Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• zerocool82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 22:31

zerocool82

Ignorance causes chaos

Topicstarter
Foto's
Ligging dak op het zuiden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiXkJT3wEiqoy1nMutX8HtlVrEE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5K2p2ocQHXC1mpMlfIbZTsSS.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Dakpannen: 5 meter bij +- 80 cm (dakkapel tot dakrand)
Geschatte hellingshoek : 35 graden

Plat dak: 5 bij 3 meter
Schaduw
Geen, anders dan van het huis (t.a.v. zonnepandelen op plat dak) en dakkapel (t.a.v. zonnepanelen op dakpannen)
Jaarverbruik
Circa 4500 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25A
Budget en doel
Zoveel mogelijk kWh opwekken, tegen een zo laag mogelijke prijs ;)
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
Geen vereiste om het paneel bij te kunnen houden, wel totaaldata.
Reeds verkregen offertes
  • Panasonic HIT Kuro 330 Black VBHN330KJ53 x 8, Optimizers x 8, Solar Edge SE 2200H, 4 x Montagesysteem plat dak, 4 x Montagesysteem pannendak 4.872 euro
  • Munchen Solar MSMD315M3-60 315WP ULTRA BLACK x 8, Solar Edge SE 2200H, 4 x Montagesysteem plat dak, 4 x Montagesysteem pannendak 3.387 euro.
  • JA Solar 380WP Mono Perc x 8, Solar Edge SE 2200H, 4 x Montagesysteem plat dak, 4 x Montagesysteem pannendak 3.320 euro
Regio
Zuid-Holland

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Op 5 mtr breedte passen 6 panasonic in landscape op dual betonvoeten op je platdak: 4m70 + dikte voet.
Hoe breed is de dakkapel?

Onder je dakkapel past niets met maar 80 cm hoogte. Typefoutje?

Hoe breed is het pannendak werkelijk?
Exact 5 mtr?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVq8Iv7Ps4bYeI9wGwjQQNCMuQ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJXDzrOCgSlITC19TReLLum7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYfdqrmyJGICF5mk7IfRhq2hD4U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SlkcRkeQpWbZAerJWlRlWXlC.jpg?f=fotoalbum_tile

Stringomvormer is prima met de panasonic. Geen optimizers nodig.
Die panelen geven al voldoende Vmpp voor 2 kleine strings.

Met zo een jaarverbruik zou ik noord ook vol leggen. Doet nog altijd 55% van zuid op jaarbasis. Hier ook gedaan (met andere panelen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnV4XqvrrmWXi_sCZz-BrE0OOwI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78vQef3xhpiouT2xc6bl7nno.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-azVAbZrve4MlCkDE4hlXwFU2CQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBdytVrRW0CyoVXfLtKLqcI9.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-07-2021 05:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Komen de panelen onder dezelfde hoek te liggen? Zo ja, dan zou ik me alle optimizers besparen en gewoon voor een stringomvormer gaan met de panelen met het hoogste vermogen: je laatste offerte. Zo niet, zullen altijd de vier slechtst presterende panelen de andere vier energie laten verliezen. Stel dat je dak 45 graden is, en je dakkapel 15 graden, dan scheelt dat wel veel.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zondag 18 juli 2021 @ 05:37:
Op 5 mtr breedte passen 6 panasonic in landscape op dual betonvoeten op je platdak: 4m70 + dikte voet.
Hoe breed is de dakkapel?
Dat zal ik even na moeten meten, als de panelen tegen elkaar aanliggen zou ik op 4,77m uitkomen en daar komt de voet dan inderdaad nog bij; de volledige 5 meter zal niet bruikbaar zijn ivm opstaande rand aan beide zijden. Ik moet ook nog even goed kijken naar het gewicht van de gehele installatie.

Het zal dan gaan om 2 rijen van 3, waarbij je dan wel verlies lijkt te hebben (uitgaande van dezelfde hellingshoek van 35 graden)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HsmhVWZPYmYcL29sRBCeZeW3pgk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qfjSOsEYvjqTdsKlOpwONOUV.jpg?f=user_large

De eerste offerte is van een partij die is langsgeweest; die gaf aan er 4 onder de dakkapel en 4 op de uitbouw te kunnen plaatsen.
Onder je dakkapel past niets met maar 80 cm hoogte. Typefoutje?
Klopt, was een typo. Van dakrand tot loodslabben van de dakkapel is +- 170cm, incl loodslabben 180cm a 185cm.
Hoe breed is het pannendak werkelijk?
Exact 5 mtr?
De exacte breedte weet ik (nog) niet, zal +- 5m zijn.
Stringomvormer is prima met de panasonic. Geen optimizers nodig.
Die panelen geven al voldoende Vmpp voor 2 kleine strings.
Dat was mijn veronderstelling ook; bij de tweede en derde offerte (zelf samengesteld) heb ik deze niet meer meegenomen.
Met zo een jaarverbruik zou ik noord ook vol leggen. Doet nog altijd 55% van zuid op jaarbasis. Hier ook gedaan (met andere panelen)
Wat voor panelen heb je voor de noordzijde gebruikt? Maakt de terugverdientijd wel +- 2x zo lang, maar dat is begrijpelijk.
TKroon schreef op zondag 18 juli 2021 @ 07:01:
Komen de panelen onder dezelfde hoek te liggen? Zo ja, dan zou ik me alle optimizers besparen en gewoon voor een stringomvormer gaan met de panelen met het hoogste vermogen: je laatste offerte. Zo niet, zullen altijd de vier slechtst presterende panelen de andere vier energie laten verliezen. Stel dat je dak 45 graden is, en je dakkapel 15 graden, dan scheelt dat wel veel.
Daar zat ik wel over na te denken (35 graden); als ik 1 rij zou leggen op de uitbouw dan is hiervoor ook voldoende ruimte (geen rekening houden met schaduwvorming voor eventuele tweede rij).

Hebben jullie eventueel advies over montagemateriaal te gebruiken in geval van een plat dak en hellingshoek van +- 35 graden?

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Hebben jullie eventueel advies over montagemateriaal te gebruiken in geval van een plat dak en hellingshoek van +- 35 graden?

Dit is helaas niet mogelijk, geen platdak constructie materiaal is bedoeld om 35 graden te halen. Simpele reden, één beste ruk wind en het is er af, panelen en al, natuurlijk zou het met enkele honderden kilo's aan ballast wellicht wel blijven staan maar dan moet je wellicht je dakkapel gaan stutten. Platdak constructie in portret is standaard 8 of 10 graden bij ons. Landscape is 13 graden.

• RobertV70
TKroon schreef op zondag 18 juli 2021 @ 07:01:
Een beetje string omvormer heeft twee MPPT's dus twee verschillende hellingshoeken is prima mogelijk.

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

Topicstarter
RobertV70 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 20:02:
Dit is helaas niet mogelijk, geen platdak constructie materiaal is bedoeld om 35 graden te halen. Simpele reden, één beste ruk wind en het is er af, panelen en al, natuurlijk zou het met enkele honderden kilo's aan ballast wellicht wel blijven staan maar dan moet je wellicht je dakkapel gaan stutten. Pl
[...]
atdak constructie in portret is standaard 8 of 10 graden bij ons. Landscape is 13 graden.
Met twee MPPT's zou het dan inderdaad geen probleem op moeten leveren. Ter aanvulling / correctie, ik ben van plan om panelen op mijn uitbouw (begane grond) te laten plaatsen en niet op de dakkapel, ook omdat dit over het algemeen wordt afgeraden.

• RobertV70
Ook op een uitbouw is het bijna niet te doen, er zijn maar weinig installateurs die dit voor je willen doen met een hoek van 35 graden. De boel vastschroeven kan wel, maar dan wordt er om iedere schoefverbinding weer een bitumen manchet gebrand, komt de dakdekker voor langs, kost allemaal geld wat je niet zomaar even terug verdiend met die 35 graden. Ik zou het gewoon laten plaatsen onder de standaard hellingshoek, staat gewoon goed vast met de standaard ballast en geen rare fratsen met harde wind en storm.

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

Topicstarter
RobertV70 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 19:54:
Ook op een uitbouw is het bijna niet te doen, er zijn maar weinig installateurs die dit voor je willen doen met een hoek van 35 graden. De boel vastschroeven kan wel, maar dan wordt er om iedere schoefverbinding weer een bitumen manchet gebrand, komt de dakdekker voor langs, kost allemaal geld wat je niet zomaar even terug verdiend met die 35 graden. Ik zou het gewoon laten plaatsen onder de standaard hellingshoek, staat gewoon goed vast met de standaard ballast en geen rare fratsen met harde wind en storm.
Zou dan inderdaad gaan om twee verschillende hellingshoeken (wat met twee MPPT's inderdaad geen probleem op zou moeten leveren).
Pagina: 1