Dat zal ik even na moeten meten, als de panelen tegen elkaar aanliggen zou ik op 4,77m uitkomen en daar komt de voet dan inderdaad nog bij; de volledige 5 meter zal niet bruikbaar zijn ivm opstaande rand aan beide zijden. Ik moet ook nog even goed kijken naar het gewicht van de gehele installatie.
Het zal dan gaan om 2 rijen van 3, waarbij je dan wel verlies lijkt te hebben (uitgaande van dezelfde hellingshoek van 35 graden)?
De eerste offerte is van een partij die is langsgeweest; die gaf aan er 4 onder de dakkapel en 4 op de uitbouw te kunnen plaatsen.
Onder je dakkapel past niets met maar 80 cm hoogte. Typefoutje?
Klopt, was een typo. Van dakrand tot loodslabben van de dakkapel is +- 170cm, incl loodslabben 180cm a 185cm.
Hoe breed is het pannendak werkelijk?
Exact 5 mtr?
De exacte breedte weet ik (nog) niet, zal +- 5m zijn.
Stringomvormer is prima met de panasonic. Geen optimizers nodig.
Die panelen geven al voldoende Vmpp voor 2 kleine strings.
Dat was mijn veronderstelling ook; bij de tweede en derde offerte (zelf samengesteld) heb ik deze niet meer meegenomen.
Met zo een jaarverbruik zou ik noord ook vol leggen. Doet nog altijd 55% van zuid op jaarbasis. Hier ook gedaan (met andere panelen)
Wat voor panelen heb je voor de noordzijde gebruikt? Maakt de terugverdientijd wel +- 2x zo lang, maar dat is begrijpelijk.
TKroon schreef op zondag 18 juli 2021 @ 07:01:
Komen de panelen onder dezelfde hoek te liggen? Zo ja, dan zou ik me alle optimizers besparen en gewoon voor een stringomvormer gaan met de panelen met het hoogste vermogen: je laatste offerte. Zo niet, zullen altijd de vier slechtst presterende panelen de andere vier energie laten verliezen. Stel dat je dak 45 graden is, en je dakkapel 15 graden, dan scheelt dat wel veel.
Daar zat ik wel over na te denken (35 graden); als ik 1 rij zou leggen op de uitbouw dan is hiervoor ook voldoende ruimte (geen rekening houden met schaduwvorming voor eventuele tweede rij).
Hebben jullie eventueel advies over montagemateriaal te gebruiken in geval van een plat dak en hellingshoek van +- 35 graden?