Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickD007
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-05 12:19
Hallo Allen,

Hierbij een vraag voor iemand die beter thuis is in arbeidsrecht dan ik. Is een contract van 6 maanden zonder opzeg clausule altijd tussentijds opzegbaar binnen een maand of moet dat er expliciet in staan? Ik kom hierover verschillende meningen tegen online. Sommige mensen zeggen dat elk contract altijd binnen 1 maand opzegbaar is volgens de Nederlandse wet tenzij er expliciet in staat dat het niet zo is. Anderen zeggen dat als het er niet in staat je in principe gewoon voor 6 maanden vast zit en niet tussentijds kan opzeggen tenzij je de resttijd afkoopt (en dat je het er dus echt expliciet in moet laten opnemen).

Het gaat om het arbeidsrecht anno 2021 (nu) in Nederland.

Alvast dank voor een eenduidig en definitief antwoord hierover.

Overigens best een lastige kwestie als je het er echt bij moet laten zetten; hoe zeg je subtiel dat je er een opzegtermijn in wilt laten opnemen zonder eigenlijk te zeggen: ik wil misschien wel heel snel weg.

Met vriendelijk groet,
Rick

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-05 23:01
https://www.rijksoverheid...oord/regels-bij-proeftijd

https://www.rijksoverheid...en-opzegtermijn-werknemer

Persoonlijk niet mee gemaakt dat een bedrijf geen proeftijd in contract heeft staan.
Maar volgens de eerste link, is het wel beste om dit vast te leggen.

Je kan altijd vragen, zit er geen proeftijd in het contract?
Dan krijg je al mogelijk meer antwoord erover.

[ Voor 5% gewijzigd door Erazher op 17-07-2021 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:22
Bron: https://www.rijksoverheid...en-opzegtermijn-werknemer

Opzegtermijn met tijdelijk contract

Heeft u een contract voor bepaalde tijd? Bijvoorbeeld een contract voor 1 jaar of 6 maanden? Dan eindigt uw contract vanzelf op de afgesproken einddatum. U heeft in dit geval geen opzegtermijn.

Eerder opzeggen
U mag met uw werkgever afspreken dat u uw contract eerder kunt opzeggen. Deze afspraak moet u dan in uw contract laten zetten.
Volgens mij heb je dus geen opzegtermijn en mag je per direct weg als je dat zou willen (als er niets over in je contract staat). Lijkt stug dat geen opzegtermijn betekent dat je de 6 maanden uit moet zitten.. Blijkbaar moet je dat dus uitdienen, maar welke werkgever zit te wachten op een werknemer die nog 5 maanden moet, maar niet meer wil...

[ Voor 15% gewijzigd door BugBoy op 17-07-2021 16:55 . Reden: Aangepast n.a.v. opmerkingen hieronder ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
BugBoy schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 16:04:

[...]

Volgens mij heb je dus geen opzegtermijn en mag je per direct weg als je dat zou willen (als er niets over in je contract staat). Lijkt stug dat geen opzegtermijn betekent dat je de 6 maanden uit moet zitten. Welke werkgever zit te wachten op een werknemer die nog 5 maanden moet, maar niet meer wil...
De werkgever kan in principe eisen dat ie zijn contract uitdient. Maar zoals je al zegt: welke werkgever zit te wachten op een ongemotiveerde werknemer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-05 17:43
BugBoy schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 16:04:

[...]

Volgens mij heb je dus geen opzegtermijn en mag je per direct weg als je dat zou willen (als er niets over in je contract staat). Lijkt stug dat geen opzegtermijn betekent dat je de 6 maanden uit moet zitten. Welke werkgever zit te wachten op een werknemer die nog 5 maanden moet, maar niet meer wil...
Eh, er staat dat als je de mogelijkheid wilt om tussentijds op te zeggen dat je dat moet opnemen in het contract. Staat dat niet in het contract, dan mag dat dus niet zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-05 21:29

DarkSide

theres no place like ::1

Idd.
Je hebt een contract voor een arbeidsduur. Die geldt voor beide kanten.
Als je mogelijkheid wilt hebben om daar eerder onderuit te komen, dan moet je dat opnemen.

In de basis kan de werkgever het je moeilijk maken.
Tuurlijk wil niemand een ongemotiveerde medewerker hebben.

Maar als jij 4 maanden niets uitvoert in de zin van "zoek het lekker uit, ik wil weg, jij laat me niet gaan dus doe ik niets" Dan kunnen er wel stappen ondernomen worden.
Of het echt zo ver komt? Ligt aan de situatie denk ik.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:22
Houd er wel rekening mee dat je mensen vaak weer tegen komt. Probeer dit soort zaken dus altijd in goed overleg te doen. Voor beide partijen wel zo prettig.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

RickD007 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:58:.
Alvast dank voor een eenduidig en definitief antwoord hierover.

Overigens best een lastige kwestie als je het er echt bij moet laten zetten; hoe zeg je subtiel dat je er een opzegtermijn in wilt laten opnemen zonder eigenlijk te zeggen: ik wil misschien wel heel snel weg.

Met vriendelijk groet,
Rick
6 maanden is nu niet echt een overeenkomst voor het leven, dus zal het ook niet ene baan voor het leven zijn. Dus wat is het probleem om voor te stellen dat er een opzegtermijn in komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:49
Je moet het contract dus nog tekenen? En waarom denk je dat je er nu, voor het tekenen, al heel snel vanaf wilt? Dan zou ik er überhaupt niet gaan werken...

Ik heb ooit een jaarcontract gehad zonder opzegtermijn. Daar wilde ik na 3 maanden weg en ik kan je vertellen dat dat geen leuke gesprekken waren. Die werkgever wilde mij aan het jaarcontract houden... is een enorm gedoe geworden.

Ik zou dus nooit meer een dergelijk contract tekenen. Altijd een opzegtermijn en dat mag prima voor beide kanten gelden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rphilipsen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:35
Erazher schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 16:02:
https://www.rijksoverheid...oord/regels-bij-proeftijd

https://www.rijksoverheid...en-opzegtermijn-werknemer

Persoonlijk niet mee gemaakt dat een bedrijf geen proeftijd in contract heeft staan.
Maar volgens de eerste link, is het wel beste om dit vast te leggen.

Je kan altijd vragen, zit er geen proeftijd in het contract?
Dan krijg je al mogelijk meer antwoord erover.
Een contract van 6 maanden mag geen proeftijd kennen: zie 7:652 BW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 12:06
DarkSide schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 16:31:
Idd.
Je hebt een contract voor een arbeidsduur. Die geldt voor beide kanten.
Als je mogelijkheid wilt hebben om daar eerder onderuit te komen, dan moet je dat opnemen.

In de basis kan de werkgever het je moeilijk maken.
Tuurlijk wil niemand een ongemotiveerde medewerker hebben.

Maar als jij 4 maanden niets uitvoert in de zin van "zoek het lekker uit, ik wil weg, jij laat me niet gaan dus doe ik niets" Dan kunnen er wel stappen ondernomen worden.
Of het echt zo ver komt? Ligt aan de situatie denk ik.
Dat hoeft ook niet. Maar je kan het wel erg lastig maken voor een werkgever. Als je kan bestellen een typefoutje links of rechts (31 oktober iets laten komen in plaats van 13 oktober, 1000 stuks in plaats van 10000 stuks, etc). Jouw werkgever kan het jouw ook heel moeilijk maken, dat dan weer wel. Actie - reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

RickD007 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:58:

Hierbij een vraag voor iemand die beter thuis is in arbeidsrecht dan ik. Is een contract van 6 maanden zonder opzeg clausule altijd tussentijds opzegbaar binnen een maand of moet dat er expliciet in staan?
Een contract voor bepaalde tijd is niet opzegbaar tenzij dat expliciet in het contract is opgenomen. De wettelijke opzegtermijn is hier helemaal niet van toepassing omdat opzeggen uberhaupt niet mogelijk is.

Een contract voor onbepaalde tijd is wel opzegbaar. Hier geldt wel de wettelijke opzegtermijn tenzij er een afwijkende opzegtermijn in het contract is opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
RickD007 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:58:
Het is uit je post niet echt duidelijk of het om een hypothetisch toekomstig contract gaat, of een contract wat nu al loopt. Met andere woorden: gaat je vraag over een contract wat je misschien wil gaan tekenen, of gaat het om een contract wat al ingegaan is?

In beide gevallen is het wel apart dat er geen proeftijd in staat, want die is juist voor dit soort gevallen: als het toch niet botert zonder al te veel poespas uit elkaar, zowel aan de kant van de werkgever als de werknemer.

Hoe dan ook, als het over een reeds bestaand contract gaat: in gesprek gaan is altijd beter dan meteen met het arbeidsrecht gaan meppen. Zoals al eerder opgemerkt, aan een ongemotiveerde werknemer heeft niemand iets; en een (goeie) werkgever zal ook wel snappen dat iemand die 5 resterende maanden origami van paperclips zit te maken geen goeie aanwinst is voor het team.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:05
Als het niet in het contract staat, is er geen recht om tussentijds op te zeggen.

Er resteren dan de volgende opties:

1. contract uitdienen
2. in overleg met de werkgever het contract beeindigen (bij wederzijdse toestemming is een aanpassing aan een contract altijd mogelijk)
3. niet meer op je werk verschijnen. Dit is geen beste optie. Je lokt een ontslag om zwaarwegende redenen (werkweigering) uit. Je zou ook kunnen worden aangeklaagd bij de kantonrechter t.a.v. de schade die je werkgever lijdt door je werkweigering. Omdat in dit geval de werknemer nogal strijdig met de afspraken handelt, is de kans op een veroordeling voor schade + proceskosten best groot.
4. naar de kantonrechter stappen en verdoeken om het contract te ontbinden.

Ik zou bij opties 1 en 2 blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-05 16:58
Zoals eerder al genoemd, nee, een tijdelijke arbeidsovereenkomst is niet tussentijds opzegbaar mits dit niet expliciet in de arbeidsovereenkomst is opgenomen. Dus nee, je kan niet tussentijds opzeggen. Als je toch van deze arbeidsovereenkomst af wil zal je, dus, in gesprek moeten gaan met je werkgever. Nee, verwacht niet dat deze slingers zal ophangen, want jouw wens om eerder weg te gaan levert de werkgever allerlei werk op. Hoe en wanneer je eerder vertrekt zal op papier gezet moeten worden, er zal vervanging gezocht moeten worden. Dus je maakt je hier niet populair mee. Om kort te gaan, jouw wens om een arbeidsovereenkomst eerder te beëindigen kan de werkgever duizenden euro's kosten. Verder, omdat jij eerder weg wil gaan, kàn dat gevolgen hebben voor je recht op een Ww-uitkering.

Dus, als je al ergens werkt, hou je aan de eerder gemaakte afspraken en dien het contract uit. Als je nog in de contractonderhandelingen zit, vraag je dan af waarom je de vrijheid wil om eerder op te zeggen. Twijfel je over de baan? Heb je meer ijzers in het vuur? Is het gras elders mogelijk groener???

[ Voor 8% gewijzigd door bernard038 op 19-07-2021 15:11 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

6 maanden of korter mag er geen proeftijd worden opgenomen.

Een constructie die ik de laatste jaren voorbij zie komen is een contract van 7 maanden met proeftijd dat mag namelijk weer wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1312488

t_captain schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:37:
Als het niet in het contract staat, is er geen recht om tussentijds op te zeggen.

Er resteren dan de volgende opties:

1. contract uitdienen
2. in overleg met de werkgever het contract beeindigen (bij wederzijdse toestemming is een aanpassing aan een contract altijd mogelijk)
3. niet meer op je werk verschijnen. Dit is geen beste optie. Je lokt een ontslag om zwaarwegende redenen (werkweigering) uit. Je zou ook kunnen worden aangeklaagd bij de kantonrechter t.a.v. de schade die je werkgever lijdt door je werkweigering. Omdat in dit geval de werknemer nogal strijdig met de afspraken handelt, is de kans op een veroordeling voor schade + proceskosten best groot.
4. naar de kantonrechter stappen en verdoeken om het contract te ontbinden.

Ik zou bij opties 1 en 2 blijven.
Optie 5 is ontslag nemen wegens een dringende reden, in de volksmond op staande voet genoemd. Dat kan uiteraard alleen als die reden aanwezig is. Maar kan wel zonder tussentijds opzegbeding. Om het maar even volledig te maken ;)
Pagina: 1