probleem is/was en dat de auto onlangs ook nog bij de Nederlandse garage is geweest en de auto soms wel soms niet koelt en mijn inziens overmatige lekt. Het lekken is mij nooit eerder opgevallen.

In hoeverre dat ook allemaal is overgekomen naar de garage hier in Frankrijk weet ik natuurlijk niet.

We zullen zien :) auto is terug en we kunnen tenminste weer boodschappen (bier) halen. *O*
WAT 8)7
afvullen kost 5 tientjes....

Volgens mij zit tegenwoordig UV middel standaard er al in, dus een UV lampje had vrijwel meteen uitsluitsel gegeven.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
paQ schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:57:
[...]

WAT 8)7

Volgens mij zit tegenwoordig UV middel standaard er al in, dus een UV lampje had vrijwel meteen uitsluitsel gegeven.
Haha ja die Fransen slaan er een slaatje uit.
Zal de factuur nog is door de Google translate halen om te kijken wat er precies staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:38
paQ schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:57:
[...]
[...]
Het koudemiddel R134a is de laatste jaren best wel duur geworden. Tegenwoordig is het al gauw €115 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

ThinkPadd schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:18:
[...]

Het koudemiddel R134a is de laatste jaren best wel duur geworden. Tegenwoordig is het al gauw €115 ofzo.
In Oostenrijk kostte het me van de week 90,- inclusief arbeidsloon voor ~450 gram.

Maar lees dat die Mégane voor je van de camping is opgehaald en weer teruggebracht, dat kost toch ook wat, denk dat daar de meeste kosten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Barrycade schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:18:
[...]

In Oostenrijk kostte het me van de week 90,- inclusief arbeidsloon voor ~450 gram.

Maar lees dat die Mégane voor je van de camping is opgehaald en weer teruggebracht, dat kost toch ook wat, denk dat daar de meeste kosten zitten.
Nope, het ophalen vanaf de camping staat los van de factuur van de garage. Tevens ben ikzelf met een taxi naar de garage gegaan (25km) om de auto weer op te halen. Ik heb de leasemaatschappij gewaarschuwd maar ze hebben zelf akkoord gegeven op de kosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmstr
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-08 22:31
Hier dus hetzelfde verhaal, Megane 4 Grandtour uit 2019:
Twee weken geleden bijgevuld, want koelde amper/niet. Er was een lekkage te zien op de (bijvul)ventielen?
Vervangen en bijgevuld (zat nog maar 10 gram in) onder coulance van 80 procent (begon de dealer zelf al over, dan krijg ik toch de kriebels dat ze dit vaker hebben...).

Inmiddels in Oostenrijk en van de goed koelende airco, naar een slecht koelende airco, zijn we nu bij de praktisch niet werkende airco beland.

Zojuist de dealer gesproken en hij mag volgende week woensdag op visite, want eerder ben ik nog niet thuis.

Ik ben benieuwd... Het lijkt me stug dat hij op twee plekken tegelijk lekt, dus over de kosten van vorige keer moeten we 't nog even gaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ThinkPadd schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:18:
[...]

Als die auto in de lease zit zal het wel 1234yf zijn. Dat is nog een stuk duurder dan R134a.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Glashelder schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:16:
[...]

Als die auto in de lease zit zal het wel 1234yf zijn. Dat is nog een stuk duurder dan R134a.
HFO1234YF kost zo'n E60,- per kg, waar R134a +- E11,50 per kg kost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hackus schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:43:
[...]

HFO1234YF kost zo'n E60,- per kg, waar R134a +- E11,50 per kg kost
R134 is de laatste jaren wat duurder geworden, zo ongeveer verdubbeld, misschien wel meer dan dat inmiddels. Wordt ook alleen maar duurder. Garages kennen die nieuwsberichten ook, dus waar ze eerst 75 vroegen is dat nu 150. De prijs was verdubbeld immers ;)
Pagina: 1