Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.Hammer
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-01-2022
Mijn vraag: Mijn pc sluit onverwachts af , hij geeft soms niet eens beeld weer.

Hoe kan ik dit probleem verhelpen?

Relevante software en hardware die ik gebruik

software: windows 10 professional

Hardware: Gigabyte B550M AORUS PRO moederbord
AMD Ryzen 9 3900XT processor
Gigabyte GeForce RTX 3070 VISION OC 8G Videokaart
G.Skill DDR4 Ripjaws 2x16GB 3600Mhz - [F4-3600C16D-32GVKC] Geheugenmodule
Samsung 980 PRO 1TB M.2 SSD
Seasonic G12 GC-850 PSU / PC voeding
Cooler Master MasterLiquid Lite 240
Gigabyte 256GB SSD

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

We hebben Gigabyte Aorus P750W PSU vervangen voor een Seasonic G12 GC-850 PSU / PC voeding
Maar dit bleek het probleem niet op te lossen.

Ik heb ook in de bios settings gekeken maar vond niks vreemds.

Als ik de computer opstart, heb ik af en toe beeld. Dit is geheel verschillend elke keer. Als ik wel beeld heb lijkt er niks vreemds aan de hand te zijn. Maar als ik in mijn plexiglas mijn cooler zie die oplicht. Is de frequentie van de licht van de de cooler niet constant. Ook kan ik dan gewoon een benchmark doen zonder geen problemen. De cooler plus ventilator gaan elke keer aan en uit. Alsof de stroom toevoer niet genoeg geeft. Als ik het spel cyberpunk 2077 speel lijkt er niks aan de hand te wezen. Maar hij kan ongeacht ik een spel speel of niet toch uitvallen. Ik ben ten einde raadt en denk dat dit een software of hardware probleem is van het moederbord. Ik wil ook niet constant onderdelen blijven kopen om het probleem misschien op te lossen.

Mijn naam vraag naar jullie is: wat is wijsheid? Is het toch wel handig om een vervangende moederbord te halen of komt dit probleem vaker voor en is die gewoon defect?

...

Beste antwoord (via E.Hammer op 27-07-2021 02:37)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:07
Door een goede 750w voeding te vervangen voor een heel erg matige 850w ga je het probleem niet mee oplossen. Zet de Gigabyte er maar weer in.

Daarnaast het bios van het moederbord updaten, ram op de juiste snelheid instellen en de GeForce drivers verwijderen met DDU en vervolgens opnieuw installeren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:50
Heb je al eens een bios update van je moederboard gedaan? En alle chipset drivers etc geïnstalleerd?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:07
Door een goede 750w voeding te vervangen voor een heel erg matige 850w ga je het probleem niet mee oplossen. Zet de Gigabyte er maar weer in.

Daarnaast het bios van het moederbord updaten, ram op de juiste snelheid instellen en de GeForce drivers verwijderen met DDU en vervolgens opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.Hammer
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-01-2022
Ik heb de bios van mijn moederbord nu geupdate en via Gigabite en de laatste driver geinstalleerd.

Daarnaast heb ik een ander profiel aangemaakt van mijn DRAM en een frequentie lager gezet.

Tot nu toe nog geen problemen kunnen aantreffen. Heb ook via Command Prompt gekeken naar de health van de pc. Maar de scan gaf aan geen corruptie te vinden.

Hopelijk is het nu goed. Zo niet dan ga ik de video kaart drivers verwijderen met DDU en opnieuw installeren.

bedankt voor de tips :)