Zeer lage uploadsnelheid op een enkele pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siebsie23
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19-02 20:08
Hallo, ik weet niet zeker of dit de juiste categorie is, maar ik heb sinds gisteren een probleem.

Ik ben verhuisd en hierna werkt mijn ethernet niet meer goed. De gehele netwerkinstallatie is hetzelfde op de router van de netwerkprovider na.

Mijn downloadsnelheid is normaal (100 Mbps) Mijn upload gaat echter maar tot 7 a 8 Mbps.
...

In de pc zit een Asrock B450M PRO4-F Moederbord.
...

Ik heb al een aantal dingen geprobeerd. Aan de kabel of iets anders ligt het niet, een laptop op dezelfde kabel heeft namelijk geen enkel probleem en gewoon 100/100 up/down. Hierna ben ik gaan kijken naar de software.

Op internet had ik gevonden dat het misschien een instelling is in de driver (Ik ben de naam hiervan vergeten). Maar dit was helaas ook niet de oplossing. Ook heb ik een aantal services geprobeerd uit te zetten. Ik heb mijn netwerk drivers allemaal verwijderd en enkel de realtek driver terug geïnstalleerd maar dit is ook de oplossing niet.

Nu is mijn vraag vooral of het de hardware zou kunnen zijn en een interne of externe netwerkkaart de oplossing zou kunnen bieden.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siebsie23
Update: Ook via een Wifi usb komt de uploadsnelheid niet hoger, misschien dus toch iets met software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

siebsie23 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 17:29:
Update: Ook via een Wifi usb komt de uploadsnelheid niet hoger, misschien dus toch iets met software.
Dat kun je eenvoudig testen door een linux live CD/USB te downloaden en te kijken of daarmee het probleem zich ook voordoet

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:10
Wat voor abbo heb je?
Klinkt als een normale snelheid voor als je via de kabel werkt .

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37334

Glasvezel 100/10 is ook niet sneller (ja, das standaard kpn)
(inderdaad, wat voor abbo heeft TS?)

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 37334 op 18-07-2021 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Er is aangegeven dat het bij een laptop 100/100 is.

Is de upload van die PC ook bij lokaal verkeer trager dan elders? Dus bijv. bij van/naar een andere PC kopiëren. Is het mogelijk dat er een softwarematig probleem is, zoals een zwaar overijverige virusscanner?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siebsie23
De snelheid bij lokaal verkeer is 100/100. Ik heb geprobeerd mijn antivirus uit te zetten, maar dit heeft geen effect.

Zoals F_J_K ook al aangeeft heb ik een 100/100 abonnement en dus geen 100/10. De uploadsnelheid is ondertussen wel gestegen naar 15, maar het is mij een raadsel waardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:10

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@siebsie23 zou je wat meer informatie willen toevoegen aan je openingspost:
- Welke provider heb je?
- Wat voor abonnement heb je?
- Wat voor hardware / software gebruikt je PC?
- Heb je dit probleem alleen bij je thuis verbinding op die PC of ook bij andere?
- Andere kabels geprobeerd?

Dan kunnen we je een stuk beter helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siebsie23
rens-br schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:19:
@siebsie23 zou je wat meer informatie willen toevoegen aan je openingspost:
- Welke provider heb je?
- Wat voor abonnement heb je?
- Heb je dit probleem alleen bij je thuis verbinding op die PC of ook bij andere?

Dan kunnen we je een stuk beter helpen.
- Welke provider heb je? - Wat voor abonnement heb je?
KPN via glasvezel, ik heb een 100/100 abonnement.

Mijn PC gebruikt een Asrock B450M PRO4-F Moederbord en draait op Windows 10.

Ik kan helaas niet controleren of ik het probleem ook ergens anders heb. Voor de verhuizing heb ik echter nooit problemen gehad.

Ik heb andere kabels geprobeerd, dat heeft geen effect gehad. Ook heb ik het via een Wifi USB geprobeerd en nog steeds kreeg ik geen hogere snelheid. Elk ander apparaat op het wifi of ethernet netwerk heeft wel gewoon een 100/100 verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:28

lier

MikroTik nerd

Zou je ook iets met de vraag van @Brahiewahiewa kunnen doen? Want dan kan je Windows of je hardware uitsluiten. En is heel eenvoudig te testen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siebsie23
lier schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 22:38:
Zou je ook iets met de vraag van @Brahiewahiewa kunnen doen? Want dan kan je Windows of je hardware uitsluiten. En is heel eenvoudig te testen.
Helemaal overheen gelezen. Ik heb het geprobeerd en via een Ubuntu live usb heb ik 100/100. Het is dus echt een software probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:28

lier

MikroTik nerd

Heb je al in het eventlog van Windows gekeken? Wellicht staat hier iets relevants in...?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siebsie23
Ik kan in de event logs niks relevants vinden. Enkel een paar waarschuwingen over de DHCP, maar dit is enkel gebeurd wanneer ik het netwerk opnieuw opstartte om dingen te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:24
Het lijkt op de PC zelf waar het probleem zit.

Kijk eens of je een update van de Netwerkdrivers of Windows hebt mogen installeren. Werkt de PC voor de rest wel goed? Dus niets bijzonder geïnstalleerd of zo? Het lijkt erop dat er iets is met een update.

Een radicale testoplossing is mogelijk even een andere harde schijf / SSD-schijf erin en dan daarop windows 10 installeren en kijken of het dan opgelost is. Dan hoef je niet eerst de boel compleet opnieuw te installeren. Dan weet je dat het aan Windows 10 ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:46
Laatste driver geprobeerd?
https://www.asrock.com/mb/AMD/B450M%20Pro4/#Download

Tcp optimizer draaien in quick fix/default
https://www.speedguide.net/downloads.php

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 22-07-2021 08:19 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siebsie23
Hallo,

Mijn probleem lijkt opgelost te zijn! Ik zou niet weten wat het uiteindelijk heeft opgelost.

Als laatste heb ik de laatste LAN Driver van de ASRock pagina geïnstalleerd en de Default ingesteld via TCP Optimizer. Dit leek echter niks te doen en was ik aan het voorbereiden om Windows maar opnieuw te gaan installeren.

In het weekend heb ik mijn PC niet aangeraakt tot nu en besloot ik om voor de zekerheid nog maar een speedtest te proberen. In eerste instantie duurde het even voor de upload startte, maar vervolgens was dit toch ineens 100 Mbps!

Bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _death
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-10-2024
Hallo,

Fijn dat je het probleem hebt kunnen oplossen!

Ik heb een tijdje zelf ook met het probleem rondgelopen (100down/~25up). In veilige modus van windows kwam het probleem niet naar voren, waardoor ik zeker wist dat het om een externe programma ging. Ik heb uiteindelijk LAN manager van MSI Dragon Center uitgezet en toen sprong het weer naar 100/100. Misschien toevallig in jouw situatie ook van toepassing (weet niet welke videokaart jij hebt :)), of dat Asrock een soort gelijke toepassing als MSI heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siebsie23
_death schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:46:
Hallo,

Fijn dat je het probleem hebt kunnen oplossen!

Ik heb een tijdje zelf ook met het probleem rondgelopen (100down/~25up). In veilige modus van windows kwam het probleem niet naar voren, waardoor ik zeker wist dat het om een externe programma ging. Ik heb uiteindelijk LAN manager van MSI Dragon Center uitgezet en toen sprong het weer naar 100/100. Misschien toevallig in jouw situatie ook van toepassing (weet niet welke videokaart jij hebt :)), of dat Asrock een soort gelijke toepassing als MSI heeft.
Ik heb ook een MSI Videokaart en Dragon Center geïnstalleerd. De LAN Manager stond ingeschakeld dus dat zou ook heel goed het probleem geweest kunnen zijn inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:19

Zorian

What the fox?

siebsie23 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:50:
[...]

Ik heb ook een MSI Videokaart en Dragon Center geïnstalleerd. De LAN Manager stond ingeschakeld dus dat zou ook heel goed het probleem geweest kunnen zijn inderdaad.
Goed mogelijk aangezien zulke programma's vaak een vorm van QoS toepassen welke als effect het probleem geeft wat je omschrijft.
Pagina: 1