Intel DG33BU Windows 10 chipset drivers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-05 19:27
Heb inmiddels al veel tijd en energie gestoken in dit (niet meer door Intel ondersteunde) moederbordje wat ik gratis heb gekregen van een klant en had al gezien dat er een geactiveerde Windows 10 Pro op zat.
Helaas wel zonder COA sticker (van Windows 7 Pro), dus Windows 7 er weer op zetten (wat mijn voorkeur had) wordt lastig zonder aparte licentie te gebruiken.
Pas vandaag kwam ik erachter dat het AHCI probleem (harddisk werd niet herkend wanneer in de BIOS AHCI werd gekozen ipv IDE) zijn oorzaak vond in een rood Sata kabeltje. Zwarte kabel erin geprikt en nu doet ie het wel.
Intel ondersteunde dit bordje nog tot en met Windows 7 (hoewel de drivers inmiddels zijn verdwenen vanaf hun site), maar gezien het feit dat de Windows 10 Pro licentie anders verloren gaat heb ik een schone Windows 10 herinstallatie gedaan, die inmiddels automatisch is geactiveerd.
Echter ben ik nooit tevreden als niet alle drivers zijn geïnstalleerd en dat blijkt nu het geval te zijn met de Simple Communications Controller.
Iedereen die een beetje kan Googlen weet dat dit te maken heeft met ontbrekende Chipset/AHCI, danwel Heci/SOL drivers.
Normaal gesproken stel ik mijn vragen op Engelstalige forums, maar ben benieuwd of er iemand hier op Tweakers een oplossing heeft. Het gaat om een bordje met Intel G33 Graphics en ik heb al verscheidene (oudere) chipset drivers van Dell en HP geprobeerd (in tegenstelling tot de Intel site staan die gelukkig nog wel online), maar ben nog niet de juiste tegengekomen.
Of bestaat deze driver gewoon niet voor Windows 10? Ik heb overigens de 32 bits versie geinstalleerd terwijl er eerst een 64 bit versie op zat, maar ook daar werd/wordt de hardware (in device manager) niet herkend, ook na volledig updaten van WIndows 10.

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:48

nelizmastr

Goed wies kapot

Er is geen officiële Win10 ondersteuning voor deze oude bordjes. Als je een driver voor een ouder OS probeert te installeren zal dat mislukken.

Je zou nog kunnen proberen de chipset driver in compatibiliteitsmodus voor W7 te installeren, of het installatiepakket helemaal uitpakken en apparaatbeheer in die map te laten zoeken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Worden de drivers niet gevonden bij Windows update / optional updates?
Of natuurlijk Snappy Driver Installer / Snappy Driver Installer Origin
.Ghacks.net: A look at Snappy Driver Installer Origin (update Windows device drivers)
soedesh schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 17:57:
Pas vandaag kwam ik erachter dat het AHCI probleem (harddisk werd niet herkend wanneer in de BIOS AHCI werd gekozen ipv IDE) zijn oorzaak vond in een rood Sata kabeltje. Zwarte kabel erin geprikt en nu doet ie het wel.
Rode/zwarte sata kabeltjes? :?
Maar misschien bedoel je een andere SATA aansluiting op het moederbord?
Bij sommige (oudere) moederborden/chipsets worden namelijk bij het inschakelen van AHCI in de BIOS bepaalde IDE/SATA aansluitingen gedeactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:38

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je kan de SOL driver van windows 8.1 installeren om van de ontbrekende driver melding af te komen. Andere optie is om vPRO functies e.d. in het bios uit te zetten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
Ik ben inmiddels de lange weg aan het bewandelen door nu eerst Windows 7 te installeren.
Ik zie dezelfde driver die ontbreekt (PCI Simple Communications Controller) en ook ben ik er inmiddels achter dat er geen AMT en SOL op dit bordje zit.
Echter is de driver voor Windows 7 die ik nodig heb ook (niet) meer beschikbaar op de Intel site.
De vraag is dus waar ik een (betrouwbare) site vind om deze te downloaden?
De niet meer werkende link naar de juiste driver (die ik vond op Toms Hardware) luidt:

https://downloadcenter.in...ktop-Boards?product=50376

Iemand die weet waar ik de betreffende file wel kan downloaden?
Inmiddels ben ik wel bezig een (780 Mb) groot zip bestand te downloaden via archive.com.
Ik zal laten weten of dat de oplossing is voor dit probleem (en soortgelijke problemen in de toekomst)..
Update: de files in dit zip bestand zijn inderdaad de drivers, maar ook na installeren van het bestand INF_allOS_9.1.1.1020_PV.exe is het probleem nog steeds niet opgelost helaas.

Update: Ik heb hem gevonden via de Dell website en het werkt (althans voor Windows 7).
Het betreft de file: Intel_AMT-HECI_A02_R255437.exe en ik zat er al dichtbij, want ik probeerde ide SOL driver al, maar dat werkte niet (SOL zit kennelijk niet op dit bordje, maar wel op andere bordjes met dezelfde chipset).
Nu nog kijken of dezelfde driver ook onder Windows 10 gaat werken en dan is het probleem eindelijk opgelost. Heb dit probleem al vaker gehad trouwens, maar nu het op Tweakers staat vind ook ikzelf de oplossing hopelijk weer sneller terug voor een volgend keer.

[ Voor 43% gewijzigd door soedesh op 18-07-2021 04:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

De heci/ime drivers kan je bij hp en dell weg halen. Bij HP bijv voor de dc7900.

Houd er rekening mee dat je geen upgrade kan doen door de oude drivers. Je kan wel een clean install en dan de win7/8.1 drivers installeren.

[ Voor 47% gewijzigd door DukeBox op 18-07-2021 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
DukeBox schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:03:
De heci/ime drivers kan je bij hp en dell weg halen. Bij HP bijv voor de dc7900.

Houd er rekening mee dat je geen upgrade kan doen door de oude drivers. Je kan wel een clean install en dan de win7/8.1 drivers installeren.
Ok, goede tip. Ik heb zelf wel één of enkele HP DC7900's liggen (evenals bijv. Dell Optiplex 755's.) die inderdaad soortgelijke chipsets hebben en het gaat bij HP om het bestand sp45813.exe, wat volgens hun site geschikt is tot en met Windows 7. Helaas geen 8.1 driver dus (daarvan is bekend dat die meestal wel werkt onder Windows 10), maar ik ga zowel de HP als Dell drivers proberen na een clean install van Windows 10.
Een upgrade naar 10 zal naar ik vrees eerder falen vanwege het feit dat ik geen Windows 7 activatie code heb/wil gebruiken dan door deze drivers lijkt mij? Afijn ik ga dus maar weer een clean install van Windows 10 doen.

Nog even voor wie het interesseert de reden waarom ik zoveel moeite steek in dit oude bordje: het heeft zowel een IDE (die gewoon werkt, ook men AHCI kiest in de BIOS) als een floppy disk poort, alsmede 2 PCI sloten. Voor klanten moet ik soms data recoveren van oude media en dan is dit de beste (en snelste) oplossing.
Ook lijkt het mij een prima geschikt bordje om DosBox eens uit te proberen. Met Windows 7 Pro krijg je er ook nog eens gratis Windows XP mode plus DVD afspeelmogelijkheid bij, maar helaas raak ik dan de Windows 10 key/activering kwijt zoals gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

soedesh schreef op zondag 18 juli 2021 @ 17:27:
Een upgrade naar 10 zal naar ik vrees eerder falen vanwege het feit dat ik geen Windows 7 activatie code heb/wil gebruiken dan door deze drivers lijkt mij? Afijn ik ga dus maar weer een clean install van Windows 10 doen.
Als de licentie aan het device profile gekoppeld was dan moet dat op zich geen probleem zijn en heb je die ook helemaal niet nodig voor zowel windows 7 als windows 10 (en de versies er tussen).
Nog even voor wie het interesseert de reden waarom ik zoveel moeite steek in dit oude bordje: het heeft zowel een IDE (die gewoon werkt, ook men AHCI kiest in de BIOS) als een floppy disk poort, alsmede 2 PCI sloten. Voor klanten moet ik soms data recoveren van oude media en dan is dit de beste (en snelste) oplossing.
Voor dat soort legacy dingen heb ik gewoon USB naar ATA/FDD/SCSI oplossingen en PCIe naar PCI converters. Neemt een hoop minder ruimte in de kast in aangezien ik het er ook vrijwel nooit meer uithaal ;)

Is ook veel makkelijker met pass-through naar een vm met OS wat nodig is, als je een beetje oplet met welke chipset er gebruikt wordt kan je ze zelfs onder DOS/Windows3.x aan de praat krijgen al dan niet met emulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
DukeBox schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:36:
[...]
Als de licentie aan het device profile gekoppeld was dan moet dat op zich geen probleem zijn en heb je die ook helemaal niet nodig voor zowel windows 7 als windows 10 (en de versies er tussen).
De Windows 10 licentie is kennelijk gekoppeld aan het device/moederbord, want de licentie wordt automatisch geactiveerd. Met Windows 7 heb ikzelf (nog) nooit een automatische activering gezien (behalve met OEM installatiemedia, zelfs zonder Internetverbinding), Ik heb (uiteraard) al Keyfinder programmaatjes geprobeerd, maar die geven zowel voor Windows 10 als 7 niks bruikbaars aan. Voor Windows 10 wel een generieke key, vandaar ook de activering, maar de originele key ontbreekt.
Update: de Dell Heci driver werkt prima en out of the box onder Windows !0.
De HP driver werkt helaas niet out of the box, terwijl die het ook zou moeten doen (wellicht wel voor een HP machine)..
Probleem is in ieder geval opgelost, want het bordje werkt nu prima (en best snel) onder Windows !0. Heb de 32 bits versie nu draaiend, omdat ik denk dat dit toch iets soepeler draait. Heb er nu ook maar 2Gb ram in zitten, wat ik overigens makkelijk zou kunnen uitbreiden, maar ben al tevreden nu.

[ Voor 24% gewijzigd door soedesh op 23-07-2021 02:22 ]

Pagina: 1