Coax kabel verlengen voor AOP? (ziggo)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtje84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
Excuses als ik voor mijn vraag een antwoord had kunnen vinden in eerdere topics. Ik heb wel gezocht maar wegens gebrek aan kennis van dit spul zie ik door de bomen het bos niet echt.

Ik heb dus zo'n ziggo AOP met splitter aan 1 kant van mijn woonkamer, en wil de tv en modem/router etc. aan de andere kant van de kamer hebben.

Mijn vraag is, kan ik die coax kabel uit de AOP halen, deze verlengen, en de AOP aan de andere kant van de kamer monteren? Of is het beter om die AOP te laten zitten en 2 lange (meter of 6) coax kabels (voor digitale tv en internet) naar de andere kant van de kamer te leggen?

Ik heb in 1 gevonden topic wel in reacties gelezen dat je die AOP eigenlijk niet mag verplaatsen of open maken of iets dergelijks. Maar, wat is er zo speciaal aan dat ding? Ik heb hem al open gehaald en de coax kabel eruit gehad om te kijken hoe het in elkaar zit, en ik moet zeggen het ziet er alles behalve bijzonder uit. Het lijkt mij niet veel meer dan een coax verbinding met een splitter. Hij zit nu weer in elkaar en doet het weer prima.

Er is misschien nog een andere optie. Die ziggo kabel komt uit de vloer, ik neem aan dat je daar via de kruipruimte bij kunt. Als dat zo is dan zou ik hem misschien via de kruipruimte aan de andere kant kunnen leggen. Maar dat betekent een gat in de vloer boren aan die kant. Wat dat betreft vraag ik me af of dat verstandig is, waar je in dat geval rekening mee moet houden en of je daar bijvoorbeeld een diamantboor voor nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmartinuz
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-05 21:00
Je mag er officieel zelf geen aanpassingen aan maken, maar wanneer je dit netjes doet is er geen haan die er naar kraait.

Bij problemen, zoals digitale storing op de tv, wegvallend internet e.d. dan heb je wel een probleem met de support.

Wanneer er dan een monteur langs moet komen kunnen eventuele kosten worden doorberekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:32
Hoe zou je zo'n groene coaxkabel willen verlengen?

Als je dat met een koppelstukje doet geeft dat hetzelfde effect als een langere kabel in het Aop stoppen en dat eerste mag formeel niet.
Is dus een nutteloze actie.

Verder moet het modem formeel binnen 2m van hef Aop aangesloten zijn, dus als je problemen krijgt geen support van je provider, maar goede kans dat het wel werkt.
Neem wel de beste kwaliteit coax voor die kabel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtje84
Ben(V) schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:16:
Hoe zou je zo'n groene coaxkabel willen verlengen?

Als je dat met een koppelstukje doet geeft dat hetzelfde effect als een langere kabel in het Aop stoppen en dat eerste mag formeel niet.
Is dus een nutteloze actie.
Het voordeel is dat ik dan maar 1 kabel naar de andere kant van de kamer hoef te leggen, in plaats van 2, plus dat ik dat Aop kastje kwijt ben op die plek.

Maar het zou inderdaad met een koppelstukje moeten.
Verder moet het modem formeel binnen 2m van hef Aop aangesloten zijn, dus als je problemen krijgt geen support van je provider, maar goede kans dat het wel werkt.
Wat dat betreft zou het dus formeel ook binnen de grenzen zijn als ik de hoofd coaxkabel verleng. Dan staat de Aop samen met de modem aan de andere kant van de kamer bij de tv. Al moet ik zeggen dat formaliteit niet het eerste is waar ik me druk om maak.

Enig idee wat de reden is, dat de modem in principte binnen een meter of 2 van het Aop geplaatst hoort te worden?

[ Voor 34% gewijzigd door Rtje84 op 18-07-2021 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:30

Zorian

What the fox?

Rtje84 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:36:
[...]

Het voordeel is dat ik dan maar 1 kabel naar de andere kant van de kamer hoef te leggen, in plaats van 2, plus dat ik dat Aop kastje kwijt ben op die plek.

[...]

Wat dat betreft zou het dus formeel ook binnen de grenzen zijn als ik de hoofd coaxkabel verleng. Dan staat de Aop samen met de modem aan de andere kant van de kamer bij de tv. Al moet ik zeggen dat formaliteit niet het eerste is waar ik me druk om maak.

Enig idee wat de reden is, dat de modem in principte binnen een meter of 2 van het Aop geplaatst hoort te worden?
toon volledige bericht
Je mag niet zomaar gaan verlengen. Die kabel is ingetekend op kabeltekeningen alszijnde waar hij de woning binnen gaat. Als er een monteur komt en die heeft zoiets van "hm, daar hoort ie niet" kan je vragen gaan krijgen en in het geval van een herstel ook een leuke factuur. Toen ik nog als monteur werkte voor Ziggo kwam ik helaas nog wel eens gevalletjes tegen van "och, even opgelengd, hoe moeilijk kan het zijn" waarbij de kabel o.a. foutief was aangesneden en was geoxideerd in de vochtige kruipruimte met de nodige storingen tot gevolg.
Bovendien kan je zonder bepaalde apparatuur niet (goed) zien wat je signaalwaardes en ruiswaardes zijn, en elke meter kabel/splitter/AOP etc levert weer meer demping op. Je hebt kans dat met oplengen je onder een drempelwaarde uitkomt.

Mijn advies? Ga naar https://www.mijnaansluiting.nl/home en vraag een verplaatsing aan. Als er dan in de toekomst gedoe optreedt is het in ieder geval niet jouw schuld/probleem/kosten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Rtje84 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:36:
[...]

[...]

toon volledige bericht
Kwestie van voldoende signaal. langere kabel betekent verliezen en dan kan het modem mogelijk niet meer goed functioneren.

Waarom zou je twee kabels moeten leggen?
Een is voldoende en aan de andere kant gewoon een splitter plaatsen.
En ik zou als ik jouw was echt niet aan die AOP gaan prutsen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-05 14:48
Rtje84 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 17:09:
[...]

Er is misschien nog een andere optie. Die ziggo kabel komt uit de vloer, ik neem aan dat je daar via de kruipruimte bij kunt. Als dat zo is dan zou ik hem misschien via de kruipruimte aan de andere kant kunnen leggen. Maar dat betekent een gat in de vloer boren aan die kant. Wat dat betreft vraag ik me af of dat verstandig is, waar je in dat geval rekening mee moet houden en of je daar bijvoorbeeld een diamantboor voor nodig hebt.
Exact dat laatste heb ik gedaan. Ik had mazzel dat de kabel aan de tegenovergestelde kant vandaan kwam, dus ik heb 'm losgemaakt van het AOP, een nieuw gat geboord door de betonvloer (dat gaat prima met een normale boorhamer, moet alleen wel een behoorlijk lange boor zijn), pvc pijpje erdoor, opgevuld met PUR en de kabel op die manier in de trapkast tevoorschijn laten komen. Zonder de originele kabel dus te wijzigen of beschadigen. Als het moet kan ik het zo weer terug aanpassen.

Ik had nogmaals mazzel dat ik ooit in een heel grijs verleden ook Twinner had. Dat was destijds, voordat er VOIP bestond, telefonie via de kabel. Het Twinner modem moest dus aan een data-aansluiting en een normaal AOP heeft daar maar 1 van. Het ging dus goed tot ik ook kabelinternet nam, toen moesten zowel het internetmodem en Twinnermodem aan een data-output en de monteur (die overigens totaal niet moeilijk deed omdat ik de kabel zelf had verplaatst, hij had het volgens mij niet eens door) heeft daar toendertijd een signaalversterkertje tussen gezet. Resultaat: 3x data-aansluiting (waarvan nu uiteraard nog maar 1 in gebruik) en 3x TV-aansluiting met een sterk signaal, dus overal in huis goed beeld (ook digitaal).

Verlengen kan ook, maar ga dan niet solderen oid maar schroef er gewoon een goedgekeurde contrastekker op en een stekker aan je verlengkabel. Dan kun je het altijd weer in de oorspronkelijke staat brengen, mocht je het huis ooit verlaten of een monteur langskomen en je bang bent voor gedonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtje84
Ben(V) schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:58:
[...]

Kwestie van voldoende signaal. langere kabel betekent verliezen en dan kan het modem mogelijk niet meer goed functioneren.

Waarom zou je twee kabels moeten leggen?
Een is voldoende en aan de andere kant gewoon een splitter plaatsen.
En ik zou als ik jouw was echt niet aan die AOP gaan prutsen.
Wat betreft voldoende signaal, is dat niet op te lossen met een versterker?

Goed punt over die splitter. Ik zag dat even over het hoofd, maar ik kan natuurlijk gewoon de splitter van het AOP loshalen, deze aan de andere kant van de kamer monteren, zodat ik maar 1 kabel naar de andere kant van de kamer hoef te leggen, van het AOP naar de splitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtje84
PhilipsFan schreef op zondag 18 juli 2021 @ 23:24:
[...]

Exact dat laatste heb ik gedaan. Ik had mazzel dat de kabel aan de tegenovergestelde kant vandaan kwam, dus ik heb 'm losgemaakt van het AOP, een nieuw gat geboord door de betonvloer (dat gaat prima met een normale boorhamer, moet alleen wel een behoorlijk lange boor zijn), pvc pijpje erdoor, opgevuld met PUR en de kabel op die manier in de trapkast tevoorschijn laten komen. Zonder de originele kabel dus te wijzigen of beschadigen. Als het moet kan ik het zo weer terug aanpassen.
Interresant. Maar heeft de gemiddelde betonvloer geen bewapening dan? Een goede boorhamer met lange boor heb ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Natuurlijk is dat met een versterker op te lossen( wel een goede met retour kanaal) als dat nodig blijkt te zijn.
Uiteraard wel bij het AOP plaatsen.
Maar het gaat in deze om het support van Ziggo.
Heb jij een probleem ergens mee en er moet een monteur komen dan roept die meteen dat je niet aan hun voorwaarden voldoet als je hun kabel verlengt hebt met zo'n koppelstukje en begin je onmiddellijk de voorrij kosten te betalen.

En verplaatsen terwijl je de originele kabel behoud is natuurlijk geen probleem want Ziggo heeft natuurlijk geen overzicht van elk huis waar het AOP origineel zat, maar kabel verlengen met een koppelstukje zou ik niet aan beginnen.

Betonvloeren zit nogal wat verschil in, je hebt kijkhard beton met veel kiezel waar je bijna niet doorheen komt zonder zware boorhamer.
Wapening is een vlechtwerk dus als je een stuk wapening ijzer raakt heb je pech en moet je iets ernaast het nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-05 23:00
Rtje84 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:26:
[...]

Interresant. Maar heeft de gemiddelde betonvloer geen bewapening dan? Een goede boorhamer met lange boor heb ik.
betonvloer kan bewapening hebben maar das gewoon pech als je daarop zit.. en al zit je daarop, even goed lichten of je links of rechts van het net alsnog ernaast kan gaan

welke maat heb je ? ik gebruik voor werk regelmatig de 12mm en daar past prima RG6 + 2x cat5e UTP door (zonder pijpje weliswaar)
ik zou al die drama vermijden door het modem ,zoals gepland en afgeregeld, gewoon in de meterkast te laten staan en binnenhuisbekabeling aanleggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rtje84 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:25:
[...]

Wat betreft voldoende signaal, is dat niet op te lossen met een versterker?
In theorie wel, maar dan moet je dondersgoed weten waar je mee bezig bent.

Uitdaging is namelijk dat het een breedbandig signaal is, met frequenties in de downstream van 85MHz-1004MHz, en in de upstream van 24MHz-65MHz. Langere kabel dempt meer, maar doet dat niet gelijk op alle frequenties: de hoogste worden meer gedempt dan lage. Als je alle frequenties evenveel versterkt zodat de hoogste op juiste niveau zitten, gaan de laagste overstuurd worden. Je zult dus 'scheef' moeten verstekern, met meer versterking op hoge frequenties dan op lage. Vervolgens moet je zorgen dat upstreamniveau's goed zijn, wat lastig is, omdat je dat alleen kunt uitlezen aan kant van de CMTS (de centrale bij Ziggo). Dat kun je dus niet zelf. Je kunt hooguit kijken naar de CM Tx level en proberen dat rond de 45dBmV te krijgen/houden en hopen dat dat aan andere kant goed uitkomt. Dat is allemaal met juiste kennis en aandacht (en vrij dure regelbare versterker) op te lossen. Wat niet op te lossen is, is de extra ruis die het toevoegt. Je moet versterken aan het begin van een traject, niet aan het eind. Doe je dat laatste, dan versterk je namelijk alle ruis die het onderweg opgepikt heeft evengoed mee. Daarmee zal je signaal-ruisverhouding onherroepelijk lager zijn dan wanneer je het zonder versterker zou doen.

Lang verhaal kort: niet rommelen aan kabellengte zonder Ziggo erbij te betrekken, zeker niet als je de technische inzicht mist.
Goed punt over die splitter. Ik zag dat even over het hoofd, maar ik kan natuurlijk gewoon de splitter van het AOP loshalen, deze aan de andere kant van de kamer monteren, zodat ik maar 1 kabel naar de andere kant van de kamer hoef te leggen, van het AOP naar de splitter.
Veel beter idee. Nog steeds niet perfect, aangezien de modem dan alsnog (mogelijk te) ver van de AOP komt te staan, maar in geval van problemen (en monteursbezoek!) is het eenvoudig genoeg het alsnog bij de AOP te plaatsen.

Nog beter idee: modem alsnog bij AOP laten staan, daarvandaan UTP doortrekken naar andere kant.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4tman_DH
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-05 19:59

B4tman_DH

To the Bat.....

Of je dient gewoon een verzoek in, zoals het hoort.

https://www.hoofdaansluiting.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtje84
B4tman_DH schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:39:
Of je dient gewoon een verzoek in, zoals het hoort.

https://www.hoofdaansluiting.nl/
Enig idee wat dat normaal gesproken ongeveer kost? Zal niet gratis zijn, neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:23
Of je laat alle moeilijke oplossingen link liggen zoals ik.
Pak een a-kwaliteit coax, dus niet van de bouwmarkt, en mooie connectors van bijvoorbeeld hirschmann
Die adviseert Ziggo zelf ook volgens mij.

Ik heb een kabel van vijf meter in de AOP naar een door Ziggo geleverde splitter met F-connectoren.
Van de splitter één kabel naar 't modem, en één naar de TV. Werkt prima.
Dan heb je 1x 6m nodig.
Rtje84 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:29:
[...]

Enig idee wat dat normaal gesproken ongeveer kost? Zal niet gratis zijn, neem ik aan.
Even sneller google levert verschillende bedragen op van 160 tot wel 450 euro. Veel te duur voor wat je met goede kabel van 20 euro zelf kan oplossen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtje84
Ik heb een coaxkabel en connectoren van q-link gekocht. Er staat bij dat het kabelkeur is en aangeraden door upc/ziggo.

https://www.gamma.nl/asso...r-wit-kabelkeur/p/B546986
https://www.gamma.nl/asso...emale-kabelkeur/p/B547009

Wel van de bouwmarkt dus, maar ik had het eigenlijk vandaag nodig.

Als het goed is gebruik ik het, zou dat spul van Hirschmann nog beter zijn?

[ Voor 48% gewijzigd door Rtje84 op 19-07-2021 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:38
Rtje84 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:10:
Ik heb een coaxkabel en connectoren van q-link gekocht. Er staat bij dat het kabelkeur is en aangeraden door upc/ziggo.

Zou dat spul van Hirschmann nog beter zijn?
Hirschmann nemen. Ga hier niet over aarzelen. Alles wat met coax te maken heeft, Hirschmann.
Ik heb een keer een hoofdaansluiting vervangen omdat die aansluiting beschadigd was door ouderdom en slijtage. Had er een "ziggo gekeurd" opbouwdoos geplaatst van de bouwmarkt. Destijds met analoog TV ruis en internet haalde niet het maximale snelheid.
Monteur kwam kosteloos langs en die had er wel een Hirschman geplaats. Daarna helemaal nergens last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtje84
com2,1ghz schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:16:
[...]

Hirschmann nemen. Ga hier niet over aarzelen. Alles wat met coax te maken heeft, Hirschmann.
Ik heb een keer een hoofdaansluiting vervangen omdat die aansluiting beschadigd was door ouderdom en slijtage. Had er een "ziggo gekeurd" opbouwdoos geplaatst van de bouwmarkt. Destijds met analoog TV ruis en internet haalde niet het maximale snelheid.
Monteur kwam kosteloos langs en die had er wel een Hirschman geplaats. Daarna helemaal nergens last van gehad.
Aha, ok. Dan toch maar Hirschmann. Het is niet eens veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat spul zou goed genoeg moeten zijn, mits correct gemonteerd. Zelfde geldt voor Hirschmann: prima spul, maar alleen als het er goed op zit.

Belangrijkste oorzaak van problemen: niet netjes wegwerken van de mantel waardoor er 'schaamhaar' manteldraadjes buiten de connector zichtbaar zijn. Die werken als antennes voor iedere vorm van storing dat in de lucht te vinden is.

Test sowieso de kabel (voor zowel TV als internet) voordat je het wegwerkt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtje84
dion_b schreef op maandag 19 juli 2021 @ 15:17:
Dat spul zou goed genoeg moeten zijn, mits correct gemonteerd. Zelfde geldt voor Hirschmann: prima spul, maar alleen als het er goed op zit.

Belangrijkste oorzaak van problemen: niet netjes wegwerken van de mantel waardoor er 'schaamhaar' manteldraadjes buiten de connector zichtbaar zijn. Die werken als antennes voor iedere vorm van storing dat in de lucht te vinden is.

Test sowieso de kabel (voor zowel TV als internet) voordat je het wegwerkt.
Goed om te weten.

Ik heb ondertussen de kabels en connectors terug gebracht en een hirschmann kabel besteld, die is ook gelijk compleet met connectors dus dat is mooi.
Pagina: 1