Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-04 13:43
Ik verzamel al een tijdje oude SLR's voor de fun, er zit dus niets uitzonderlijk of heel duur in mijn collectie.
Tot nu toe heeft mijn focus vooral gelegen op werkende toestellen omdat ik ze zelf ook nog wil gebruiken maar gezien er een grote markt voor retro camera's bestaat is het moeilijk om een leuk toestel te vinden zonder daarvoor teveel geld uit te geven (de Canon AE-1 is daar een goed voorbeeld van, die is allesbehalve zeldzaam maar kost wel makkelijk €120).

Vandaar dat ik wil proberen om defecte toestellen te herstellen of te reviseren. Ik had mij hiervoor een defecte Nikon F301 gekocht voor een habbekrats om op te oefenen maar na het batterij compartiment goed uit te kuisen blijkt deze nog goed te werken. Easy repair en daar laat ik het bij want echt een eenvoudig toestel is dit niet om aan te werken getuige de 300 blz lange repair manual 8)7

Zijn er hier nog tweakers aanwezig die ervaring hebben met het herstellen van fototoestellen en/of lenzen ? Tips ? Lokale winkels waar je de nodige dingen kan kopen zodat het niet altijd van het buitenland moet komen (ik zoek voor bovenstaande camera bijvoorbeeld een leuk lapje fake leer en iets om leer aan plastiek te kleven) ?

FYI: ik zeg geen nee tegen een tripje naar Noord-Nederland maar Antwerpen is voor mij iets lokaler dan Groningen ofzo :9

FYI2: de Nikon in kwestie na een grondige poetsbeurt
Afbeeldingslocatie: https://imgup.nl/images/2021/07/18/IMG_20210718_150843.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgup.nl/images/2021/07/18/IMG_20210718_150850.jpg

[ Voor 0% gewijzigd door Hardfreak op 19-07-2021 19:07 . Reden: 't zijn uiteraard geen dSLR's ]

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:08

Sméagol

Master of Mayhem

Geen ervaring, maar begin er lichtelijk interesse in te krijgen, als is 't niet iets waar ik binnenkort mee ga beginnen.

Maar ik denk dat mechanische camera's makkelijker zijn te herstellen. Bovendien, een kapotte AE1 zal ook geen 120 euro kosten. Ik hou zelf regelmatig een vintage camera shop in de gaten, en die heeft regelmatig defecte camera's (allerlei soorten) te koop. Op hun site staat dat ze een samenwerking hebben met een camera repair shop, maar die zit in Amsterdam.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
De AE-1's zijn blijkbaar wel stevige camera's want een defect model ben ik nog niet tegengekomen.
Wel net nog een defecte Olympus OM-1 met defecte lens gezien en daar vragen ze nog €50 voor 8)7

Het is denk ik ook een beetje dubbel. Volledig mechanische camera's zijn op zich ook super complex omdat alles mechanisch aan elkaar moet hangen. De doorwindknop moet spanning zetten op de veren voor de spiegel, het gordijn terug zetten en op spanning brengen, de film doordraaien én ervoor zorgen dat je terug op de onspanner mag duwen. Hoe snel het gordijn van de ene naar de andere kant vliegt is dan nog afhankelijk van een ander systeem met veren. Als je dan op een knopje duwt gebeurt er vanalles intern in een exact getimede volgorde, zowel in parallel als sequentieel, zonder ook maar één stukje elektronica _/-\o_

Bij de dSLR's met een beetje elektronica erin zit een stuk van de timing in de elektronica, wat het net iets makkelijker maakt om alles uit elkaar te halen (lees: minder veren die naar alle kanten kunnen springen :X ).

Het blijft echter enorm moeilijk en hopelijk kan ik er zelf ook eens goed invliegen.

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb (helaas) geen tips, maar wel sinds een jaar een OM-1 die ik graag gebruik.

Enige daarmee is dat het filmhendeltje vaak nét niet alles klaarzet voor de volgende foto. De hendel moet dan terug en nog net een klein tikje krijgen voordat de ontspanknop werkt.

Ik zou dat graag op willen lossen, maar een lokale fotozaak zei dat zoiets makkelijk €200 kan kosten bij een mechanist. Zelf heb ik ook wat onderzoek gedaan maar ik durf er niet aan te beginnen! Hij werkt verder gewoon prima, dus ik laat het zo tot er ooit echt iets aan kapot gaat. Maar mocht hier iemand het herkennen en de fix weten dan hoor ik dat graag! Of misschien @Hardfreak weet jij het straks wel :)

Binnenkort gaat 'ie voor het eerst mee als primaire camera op vakantie (m'n EOS R blijft thuis). Nu al zin in :D

[ Voor 8% gewijzigd door FeareX op 19-07-2021 00:04 ]

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:33
Hardfreak schreef op zondag 18 juli 2021 @ 15:26:
Ik verzamel al een tijdje oude [left]dSLR's[/left] SLR's voor de fun, er zit dus niets uitzonderlijk of heel duur in mijn collectie.
;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hardfreak
FeareX schreef op maandag 19 juli 2021 @ 00:03:
Ik heb (helaas) geen tips, maar wel sinds een jaar een OM-1 die ik graag gebruik.

Enige daarmee is dat het filmhendeltje vaak nét niet alles klaarzet voor de volgende foto. De hendel moet dan terug en nog net een klein tikje krijgen voordat de ontspanknop werkt.

Ik zou dat graag op willen lossen, maar een lokale fotozaak zei dat zoiets makkelijk €200 kan kosten bij een mechanist. Zelf heb ik ook wat onderzoek gedaan maar ik durf er niet aan te beginnen! Hij werkt verder gewoon prima, dus ik laat het zo tot er ooit echt iets aan kapot gaat. Maar mocht hier iemand het herkennen en de fix weten dan hoor ik dat graag! Of misschien @Hardfreak weet jij het straks wel :)

Binnenkort gaat 'ie voor het eerst mee als primaire camera op vakantie (m'n EOS R blijft thuis). Nu al zin in :D
Ik heb zelf een defecte OM-10 staan, daarvan had ik de onderkant al eens open gedaan en toen is er 3/4e van een klein rubberen ringetje uitgevallen (helemaal verduurd). Je mag heel blij zijn met een werkende OM-1, veel OM-1(0)/OM-2(0) modellen zijn defect en de OM-1 is zéér gewild (en in werkende staat best wat geld waard).
Nu heb ik wel gelezen dat in sommige gevallen een beetje olie wonderen kan doen al is er online ook veel discussie over exact welke olie je nu mag gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:16
Veel ervaring met camera's repareren heb ik niet. Het enige 'wapenfeit' is het lang geleden gedeeltelijk demonteren van een kleinbeeld compactcamera om wat stof te verwijderen.

Maar ik heb wel wat (out-of-the-box) ideeën over het herstellen van het leer, zolang je niet streeft naar volledige originaliteit:
1) plakfolie met lederstructuur zoals wordt gebruikt in woninginrichting en meubelmakerij.
2) leer, zoals wordt gebruikt in de boekbinderij
3) oude fotoalbums, ringbanden e.d. zijn ook vaak voorzien van een lederstructuur omslag
4) kunstleer, afkomstig van gebruikte fototassen en andere tasjes

Plakken kan met dubbelzijdig plakband, dat geen drager heeft. Dus alleen een lijmlaag met schutpapier.
Ik ken het nog uit de tijd van foto's plakken in een album. Maar er zijn van dat soort ook industriële tapes verkrijgbaar en in de hobby- en knutselwereld wordt dat soort tape ook wel gebruikt.

De reden, dat ik mij voor dit topic interesseer en graag wil meedenken, is dat ik wel een kleine verzameling oude camera's bezit. Met name doordat ik wel af en toe wat nieuws kocht, maar nooit wat weg deed. Het loopt uiteen van mijn eerste plastic camera toen ik een jaar of 12 was tot en met mijn eerste digitale camera, een Olympus Camedia C-120, aangevuld met wat spul, dat ik hier en daar op de rommelmarkt tegenkwam.
Ook mij doka-uitrusting heb ik nog steeds redelijk compleet.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
JukeboxBill schreef op maandag 19 juli 2021 @ 22:56:
Veel ervaring met camera's repareren heb ik niet. Het enige 'wapenfeit' is het lang geleden gedeeltelijk demonteren van een kleinbeeld compactcamera om wat stof te verwijderen.

Maar ik heb wel wat (out-of-the-box) ideeën over het herstellen van het leer, zolang je niet streeft naar volledige originaliteit:
1) plakfolie met lederstructuur zoals wordt gebruikt in woninginrichting en meubelmakerij.
2) leer, zoals wordt gebruikt in de boekbinderij
3) oude fotoalbums, ringbanden e.d. zijn ook vaak voorzien van een lederstructuur omslag
4) kunstleer, afkomstig van gebruikte fototassen en andere tasjes

Plakken kan met dubbelzijdig plakband, dat geen drager heeft. Dus alleen een lijmlaag met schutpapier.
Ik ken het nog uit de tijd van foto's plakken in een album. Maar er zijn van dat soort ook industriële tapes verkrijgbaar en in de hobby- en knutselwereld wordt dat soort tape ook wel gebruikt.

De reden, dat ik mij voor dit topic interesseer en graag wil meedenken, is dat ik wel een kleine verzameling oude camera's bezit. Met name doordat ik wel af en toe wat nieuws kocht, maar nooit wat weg deed. Het loopt uiteen van mijn eerste plastic camera toen ik een jaar of 12 was tot en met mijn eerste digitale camera, een Olympus Camedia C-120, aangevuld met wat spul, dat ik hier en daar op de rommelmarkt tegenkwam.
Ook mij doka-uitrusting heb ik nog steeds redelijk compleet.
Oude foto albums heb ik hier niet liggen (en mijn ma gaat niet content zijn als ik die van haar ga slopen :X ). Ik heb wel wat zitten rondkijken en ik denk dat ik hiermee wel iets kan beginnen
https://www.debanier.be/kunstleder-ca-68-x-50-cm-grijs.html
https://www.debanier.be/nanotac-drooglijm-a4-8-vellen.html

Ik hoop alleen dat de vellen niet te dik zijn want op de foto lijken ze veel te dik om op een camera te kleven. Het imitatieleer is precies wat dunner maar dat hebben ze dan niet in het zwart: https://www.debanier.be/i...-50-x-68-cm-turkoois.html

Pagina: 1