Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enoxiz
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-04 21:23
In eerste instantie had ik ryzen 2600x in mijn pc. Deze gaf in eerste instantie geen problemen, maar ineens na een aantal maanden begon die elke keer sneller te gaan waardoor je het idee krijgt dat de pc opstijgt. Ik deed een check van de fans en zag dat er 1 achterstevoren zat en die heb ik omgedraaid. Ook heb ik er 3 bijgevoegd en het probleem was verholpen. Sinds een maand of 2 heb ik m'n cpu vervangen voor een 5600x maar sindsdien is het probleem weer terug. Het was tijdelijk verholpen toen ik de case openmaakte (glazen paneel aan de kant) maar ook dat helpt nu niet meer. Ik heb de bios meerdere keren nagelopen en de fans zo ingesteld dat ze geleidelijk aan zouden moeten versnellen, maar niets lijkt te helpen. Ik word er gek van. Dit gebeurde in eerste instantie met zwaardere games als call of duty en wow, maar zelfs league of legends heeft er last van.
...

Ik heb een cpu koeler Scythe Mugen 5 PCGH Edition (uit tweakers topic destijds) en een aantal corsair fans. 2 op top uitwaards, 1 achterin ook uitwaards en 2 voorin die koele lucht inzuigen.
...

Extra fans toevoegen en de case openmaken heeft dus geen zin gehad. Fanspeed aanpassen of bepaalde fan gerelateerde opties voor stillere fans in de bios hadden ook geen toevoeging. Ik ben een beetje ten einde raad. Heeft het zin om extra geheugen toe te voegen zodat het niet continue aan de max zit? Ik heb nu volgens mij 16gb erin dus ik kan het verhogen. Of andere/nieuwe koeling? wellicht waterkoeling? Ik heb geen idee maar het mag wel een keer klaar zijn.

Edit:

Dankzij de HW monitor ben ik erachter gekomen dat het dus niet de CPU is, maar de GPU. Dit helpt in ieder geval iets.. maar geeft dus weer een ander probleem.

Ik heb de gtx2080.
...

[ Voor 5% gewijzigd door Enoxiz op 18-07-2021 18:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:50

DukeBox

loves wheat smoothies

De hamvraag is... welke temperaturen meet je ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat zijn je temperaturen, en hoe hoog pieken ze op het moment dat de fans aan gaan? Draai eens een hwinfo trace terwijl je bezig bent, en correleer de pieken in fanspeed met de temperaturen.

Heb je al eens met de fan curves in je moederbord gespeeld? Naast in de UEFI zit dat vast ook wel in de tooltjes van je moederbord (weet niet welke je hebt, dat noem je niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enoxiz
Umbrah schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 22:38:
Wat zijn je temperaturen, en hoe hoog pieken ze op het moment dat de fans aan gaan? Draai eens een hwinfo trace terwijl je bezig bent, en correleer de pieken in fanspeed met de temperaturen.

Heb je al eens met de fan curves in je moederbord gespeeld? Naast in de UEFI zit dat vast ook wel in de tooltjes van je moederbord (weet niet welke je hebt, dat noem je niet)
Oh excuses, ik heb een Asus PRIME X470-Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trashgozer
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18:04

trashgozer

brb ben ff klagen lol

Als je in taakbeheer kijkt, op hoeveel procent staat je processor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enoxiz
trashgozer schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 23:00:
Als je in taakbeheer kijkt, op hoeveel procent staat je processor?
processor rond de 60%, geheugen rond de 90% . 50% van m'n processor ongeveer voor call of duty op het moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
en de temperaturen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enoxiz
Cpu lijkt stabiel rond de 55, te zitten mobo op 42 en chipset op 50 en beiden ssd's rond 50/55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

En dan herhaal ik nog een keer mijn vraag: hoe staan je fancurves?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enoxiz
Umbrah schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 23:34:
En dan herhaal ik nog een keer mijn vraag: hoe staan je fancurves?
Die heb ik ze redelijk hoog staan. Had ze eerst op stil staan, maar heb ze nu al startend op 50% staan volgens mij en dan geleidelijk aan richting 100% als de temp te hoog wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

En wat denk je dat te hoog is? Ik zou persoonlijk 80 graden wel acceptabel vinden. Je hebt best wat ruimte om die stilte te garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enoxiz
Umbrah schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 23:55:
En wat denk je dat te hoog is? Ik zou persoonlijk 80 graden wel acceptabel vinden. Je hebt best wat ruimte om die stilte te garanderen.
volgens mij is 80 ook de temperatuur dat hij naar 100% gaat, maar het gekke is dat ik dus niks aan de temperaturen zie waardoor hij zou moeten spiken. Ook zouden de fans langzaam richting 100% moeten gaan, maar het lijkt alsof die elke keer direct daar na springt. Zou ik de temp dan op 85 moeten zetten? wellicht dat hij maar enkele seconden spiked?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17:00
Enoxiz schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 22:58:
[...]

Oh excuses, ik heb een Asus PRIME X470-Pro
Ik heb deze moederbord ook en heb dit een tijdje ook gehad. Na 75 graden gaan je fans 100% draaien je kunt na 75graden de curve niet meer aanpassen. Soms tijdens het gamen kan het zijn dat je af en toe een piek hebt naar 75 graden (lijkt mij wel veel voor gamen) en dan gaan ze dus even op 100% draaien. Om dit uit te sluiten kun je even een log maken met hwi64. Heb met dit bord ook gehad dat mijn fans die aan een splitter kabeltje zitten opeens soms vollop gingen draaien en hwi gaf dan bij fan speed een getal aan wat onmogelijk is. Dit is toen verholpen door deze keer opnieuw optime all te doen en goed checken of je pwm fans op pwm staan en dc op dc. Als je de fan curve na 75 graden ook wilt kunnen aanpassen dan kun je argus monitor gebruiken werkt bij mij perfect. Je kunt eventueel een beetje undervolten op je cpu als deze piekjes heeft naar 75 graden. Maak eerst een log met hwi64 als je het opgelost wil hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Sokucho op 18-07-2021 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enoxiz
Sokucho schreef op zondag 18 juli 2021 @ 01:57:
[...]

Ik heb deze moederbord ook en heb dit een tijdje ook gehad. Na 75 graden gaan je fans 100% draaien je kunt na 75graden de curve niet meer aanpassen. Soms tijdens het gamen kan het zijn dat je af en toe een piek hebt naar 75 graden (lijkt mij wel veel voor gamen) en dan gaan ze dus even op 100% draaien. Om dit uit te sluiten kun je even een log maken met hwi64. Heb met dit bord ook gehad dat mijn fans die aan een splitter kabeltje zitten opeens soms vollop gingen draaien en hwi gaf dan bij fan speed een getal aan wat onmogelijk is. Dit is toen verholpen door deze keer opnieuw optime all te doen en goed checken of je pwm fans op pwm staan en dc op dc. Als je de fan curve na 75 graden ook wilt kunnen aanpassen dan kun je argus monitor gebruiken werkt bij mij perfect. Je kunt eventueel een beetje undervolten op je cpu als deze piekjes heeft naar 75 graden. Maak eerst een log met hwi64 als je het opgelost wil hebben.
Ik ben er zojuist achtergekomen dat het niet mijn CPU is, maar m'n GPU die dus zo hard aan het blazen is. geen idee hoe dat ineens komt, maar dat is dus de oorzaak van het geluid. Dat verklaart ook waarom mijn cpu oplossingen dus niet werkte.

ik zag dat de GPU hotspot temperatuur 106 graden was en de gemiddelde temp van de gpu 81. .. nu de vraag hoe ga ik dit probleem oplossen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
Enoxiz schreef op zondag 18 juli 2021 @ 18:43:
[...]

Ik ben er zojuist achtergekomen dat het niet mijn CPU is, maar m'n GPU die dus zo hard aan het blazen is. geen idee hoe dat ineens komt, maar dat is dus de oorzaak van het geluid. Dat verklaart ook waarom mijn cpu oplossingen dus niet werkte.

ik zag dat de GPU hotspot temperatuur 106 graden was en de gemiddelde temp van de gpu 81. .. nu de vraag hoe ga ik dit probleem oplossen..
Welke gpu heb je en hoe oud is deze? Misschien zit er veel stof in je heatsink? Als dit zo is busje perslucht kopen en door heen blazen fans ook schoon blazen wel tegen houden. Als dit niet het probleem is kijk hoe je fan curve is en pas dit wat aan werkt dit ook niet zou je eventueel nieuwe pads en pasta kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enoxiz
Sokucho schreef op zondag 18 juli 2021 @ 18:49:
[...]

Welke gpu heb je en hoe oud is deze? Misschien zit er veel stof in je heatsink? Als dit zo is busje perslucht kopen en door heen blazen fans ook schoon blazen wel tegen houden. Als dit niet het probleem is kijk hoe je fan curve is en pas dit wat aan werkt dit ook niet zou je eventueel nieuwe pads en pasta kunnen gebruiken.
pasta voor m'n gpu? Ik heb nog wel wat perslucht liggen ik zal vanavond even m'n kaart schoonspuiten.

Het is een rtx 2080 van een paar jaar oud volgens mij 2018 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
Enoxiz schreef op zondag 18 juli 2021 @ 18:56:
[...]

pasta voor m'n gpu? Ik heb nog wel wat perslucht liggen ik zal vanavond even m'n kaart schoonspuiten.

Het is een rtx 2080 van een paar jaar oud volgens mij 2018 ofzo.
Koelpasta je kan ook kijken of alle schroefjes goed vast zitten of er geen ruimte tussen pads en heatsink zit. Misschien is het alleen wat stof maak je deze wel eens schoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Was niet gewoon je oude cpu de bottleneck voor je gpu en is nu de koeling van je GPU het logische volgende probleem? Hij moet nu hard aan de bak van je nieuwe cpu.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enoxiz
BCC schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:10:
Was niet gewoon je oude cpu de bottleneck voor je gpu en is nu de koeling van je GPU het logische volgende probleem? Hij moet nu hard aan de bak van je nieuwe cpu.
Maar het is niet dat ik m'n gpu helemaal alles eruit laat persen, heb juist m'n gpu iets teruggezet om er meer fps uit te kunnen halen. Zou m'n gpu de bottleneck zijn? Hoe los ik dat op qua temperaturen dan? Nog meer fans erin zetten :P?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Wachten tot de warmste periode van het jaar voorbij is :)?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
maak eens wat screenshots van wat je temps/ fanspeeds van die gpu doen als je dit probleem heb?
want een zin als een gpu iets terugzetten om meer fps tehalen roept een hele hoop vragen op... als hoe wat en hoeveel? ;)
als het enige probleem de overbrenging van warmte tussen gpu en gpu koeler zou ik daarmee beginnen dus voorzichtig openmaken ontstoffen en repasten ;)

[ Voor 25% gewijzigd door maks11223344 op 18-07-2021 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enoxiz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQINfVuZ0eXt--bTn6HzKZLbP-Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0CKO7HPKFTkgze6NtcktwJgJ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enoxiz
maks11223344 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 21:04:
maak eens wat screenshots van wat je temps/ fanspeeds van die gpu doen als je dit probleem heb?
want een zin als een gpu iets terugzetten om meer fps tehalen roept een hele hoop vragen op... als hoe wat en hoeveel? ;)
als het enige probleem de overbrenging van warmte tussen gpu en gpu koeler zou ik daarmee beginnen dus voorzichtig openmaken ontstoffen en repasten ;)
de fans van de gpu gingen van 2000 naar 4000 in de tijd dat hij revved

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
die fans zouden gewoon vloeiend omhoog moeten komen zonder revven heb je oc software die je fanspeed zo laag houd tot 80 graden en dan besluit dat hetspul opeens volgas moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enoxiz
maks11223344 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:46:
die fans zouden gewoon vloeiend omhoog moeten komen zonder revven heb je oc software die je fanspeed zo laag houd tot 80 graden en dan besluit dat hetspul opeens volgas moet?
Niet dat ik weet, maar ik ga eens kijken wat ik kan vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enoxiz
Okay ik heb het antwoord gevonden. Mocht iemand ooit hetzelfde probleem tegenkomen. De software was niet het probleem maar de GPU zelf. Ik heb de gpu opengemaakt en gekeken naar koelpasta die er op zou moeten zitten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KkIfDr3ahknACYVmYMYy4opmdg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TZavf6j2upVGlW3oW4j22kZj.jpg?f=fotoalbum_large

zoals je op de foto ziet was dat niet echt functioneel meer. Ik heb de koelpasta verwijderd met alcohol en keukenpapier en de harde stukken rondom de chip met tandenstokers. Het was zo hard geworden dat met een klein beetje drukken het er zo afkwam. Vervolgens die ook weer helemaal netjes gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gonFiFGNbFkiiZZKl4Ce2OEFiXE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRTmpHQIHt5c8VK4eHo5Bmuc.jpg?f=fotoalbum_large

nieuwe koelpasta op gegooid en de temperaturen tijdens het gamen zijn van 80 graden naar 64 gegaan. Stabiel is die nu rond de 70 als ik call of duty speel. Dus geen spikes meer gehad. Dit was dus de oplossing

oh en het losmaken van de GPU was erg simpel een paar schroefjes maar. Let op dat het lijkt alsof die muurvast zit, omdat de koelpaste zo aangekoekt was dat het gewoon vast zat. Dus met een klein beetje kracht gaat het wel goed..

[ Voor 7% gewijzigd door Enoxiz op 27-07-2021 10:20 ]

Pagina: 1