Toon posts:

Beelscherm uit na aansluiten kabel.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Xypod13
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 25-09 22:37
Hallo allemaal!

Voor mijn opa die jarig is wou ik mijn 2e monitor geven aangezien ik toch een nieuwe heb gekocht. Dit is een LG 24MP76, 1080p, 24 inch, prima.

Na het proberen te aansluiten via VGA (waar zijn oude monitor nog op draaide) kwam er eerst een vonk waar ik even van schrok, en na het aansluiten zonder stroom, wou de monitor niet meer aan. Geen knop deed het, geen reactie. Ik dacht dat ik hem kapot gemaakt had met die vonk, maar nadat ik die kabel er weer uit haalde, ging de monitor weer gewoon aan. Na opgezocht te hebben dat VGA maar maximaal 640 x 480 ondersteund en deze monitor 1080, dacht ik dat het aan de limieten van VGA lag. Hun computer heeft alleen een VGA en displayport uitgang. Na mijn displayport naar hdmi kabel opgehaald te hebben van thuis, probeerde ik die aan te sluiten, maar exact hetzelfde verhaal. Vonken en scherm gaat niet uit als de kabel in de monitor en pc zit. Ik heb de monitor weer mee naar huis genomen en in mijn pc ingeplugd, maar daar doet hij het weer gewoon perfect zoals altijd.

Ik heb nog de bios gecheckt, maar die is 1 versie ouder, dus dat is het denk niet. De display/graphics drivers waren al wat ouder, dus die heb ik wel geupdate, maar ook zonder geluk.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? De computer is een HP ProDesk 400 g5 SFF met een i3-8100 en 4GB Ram. Ik las online dat deze type computers nogal problemen hebben met displayport, dus dat kan het zijn. Maar waarom heb ik dit ook met VGA dan?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen :)

Bedankt!

Alle reacties

• JukeboxBill
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 00:15
Doet de oude monitor van je opa het ook niet meer?
Zo ja, dan is de videokaart opgeblazen. Dat kan gebeuren met VGA als je de PC bij het wisselen van de kabel niet uitzet.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Oon
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
Na opgezocht te hebben dat VGA maar maximaal 640 x 480 ondersteund en deze monitor 1080, dacht ik dat het aan de limieten van VGA lag.
Dit is onzin, je kan gewoon een 1080p monitor met VGA aansluiten.

Klinkt alsof de GPU kapot is, een vonk is meestal geen goed teken. Maar de kans is groot dat ze met een tweedehands GPU die je genoeg voor een paar tientjes kan vinden op V&A al flink vooruit gaan

• Xypod13
JukeboxBill schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:38:
Zo ja, dan is de videokaart opgeblazen. Dat kan gebeuren met VGA als je de PC bij het wisselen van de kabel niet uitzet.
Nope, oude monitor doet het nog gewoon perfect :?

• JukeboxBill
Xypod13 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:43:
[...]

Nope, oude monitor doet het nog gewoon perfect :?
Dat is dan in orde. Vonken is natuurlijk een slecht teken.
Heb je al wat geprobeerd met de beeldscherminstellingen in (neem ik aan) Windows?

• Xypod13
Oon schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:41:

Dit is onzin, je kan gewoon een 1080p monitor met VGA aansluiten.
Ja dacht ik later ook dat het gewoon kan, maar ik wou eerst de variabel uitschrijven.
Klinkt alsof de GPU kapot is, een vonk is meestal geen goed teken. Maar de kans is groot dat ze met een tweedehands GPU die je genoeg voor een paar tientjes kan vinden op V&A al flink vooruit gaan
Nou zoals ik net zei tegen JukeboxBill, de oude monitor doet het gewoon weer. En ik weet niet zeker of ik er een gpu in kan stoppen, maar zal onderzoeken.

• Xypod13
JukeboxBill schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:46:
[...]

Dat is dan in orde. Vonken is natuurlijk een slecht teken.
Heb je al wat geprobeerd met de beeldscherminstellingen in (neem ik aan) Windows?
Ik heb wat lopen doen: instellingen veranderd, display drivers verwijderd en opnieuw gedetecteerd, etc. maar niks hielp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xypod13
@Oon Ik heb nog zitten zoeken, en de PSU van hun pc is 180W. Na verder onderzoek weet ik niet zeker of zelfs een gt 710 dat aankan. En de intergrated graphics zijn VEEL beter dan de low spec gpus, dus ik weet niet zeker wat de oplossing hier kan zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JukeboxBill
Nog een paar 'wild guesses':
In de handleiding van de monitor is sprake van een display driver. Heb je die geïnstalleerd? Dat is iets anders dan de GPU driver.
Je geeft aan dat de monitor uit gaat, als je hem aanstuurt. Dat lijkt op een soort elektrische beveiliging. Zijn de PC en monitor aangesloten op een geaard stopcontact?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Xypod13 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:25:
@Oon Ik heb nog zitten zoeken, en de PSU van hun pc is 180W. Na verder onderzoek weet ik niet zeker of zelfs een gt 710 dat aankan. En de intergrated graphics zijn VEEL beter dan de low spec gpus, dus ik weet niet zeker wat de oplossing hier kan zijn.
Als de CPU die er nu in zit een onboard GPU heeft dan zou je de monitor toch gewoon direct in het moederbord kunnen steken? Zou wel dan de PC eerst even uitzetten, want het klinkt alsof de kans groot is dat er iets niet goed geaard is ofzo. Uitzetten, uit het stopcontact, PC een keer 'aan zetten' dan zullen de lampjes nog een keer aanspringen en dan meteen weer uit en is de stroom er echt vanaf, dan alles aansluiten en PC weer insteken/aanzetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xypod13
JukeboxBill schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:43:
Nog een paar 'wild guesses':
In de handleiding van de monitor is sprake van een display driver. Heb je die geïnstalleerd? Dat is iets anders dan de GPU driver.
Naar mijn weten wel maar ik zal het controleren.
Je geeft aan dat de monitor uit gaat, als je hem aanstuurt. Dat lijkt op een soort elektrische beveiliging. Zijn de PC en monitor aangesloten op een geaard stopcontact?
Als het goed is wel, maar nu met meerdere info zal ik dat ook controleren. Bedankt voor de hulp alvast :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xypod13
Oon schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:49:
[...]

Als de CPU die er nu in zit een onboard GPU heeft dan zou je de monitor toch gewoon direct in het moederbord kunnen steken?
Ja, dat probeer ik ook, maar dan blijft de monitor uit.
Zou wel dan de PC eerst even uitzetten, want het klinkt alsof de kans groot is dat er iets niet goed geaard is ofzo. Uitzetten, uit het stopcontact, PC een keer 'aan zetten' dan zullen de lampjes nog een keer aanspringen en dan meteen weer uit en is de stroom er echt vanaf, dan alles aansluiten en PC weer insteken/aanzetten.
Als het goed is heb ik dat ook al geprobeerd, maar kan geen kwaad nog een keer te doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Xypod13 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:34:
Hallo allemaal!

Voor mijn opa die jarig is wou ik mijn 2e monitor geven aangezien ik toch een nieuwe heb gekocht. Dit is een LG 24MP76, 1080p, 24 inch, prima.

Na het proberen te aansluiten via VGA (waar zijn oude monitor nog op draaide) kwam er eerst een vonk waar ik even van schrok, en na het aansluiten zonder stroom, wou de monitor niet meer aan. Geen knop deed het, geen reactie. Ik dacht dat ik hem kapot gemaakt had met die vonk, maar nadat ik die kabel er weer uit haalde, ging de monitor weer gewoon aan. Na opgezocht te hebben dat VGA maar maximaal 640 x 480 ondersteund en deze monitor 1080, dacht ik dat het aan de limieten van VGA lag. Hun computer heeft alleen een VGA en displayport uitgang. Na mijn displayport naar hdmi kabel opgehaald te hebben van thuis, probeerde ik die aan te sluiten, maar exact hetzelfde verhaal. Vonken en scherm gaat niet uit als de kabel in de monitor en pc zit. Ik heb de monitor weer mee naar huis genomen en in mijn pc ingeplugd, maar daar doet hij het weer gewoon perfect zoals altijd.

Ik heb nog de bios gecheckt, maar die is 1 versie ouder, dus dat is het denk niet. De display/graphics drivers waren al wat ouder, dus die heb ik wel geupdate, maar ook zonder geluk.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? De computer is een HP ProDesk 400 g5 SFF met een i3-8100 en 4GB Ram. Ik las online dat deze type computers nogal problemen hebben met displayport, dus dat kan het zijn. Maar waarom heb ik dit ook met VGA dan?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen :)

Bedankt!
lees het dik gearceerde nog eens goed.

[Voor 0% gewijzigd door Hackus op 19-07-2021 13:10. Reden: typo]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Oon
  • Niet online
Hackus schreef op zondag 18 juli 2021 @ 15:37:
[...]

lees het dik gearceerde nog eens goed.
Maar dat is niet zo, VGA kan gewoon 1080p

• Segafreak83
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 23:17
JukeboxBill schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:38:
Hoe kom je hier nu bij? Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt of van anderen gehoord.

• slopert
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 08:49
Die vonken duiden er, volgens mij, op dat er ergens een aardlus is. Meet eens met een multimeter op wisselspanning stand het voltage tussen het blanke metaal van de pc kast en de een koppeling van de centrale verwarming.
Hier zou 0Volt op moeten staan. Door de meting zou een aanwezige aardlek mogelijk kunnen afschakelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xypod13
Update allemaal: probeerde m'n andere monitor die ik over had, en deze werkt :) blijkbaar is die andere erg gevoelig (en wat ouder) en wil dus niet soepel werken met alle apparaten.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee