[Macbook Pro 2018] SMC reset via terminal mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06:45
Goedenavond allemaal,

Ik heb een Macbook Pro 2018 15" in bezit (nouja, de vrouw dan).
Specs:
- Core i7
- 16GB RAM
- 256GB SSD
- T2 chip
- Touch bar
Verder geen tropische poespas.

Er komt geen geluid meer uit de speakers, microfoon doet het niet en de aan/uit knop (touch ID) werkt ook niet meer. Als ik een headset aansluit via de 3.5MM aansluiting heb ik overigens wel geluid. Zelf heb ik hem al uit elkaar gehaald en wat technische zaken doorgemeten, maar niet echt een defect component kunnen vinden.
Op internet had ik her en der gelezen dat de SMC reset nog wel is uitkomst kan bieden. Echter, die kun je alleen resetten door het tegelijkertijd inhouden van shift, control, option en je raad het al: aan/uit knop (wat in feite de Touch ID is). Echter de aan/uit knop doet het dus niet :+
Dus dat gaat lastig.

Weten jullie of het wellicht via de terminal mogelijk is? Of hebben jullie wellicht andere ideeen hoe je de EMC kunt resetten?

Alvast vriendelijk bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:44

nelizmastr

Goed wies kapot

Dit is een kip/ei probleem helaas. Zonder werkende aan/uitknop gaat dat niet werken :+

Alleen NVRAM is te resetten via terminal, SMC niet.

De aan/uitknop ga je daar ook niet mee fixen, dat wordt sowieso een tripje Apple of Apple Service Provider.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Thnx voor je reactie!
Nouja, ik las her en der dat het euvel met aan/uit issues oplost. Vandaar dat ik een manier zocht om via een andere weg de SMC te resetten.

NVRAM al geprobeerd, maar dat lost het probleem niet op.

Apple provider kan, maar die willen je gelijk een nieuw mainboard aansmeren wat 1000+ euro is. Nee dankje :-)
Zo'n ramp is het ook niet, enkel TouchID + de interne speakers werken niet meer. Vrouwlief doet er voornamelijk administratie, foto zaken en dergelijke mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05 01:11
Gezien zowel de aan uit knopt als touchID via de T2 loopt, mogelijk een revive van de T2 proberen?

Mogelijk dat de aan/uit knop nog wel werkt alleen touchID niet dus opzich een SMC reset zelf proberen kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
justahuman schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 22:14:
Gezien zowel de aan uit knopt als touchID via de T2 loopt, mogelijk een revive van de T2 proberen?

Mogelijk dat de aan/uit knop nog wel werkt alleen touchID niet dus opzich een SMC reset zelf proberen kan geen kwaad.
Ik heb de revive methode geprobeerd. Echter ook Apple geeft daarbij aan 'start de computer op door control option shift + aan/uit knop ingedrukt te houden'.
Die knop doet het dus niet, Touch ID zelf ook niet trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:23
Eigenlijk heb je volgens mij al een SMC reset gedaan doordat je hem al helemaal uit elkaar hebt gehad. Bij het verwijderen van de batterij reset hij als het goed is. Ik vermoed ook niet dat het je probleem zal verhelpen helaas. Maar wat je nog kan proberen is: een ander toetsenbord met een aan knop (hopende dat de T2 dat niet blokt), Apple Diagnostics of OS herinstallatie (e.v.t. als test op een externe SSD).

Overigens zou het misschien ook helpen als je ons een inkijkje geeft in wanneer je dit constateerde. Ging er een glas cola aan vooraf of pakte ze hem van het bureau en was hij stuk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Kleine titelfix, aangezien het hier om een SMC reset gaat, en niet een EMC reset ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Daedalus op 19-07-2021 16:23 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
BlackMonkey schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:16:
Eigenlijk heb je volgens mij al een SMC reset gedaan doordat je hem al helemaal uit elkaar hebt gehad. Bij het verwijderen van de batterij reset hij als het goed is. Ik vermoed ook niet dat het je probleem zal verhelpen helaas. Maar wat je nog kan proberen is: een ander toetsenbord met een aan knop (hopende dat de T2 dat niet blokt), Apple Diagnostics of OS herinstallatie (e.v.t. als test op een externe SSD).

Overigens zou het misschien ook helpen als je ons een inkijkje geeft in wanneer je dit constateerde. Ging er een glas cola aan vooraf of pakte ze hem van het bureau en was hij stuk?
Ja, zo'n vermoeden had ik al dat ie eigenlijk al gereset is door de accu te ontkoppelen. Gek genoeg gaat ie bij het aansluiten van de accu wel eenmalig aan met de Touch ID knop. Daarna niet meer. Dus ergens word er wel de sluiting gemaakt zodat ie aan springt.
Een mogelijkheid is nog dat de T2 firmware correct is oid. Maar ik krijg 'm met geen mogelijkheid in DFU mode om deze te herstellen... want reageert niet op de aan/uit knop.

Er is geen glas cola over heen gegaan. Misschien dat er onbewust er vocht in is gevallen, ik noem maar wat, een druppel van een smeltend ijsje :+
Maar tijdens het demonteren alleen stofrestjes geconstateerd, totaal geen waterschade. In het verleden heb als technische dienst medewerker bij een computer winkel wel 500+ laptops behandeld met vocht schade, dus weet wel hoe dat er uit ziet en vaak is het dan wel einde oefening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:23
Macs zijn inderdaad leuk, zolang ze werken. Erg jammer dat alles tegenwoordig aan elkaar zit. Die Apple Diagnostics zou je wel moeten kunnen draaien. Ik ben benieuwd of die iets laat zien. Ook zou je even kunnen kijken of je speakers bijvoorbeeld nog wel verschijnen in het uitvoer menu. Laatst had iemand een topic waar de bluetooth antenne niet goed zat en de bluetooth optie ook echt verdween.

Helaas is het via officiële reparateurs gewoon schreeuwend duur om dit te repareren omdat ze inderdaad in dit geval een nieuwe top case of logic board zullen bestellen. Dus dat zal of accepteren worden of kijken of iemand als @rvanpruissen hierin iets kan betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
BlackMonkey schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:59:
Macs zijn inderdaad leuk, zolang ze werken. Erg jammer dat alles tegenwoordig aan elkaar zit. Die Apple Diagnostics zou je wel moeten kunnen draaien. Ik ben benieuwd of die iets laat zien. Ook zou je even kunnen kijken of je speakers bijvoorbeeld nog wel verschijnen in het uitvoer menu. Laatst had iemand een topic waar de bluetooth antenne niet goed zat en de bluetooth optie ook echt verdween.

Helaas is het via officiële reparateurs gewoon schreeuwend duur om dit te repareren omdat ze inderdaad in dit geval een nieuwe top case of logic board zullen bestellen. Dus dat zal of accepteren worden of kijken of iemand als @rvanpruissen hierin iets kan betekenen.
Thanks, ik ga morgen is de Apple Diagostics draaien. Ben benieuwd of daar iets uit komt.
Speakers verschijnen nog wel in het uitvoer menu.

Zal jullie morgen voorzien van een update, dank voor zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Update:
Apple Diagnostics zojuist 2 maal uitgevoerd. Resultaat: 'Geen problemen gevonden'. Code: ADP000

Word je dus ook niks wijzer van. Het goede nieuws is dan wel dat het misschien ook geen hardware probleem is, maarja... hoe krijg ik de T2 Firmware dan recovered als de aan/uit knop niet werkt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-05 19:36

talin

ES-MA

Tux3.14 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:53:
Update:
Apple Diagnostics zojuist 2 maal uitgevoerd. Resultaat: 'Geen problemen gevonden'. Code: ADP000

Word je dus ook niks wijzer van. Het goede nieuws is dan wel dat het misschien ook geen hardware probleem is, maarja... hoe krijg ik de T2 Firmware dan recovered als de aan/uit knop niet werkt :(
is het niet mogelijk om die knop anders toe te wijzen?
of is dat alleen in de grafische interface werkend?
en anders als je hem toch los haalt, het is een contact doormiddel van druk, dan zou een doorverbinding van die 2 punten ook moeten werken.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
talin schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:21:
[...]

is het niet mogelijk om die knop anders toe te wijzen?
of is dat alleen in de grafische interface werkend?
en anders als je hem toch los haalt, het is een contact doormiddel van druk, dan zou een doorverbinding van die 2 punten ook moeten werken.
Dat is alleen in de grafische interface werkend. Maar ik zal is wat proberen/googlen.

Update 20:10: Helaas, de Macbook is defect. Toen ik verder wou troubleshooten is tijdens het demonteren 1 van de accu's flink beschadigd geraakt. Het is nu niet rendabel meer, helaas.
Dank voor al jullie support.

[ Voor 23% gewijzigd door Tux3.14 op 21-07-2021 20:11 ]

Pagina: 1