Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Heb net een 11de generatie Intel I7-11700K gekocht, plus een ASUS STRIX Z590-A Gaming WIFI moederboard. De laatste overklokte standaard, en probleemloos mijn 11700K to 5G op alle cores! Blij was ik daar toch niet mee, want dan wordt ie veel te heet.

Dus dacht ik, zet ik lekker alles op stock. Daar begint het. Die A.I. overklokker kun je eigenlijk niet uit zetten (sic!). Je kunt wel wat opties kiezen, zoals blijven binnen de failsafe marges van Intel. Leek me vooralsnog goed, en bleek stabiel. Toch, in HWMonitor (en CPU-Z), is core fors hoog: zo ergens tussen 1.2v en 1.43v, met een uitshieter naar 1.5v. Daar ben ik niet blij mee. Wel lijken alle cores (nog steeds) op zo'n 4.5G te draaien, maar ik doe veel x265 processing, en wil toch dat mijn nieuwe CPU wat langer meegaat dan 3 weken. :)

Dus, heeft iemand ervaring met dit moederboard? En hoe laat ik die moeder binnen de specs blijven? Kan natuurlijk zelf cores 'locken' op, zeg, 4G, maar dit type processor is er juist voor gemaakt om frequentie uitshieters/boosts te hebben. Dus dat is toch ook niet echt een optie.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-07 15:41
AI verwijderen en zelf een handmatige OC instellen.
Fans en dergelijke kan je ook via de bios instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
5erveD schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 19:26:
AI verwijderen en zelf een handmatige OC instellen.
Fans en dergelijke kan je ook via de bios instellen.
Alleen wil ik helemaal geen overklok. Althans, ik wil een optie hebben om op stock te draaien. Alles vastzetten op fixed vcore, multiplier, etc, is vrij risky, aangezien dat soort waardes gebaseerd zullen wezen op een, zeg, een 100% CPU belasting (waarbij je dan C1E e.d. permanent uit moet hebben), en je je processor hevig kunt beschadigen wanneer dat niet doet, en hij ineens terugschroeft.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Je kunt de cpu toch ook dan stock draaien ?
C1 en dergelijke hoeven niet uit voor een OC. Kan, maar hoeft niet natuurlijk.
Om een cpu te beschadigen moet je aardig je best doen.

Ik weet het zo goed hoe je erbij komt dat 'alles' fixed zetten gevaarlijk is. Ik snap die zin überhaupt niet goed wat je er mee wilt zeggen.

Een cpu gaat doorgaans alleen stuk door de warmte cylci. Dus warm-koud-warm-koud. Uitzetten-krimpen van de componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
5erveD schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:45:
Je kunt de cpu toch ook dan stock draaien ?
C1 en dergelijke hoeven niet uit voor een OC. Kan, maar hoeft niet natuurlijk.
Om een cpu te beschadigen moet je aardig je best doen.

Ik weet het zo goed hoe je erbij komt dat 'alles' fixed zetten gevaarlijk is. Ik snap die zin überhaupt niet goed wat je er mee wilt zeggen.

Een cpu gaat doorgaans alleen stuk door de warmte cylci. Dus warm-koud-warm-koud. Uitzetten-krimpen van de componenten.
Eeen stabiele overklok wrdt doorgaans bereikt door bepaalde dingen, zoals VCORE, bus CLK en frequentie e.d, te fixeren, alsmede allerlei zaken zoals +/- voltage offset regulators voor verscheidene states de CPU is in. Tenzij je bereid bent al die optimale waardes te fixeren voor je specifieke overklok wens, moet je dat soort regulaties gewoon lekker aan de CPU/moederboord overlaten. Daarom is 'alles fixed zetten' dus levensbedreigend voor je CPU. Simplel gezegd: een CPU die idle draait, zal toch echt een ander voltage nodig hebben dan wanneer ie voluit draait.

Maar om on-topic te blijven, wil dit ding gewoon lekker op stock draaien, en dat gaat dus niet met dit moederboord. A.i uitgezet, Intel Turbo Boost, ASUS' eigen core overclock, alsmede gezegd dat ie binnen de faiil-safe zone moet blijven. Maar na iedere reboot staan alle cores toch gewoon weer gewoon te draaien op 4.5G-5.0G, met een maximum gemeten vcore van 1.6v - wat oneindig veel te veel is.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:13
Je kan proberen om de laatste versie die beschikbaar is van je bios te flashen.
Dat zou alle optimalisaties moeten terugdraaien zodat je weer op de stock instellingen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
D-dark schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:04:
Dat zou alle optimalisaties moeten terugdraaien zodat je weer op de stock instellingen zit.
Heb ik al gedaan. :) Probleem is alleen dat, wat de BIOS betreft, 'Optimized defaults' * de standaard is. Op mijn vorige moederboord (Z170 Premium) kon je iig al die overklok troep met 1 setting disablen. Nu niet.

* 'Optimized defaults' is iets waar ASUS sowieso een handje van heeft (warschijnlijk zodat mensen dan lekker kunnen opstarten met een hoop prik, en het zaakje lekker stabiel blijft bij hun eerste install).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
albatross schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:57:
[...]

Eeen stabiele overklok wrdt doorgaans bereikt door bepaalde dingen, zoals VCORE, bus CLK en frequentie e.d, te fixeren, alsmede allerlei zaken zoals +/- voltage offset regulators voor verscheidene states de CPU is in. Tenzij je bereid bent al die optimale waardes te fixeren voor je specifieke overklok wens, moet je dat soort regulaties gewoon lekker aan de CPU/moederboord overlaten. Daarom is 'alles fixed zetten' dus levensbedreigend voor je CPU. Simplel gezegd: een CPU die idle draait, zal toch echt een ander voltage nodig hebben dan wanneer ie voluit draait.

Maar om on-topic te blijven, wil dit ding gewoon lekker op stock draaien, en dat gaat dus niet met dit moederboord. A.i uitgezet, Intel Turbo Boost, ASUS' eigen core overclock, alsmede gezegd dat ie binnen de faiil-safe zone moet blijven. Maar na iedere reboot staan alle cores toch gewoon weer gewoon te draaien op 4.5G-5.0G, met een maximum gemeten vcore van 1.6v - wat oneindig veel te veel is.
Ik ben aardig bekend met het gehele OC verhaal.
En alles fixed levensbedreigend noemen is onzin.

En als optimized defaults niet je smaak is pas je het toch vanaf daaraan aan naar je wens en save je dat als profiel in je bios.
D-dark schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:04:
Trek dan gewoon de batterij eruit of doe een cmos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
5erveD schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:16:
[...]

Ik ben aardig bekend met het gehele OC verhaal.
En alles fixed levensbedreigend noemen is onzin.
Ik zei oorspronkelijk "Alles vastzetten op fixed vcore, multiplier, etc, is vrij risky, aangezien dat soort waardes gebaseerd zullen wezen op een, zeg, een 100% CPU belasting (waarbij je dan C1E e.d. permanent uit moet hebben), en je je processor hevig kunt beschadigen wanneer dat niet doet, en hij ineens terugschroeft."

Wel eens van VID gehoord? Dat is het (wisselende) voltage de CPU vraagt. Als je zulke zaken gaat negeren (wat het moederboord toestaat), dan ga je heftig de mist in wanneer je alles fixeert terwijl de CPU zelf aangeeft op dat moment veel minder nodig te hebben. Alles fixeren werkt dus alleen echt lekker, en veilig, wanneer je een precies optimimum hebt gevonden; zeg, permanent 4.5 GHz, met een mimimum voltage wat ook onder onder hoge, sustained, belasting nog stabiel loopt. Maar ik heb geen zin meer in zo'n fixed profiel, want dat kost erg veel stroom.
En als optimized defaults niet je smaak is pas je het toch vanaf daaraan aan naar je wens en save je dat als profiel in je bios.
En als je nou eens leest wat ik zeg, dan zie je dat ik voordurend zeg dat dit moederbord gewoon helemaal niet toestaat dat ik cores/frequentie e.d. lock. Hij gaat, onder alle omstandigheden, gewoon zwaar overklokken.

Het beste loopt mijn CPU nog op 100% belasting op alle cores. Dan wordt (vanwege power limits) alles teruggeschroefd naar 3.6 GHz, en dan komt vcore ook nooit meer boven de 1.25 uit.
En hitte door tegen de 100C aan to komen. Een enorme warmte die, uiteraard, weer veroorzaakt wordt door een veel te hoge vcore. En ja, 1.6v is gewoon veel en veel te veel, wat jij ook moge denken. 1.35v wordt door de meeste experts nog als een acceptabel maximum gezien.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Oké man.

Succes verder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
jesus ik word levensmoe van je verhaal en je lijkt niet te weten waar je het over heb of je heb nog nooit een oc gezet....
als je nou eens stopt met excusen en smoesjes te verzinnen dan kunnen we je misschien helpen aan een kleine allcore oc met een zieke undervolt van ik noem maar wat: sync allcore 48 met 44cache en zo rond de 1.25v met een medium LLC????? (level 4/5)

nou is het me ook ontgaan welk geheugen je heb maar als je wat vlotter geheugen heb kan je erop rekenen dat he systemagent en io voltages nu ook totaal onnodig en mogelijk gevaarlijk hoog staan op auto settings...

vid is overgens geen vcore en dat is niet het voltage dat je cpu te verduren krijgt en kan echt totaal genegeerd worden, nogiets je mobo oced je cpu hellemaal niet 4.6ghzallcore en 5ghz op 2 cores dat is stock cpu behaviour??

nou weet ik niet exact te vertellen watvoor extra boost shit er deze generatie is bijgekomenmaar als je begint met tvb en mce (multicore enhancement) te disablen en sync allcore 47/48 invult dan ben je al bijna klaar...

[ Voor 62% gewijzigd door maks11223344 op 24-07-2021 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
maks11223344 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 13:53:

als je nou eens stopt met excusen en smoesjes te verzinnen dan kunnen we je misschien helpen aan een kleine allcore oc met een zieke undervolt van ik noem maar wat: sync allcore 48 met 44cache en zo rond de 1.25v met een medium LLC????? (level 4/5)
Okay, ben wel benieuwd dan; allcore 48 en 1.2v klinkt goed. :) Kan die dan ook nog gewoon terugvallen naar 3.6 Ghz wanneer ie idle draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
jup als je voorderest niks verranderd dan werken al die powersaving features nog gewoon als je niks verranderd heb in windows powerplan zou je cpu nog langzamer moeten draaien als dat ;)

maar ik zou me er niet druk om maken het verbruikt nou ook niet zo super veel meer met een fixed oc

ik zou beginnen te testen met 1.25v en eventueel omhoog werken met stapjes van 0.02v

[ Voor 14% gewijzigd door maks11223344 op 25-07-2021 21:00 ]

Pagina: 1