Probleem ARC tv LG en soundbar Samsung hw q 950t

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram1983
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 28-12-2021
Ik heb me dit weekend een soundbar van Samsung HW Q950T gekocht. Maar ik krijg het geluid van Tv niet op de speakers, toch niet zoals ik het wil of zou willen.

Ik heb al wat zitten prutsen. De arc werkt bij mij in ieder geval niet. Waarom? Geen idee. Mijn tv heeft een ARC ingang en op de soundbar zit een eArc/ARC verbinding. Beiden met een HDMI kabel verbonden, maar het lukt me niet.

Dan heb ik maar gekozen voor de optische kabel. Dit werkt wel. Maar het probleem dat ik hierbij heb is het volgende:

- Als ik rechtstreeks van mijn smart tv YouTube open en filmpjes opzoek van Dolby Atmos (demo's die de Dolby Atmos testen), dan sta ik echt versteld van het geluid. Echt schitterend! Gewoon WoW!
MAAR: als ik dan bv via xbox of Telenet YouTube open, die via HDMI verbonden zijn met de tv, dan krijg ik niet datzelfde effect uit mijn boxen. Dan werk de Atmos precies niet. Ik heb niet gevoel dat de rear boxen hun werk doen. Dus dan ga ik ervan uit dat alles dat via die media gaat (Telenetbox, Xbox, mediaspeler) niet werkt om Dolby Atmos uit mijn boxen te krijgen.
Op zich niet zo erg voor velen. YouTube en Netflix enzo kan je rechtsreeks via je smart tv openen en daarbij werkt de Atmos wel.
Maar de reden waarom ik dit toch via HDMI wil laten lopen is het volgende:
- ik heb Philips hue lampen (lightstrip voor tv, hue playbars, spots, ... ). Als ik naar een film kijk of game, dan vind ik het leuk dat een deel van mijn lampen meegaan met de kleuren op tv. Dit lukt enkel bij zaken die aangesloten zitten op tv via HDMI. Dit loopt dan via de Philips hue syncbox. Op die syncbox sluit ik dan mijn Xbox aan, Telenet, mediaspeler.. de HDMI uit op die syncbox gaat dan naar een HDMI In op mijn tv. Ik heb het opgezocht en die syncbox kan ook Dolby Atmos doorsturen.
Ik heb reeds mijn Xbox eens rechtsreeks op tv aangesloten om te testen of het door die syncbox kwam, maar neen, ook dan krijg ik bij het kijken van YouTube geen Dolby Atmos.

Een ganse uitleg 🙂 maar ik wou volledig zijn 🙂

Is er iemand die hier een oplossing kan voor hebben?

Of staat er iets in mijn xbox one x of Telenet box iets verkeerd?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:40

FeaR

In GoT we trust

Ik vind het maar een warrig verhaal....
Bram1983 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:28:
- Als ik rechtstreeks van mijn smart tv YouTube open en filmpjes opzoek van Dolby Atmos (demo's die de Dolby Atmos testen), dan sta ik echt versteld van het geluid. Echt schitterend! Gewoon WoW!
Dit is al heel sterk. YouTube ondersteunt geen Dolby Atmos. Sterker, je zit naar 2.0 geluid te luisteren. YouTube is niet de bron om dit soort media/tracks mee te testen. Hoe weet je wat je hoort? Geeft de Soundbar aan welke track er binnen komt of af wordt gespeeld? Of doe je het allemaal op gevoel?

Noem de apparatuur eens op voor het complete plaatje, ik zie nergens het type TV. Zet ook eens onder elkaar hoe alle apparatuur in is gesteld qua audio output dan wel doorvoer. In principe wil je alle bronnen op bitstream hebben staan, de TV op passthrough en dan de Samsung soundbar alles laten verwerken. Echter is dit afhankelijk van welke TV. Zo doet LG bijvoorbeeld geen DTS en krijg je op bovenstaande methode geen DTS geluid. Geen issue als je alleen Dolby gebruikt overigens.

[ Voor 40% gewijzigd door FeaR op 18-07-2021 13:29 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram1983
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 28-12-2021
Ik doe het blijkbaar dan wel op gevoel als het is zoals je zegt. Ik heb ik ieder geval wel dat gevoel als ik naar media kijk via de app YouTube op tv. Ik voel echt het geluid rondom een boven mij. Veel beter dan mijn oude home cinema.

Mijn tv is een OLED tv van LG (LG OLED65B7V)
Audio output zet ik op 'optisch/ARC' waarbij ik digitale audio op automatisch zet (hier kan ik ook PCM kiezen) en HDMI SEC aan zet.

Op de HDMI eArc/ARC op soundbar (Samsung HW Q950T) heb ik een HDMI-kabel verbonden met de ARC in op mijn tv. Aangezien ik via ARC geen geluid krijg heb ik ook een optische kabel tussen tv een soundbar gehangen.

Ik heb een Philips hue syncbox waarin ik mijn Xbox, Telenet box en Multimediaplayer via HDMI heb verbonden. De HDMI uit gaat dan naar een HDMI in op tv. De syncbox kan Dolby Atmos aan.
De reden waarom ik dit doe is omdat zo mijn lampen meegaan met de kleuren op tv.

In audiosettings op mijn Xbox one X staat 'passthrough toestaan' aan. Verder heb ik ook nog een headset gekoppeld aan mijn Xbox. Wat ik net wel las in de audiosettings is dat 'Dolby Atmos geoptimaliseerd is voor de headset'

Op de soundbar zelf heb ik heel weinig opties. Ik kan ook niet zien welke audiotrack binnen komt. Binnen de app van Samsung 'smartthings' kan ik enkel kiezen tussen surround/standaard/game pro/aanpasbaar geluid.

Het probleem is dus dat als ik rechtstreeks YouTube of Netflix kijk via de app op tv de surround wel 100% werkt (naar mijn gevoel toch 🙂) maar als ik YouTube of Netflix open op Xbox die ofwel rechtstreeks ofwel via syncbox verbonden is via HDMI op tv ik niet dat surround gevoel krijg.

Misschien als ik de ARC werkende krijg dat dit wel lukt? Ik weet het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:40

FeaR

In GoT we trust

Bram1983 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 15:56:
Ik doe het blijkbaar dan wel op gevoel als het is zoals je zegt. Ik heb ik ieder geval wel dat gevoel als ik naar media kijk via de app YouTube op tv. Ik voel echt het geluid rondom een boven mij. Veel beter dan mijn oude home cinema.
Dan gaat dit lastig worden. Je wilt toch wel zien welke audio codec / track er af wordt gehandeld. Als je nu 2.0 stereo naar de Samsung stuurt die dit upscaled zodat uit alle speakers geluid komt dan klinkt dat voor jou goed omdat je altijd overal geluid uit hebt maar het is slechts 2.0 stereo. Gevoel in audio maakt het lastig. Overal geluid vandaan wordt goed bevonden terwijl de bron dus niet eens surround of ATMOS hoeft te zijn. Volume speelt ook nog eens mee, harder wordt ook snel als beter ervaren.
Mijn tv is een OLED tv van LG (LG OLED65B7V)
Audio output zet ik op 'optisch/ARC' waarbij ik digitale audio op automatisch zet (hier kan ik ook PCM kiezen) en HDMI SEC aan zet.
De TV is maximaal ARC waardoor de hele keten dat is, de eARC van de sound bar benut je niet optimaal. Je krijgt met deze setup maximaal ATMOS in Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD gaat je niet lukken.

Heb je naast "automatisch" en "PCM" nog een optie? PCM wil je sowieso niet, dat is maximaal twee kanalen over HDMI ARC dan wel S/PDIF.
Op de HDMI eArc/ARC op soundbar (Samsung HW Q950T) heb ik een HDMI-kabel verbonden met de ARC in op mijn tv. Aangezien ik via ARC geen geluid krijg heb ik ook een optische kabel tussen tv een soundbar gehangen.
Naar mijn weten kan je bij LG wisselen, de optische kabel zal HDMI ARC niet in de weg zitten. Optisch is echter wel beperkt tot Dolby Digital waar je met HDMI ARC Dolby Digital Plus krijgt en in die track dan ook ATMOS zal hebben. Het volle geluid wat je nu hebt is over S/PDIF dus niet eens mogelijk, ATMOS krijg je niet via die weg.
In audiosettings op mijn Xbox one X staat 'passthrough toestaan' aan. Verder heb ik ook nog een headset gekoppeld aan mijn Xbox. Wat ik net wel las in de audiosettings is dat 'Dolby Atmos geoptimaliseerd is voor de headset'
Xbox en andere bronnen zou ik op "Bitstream" zetten. Jouw LG TV doet nog wel DTS (huidige modellen niet meer) dus je komt met bitstream weg. Verwacht, nogmaals, geen HD Audio aangezien HDMI ARC daar niet mee overweg kan.
Het probleem is dus dat als ik rechtstreeks YouTube of Netflix kijk via de app op tv de surround wel 100% werkt (naar mijn gevoel toch 🙂) maar als ik YouTube of Netflix open op Xbox die ofwel rechtstreeks ofwel via syncbox verbonden is via HDMI op tv ik niet dat surround gevoel krijg.
Wederom, het gevoel in deze maakt het lastig. Jouw gevoel is goed bij een dienst die slechts 2.0 geluid ondersteunt. Dat is niet logisch. Ook zeer lastig trouble shooten aangezien je niet weet welke track er binnen komt op de Samsung. Oftewel een correcte link van jouw gevoel versus de techniek is niet te leggen. Dit lijkt me remote een lastige zaak om aan te werken.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 19-07-2021 12:43 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.