Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:28
Beste Tweakers,

Puur uit interesse heb ik wat vragen over full frame camera's.

Ik weet nog vrij weinig van full frame en hoor hier en daar dat mensen overstappen. De Canon 80D die ik momenteel bezit was ook van iemand die de overstap maakte. Uit interesse is kijken wat het allemaal inhoudt.

De voor en nadelen zijn me wel duidelijk. Vooral de duurdere prijzen van full frame zijn voor simpele hobbyisten zoals ik al een gigantisch nadeel, en dan heb je in veel gevallen voor een hoop geld slechts de body.

Maar ik zit te kijken op webshops naar deze modellen en zie ook volgens mij andere systeemcamera's er tussen staan, wel met verwisselbare lenzen. Ik neem aan dat dit geen full frame zijn? Pak bijvoorbeeld deze pagina: https://www.bol.com/nl/nl...3584-Systeemcamera%27s-0_

En stel ik zou overstappen naar een full frame met het feit dat ik kom van een Canon 80D, in welke prijs range / modellen zou ik dan op zijn minst moeten kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:38

g0tanks

Moderator CSA
Westland1940 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:36:
Maar ik zit te kijken op webshops naar deze modellen en zie ook volgens mij andere systeemcamera's er tussen staan, wel met verwisselbare lenzen. Ik neem aan dat dit geen full frame zijn? Pak bijvoorbeeld deze pagina: https://www.bol.com/nl/nl...3584-Systeemcamera%27s-0_
Dat staat er bij: "APS-C sensor" is geen full frame, "Full Frame sensor" vanzelfsprekend wel. ;)
En stel ik zou overstappen naar een full frame met het feit dat ik kom van een Canon 80D, in welke prijs range / modellen zou ik dan op zijn minst moeten kijken?
Wat maakt het uit dat je van een Canon 80D komt? Heb je veel lenzen die je wil blijven gebruiken? Of wil je gewoon heel graag bij dat merk blijven?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@g0tanks Nou niks, was gewoon een voorbeeld :P

Ooh man, ik haalde ze allemaal door elkaar. De full frame's staan tussen alle andere op Bol.com. Dit is dus als voorbeeld geen full frame > https://www.bol.com/nl/nl...133907/?s2a=#productTitle

Maar nu gaat er nog een deur open, nooit geweten dat systeemcamera's zo doorgegroeid zijn. Ik dacht altijd dat het van die simpele cameraatjes waren die je oma gebruikt ;) Zo op het eerste gezicht lijkt mij een systeemcamera zelfs makkelijker als een spiegelreflex (persoonlijk hé).

-kleiner en compacter, toffe retro look
-digitale zoeker, je foto op een groter scherm zien lijkt mij fijner. De Canon 80D kan het ook maar die functie is best traag

Voor iemand die verder geen opties nodig heeft als externe flitsers, microfoon, is de systeemcamera misschien wel een leuke optie? Of zijn hier ook verder grote voor en nadelen?

@GoT Ja, niet echt te doen voor mij met zulke prijzen.

[ Voor 3% gewijzigd door Westland1940 op 18-07-2021 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:38

g0tanks

Moderator CSA
Westland1940 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:09:
Maar nu gaat er nog een deur open, nooit geweten dat systeemcamera's zo doorgegroeid zijn. Ik dacht altijd dat het van die simpele cameraatjes waren die je oma gebruikt ;)
Haal je nu niet de simpele compactcamera's door elkaar met systeemcamera's? Systeemcamera's zijn volgens mij altijd al wat geavanceerder geweest met o.a. verwisselbare lenzen en extra connectiviteit.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
g0tanks schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:13:
[...]

Haal je nu niet de simpele compactcamera's door elkaar met systeemcamera's? Systeemcamera's zijn volgens mij altijd al wat geavanceerder geweest met o.a. verwisselbare lenzen en extra connectiviteit.
Pff I don't know, kennelijk wel, ik stond er nooit bij still. Ik volgde die markt nooit, ik haalde dus wel systeem met full frame in de war. :+

Maar zoals ik aangaf, systeemcamera's lijken mij persoonlijk echt een toffe keuze.
+ compacter
+ retro look (persoonlijke smaak uiteraard)
+ digitale zoeker, heb ik al gewild alleen werkt te traag met mijn 80D
- minder en duurdere lenzen?
- minder goede batterij

Ik zal me is hierin gaan verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:36
Beste Tweakers,

Puur uit interesse heb ik wat vragen over full frame camera's.

Ik weet nog vrij weinig van full frame en hoor hier en daar dat mensen overstappen. De Canon 80D die ik momenteel bezit was ook van iemand die de overstap maakte. Uit interesse is kijken wat het allemaal inhoudt.

De voor en nadelen zijn me wel duidelijk. Vooral de duurdere prijzen van full frame zijn voor simpele hobbyisten zoals ik al een gigantisch nadeel, en dan heb je in veel gevallen voor een hoop geld slechts de body.
Ik denk dat velen de overstap maken met de verkeerde gedachte. Volgens mij heeft full-frame slechts in een beperkt aantal scenario's een meerwaarde, zeker voor hobbyisten. Ja je kunt er foto's met een betere kwaliteit mee maken (minder ruis, meer detail, kleinere scherptediepte), maar dat is zelden een knelpunt op aps-c.

Waar velen de overstap maken met het idee betere foto's te kunnen maken, is het zelden de hardware die daaraan ten grondslag ligt. Vaak is het gewoon gebrek aan kennis/inzicht en dat wordt niet beter met full-frame.

Systeemcamera/DSLR zegt volgens mij vooral iets over hoe het beeld naar de zoeker wordt gebracht. DSLR = spiegel, systeemcamera = digitaal/lcd.

Full frame, aps-c, mft, zegt iets over de grootte van de sensor en heeft direct gevolg voor de grootte en specs van de lenzen. 60mm f/5.6 op ff is (dacht ik) gelijk aan 40mm f/3.5 op aps-c en 30mm f/2.8 op mft. Vandaar dat ff lenzen dus ook groter en vaak duurder zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door LA-384 op 18-07-2021 13:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

RvL

Hoewel je de crop factor in principe goed uitlegt, is het andersom vaak begrijpelijker. Vooral omdat er altijd gesproken wordt over full frame equivalence. Daarnaast kan je een FF lens wel op APS-C en MFT gebruiken (mits de mount klopt uiteraard) maar andersom niet.

De crop factor beschrijft hoeveel keer kleiner je sensor is. Een APS-C sensor is doorgaans 1,5x (Canon 1,6) kleiner dan FF.

Als je een 50mm lens op een APS-C camera gebruikt, krijg je dus een full frame equivalente focal length van 50x1,5=75mm.

Stel dat dit je beeld is op full frame:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWnU_KL5avOWd0QVwYnpDcR32FE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1SyIzurKRnzRPXEOfchozwMQ.jpg?f=fotoalbum_large

Dan krijg je met dezelfde lens op een APS-C camera het volgende beeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KRN4b-k2tcOkx-cbna1c0krVWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bhkFOgr7oadCCGtnrPWJkVTH.jpg?f=fotoalbum_large
Dit beeld zou je op een FF camera hebben met een 75mm lens. Dit komt omdat je lens wel het volledige beeld opvangt, maar je sensor simpelweg niet groter is. De rest van de compositie valt dus buiten je sensor.

Ook bij echte APS-C lenzen geldt de crop factor echter. Zo zit er tussen mijn native Canon EF-M 18-150mm op 50mm en mijn oude Canon FDn 50mm vrijwel geen verschil. En de EF-M lenzen zijn toch speciaal ontwikkeld voor de Canon EF-M APS-C camera's

[ Voor 7% gewijzigd door RvL op 18-07-2021 14:40 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:57

DirtyBird

Praktiserend denker

Westland1940 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:34:
[...]

Pff I don't know, kennelijk wel, ik stond er nooit bij still. Ik volgde die markt nooit, ik haalde dus wel systeem met full frame in de war. :+

Maar zoals ik aangaf, systeemcamera's lijken mij persoonlijk echt een toffe keuze.
+ compacter
+ retro look (persoonlijke smaak uiteraard)
+ digitale zoeker, heb ik al gewild alleen werkt te traag met mijn 80D
- minder en duurdere lenzen?
- minder goede batterij

Ik zal me is hierin gaan verdiepen.
Je haalt volgens mij nog steeds de sensorgrootte en de mechaniek van de zoeker door elkaar. Systeemcamera's en spiegelreflex komen beide in fullframe en cropsensorvarianten. Ook zijn lenzen voor de een of de ander niet noodzakelijk goedkoper.
Enige is wel dat spiegelreflex al een veel oudere techniek is en de lenzen daarvoor dus ook langer bestaan en meestal beter tweedehands te krijgen zijn.

Lees het algemene (sticky) aankoopadviestopic hier even door om een idee van deze basis te krijgen.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
DirtyBird schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:51:
[...]

Je haalt volgens mij nog steeds de sensorgrootte en de mechaniek van de zoeker door elkaar. Systeemcamera's en spiegelreflex komen beide in fullframe en cropsensorvarianten. Ook zijn lenzen voor de een of de ander niet noodzakelijk goedkoper.
Enige is wel dat spiegelreflex al een veel oudere techniek is en de lenzen daarvoor dus ook langer bestaan en meestal beter tweedehands te krijgen zijn.

Lees het algemene (sticky) aankoopadviestopic hier even door om een idee van deze basis te krijgen.
Ik heb het wel door volgens mij, dat je bijvoorbeeld dus systeemcamera's hebt + systeemcamera's in fullframe.

Ik heb het "Algemeen advies: Welke fotocamera moet ik hebben?" doorgelezen, en ook meerdere websites die het verschil uitleggen tussen systeemcamera's en spiegelreflex. Mij klinkt systeem nu veel interessanter dan spiegel. (zoals ik al aangaf in de posts hiervoor, compacter, live view etc.).

Zoals het er nu naar uitziet wil ik misschien wel overstappen naar een systeemcamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:57

DirtyBird

Praktiserend denker

De camera zelf is uiteindelijk maar een klein deel van je kit. Je hebt grote en kleine camera's. De lenzen (zowel in aantal als omvang) gaan het formaat en gewicht van je kit bepalen.
Ook voor systeemcamera's zijn lichtsterke lenzen groot en zwaar.
De techniek van systeemcamera's is nieuwer. Doordat er geen spiegel in zit bespaar je een beetje ruimte en heb je wat extra opties zoals elektronische sluiter. Echter zweren sommige mensen wel bij spiegelcamera's omdat je direct door je lens kijkt ipv naar liveview van de sensor.

Als je nieuw bent zou ik voor een systeemcamera gaan, tenzij je goedkoop wilt en je tweedehands wilt kopen.
Ik zou wel even twee keer nadenken voordat je meteen fullframe koopt. Kijk vooral wat je voor lenzen wilt en of die qua kosten en gewicht/formaat aansluiten bij wat je wilt.
Fullframe is mooi, maar niet perse beter dan crop.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:44
Wat ga je vervolgens doen met je foto's?
Vertonen op een website, op een 40" TV bekijken of kamerbreed vergrotingen maken.
In het laatste geval haal je voordeel uit een full frame, anders is het weggegooid geld.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Nee, ik ga sowieso niet naar full frame, alleen van spiegelreflex naar systeem. Full frame is inderdaad mooi, maar ik heb het niet nodig en vrijwel onbetaalbaar als simpele hobby.

Ik dacht om de een of andere reden dat alle systeemcamera's full frame waren (kleiner, 'beter', en vooral duurder). Dus ik heb verder nooit gekeken naar deze toestellen.

Maar nu ik weet dat je ook 'gewone' systeemcamera's kunt halen voor betere prijzen wil ik misschien de overstap maken. De voordelen spreken mij erg aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 19:22

Hardfreak

<!--

Ik heb zelf nooit iets anders gehad dan live-view (indertijd nog de Sony A65 gehad met semi-doorschijnende spiegel) en eens je dat gewoon bent is het zalig en zie je alleen maar voordelen erin, maar als ik dan toch eens door de kijker van een een (d)SLR kijk dan heb ik soms de indruk dat ik beter de werkelijkheid zie zoals ze is (obviously omdat je ook de werkelijkheid ziet ipv een schermpje). Of ik betere foto's zou maken zonder live-view ... nobody knows :P

Kijk ook een beetje naar het lens-aanbod van de verschillende systeem camera's, moest je voor een Sony gaan, dan kan je best een nier opzij leggen om de lenzen ervoor te betalen.

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Nu online

RvL

Ook de toekomst van de lijn is iets om in beschouwing te nemen. Ik heb (bewust) gekozen voor de Canon EOS M lijn maar het is nog maar de vraag hoeveel Canon nog in de EF-M mount gaat investeren.

Aan de andere kant kan je met een simpele adapter ook alle EF en EF-S lenzen gebruiken en dan is de keuze weer reuze. Alleen boet je dan in veel gevallen wel weer in op compactheid omdat de EF lenzen vaak een stukje groter zijn.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:54

bobcom

Dedicated dabbler

Westland1940 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 18:12:
Nee, ik ga sowieso niet naar full frame, alleen van spiegelreflex naar systeem. Full frame is inderdaad mooi, maar ik heb het niet nodig en vrijwel onbetaalbaar als simpele hobby.

Ik dacht om de een of andere reden dat alle systeemcamera's full frame waren (kleiner, 'beter', en vooral duurder). Dus ik heb verder nooit gekeken naar deze toestellen.

Maar nu ik weet dat je ook 'gewone' systeemcamera's kunt halen voor betere prijzen wil ik misschien de overstap maken. De voordelen spreken mij erg aan.
Even voor de duidelijkheid: je 80d is een systeemcamera. Als je overstapt naar een Eos M of R, of een Fuji Xt## heb je ook (of nog steeds) een systeemcamera. Alleen eentje zonder spiegel.

Een systeemcamera is - de naam zegt het al - een fototoestel dat deel uitmaakt van een syteem van fototoestellen en fotolenzen die onderling uitwisselbaar zijh. De grote merken hebben zowelò systeemcamer's met een spiegel als zonder. De lenzen die op je 80D passen, passen ook op de andere spiegelrefelkxen [en spiegelloze camerabodies van Canon, zolang die een aps-c sensor hebben.

Dat brengt ons bij het verhaal van der sensorgrootte. Sommige mensen denken dat je met een grotere sensor betere foto's maakt. Dat is dus niet waar. Er zijn situaties waarin je beter af bent met een kleinere (aps-c of mft)sensor, en er zijn situaties waarin een grotere sensor voordeel biedt.

En net als bij de aps-c camera's met de kleinere sensor heb je ook in full frame systeemcamera's met en zonder spiegel. Fuji's en mft syteemcamer's zijn er alleen in de spiegelloze smaak.

Systeemcamera's zonder spiegel zijn iha. inderdaad lichter en compacter. De retro look is vooral nuttig als je je de camera gebruikt om te laten zien. De elektronische zoeker vinden sommigen een voordeel, anderen niet. De batterijduur is vaak een stuk korter, al lopen de latere Sony's. daarop in. Bijna alle lenzen van de grote merken die voor spiegelreflexsysteemmodellen bedoeld zijn kunnen met een adapter ook op de spiegelloze systeemcamera's.

[ Voor 23% gewijzigd door bobcom op 18-07-2021 22:14 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:36
@bobcom Hoewel je misschien gelijk hebt, wordt een spiegelloze camera met verwisselbare lenzen in de volksmond een systeemcamera genoemd. Laten we het niet verwarrender maken dan nodig is.

[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 18-07-2021 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

LA-384 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:28:
@bobcom Hoewel je misschien gelijk hebt, wordt een spiegelloze camera met verwisselbare lenzen in de volksmond een systeemcamera genoemd. Laten we het niet verwarrender maken dan nodig is.
Nieuw voor mij - ben misschien niet volks genoeg? Maar goed, de stem des volks is de stem van god ;)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
Een full frame moet je kopen als je die nodig hebt.

Soms lijken mensen te denken dat het een soort vanzelfsprekend doel is, waar iedereen uiteindelijk terecht wil komen. Maar de kosten en het gewicht moeten het wel waard zijn.

Er zijn tegenwoordig 4 merken die ook full frame spiegelloze (systeemcamera's) verkopen: Panasonic, Sony, Canon en Nikon.
Omdat dit nog nieuw&hip is, er geen tweedehands markt is en iedereen wil overstappen, betaal je hier gewoon het volle pond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
RvL schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:36:
Hoewel je de crop factor in principe goed uitlegt, is het andersom vaak begrijpelijker. Vooral omdat er altijd gesproken wordt over full frame equivalence. Daarnaast kan je een FF lens wel op APS-C en MFT gebruiken (mits de mount klopt uiteraard) maar andersom niet.
Dit hele verhaal over crop klopt technisch maar het is ook onzin.
Je zou zomaar kunnen denken dat een crop camera heel andere plaatjes maakt. Of dat hij een beeld aan je laat zien en dat hij daar altijd maar een uitsnede van neemt.
Zo werkt het helemaal niet.

Je hebt bij een camera lenzen voor een bepaald doel. Die lenzen zijn gemaakt voor de camera.
Als je een portret lens koopt, is dat een portretlens. Je kunt wel zeggen 'als je de lens op een ander systeem zet', maar dat doe je niet. Je koopt de lens die gemaakt is voor je eigen systeem.

Dat een portretlens op een ander systeem een andere brandpuntsafstand kan hebben is nauwelijks interessant omdat je dat andere systeem niet hebt en die lens niet koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Nu online

RvL

Tarquin schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:25:
[...]

Dit hele verhaal over crop klopt technisch maar het is ook onzin.
Je zou zomaar kunnen denken dat een crop camera heel andere plaatjes maakt. Of dat hij een beeld aan je laat zien en dat hij daar altijd maar een uitsnede van neemt.
Zo werkt het helemaal niet.
Het is geen onzin: een lens op FF zal een groter beeld geven dan dezelfde lens op APS-C. De sensor is simpelweg niet groter. Dus hij maakt geen heel ander plaatje, maar de sensor vangt maar een deel op.

De lens zal altijd het complete beeld opvangen, dat klopt, maar dat beeld past op een APS-C sensor simpelweg niet op de sensor. Dit plaatje laat dat zien:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/49/LensCropFactor.png
De rode lijnen zijn wat de lens 'ziet'. De stippellijnen geven het formaat van de APS-C sensor aan (of welke crop sensor dan ook). De brandpuntafstand wijzigt inderdaad niet want de afstand tussen lens en sensor blijft hetzelfde. Dat bedoel men ook niet met full frame equivalence. Daarmee wil men aangeven dat een lens op een crop sensor overeenkomt met een full frame brandpuntafstand van f * cropfactor, bijvoorbeeld 50 * 1,5 = 75mm. De daadwerkelijke brandpuntafstand blijft uiteraard 50mm.

Over het nut van full frame equivalence kan je debatteren. Ik kan wel aangeven mijn EF-M 18-150mm een FF eq. van 29-240mm heeft, maar die lens is gemaakt voor EF-M en daarmee APS-C. Lens en sensorformaat zijn daarbij dus op elkaar afgestemd. De lens zal dus de hele sensor bestrijken, maar niet meer dan dat. Hoewel het niet mogelijk is, zou deze lens op een FF camera dus maar een deel van de sensor belichten. Dat is dus niet mogelijk dus waarom zou je dat het FF eq. vermelden? Er zijn echter een hele hoop lenzen die je ook op FF kan gebruiken. Alle EF lenzen bijvoorbeeld.
Je hebt bij een camera lenzen voor een bepaald doel. Die lenzen zijn gemaakt voor de camera.
Als je een portret lens koopt, is dat een portretlens. Je kunt wel zeggen 'als je de lens op een ander systeem zet', maar dat doe je niet. Je koopt de lens die gemaakt is voor je eigen systeem.
Zeg niet 'dat doe je niet' want er zijn legio Canon gebruikers die hun 'oude' EF glas gebruiken op EF-M. Daarnaast maakt de korte flensafstand van spiegelloze systeemcamera's het ook een heel stuk makkelijker om oude/antieke lenzen te gerbruik. Ik gebruik bijvoorbeeld zeer regelmatig een Canon FD 50mm f/1.4 uit 1981 en Meyer-Optik Orestor 135mm met Exakta mount uit 1970. Beide gemaakt voor 35mm dus op mijn APS-C M50 heb ik te maken met de cropfactor.
Dat een portretlens op een ander systeem een andere brandpuntsafstand kan hebben is nauwelijks interessant omdat je dat andere systeem niet hebt en die lens niet koopt.
Hier ga je de mist in. Een lens met b.v. Sony/Minolta A mount past sowieso niet zomaar op een Canon met EF-M mount. Dus zal je een adapter moeten gaan gebruiken. Die adapter doet 2 dingen: het converteert van de ene naar de andere mount maar zorgt ook dat de flensafstand gecorrigeerd wordt. De afstand tussen sensor en mount kan per mount verschillen. Sony A heeft bijvoorbeeld een flensafstand van 44,50mm. Canon EF-M heeft een flensafstand van 18mm.

Stel nu dat een Sony A zonder adapter op een EF-M camera past: dan pas je dus de brandpuntafstand aan maar kan je ook niet meer scherpstellen want daar is de lens niet op gebouwd.

Om van Sony A naar EF-M te komen heb je dus een adapter nodig die de mount converteert en die 44,50 - 18 = 26,5mm dik is. Op die manier blijft je brandpuntafstand hetzelfde, kan je scherpstellen (zij het handmatig want AF zal niet werken) en kan je de lens van het ene systeem gewoon gebruiken op het andere systeem.

[ Voor 34% gewijzigd door RvL op 19-07-2021 15:30 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Even terug naar de vraag van @Westland1940 : Wat kosten full frame camera's - en dan vooral de spiegelloze.
Ervan uitgaand dat je er de lenzen voor hebt of bij haalt - want anders heb je er niet zoveel aan - kom je toch gauw in de buurt van de €1000,-. Een oude full frame DSLR (met spiegel dus - digital single lens reflex) kun je met wat geluk voor een kwart daarvan oppikken.

Hoewel je met wat sjoemelen ook goedkoper uit kunt zijn. Ik heb een collectie oude Canon EF-lenzen die ik op mijn Sony A7-camera gebruik/te. Op een gegeven moment heb ik een tweedehands Eos M5 op de kop getikt voor €300.- Aps-c, want zelfde sensor als de 80d, alle toeters en bellen van wat de volksmond blijkbaar een "systeemcamera" noemt.

Met een adapter van 4 tientjes passen alle EF-s lenzen daarop (dus van een 80d als ik die had) en mijn EF-lenzen. Alleen worden qua brandpunt 1.6 x zo lang, en qua beeldhoek 0,6 x zo krap.
Voor €135 vervolgens een "Viltrox speedbooster2 gekocht, en die "vertaalt" het aps-c beeld van mijn EF-lenzen terug naar (bijna) full frame.

Maak ik daar betere foto's mee? Nee, ik ben nog net zo'n middelmatighe fotograaf als voorheen. Maar ik heb er voor een zeer overzichtelijk bedrag een leuk fotospeeltje bij.

[ Voor 67% gewijzigd door bobcom op 19-07-2021 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09 17:12
bobcom schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:19:
Ervan uitgaand dat je er de lenzen voor hebt of bij haalt - want anders heb je er niet zoveel aan - kom je toch gauw in de buurt van de €1000,-. Een oude full frame DSLR (met spiegel dus - digital single lens reflex) kun je met wat geluk voor een kwart daarvan oppikken.
Dat komt simpelweg omdat er nog geen oude systeemcamera's zijn. De goedkoopste full-frame van Canon op dit moment is de EOS RP (1020 euro ongeveer), de goedkoopste DSLR is de EOS 6D (1499 euro).
Over een paar jaar haal je een gebruikte systeemcamera voor minder dan een gebruikte DSLR van dezelfde generatie.

Hoewel je met een 15 jaar oude 5D nog steeds prachtige platen kan schieten zijn de moderne camera's voorzien van veel betere autofocus, filmmogelijkheden, wat meer courante geheugenkaarten, snellere transfer, Wifi etc.
Er zijn heel wat hobbyisten die daar wel 1000 euro voor over hebben (er zijn ook zat hobbyisten die met een R5 rondlopen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzzzt
Tarquin schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:21:
Een full frame moet je kopen als je die nodig hebt.
Vind ik nogal een 'elitair' standpunt. Vervang 'full frame' door 'dure fotocamera' en vrijwel iedere hobbyist en een groot deel van de professionals loopt met onnodige toestellen rond...

Op full frame sensoren valt meer licht dus is de beeldkwaliteit vooral bij hogere ISO waarden beter dan die van dezelfde sensor techniek in crop formaat. Heb je niet altijd nodig, maar toch fijn om te hebben. Voor professionals en hobbyisten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 16:04
Ik heb een 5D mark 2 gekocht hier op tweakers vraag en aanbod.
Mijn broer heeft een Mark 1 die ik kon overnemen maar die vond ik echt te oud/basic.
De mark 3 kost een stuk meer maar bied weinig meer.
Ik gebruik deze voor als ik echt goede shots (portretten bijv) wil maken met een mooie scherptediepte.
Ook voor groothoek want dan is FF onverslaanbaar O+

Om het gemis van een SD slot op te vangen heb ik een CF>SD convertor kaart gekocht om 2 redenen:
CF is duur (en oud)
SD heb ik genoeg liggen
En ik ben er erg blij mee.

Ik kan mijn oude Fullframe EF objectieven allemaal gebruiken en de 2e hands markt hiervoor is ook levendig, ook omdat de pro's overschakelen naar spiegelloos en dus de oude objectieven ook verkopen.

Wil je ook kunnen filmen dan wellicht verder zoeken, ik vind mijn Canon M50 (compact) systeemcamera echt heel goed en veel fijner om mee te werken qua video. Zelfs met de stock zoom lens!
Dat is wel een heel andere camera maar heerlijk licht en compact (wel korte accu duur als je veel filmt).

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

bzzzt schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:17:
[...]

Dat komt simpelweg omdat er nog geen oude systeemcamera's zijn. De goedkoopste full-frame van Canon op dit moment is de EOS RP (1020 euro ongeveer), de goedkoopste DSLR is de EOS 6D (1499 euro).
Over een paar jaar haal je een gebruikte systeemcamera voor minder dan een gebruikte DSLR van dezelfde generatie.

Hoewel je met een 15 jaar oude 5D nog steeds prachtige platen kan schieten zijn de moderne camera's voorzien van veel betere autofocus, filmmogelijkheden, wat meer courante geheugenkaarten, snellere transfer, Wifi etc.
Er zijn heel wat hobbyisten die daar wel 1000 euro voor over hebben (er zijn ook zat hobbyisten die met een R5 rondlopen...)
Beetje kort door de bocht - en niet helemaal waar. Ik heb ruim twee jaar lang gestoeid met een A7MK1, een handvol oude EF USM lenzen en een Commlite adapter. Totale investering nu (met 28-105 3.5-4,5, 50mm 1.8 en 70-210mm 3.5-4.5) ca €800,- Ga naar een A7Mkii en een Sigma MC-11 adapter en je bent ca €1100 kwijt. Heb je (rudimentaire) autofocus en IBIS.

Een Eos 6D van 1499,- is waarschijnlijk nieuw in doos en van verguld magnesium: ik zie de 6Dii gebruikt regelmatig voor minder dan de helft. Kun je dezelfde EF-lenzen op zetten. Voor eenzelfde bedrag kun je ook bij meneer Nikon terecht voor een D750 of D800: DSLR's die rondjes draaien om menige spiegelloze instapcamera, en waarvoor ook leuke en betaalbare lenzen te vinden zijn.

En wie nu een spiegelloze camera met superWifi, GT-autofocus en al die ander lekkernijen koopt weet zeker dat hij over twee jaar toch weer achter loopt, omdat er nog iets "beters" op de markt is gebracht.
Bovendien zijn er heel wat hobbyisten die die camera van <1000€ bijna uitsluitend in de P-stand gebruiken omdat ze de weg niet weten in al die luxe snufjes >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzzzt
bobcom schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 17:33:
En wie nu een spiegelloze camera met superWifi, GT-autofocus en al die ander lekkernijen koopt weet zeker dat hij over twee jaar toch weer achter loopt, omdat er nog iets "beters" op de markt is gebracht.
Bovendien zijn er heel wat hobbyisten die die camera van <1000€ bijna uitsluitend in de P-stand gebruiken omdat ze de weg niet weten in al die luxe snufjes >:)
Ik snap je punt niet helemaal: het lijkt me vanzelfsprekend dat je voor minder geld een ouder model camera (+objectieven) kan scoren en je daarmee prima foto's kan maken.
Nieuwere camera's bieden meer (zowel qua specs als bedrijfszekerheid en ondersteuning) en daar betaal je voor. Dat is niet voor iedereen een probleem van dezelfde orde ;). Ook hobbyisten willen graag mooi materiaal.

Je kan wel lacherig doen over dingen als die autofocus, maar we leven in een tijd dat de gemiddelde telefoon (zeker bij beginners) meer bruikbare platen oplevert omdat die wel automatisch scherp kan stellen op ogen. Ik kan het handmatig ook prima, maar de camera kan het sneller dus houd ik meer 'perfecte' shots over als ik die functie gebruik. Je hoeft ook niet per se het nieuwste van het nieuwste te hebben, maar een toestel uit 2014 zou ik niet zo snel aanraden tenzij het budget de belangrijkste factor is.

En er is weinig mis met de P stand zolang het je niet hindert de foto's te maken die je wil. Jaren geleden ooit een fotocursus gedaan en het viel me op dat de mooiste foto's vaak kwamen van de mensen die het minste met de camerainstellingen zaten te rommelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
bzzzt schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:32:
[...]

Vind ik nogal een 'elitair' standpunt. Vervang 'full frame' door 'dure fotocamera' en vrijwel iedere hobbyist en een groot deel van de professionals loopt met onnodige toestellen rond...

Op full frame sensoren valt meer licht dus is de beeldkwaliteit vooral bij hogere ISO waarden beter dan die van dezelfde sensor techniek in crop formaat. Heb je niet altijd nodig, maar toch fijn om te hebben. Voor professionals en hobbyisten.
Da's precies wat ik bedoel.
Je moet er een kopen als jouw stijl van fotograferen er bij past - qua licht, qua gewicht en qua prijs.

Als het bij jou past is het niet onnodig duur. Hobby's kosten geld.

En je moet er niet een kopen omdat je denkt dat het de natuurlijke upgrade is waar iedereen op uit 'moet' komen, alsof er maar twee soorten fotografen zijn; degenen die full frame gebruiken en degenen die 'halverwege' zijn; alsof iedereen er naar moet streven.

Dat bedoel ik met 'nodig', dus niet in de zin van 'hij moet zichzelf terugverdienen' ofzo.
Pagina: 1